X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השילוב של הפעלת האש ובמקביל הדאגה לעורף על-ידי תפקוד ראוי של פיקוד העורף והעוסקים במלאכת הקודש של הכנת העורף למלחמה, גרמה לכך שהעורף היה נחוש בדעתו לספק לצה"ל כל זמן שיידרש להשלמת המשימה ומנעה את הסיטואציה שהעורף אכן, נושף בעורף
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

עוד לפני שלב הסיכומים העיקריים וכהקדמה לסיפורי הגבורה הקרבים ובאים, נדמה כי המערכה התחוללה בשתי חזיתות - האחת נוכח פני אויב של כוחות צה"ל והשנייה בעורף כמי שהכתיב את הלחימה, עוצמתה, המשכיותה וכמובן את העיתוי לפתיחתה.
נוכחנו לגלות כי העורף תופס תפקיד מרכזי בלחימה בארגוני הטרור.
רבות דובר על העדר העומק האסטרטגי של ישראל בשל אורכה ורוחבה הצרים המאפשרים גישה קלה ומהירה ללבה של אוכלוסיה אזרחית, עומק שישפיע ישירות על רצון ומוטיבציית הלחימה, אולם בעיית העומק "נפתרה" בנוכחותו של צבא חזק, זמין, נחוש ומאומן, חיילים ומפקדים חדורי מוטיבציה המאמינים בצדקת הדרך.
ניסיון עקר לאתר תורפות
לפני זמן לא רב חשב נסראללה שגילה את הסדק העיקרי בחוסנה הלאומי של ישראל ועל נאומו זה נבנתה "תיאוריית קורי העכביש" שבבסיסה ביקורת חריפה על החברה הישראלית כחברת שפע מפונקת, למודת קרבות ועל כן עייפה ממלחמות, בעלת רגישות יתר לאובדן חיי אדם. חברה שאינה מוכנה להילחם ולהקריב חיים למען אידיאולוגיה או למען המדינה. לא דברי הלל למוות ולא שבח להקרבה כוונתי, כי אם חפץ חיים אנחנו וחוסננו מקומו ברגישות לחיי אזרחינו ולחיים בכלל. לכן שלחה הלחימה בעזה מסר לנסראללה ולאחרים, הן על אחידות החברה כקורי עכביש והן מסר בשאלת הבנתו את החברה הישראלית כסבלנית ופשרנית לעיתים, וקשת עורף בימים האחרים. ספק אם יודו אותם המתיימרים להבין ולפענח את החברה הישראלית/את העורף הישראלי כי נכשלו כישלון חרוץ באיתור תעצומות הנפש שמגלה החברה בשעת הצורך, בשעתה של מלחמה צודקת. את המסר קיבל נסראללה בראשית ימי הלחימה בדבריהם החוזרים של מפקדי המערכה שאיננו ששים אלי קרב אולם, איננו נרתעים ממנו.
מסר דומה נשלח למנהיגי חמאס שליוו את הכניסה הקרקעית של כוחות צה"ל בחיקויים רטוריים של מושא הערצתם בצפון באיומים למופתים ולהפתעות. איומים בהם תלו מנהיגי חמאס את תקוותם שישפיעו תודעתית על החיילים והמפקדים הפועלים בשטח, ולתדהמתם חצו החיילים את הגדר בנחישות ומוכנות להילחם, מגובים בתמיכה ובדאגה של העורף. את המסר השני קיבלו מנהיגי חמאס כשעמדו על טעותם וחשבו כי העורף הישראלי לא יישא ימי לחימה רבים ובמהרה יתקפל מהיעדים והעקרונות בהן תמך בתחילה.
תורת הלחימה (תו"ל): הגנה, התקפה... עורף
את הלחימה ליוותה ההבנה כי העורף, פחות מוכן לקורבנות ולא מפאת צדקתה אלא בעיקר בגלל שכל פצוע וכל שכן הרוג, אכן פוגע בחוסן הלאומי ומאיץ את העורף לשאוף להפסקת הלחימה, ולכן היינו עדים להתפתחותה של לחימה המלווה בשילוב אדוק בין החילות השונים ובהפעלת אש עצומה וכן לפעמים לא פרופורציונלית. גם ותיקי המפקדים שלחמו בעזה העידו כי לא ראו בעבר כמות כזו של אש המופעלת וכל מטרתה, הגנה על הכוחות ומניעת כל אובדן מצידנו. מפקדי הצבא והשוקדים על תוכנית הלחימה השכילו בעוד מועד להבין את הלך הרוח בחברה והבינו שאין מרווח לטעויות, כלומר, נפגעים מצד כוחותינו. לכן, בימים הקרובים ניחשף לגודל ההרס שהוטל על עזה בגלל הצורך ב"זמן לחימה" שיעניק העורף רק כשמספר הנפגעים נמוך.
עורף חזק, ישראל מנצחת
צורת הלחימה הנוכחית, שולחת גם היא איתותים לעתיד. עוצמתה של החברה וכושר עמידתה היא שמכתיבה את הלחימה וכל שנדרש ייעשה על-מנת לשמר את כוחותינו ובכך לשמר עורף חזק והאיתות לנו כחברה ומדינה מחייב את ההבנה כי סוג כזה של לחימה מחייב את המדינה לשמר רזרבות כספיות בתקציב המדינה, נוספות וגדולות יותר מבעבר, וכן רזרבות ומאגרי תחמושת עצומים למקרה ונידרש ללחימה - הבנה שאינה מתאימה דווקא למשבר הכלכלי הגלובלי. גם המבצעים השכיחים בעבר ידרשו בעתיד הפעלת אש רבה יותר לצורך הגנה.
השילוב של הפעלת האש ובמקביל הדאגה לעורף על-ידי תפקוד ראוי של פיקוד העורף והעוסקים במלאכת הקודש של הכנת העורף למלחמה, גרמה לכך שהעורף היה נחוש בדעתו לספק לצה"ל כל זמן שיידרש להשלמת המשימה ומנעה את הסיטואציה שהעורף אכן, נושף בעורף.

הכותב הנו מ"פ משוחרר מצה"ל, סטודנט לתואר ראשון במשפטים.
תאריך:  01/02/2009   |   עודכן:  01/02/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי פלאוט
מלבד נטיעת שתילים בט"ו בשבט יהיה זה רעיון טוב "לטעת" עסקים חדשים למען שיקום הכלכלה. עסקים זעירים יכולים לצמוח ולהתפתח כאשר נותנים להם את ההזדמנות
עו"ד יוסי דר
דברי השופטת דורית רייך שפירא אינם מתיישבים עם המציאות של אסי אבוטבול
ראובן שפירא
הכתבה-ראיון (בליל שבת האחרון בערוץ 2) עם עו"ד ארי שמאי - שנעצר במהלך החקירה המשטרתית בפרשת הפדופילים - היא דוגמא בוטה להטיה של העבודה העיתונאית, למגמתיות ולהטעיית הציבור, תוך הצגת מצג שווא. הכל כדי לעזור לחבר מהברנז'ה, שנתפס עם המכנסיים למטה (במקרה הזה, על-פי החקירה המשטרתית, זה כנראה לא רק פתגם)
עידן יוסף
יורים עליך משום ששלושים שנה שטפו את המוח של העם עם תרבות רעה, ועכשיו קוצרים את הפירות הבאושים של התרבות הזאת. התרבות היא הכיוון שממנו ירו עליך. למה אתה יורה על המקל שמכה אותך, על היס"מניק? במקום לריב עם החיילים בעמונה, נשקיע את כל הכוחות להזמין אותם לעמונה ולעפרה
ענבל בר-און
איפה ההסברה כשצריכים אותה?    לאחר תום מלחמת עזה יוצאים החמאסניקים בהצהרות שמתאימות לבוב דילן ולג'ואן באז    הסברה ישראלית ראויה הייתה יכולה להסיר את מסיכת הצביעות    לו יהי...
רשימות נוספות
חמאס תובע מהפתח להצטרף לג'יהאד  /  רובי שטיינברג
ארגון שמאל: נעודד תביעות נגד המדינה  /  איציק וולף
ארדואן: הגנתי על כבודה של טורקיה  /  איציק וולף
פלשתיניות  /  גד גזית
צילה של הרוח הרעה  /  נמרוד לירם
יש תג מחיר?  /  אביתר בן-צדף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il