X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
יובל ארבל סמנכ"ל ידידי כדור-הארץ במזרח התיכון על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
עלות חסכם היא שקלים בודדים, וכל אזרח מסוגל לבצע את זאת ללא בעיה, ועם זאת מרבית בתי האב בישראל עדיין לא התקינו חסכמים, ויש צורך בהכוונה ועזרה מרשות ממשלתית להתקנתם
▪  ▪  ▪
אפשר לחסוך מבלי לפגוע באיכות החיים [צילום: AP]

לאחרונה עבר בכנסת חוק חובת התקנת החסכמים בכל מבני הממשל והציבור בישראל. יש לברך על כך את כנסת ישראל ואת יושב-ראש ועדת הכלכלה ח"כ אופיר אקוניס. החוק הוא חשוב כצעד נוסף לשורה של מעשים לצמצום צריכת המים. רק חבל שהתקנת החסכמים בכל בית בישראל, כפי שהכריזו ברשות המים כבר לפני שנה, עדיין לא התחילה.
בהתקנת חסכמים בברזים וראשי מקלחת, ניתן לחסוך עד כדי 15% מהצריכה הביתית בישראל, כלומר עשרות מיליוני מטרים מעוקבים מים, שיחסכו את הצורך בבניית עוד מתקני התפלה יקרים. עלות חסכם היא שקלים בודדים, וכל אזרח מסוגל לבצע את זאת ללא בעיה, ועם זאת מרבית בתי האב בישראל עדיין לא התקינו חסכמים, ויש צורך בהכוונה ועזרה מרשות ממשלתית להתקנתם.
כבר בקיץ 2008 דנו ברשות המים במבצע להתקנה של חסכמים בכל בית בישראל. נבחנו חלופות שונות, ורק לאחר יותר משנה (אוגוסט 2009), והתדרדרות נוספת במצב מאגרי המים - יצא מכרז לביצוע הפרויקט. לרשות המים יש תירוצים רבים: כמה חודשים של הכנת מכרז, הוויכוחים אם לרכוש חסכמים תוצרת הארץ, ולאחרונה - השביתה של עובדי רשות המים. אבל גם מאז השביתה עברו כבר כמעט חודשיים. והנה היום - לאחר כמעט שנתיים מהדיון הראשון, ולאחר הכרזת ראש רשות המים, אורי שני, שעד סוף 2009 יותקנו בכל בית בישראל חסכמים - עדיין לא התחילו במבצע זה.
אמצעי פשוט זה צריך להשתלב במדיניות רחבה של ניהול ביקושים למשק המים. מדיניות זו אומצה במספר מדינות מערביות הנמצאות באקלים ים-תיכוני וצחיח (למשל באוסטרליה, בקליפורניה, בספרד ובקפריסין), לאחר שהבינו שלאור שינוי האקלים והגידול באוכלוסיה יש למנוע בזבוזים ולצמצם את הביקושים למים. מדינות אלו הצליחו לצמצם את צריכת המים העירונית בעשרות אחוזים (וויקטוריה - אוסטרליה, קפריסין, סרגוסה - ספרד). קישור לדוח המלא: www.foeme.org/docs/WWDM_Report_Heb_290309.pdf.
יעד צמצום של 10% בישראל, שהציבה רשות המים, הוא נמוך מדי. אפשר לקבוע יעד גבוה ממנו, בהשקעה נמוכה מהקמת מתקני התפלה חדשים, וללא פגיעה באיכות החיים. ולראייה: רק כתוצאה ממסע הפרסום לציבור והיטל הבצורת, הושג ב-2009 חיסכון של 12% בצריכה העירונית לעומת 2007, וזאת ללא כל תמריצים נוספים לחיסכון. בהכנסות מתעריפי מים גבוהים על צריכת יתר, ומהקנסות על שימוש חורג, יש לסבסד תוכנית לתמרוץ רכישת התקנים חוסכי מים (לברזים, למקלחת ולשירותים), ותפיסת מי גשמים (למשקי הבית) ומי-נגר עירוני (לתאגידי המים). למשל, בקפריסין ובאוסטרליה מסבסדים התקנת מערכות למיחזור מים אפורים, מערכות לתפיסת מי גשמים, ותכנון משמר מים בגינות. פוטנציאל החיסכון של אמצעים אלו, בעלות נמוכה ביחס למחירי ההתפלה, מוערך ב- 20-25% מהצריכה העירונית. כלומר, מדובר בחיסכון בצורך להקמת שני מתקני התפלה מזהמים נוספים, ובעלות זולה יותר לצרכנים.

"על צד שמאל" מפרסם מאמר זה לכבוד יום המים הבינלאומי, בהניפו (כמפורט מתחת ללוגו המגזין) גם את דגל החינוך הירוק.
תאריך:  25/03/2010   |   עודכן:  25/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חסכמים לכל בית בישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מכירת ברזים בלי חסכמים
ערן הסביבתן  |  4/04/10 11:26
2
חסכמים ומשלמים
טכנאי גז לחיים  |  11/11/10 03:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
החלטתה הנואלת של הממשלה בעניין חדר המיון באשקלון, דוחקת את הציבור הכללי להקמת כוח פוליטי שיחסום את גחמותיו ההזויות של ליצמן
מיכל מנין
הוא מסר נפשו למען הצלת חייליו, אך למדינה זה לא אכפת והיא עומדת, לאחר החלטת בג"צ, להרוס את ביתו    משפחתו של רועי קליין ז"ל כשעיר לעזאזל
איתן קלינסקי
בחרתי לאמץ שלושה צווים בפרשת השבוע: קול הצדק, מעשה הבריאה והקול המוסרי    ועוד: חסר לנו כיום קולו של הנביא ירמיהו
דודו אלהרר
השמאל אומנם הצליח במשימתו לפגוע בישראל, אך אני חושב שמציאות המשבר הישראלי-אמריקני דווקא מבורכת משום שכעת הציבור יתחיל לזעוק את דברו: "היהודים לא לא פראיירים!"
איתמר לוין
קורבן התודה בא דווקא במקרים בהם יכול האדם לייחס את הצלתו לעצמו או לבני אדם אחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il