X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוד שחם סופר ועורך ותיק על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
לאחר רצף השערוריות התקשורתיות, חוזרת שערוריית חוק הגיור הגיע הזמן להפריד בין הדת למדינה, ולדחות על הסף את חוק הגיור - אל לכנסת ולממשלה להתערב בעניינים דתיים
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
בישראל, אף שהזרם (אם מותר לקרוא לו כך) הגדול הוא הזרם החילוני, מטעמים שאין להם שום קשר עם החוויה הדתית של האזרחים היהודים, הזרם הקובע הוא זרם המיעוט בעם היהודי - האורתודוקסי. במשך כשישים שנה מיוצג זרם זה בממשלות כמפלגה פוליטית. כמעט בכל התקופה הזו היו נציגיו לשון-מאזניים קואליציונית. זו כשלעצמה רעה חולה

פעם, בזמנים שקטים יותר, היה משך חייה הממוצע של שערוריה תקשורתית - בין שבועיים לשלושה. עכשיו, בקצב הסהרורי של ימינו, תיחשב שערוריה תקשורתית שהצליחה לחיות יותר משבוע - כעניין גריאטרי.
ננסה להיזכר בשערוריות התקשורתיות של השבועיים האחרונים. תחילה התעוררה שערוריה תקשורתית בעקבות החלטת הממשלה לתמוך בחוק שיכיר בגיורים הדתיים שמבצע צה"ל (שערוריה בפני עצמה - צבא קובע בעניינים דתיים!). לא חסרו כמובן איומים במשבר ממשלתי שיביא אולי לבחירות חדשות.
אבל בתוך ימים אחדים תפסה את מקומה שערוריית ניצב בר-לב. בשל לוויית החן הסקסואלית שהתלוותה אליה, הצליחה שערוריה זו להחזיק מעמד שבוע (ואולי קצת יותר). אבל אז דחקה את רגליה הפאשלה של חברת סלקום. זו תפסה מקום שני ימים שלמים, ובמקומה באה הודעת שר המשטרה שלא יכריז על מינוי מפכ"ל עד שלא תיגמר החקירה בעניין ניצב דנינו.
שערוריה-זוטא זו שברה את שיא קוצר הזמן ונדחקה הצידה כבר למחרת, בשל עניין כבד באמת - השריפה בכרמל. תשומת הלב התקשורתית הבלעדית הוענקה לעניין כאוב זה (ולמחדלים שהתגלו בו) במרוצת חמשת הימים האחרונים! והנה פלא, היום נותרה רק שאלת ועדת-חקירה ממלכתית כן/לא, ושוב התעוררה הפרשה הנשכחת של חוק הגיור. שוב מהפכים לכאן ולכאן, והרב הראשי מכריז, ומי שמאיים מאיים, והמשבר הממשלתי הבא מרים את ראשו המכוער.
מכוער, אמרתי? מה שמכוער באמת הוא שממשלה של מדינה דמוקרטית עוסקת במה ששום ממשלה אינה צריכה (בעצם, אינה רשאית) לעסוק בו - בפסיקת הלכות בעניינים דתיים. שממשלה תתערב בעניינים דתיים?! שממשלה תקבע בהחלטת רוב מי גויר כהלכה ומי לא?! זו כבר מגה-שערוריה, אף שבה אין התקשורת עוסקת, אלא רק בספיחיה הטריוויאליים.
החטא הקדמון הוא בכך שלשאלה מיהו יהודי - הזכאי לא רק לעלות ארצה על-פי חוק השבות אלא גם להתאזרח בה אוטומטית ולהשתתף בבחירת מוסדותיה אפילו לפני שלמד את שפתה - נתנה הכנסת תשובה בתיקון משנת 1970, שקבע כי לעניין חוק השבות יהודי הוא "מי שנולד לאם יהודייה או שהתגייר והוא אינו בן דת אחרת". זו אינה הגדרה לאומית, ואינה הגדרה אזרחית. זו הגדרה דתית. הגדרות דתיות הן עניין המסור למוסדות הדתיים ולא למוסדות המדינה.
יש כאן, כמובן, שאלה צדדית - מי הם המוסדות הדתיים האלה? כל דת ונהליה שלה. מוסדות קתוליים קובעים הלכות לנוצרים קתולים. מוסדות פרוטסטנטים קובעים עמדות בעניינים תיאולוגיים של הנצרות הפרוטסטנטית. אצל המוסלמים יש סונים ושיעים ועוד כמה זרמים קטנים יותר. אבל אצל היהודים?
גם אצל היהודים יש זרמים. בארצות הברית, הזרם הגדול הוא הרפורמי. אחריו בא הקונסרבטיבי, והזרם הקטן ביותר הוא האורתודוקסי. בישראל, אף שהזרם (אם מותר לקרוא לו כך) הגדול הוא הזרם החילוני, מטעמים שאין להם שום קשר עם החוויה הדתית של האזרחים היהודים, הזרם הקובע הוא זרם המיעוט בעם היהודי - האורתודוקסי. במשך כשישים שנה מיוצג זרם זה בממשלות כמפלגה פוליטית. כמעט בכל התקופה הזו היו נציגיו לשון-מאזניים קואליציונית. זו כשלעצמה רעה חולה. כשם שממשלה אינה צריכה לעסוק בענייני דת (אלא, לכל היותר, לאפשר חופש לאזרחיה להיות בני דת - או בני בלי דת - כפי שירצו), כך אין מקום שסמכויות דתיות יפסקו בעניינים המסורים לממשלה. אבל מקורה הוא בחטא הקדמון של הגדרה לאומית באופייה על-פי עקרונות דתיים, מה שמביא מוסדות דתיים להתערב בעניינים אזרחיים ומוסדות אזרחיים להתערב בעניינים דתיים.
באמת הגיעה השעה להפריד בין הדת למדינה. הדת לא תתערב בענייני המדינה, והמדינה לא תפסוק הלכות בענייני דת. לדחות על הסף את חוק הגיור, את ההתערבות הגסה של רשות אזרחית בעניינים דתיים!

תאריך:  07/12/2010   |   עודכן:  07/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערן גרף
מקאמה עצובה סוקרת את הפרשיות של ממשלות נתניהו: מ"סלע קיומנו" במנהרת הכותל, עד השריפה בכרמל ו"קלע סיומנו"
איתן קלינסקי
האשמה לשריפה היא לא באליהו ישי, אלא בשיטה    ולשיטה הזו יש אבא: בנימין נתניהו    ראש הממשלה עומד מאחורי האידיאולוגיה של ההפרטה, ויתרה מזאת - הוא עומד מאחורי ביצועה המעשי    אלילי ההפרטה הם האחראים הישירים למחדל של השריפה בכרמל
אביתר בן-צדף
עוד מעט נחזור לשגרה ותוך כמה ימים יישכח הכל, כולל הקרבנות; וכנהוג במקומותינו - לא יופקו לקחים, עד לאסון הבא, שיגרום לנו שוב לצקצק שפתיים וחוזר חלילה    השריפה בכרמל חשפה את תרבותנו - השלטונית והאזרחית - בשיא קלונה, ועוד יישברו כאן שיאים
הלל ויס
עם אינו יכול להתקיים אפילו שעה אחת ללא מערכת משפט האותנטית לו    כדאי הוא מינוי הדיינים הכשרים    דמי ישראל בחגורתם של החכמים    יש לעמוד על המשמר יומם ולילה ולתקן כל התקנות הנדרשות ולהפנים כי כל רגב בארץ ישראל הוא כל ארץ ישראל
אלישע פורת
"האמן הגיש לנו ביד מחוננת ובוטחת כוס של יין משומר. יין השיר, הפילוסופיה, ההומור, והמשל העממי; יין זך וצלול, אך מר. פניני תרבות של עם גוֹלֶה, חכם ומנוּסֶה - שלא ניחש את סופו בידי עמלק"    על שני ביקוריו של הֶרץ גרוֹסבַּרד בעין החורש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il