X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
גם שתית יין לבן ולא רק אדום, עשויה להקנות לשיניים מראה כהה ולא אסתטי מזונות עתירי סיבים, עשויים לסייע בשמירה על צבען הטבעי של השיניים
▪  ▪  ▪
גם מכתים את השיניים [צילום: AP]

במחקר אשר בוצע על-ידי חוקרים בתחום רפואת השיניים מאוניברסיטת ניו-יורק ופורסם לאחרונה ב-Science D aily Apr. 3, 2009 נמצא, שגם שתית יין לבן ולא רק אדום עשויה לתרום להכתמת זגוגית השן (שכבת האמייל החיצונית) ולהקנות לשיניים מראה כהה ולא אסתטי.
המחקר נערך על שיני פרות - ששכבת האמייל החיצונית המצפה את שיניהן, זהה לשכבת האמייל בשיני אדם. בניסוי נמצא, שקבוצת שיניים אשר הושרתה במשך שעה ביין לבן, ולאחר-מכן נטבלה בתה כהה - הוחתמה בגוון שחור, להבדיל משיניים שנטבלו במשך שעה במים ולאחר-מכן בתה כהה. לדברי החוקרים, שתיית יין לבן במהלך ארוחה (הזהה לטבילת השיניים ביין לבן במהלך הניסוי) גורמת לצביעת/הכתמת השיניים בגוון כהה.
הסיבה הינה רמת החומציות הגבוהה ביין הלבן התוקפת את אמייל השן, בדומה לחומצה הנוצרת על-ידי חיידקי העששת ומשנה את שכבת האמייל. החומציות הופכת את המשטח החיצוני של השן למחוספס, מחורץ ובלתי אחיד וכתוצאה מכך חודרים הפיגמנטים (חומרי הצבע) שמקורם במזון ובמשקאות (תה, קפה, מיץ תפוזים, מיץ גזר) אל עומק אמייל השן ויוצרים כתמים עיקשים, על-פני השן.
כאשר חזרו החוקרים על הניסוי באמצעות יין אדום - הכתמים היו כהים ועיקשים יותר. לדברי החוקרים, יין אדום, שלא כמו הלבן, מכיל כבר בתוכו פיגמנט צבע באחוז ניכר הצובע את השיניים וזאת מעבר לפעולה החומצית כפי שמתרחשת בעת שתיית יין לבן.
המחקר אשר הוצג בכנס השנתי של הארגון הבינלאומי בתחום מחקר בריאות השן במיאמי השנה, לא נועד למנוע או להקטין את צריכת היין דווקא, אלא הינו אחד מסדרת מחקרים אודות השפעת המזון אותו אנו צורכים על תחום האסתטיקה הדנטלית.
למרות שנראה כי השיניים מצופות בשכבת אמייל חלקה ואטומה, הרי שדרך שכבת האמייל יכולים לחדור אל השן צובעניים (פגמנטים) בכמות רבה הנשארים בשכבות השן הפנימיות ולמעשה משנים בעצם נוכחותם את צבען של השיניים.

הבהרת שיניים ניתן לבצע בעזרת מספר טכניקות

הפשוטה והזולה ביותר היא על-ידי רכישה עצמית של חומרי הלבנה בריכוז חומר פעיל נמוך בבתי המרקחת. חומרי הלבנת השיניים כנגזרות של מי חמצן (הידרוגן פרוקסיד או קארבאמיד פרוקסיד) חודרים אל תוך השיניים ומפרקים את הצובעניים וכך ניתן להחזיר את השיניים לצבע הקרוב לצבען הבהיר המקורי. מכיוון שבמקרה זה הטיפול אינו בהשגחת או בפיקוח רופא שיניים, החומר הפעיל הינו בריכוז נמוך, כך שהבהרת השיניים תתבצע בתהליך ארוך יחסית ואיטי.
ניתן לבצע הלבנה מהירה של השיניים במרפאת השיניים, כאשר רופא השיניים מורח חומר הבהרה בריכוז חומר פעיל גבוה מאוד על-גבי השיניים לאחר הגנה מתאימה על רקמת החניכיים, פעולת החומר הפעיל על השיניים יכולה להיות מואצת על-ידי מאיצים שונים כמו: חימום, אור בעצמה חזקה, לייזר או האצה כימית. התהליך במקרה זה הינו מהיר (פגישה אחת בדרך-כלל) ויכול לתרום לאפקט ראשוני של הבהרה.
יש המסתפקים בתוצאה ואם התוצאה אינה מספקת, ניתן לעבור לתהליך ההלבנה המסורתי האיטי יותר המבוצע בעזרת תבניות, לאחר לקיחת מידות השיניים מותאמות תבניות אישית מדויקות אותם מקבל המתרפא יחד עם חומרי הלבנה, את חומרי ההלבנה מניחים בתוך התבניות ומרכיבים על השיניים במהלך שנת הלילה או למשך מספר שעות במשך היום, לאחר מספר ימים רואים ברוב המקרים תוצאות אפקטיביות של הבהרה.

עשה ואל תעשה לשמירה על לובן השן

  • צריכת משקאות בעלי פיגמנט צבע חזק כקפה, תה, משקאות המכילים צבעי מאכל כקוקטילים צבעוניים, מיצים ממותקים, מיצים טבעיים שאינם שקופים או לבנים או יין, הינה אחת הסיבות המובהקות להכתמת גוון השן והצהבתה. יש לזכור, שכל מה שמכתים או צובע חולצה לבנה, צובע גם את השיניים. למעוניינים לשמור על גוון השיניים, מומלץ להעדיף משקאות מעוררים או אלכוהוליים ללא פיגמנט או צבע (וודקה, ג'ין, מים, סודה, תה צמחים מעודן וכד') בכדי למנוע את האצת צביעת השיניים.
  • צביעת השיניים אינה הגורם היחידי המחייב שימת לב לכמות צריכת מיצי הדר. מיצים אלו (מיץ תפוזים, מיץ לימון, מיץ אשכוליות) מכילים גם הם חומצה, שתיה מרובה של מיצים אלו או צריכה מוגזמת של פרי הדר עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לשכבת האמייל.
  • למעוניינים בכל זאת במשקאות המכילים פיגמנט צבע, מומלץ לשאת בתיק מברשת שיניים קטנה, בעזרתה ניתן לצחצח קלות את השיניים - בעיקר הקדמיות החשופות יותר למשקה (ניתן לצחצח עם או בלי משחת שיניים המיועדת להלבנת שיניים) הצחצוח יכול לסייע במניעת שינוי גוון השיניים לצד שמירה על שיניים בריאות וחיוך נקי.
  • אכילת תפוח בדבש יכולה לעזור באבחון ולהצביע על מוקדי עששת בפה, הדבש המתוק עלול לגרות רגישות עד לרמת כאב בשן בה יש עששת. יש לזכור, שהדבש הינו מאגר סוכר המשמש מזון מעולה לחיידקים ומעצם היותו דביק נצמד הדבש לשיניים - סיבה נוספת לצחצח את השיניים מייד בסיום הארוחה.
  • מזונות עתירי סיבים, המומלצים גם לצורך שמירה על הבריאות ולתפקוד מערכת העיכול, מסייעים בשמירה על צבען הטבעי של השיניים ומונעים הכתמה על-ידי הסרת משקעים שהצטברו על השיניים ובכך תורמים לניקיון שכבת האמייל החיצונית בעת הלעיסה ולמניעת הצטברות כתמי הצבע. במידה והשתתפת בארוחת חג "עתירת צבעים", מומלץ להעדיף קינוח הכולל פרי (בהיר כתפוח, אפרסק וכד) או מאפה עתיר סיבים, אשר יסייע "לליטוש" השיניים והסרת צובענים.
  • גם שימוש בגומי לעיסה ללא סוכר לאחר הארוחה יכול לתרום להסרת שכבת הצבע המצטברת על השיניים. גומי לעיסה גורם גם להגברת הפרשת רוק וזה שוטף את השיניים ומונע הדבקות צובענים ממזון ומשתיה.
  • במידה ושינייך אינם צחורות או מוכתמות, העדיפי תמיד להשתמש בגוון שפתון כהה המדגיש את צבען הבהיר של השיניים ביחס לצבע השפתון הכהה ובכך מתקבלת אשליה של מראה צחור ונקי. זו הסיבה שבגללה נראות שיניהם של אנשים כהי עור כל-כך צחורות - בשל הניגוד בין גוון העור השחום לגוון השן המקורי.
  • בתהליך הלבנת שיניים באמצעות תכשירים הנרכשים למטרה זו או אצל רופא השיניים, עלולה להיווצר כתוצאה מחומרי ההלבנה רגישות זמנית למשקאות קרים או חמים. על-מנת לצמצם את התופעה או למנוע את הרגישות, מומלץ לשטוף את הפה או לצחצח את השיניים כשבוע ימים לפני תחילת הטיפול, בתכשירים המיועדים לטיפול בשיניים וחניכיים רגישות - תהליך אשר ימנע את הרגישות לאחר הטיפול.
  • לא מומלץ לצחצח את השיניים עם חומרים שוחקים כדוגמת סודה לשתיה או חלקיקי מלח שונים ומשונים הנמכרים למטרה זו, אומנם צחצוח עם חלקיקים שוחקים יכול להסיר את השכבה החיצונית של משקעים הנצמדים על אמייל השן יחד עם שכבת אמייל, אך בה בעת גם יחספס וישרוט את שכבת האמייל ועל-ידי כך יתרום להצטברות מהירה יותר של צבענים וזאת מעבר לפגיעה באמייל.

מחבר המאמר הינו רופא שיניים העוסק באסתטיקה דנטלית ושיקום הפה, חבר נספח באקדמיה האירופאית לאסתטיקה דנטלית וחבר באקדמיה האמריקנית לקוסמטיקה דנטלית
תאריך:  04/10/2009   |   עודכן:  05/10/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
מעשה בית דין קובע כי אדם שלא העלה טענה בזמן אמת מושתק מלהעלותה כעת בדיון המשפטי    ומה אם מערכת בתי המשפט היא זו שחסמה אותו מלהעלות טענה 'בהזדמנות הראשונה', למשל על-ידי הטלת הוצאות בלתי סבירות?
אורי אבנרי
ממשלות ישראל ב-1,196 הימים לנפילת גלעד שליט בשבי נקראות לשנות את העובדות אותן הציגו לעולם: שליט אינו "חטוף", הוא שבוי! המועמדים הפלשתינים לשחרור אינם אובייקטים, גם הם מייחלים לשחרורם! ואחרונה חביבה: ה"טרוריסטים" אינם אלא לוחמים
ספי סגל
ספרו של יורם שדה "התחתונים" חושף את ערוותו של אהרן ברק במלוא כיעורה    כולנו קרבנות פוטנציאלים ליוהרה, לטמטום, לרשלנות, לעצלות ולאדישות המוחלטת לצדק, השוררים בממלכת ה"תחתונים"    כל אחד מאיתנו הנזקק לשירותיה חשוף באופן שרירותי לזיכוי או להרשעה ללא כל קשר לעובדות שבגינן באנו בשעריה
צבי גיל
ישראל, בשל גלי המהגרים אליה, בכל התקופות, היא מדינה רב-לשונית. אך זה חייב להיות ערך מוסף. הכלל הוא, כי כשם שלא מתקבל על הדעת שבארה"ב ידברו ספרדית, כך אין זה ראוי שהתושבים לא ישתמשו בשפה הדומיננטית הלאומית - העברית
ענבל קרקו
מחקרים הוכיחו שלעיסת מסטיק ללא סוכר מסייעת בשמירה על המשקל    בעיקר בתקופה זו של החגים והארוחות הרבות, כמה טיפים איך מסטיק יכול לסייע בשמירה על המשקל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il