X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
במקרה שבו ארדואן נשאר מנהיג טורקי חזק, תמשיך ישראל להיות מושא להתקפות, משום שדרכו להנהגת העולם המוסלמי סלולה דרך התקפותיו על ישראל ונשיא ארה"ב? אובמה מאפשר את התרחיש
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

ברק אובמה מכהן כנשיא ארצות הברית כשנה וחצי. עם כניסתו לתפקיד הוא ביקש לשנות את העולם מן הקצה אל הקצה, הצהיר הצהרות קונטרוברסליות ויצר פרדיגמות מדיניות חדשות שאת השלכותיהן הוא מתחיל להבין עם הזמן.
כידוע, ישראל היא קורבן רצון הפיוס של אובמה עם העולם המוסלמי. בשם הרצון להגיע לפיוס כוזב עם מוסלמים קיצוניים כפה על ישראל עמדות הנוגדות את האינטרס הישראלי הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך בנושא הנשק הגרעיני ואף אולץ לאחר מכן לחזור בו מעמדות אלו. אובמה בעצמו אפילו הודה כי: "צעדתי לתוך שדה המוקשים של המזרח התיכון, ודרכתי על המוקשים".
אובמה הוא מנהיג של מעצמת על יחידה אשר תחתיה חותרות מספר מעצמות אזוריות אשר חלק מהן, למשל רוסיה, מבקשות לחדש ימיהן כקדם. חשוב להבין כי כשם שהתנהגותו של ג'ימי קרטר שידרה חולשה ועודדה את התפשטות האיסלאם הקיצוני כך התנהגותו של אובמה יוצרת תהליכים אלה כעת.
כך למשל מבין זאת רג'יפ טייפ ארדואן אשר מזהה את החולשות של אובמה ומושך את מדינתו לכיוון ציר הרשע המובל בידי אירן. ארדואן, אשר אם נפתח תיבת הפנדורה ההיסטורית שלו נוכל לגלות שם שלדים של שנאה כלפי ישראל והמערב המבוססים על שנאה דתית ולאומית, מבקש לחזק את מעמדה של טורקיה כמעצמה אזורית. הוא עושה זאת על-פי תוכנית שאיננה סדורה מראש אך מתפתחת ככל שעובר הזמן.
בשלב הראשון תקף ארדואן את ישראל על התגוננותה במבצע "עופרת יצוקה". ההתקפות לא זכו לתגובה אמריקנית כלשהי. ארדואן ראה כי טוב והמשיך בשלו. בינתיים, ממשל דמוקרטי עלה לשלטון בארצות הברית והחל בהתקפותיו שלו. אובמה ורם עמנואל לא רק הובילו מדיניות אנטי ישראלית אלא גם ניצחו מאחורי הקלעים, הן על-ידי המסר שהעבירו והן על-ידי האווירה שיצרו, על דה-לגיטימציה לישראל. בו בזמן, ניצל ארדואן את מדיניות הפיוס הרופסת של אובמה והנה היום אנו נמצאים במצב שבו טורקיה ואירן, אירן וטורקיה, מהוות חזית מוסלמית אחידה מסוכנת לשלום העולם.
הטעות של אובמה נגזרת לא רק ממעשיו אלא גם מהצהרותיו. שכן, הוא מעוניין לחזק את המדינות הערביות המתונות כמרוקו, ירדן, מצרים, כווית וסעודיה אולם מעשיו יוצרים את ההיפך משום שהם בעצם חיזקו את החזית הערבית הנגדית. לראייה, טורקיה נטשה את ברית המדינות המתונות והיא נמצאת בשיאו של מסע מהיר לברית אימה עם אירן.
במשחק היחסים הבינלאומיים האמריקני-מזרח תיכוני מתקבלת תמונה ברורה של מרוויחים ושל מפסידים. אין ספק כי המרוויח העיקרי מהמצב הוא ארדואן. שכן, האמריקנים נאלצים להודיע לו על כל צעד שבו הם נוקטים. וכך, יהפוך המנהיג הקיצוני למנהיג מפשר שארצות הברית בעצם תלויה בו ועקב כך מחזקת אותו ומשמרת את מעמדו. זאת משום שמעמד בינלאומי חזק של ארדואן מחזק אותו מול הצבא הטורקי החילוני שמאבד אחיזה במעוזים עיקריים בטורקיה.
אין זה משנה לאיזה כיוון יתפתחו העניינים במקרה ובו ארדואן נשאר מנהיג טורקי חזק תמשיך ישראל להיות מושא להתקפות משום שדרכו של ארדואן להנהגת העולם המוסלמי סלולה דרך התקפותיו על ישראל.
בהקשר זה ניתן לומר כי ארדואן מזכיר את המנהיג הערבי גמאל עבד אל נאצר אשר הוביל את מנהיגותו בחתירה לפן ערביות דרך המלחמה בישראל. ההבדל הוא שנאצר עשה זאת מתוך תפיסה חילונית ואילו ארדואן עושה זאת מתוך תפיסה דתית.
וכך, התבונה של ארדואן והאווילות של אובמה יוצרת ריאקציה ומחזירה את המזרח התיכון שנים לאחור, לימים בהם מעצמות העל השלימו עם מלחמה, קונפליקט ושנאה.

הכותב הוא המייסד והיועץ המשפטי של "מכון ירושלים לצדק".
תאריך:  22/05/2010   |   עודכן:  23/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התבונה של ארדואן, האווילות של אובמה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
הניתוח של הכותב שגוי מיסודו.
בני בנקר  |  23/05/10 11:10
 
- יתר על כן
אלטע קאקער  |  23/05/10 11:56
2
הפוך ממה שהכותב-טוען
פ.ר.  |  23/05/10 12:06
3
מאמר חיובי שמציג את המציאות
אורן מפתח תקווה   |  23/05/10 15:13
4
ארדואן הוא אסון
אבי ממשברת ציון  |  23/05/10 20:09
5
פצצת אטום טורקית: מטרת העיסקה
עם איראן  |  23/05/10 23:33
6
ניתוח מבריק של המצב ל"ת
ברוך גמילי  |  24/05/10 06:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
מדוע אינני יכול לבקר חלק מהח"כים הערבים מבלי להיות מואשם כ"גזען"?    מדוע אינני רשאי לבקר חלק מעיתונאי הארץ כמו גדעון לוי ואחרים, מבלי להיות מואשם כ"מֶקָארְטִיסְט סותם-פיות"?
רפאל בוכניק
האימפוטנציה של הגורמים המקצועיים הישראלים, שהפכה לנתון קבוע במציאות המזה"ת, לא נופלת באיוולתה מנקיטת הסטנדרטים הכפולים של ארגונים המתהדרים במשימה הנאורה של הגנה על זכויות אדם
אהוד גרנד
שוטרי ישראל נמנים על האנשים הסובלים ביותר במדינה    שעות העבודה מתמשכות הרבה מעבר לתקנון היבש, הסיכון האישי רב והשכר העלוב מהווה תגמול אומלל
ציפי לידר
פרשת נשא: השלום בתורה, במדרש ובחז"ל    מה לומדים מסיפור החֲמָרִים?
ענבל בר-און
מה משותף לנתניהו ולרימה פאקיה - מיס עולם ממוצא ערבי ש"נתפסה" על עמוד חשפנות אירוטי? ולמה הולילנד אינה אלא מדינת ישראל - על השחיתות וההסתאבות שלה - בזעיר אנפין?    הטור של ענבל בר-און (7)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il