X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שתי הצהרות הכניס נתניהו לנאומו: "לא הגעתי לכאן כדי לנצח בוויכוח"; "לא באתי לכאן למשחק אשמה" האם הוא עומד במטרות אלו? הבה נראה!
▪  ▪  ▪
ראש הממשלה, בנימין נתניהו. יעמוד במטרות? [צילום: AP]
הפסגה האמיתית
קיריל הדר
ישראלי, שאל עצמך בכנות: האם באמת היית תומך במתן ריבונות ולו אוטונומיה מפורזת לפלשתינים, אלמלא חרב הטרור הייתה מונחת על צווארך?
לרשימה המלאה

מדברי פתיחה אופטימיים למדי – "אני שמח להיות כאן עם תחילת המאמצים המשותפים שלנו להשגת שלום בר קיימא בין ישראל לפלשתינים" - עובר נתניהו לדבר על מטרות המאמץ המשותף באומרו: "מטרתנו היא לעצב שלום בטוח ויציב בין ישראל לפלשתינים...". הסיום ממש אופטימי, "אין לי ספק שהשלום הוא אפשרי...", "באתי לכאן היום כדי למצוא פשרה היסטורית..." – נפלא!
כבר אריסטו הבדיל בין סוגים של נאומים על-פי המטרות שלשמן נישאו. בסוג המשפטי, מטרת הנואם ללמד סנגוריה או קטגוריה על אדם, כדי להביא את השופטים בבתי הדין להחלטה על הצודק על-פי החוק או על-פי ההגינות והיושר (תמר ברוש, נאום לכל עת, עמ' 10).
לא תמיד ניתן לזהות את מטרות הנואם בצפייה ובשמיעה ראשונה. לעתים קשה לנמען הבלתי מיומן לרדת לסוף דעתו של הנואם. לא כן נאומו של בנימין נתניהו.
שתי הצהרות הכניס נתניהו לנאומו: "אבל לא הגעתי לכאן כדי לנצח בוויכוח..."; "לא באתי לכאן למשחק אשמה..." – האם הוא עומד במטרות אלו? הבה נראה!

סטירה לסתירות

גם בסיום דבריו, נתניהו שב ומטיל פגם ב... "אחרים" – "יש ספקנים רבים", הוא טוען. ואני שואלת, מדוע להכניס למשוואה את המילה "ספקנים", אם הספק לא מכרסם בתוכך, אדוני ראש הממשלה?
יש לפנינו נאום פסגה רווי סתירות, וחבל. שכן, עם יריית פתיחה שכזו, מה הסיכוי שנגיע לשיתוף פעולה ו/או נשיג מטרה כלשהי בפסגה הנוכחית?

סתירה א'

כבר בקריאה ראשונה של הנאום שתורגם לעברית באחד העיתונים שלנו, ניכר שנתניהו הציב לו כמטרה ללמד סנגוריה עלינו, היושבים בציון, ולקטרג על הצד שכנגד, הפלשיתיני. נוסחת ה"אשמים" וה"קורבן" מככבת בנאומו של נתניהו בגדול. בעיניו של נתניהו, הקונפליקט הישראלי-פלשתיני הוא סכסוך שבו יש רק שתי אפשרויות, האחד אשם והשני קורבן. הם, הפלשתינים, מחבלים בני עוולה, ואנחנו, הישראלים, כואבים ודואבים. נוסחה זו תמוהה שבעתיים נוכח ההצהרה המפורשת שלו: "לא באתי לכאן למשחק אשמה, שבו כולם בסוף מפסידים".
את האשמה של הצד שכנגד מציין נתניהו בדבריו באופן ברור ביותר:
"אנחנו רוצים שבקו הרקיע של הגדה המערבית יבלטו מגדלי מגורים, לא טילים";
"אנחנו רוצים שבכבישי הגדה יזרום המסחר, לא הטרור";
"יצאנו מלבנון, וקיבלנו מלחמה";
"התנתקנו מעזה, וקיבלנו טרור".
הייתי רוצה לשאול את נתניהו, כמי שאינו עוסק ב"משחקי אשמה", איך זה שאתה מטיל אשמה על הצד שכנגד בלבד? האם אתה חושש שיגדירו אותך ואת מחנה הימין כ"אשמים" (במידת מה), או כחסרי נכונות לשנות את העתיד ולהתפייס עם הפלשתינים? חז"ל צדקו כשאמרו: "וכל הפוסל פסול [...] ואמר שמואל: במומו פוסל" [קידושין ע א]. כי מי שחושש שיאשימו אותו בפגם כלשהו מפתח נטייה להאשים אחרים בפגם.
ובכל זאת, ראה זה פלא, נתניהו מוכן להבליג ולסלוח לאשמים: "אני מוכן ללכת בנתיב השלום", הוא מודיע לאחר שטרח לעורר רחמים ולהציג את הצד הישראלי כעם למוד-סבל. נתניהו הוא ראש ממשלה שדואג לדור ההמשך: "אני יודע מה השלום אומר לילדינו ולנכדינו". השלום הבטוח חשוב ומשמעותי לדורי דורות, לכן מצפונו של נתניהו מחייב אותו להבליג ולעשות מעשה. מנקודת המבט שלו, העולה מן הנאום, הבלגה למרות שהצד השני אשם בכל, זו מחווה שאין לזלזל בה.

סתירה ב'

בשפת הדמגוג משולבים אלמנטים בולטים, שמטרתם לעורר רחמים. כך גם בדבריו של נתניהו: "רק אתמול ארבעה ישראלים, ביניהם אישה בהריון ואם לשישה, נרצחו בברוטליות על-ידי מחבלים בני עוולה". העובדות נכונות, לצערנו הרב, אולם השימוש בהן נעשה מתוך תקווה שלכולנו זיכרון קצר, עד כדי כך שיותר משלושה ימים אחורנית איננו זוכרים מאומה. בוודאי שאיננו זוכרים הרג של פלשתינים תמימים... על-ידי כוחותינו.

סתירה ג'
מה זה "שלום אמיתי"? מי הם ה"אויבים"?
▪  ▪  ▪

אליבא דנתניהו, "שלום אמיתי" מותנה בחזרה למוטב של מישהו... אך אם תשאלו אותו, "מי צריך לחזור למוטב כדי שזה יקרה?" תקבלו תשובה בנאום עצמו: הצד שכנגד, הפלשתינים כמובן. נתניהו לא מכריז על כך במפורש, אלא משתמש בביטוי "אויבים לשלום". אבל את שמם איש אינו יודע, מלבד נתניהו. כדי להוכיח שהוא באמת לא הגיע לפסגה למטרות של "משחק אשמה", אין הוא מציין את ה"אויבים" בשמם המפורש... אלא מגייס את שיטתו הרטורית של מנחם בגין, שנאומיו הם מודל לשימוש במטפורות של ניגודים. מצד אחד של המטריצה, קיים צד המעוניין בשלום בכל מאודו ומאידך-גיסא, ה"אחרים", "אויבי השלום". אך אבוי, הפעם, קהל היעד, המאזינים לנאומו של נתניהו, הם קהלים, בלשון רבים. בתוכם יש אמריקנים, פלשתינים וישראלים. אלא שלנתניהו אין ברירה. אסור לו להשיב את פני קהל הבית שלו ריקם... הלא כן? חשוב לציין קיומם של "אויבי השלום" וזו לא הטלת אשמה ב"אחר", שכן אין להם שם...

סתירה ד'

נתניהו מדבר על "התחלות חדשות לישראלים, לפלשתינים ולאנשים בכל האזור", אך חסר בדבריו רמז להתחלות החדשות של הישראלים. שכן, הוא מייחל לראות בערי הגדה מגדלי מגורים ולא טילים, אבל אין לו בכלל השגות לגבי הנעשה בצד הישראלי. אין לו כל דרישה מעצמו שאפשר להגדיר אותה כמעשה של "התחלה חדשה" (מה לגבי המשך הקפאת ההתנחלויות, למשל?).

סתירה ה'

נתניהו גם מכריז: "לא באתי לפסגה כדי לנצח בוויכוח" ובכל זאת הוא נתון כל כולו להוכיח שהצדק עימו.

תאריך:  02/09/2010   |   עודכן:  03/09/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נאום ה"סתירות" - נתניהו בפסגה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
תכלס,ביבי בגד בבוחרי הליכוד
ליכודניק זועם  |  3/09/10 13:36
 
- המדינה הפלסטינית היא ירדן
דניאלה  |  3/09/10 14:21
2
תמשיכי לחקור, מורדם מדי עבורך
ספינר  |  3/09/10 16:23
3
מרצה וחוקרת- אוי ואבוי לנו. ל"ת
rptk pbut  |  4/09/10 11:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דני איילון
כצאצא של משפחה שאולצה לעזוב את אלג'יריה, אבי ואני - כמו גם מיליוני יהודים אחרים בני משפחות שגורשו מארצות ערב לאחר 1948 - זכאים לפיצויים ולפתרון צודק
רועי ברק
הגיע הזמן לקבל את הביקורת על האקדמיות בישראל, להתנהל בשקיפות ולהתחיל לפעול למען מסד הערכים שעליהם מושתתת מדינת ישראל ושבהם מאמין רוב הציבור במדינה
איתמר לוין
הנחייתו של היועץ המשפטי בנוגע להגבלת זמן החקירות, מהווה מענה הולם לבעיה שניסח פרקינסון כבר ב-1957
מני ישי
אם בסביבות שנת 600 לספירה יהודי חדייב העשירים, שהתגוררו בחצי האי ערב, לא היו דוחים בבוז ישמעאלי בשם מוחמד, שרצה להתגייר, הוא לא היה מקים דת חלופית בשם איסלאם, ואז...
איתמר לוין
כנגד אלו הסבורים שיש "לעדכן" את התורה ומצוותיה, אומר משה: התורה היא ספר המוסר העליון ולכן היא חלה על כל אדם, בכל מקום ובכל זמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il