X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל התזה של ארי שביט אינה אלה תורה פוליטית שכבודו מבקש לקדמה. אך בין כוונות פוליטיות או שאיפות לשינויים הנראים למר שביט לבין העובדות שבוועדת וינוגרד אין, ואסור שיהיה קשר
▪  ▪  ▪

הניסיונות לקעקע את מסקנות ועדת וינוגרד, מכאן ומכאן, הולכים ומתגברים, במיוחד לאחר דבריו של חבר הוועדה לשעבר, פרופ' יחזקאל דרור. אם המערכת הפוליטית נמצאת על הקצה וכל הויכוח נסב סביב התבטאות זו או אחרת, זהו מעשה מכוער, אך לגיטימי. אם עיתונאים האמורים לשקף את דעת הציבור או לעצבה, משתמשים באמיתות לכאורה כדי להצדיק את תורתם הפוליטית, הרי שיש כאן מעילה האמון הציבור.
במאמר שפורסם בעיתון הארץ על-ידי העיתונאי ארי שביט [קץ לאתרוג, 07.02.2007] נקבע: "לתיאור ההיערכות וההתנהלות של משרד הביטחון, משרד החוץ ומליאת הממשלה לא נמצא מקום בדוח. מכיוון שכך אין מנוס מלקבוע, כי ועדת וינוגרד מעלה בתפקידה. הוועדה לבדיקת המערכה בלבנון כשלה בכשל חמור, המערער את אמינותה ומבטל את התוקף המוסרי של קביעותיה".
אין ספק שהדברים שלעיל חמורים ביותר, בהנחה שהם מדויקים. כל אשר היה צריך מר שביט לעשות הוא ללכת לדוח הביניים שהוא חלק בלתי נפרד מן הדוח הסופי ולקרוא את מה שהוועדה קבעה, לאמור: "אנחנו מוצאים את ראש הממשלה אחראי, מיניסטריאלית ואישית, לליקויים בהחלטות שהתקבלו, ולליקויים בדרכי קבלתן... יתר על כן הוא לא דרש חלופות של ממש לשיקול דעתו, ולא גילה ספקנות ראויה לעמדות הצבא". האם הדברים הללו הם לא כתב אישום חמור כלפי ראש הממשלה או ממשלתו? איך ניתן לקבוע שהביקורת לא נמצאת בדוח של ועדת וינוגרד כאשר היא כה בהירה? התשובה היחידה היא שיתכן ומר שביט בחר, מדעת, להתעלם מן האמירות הכה חדות של הוועדה.
והנה מה קובעת הוועדה לגבי שר הביטחון, עמיר פרץ: "... שר הביטחון הוטל לתוך המערכה לאחר חודשיים בתפקיד וללא ניסיון מדיני-ביטחוני, או מיניסטריאלי. חוסר הידע שלו וחוסר ניסיונו גרמו לכך שהוא כשל במילוי מכלול תפקידיו". לפי מיטב הכרתי, שר הביטחון הוא חלק מן הממשלה ולא פקיד זוטר.
בדוח וינוגרד החלקי גם כתובים הדברים הבאים, מבלי כל צורך בזכוכית מגדלת: "... התנאי הזה לא מילא התפקיד החשוב שנועד לו: ליבון, דיון, הנחיה ובקרה של הממשלה כולה, על מגוון גישותיה, על היציאה לפעולה צבאית בעלת השלכות מרחיקות-לכת. אף אם פורמלית נתקיימו דרישות הסמכות, מהותית לא נתקיימו". כפי שמר שביט לבטח מבין, הדברים החמורים הללו נאמרו על מליאת הממשלה שבה השרים פחות מעורבים ב"הצגה" מאשר סטטיסטים בהצגה אמיתית. אי - לכך, לא ברור מעין מר שביט בודה את דבריו במאמרו!
דומה שמן הציטוטים שלעיל ניתן ללמוד שכל התזה של מר שביט אינה אלה תורה פוליטית שכבודו מבקש לקדמה. אך בין כוונות פוליטיות או שאיפות לשינויים הנראים למר שביט לבין העובדות שבוועדת וינוגרד אין, ואסור שיהיה קשר.
ועדת וינוגרד, בניגוד לדעתם של רבים, עשתה עבודה נאמנה במקבלות הקשות שהיו בפניה. היא הוציא דוח שאין חמור ממנו ואף ועדת חקירה לא התמודדה באופן כה מקיף כפי שהיא עשתה.
רבים וטובים, דוגמת מר שביט, ניסו בכל דרך אפשרית להשפיע על הוועדה, אך דרכם לא צלחה. הפרקליט הצבאי הראשי, בדרשו שכל אחד מן המוזהרים הפוטנציאליים יוכל להגן על עצמו, והחלטת בג"צ הצודקת לקבל את העתירה, אילצו את ועדת וינוגרד לפעול לפי התכתיבים החוקיים ולא להוציא מסקנות אישיות, אחרת הדוח שלה היה יכול להתפרסם בעוד כמה שנים טובות.
ועדת חקירה אינה יכולה לבוא במקום אמירות הציבור. אם הציבור יחליט שבגלל הדוח יש ללכת לבחירות, אכן יתקיימו בחירות. מסקנות של ועדת חקירה נועדו בדיוק למטרה הזו, היינו לשיפוטו של הציבור את מנהיגיו.
גם מר שביט שהוא עיתונאי בכיר ומבוקש לא יוכל לעוות את האמת או לכופפה לפי משאלות הלב שלו.

ד"ר צלו רוזנברג הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  09/02/2008   |   עודכן:  09/02/2008
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליקוי מאורות עיתונאי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הדוקטור (שוב) אינו מבין
משה, עורך-דין  |  9/02/08 12:04
 
- תגובה לעו"ד משה
צלו   |  9/02/08 19:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד משה גולדבלט
מי שתומך בהקמת מדינה פלשתינית אחת עלול בהחלט לגלות כי הוא תמך בעצם בהשבת הכיבוש, אם יתממשו הסיכונים הביטחוניים הברורים כל כך. סיסמת המדיניות הישראלית אינה צריכה להיות "הפרד ומשול" אלא "הפרד" על-מנת שלא נאלץ למשול
חנה בית הלחמי
מאז ג'נין, התחלף לקובי ויטמן העור לעור דק יותר    הוא ער בלילות, אולי - באופן אירוני - עבור חבריו שכבר לא יתעוררו    בשונה מכולנו, קובי לא הדחיק את הטראומה האישית שלו    הוא עשה ממנה אופרת רוק
ד"ר דויד שוורץ
גם אם ייערך סקר בקרב עובדי המדינה עצמם על תועלת הנציבות יאמרו רובם כי אין בה צורך, שכן הנציבות איננה משרתת אף את עובדי המדינה. לתנאים הסוציאליים שלהם דואגים הוועדים, והדבר בא לידי ביטוי בהסכמי העבודה הקיבוציים הנערכים מדי שנה
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון "בצלם" מתעקש שלא להטיל אחריות על ההנהגה המדינית והצבאית של החמאס בגין "פשעי מלחמה"    למרות שמנהיגי החמאס מודים בעצמם על המשך ירי הקסאמים - בצלם בוחרים להתעלם    כשירות ללא תשלום, עשיתי עבורם את עבודת המחקר    אז מה יהיה התירוץ שלהם עכשיו?
ראובן לייב
מלחמת ההתשה בין קלינטון לאובאמה והמסורת האמריקנית, שלפיה לא יגיעו כושי, אשה, או יהודי, לנשיאות, מבטיחים את ניצחונו של המועמד הרפובליקני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il