X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יו"ר הרשות הפלשתינית מחדש את איומיו לפרק את הרשות הפלשתינית בגלל המבוי הסתום במשא-ומתן עם ישראל מחמוד עבאס רוצה לשבור את הקיפאון המדיני אך הוא עלול לגרור את בני עמו למצב של כאוס וקבירת חלומם להקים מדינה פלשתינית עצמאית
▪  ▪  ▪
עבאס. שיחשוב שוב [צילום: AP]

בראיון מקיף שהעניק יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס בסוף השבוע שעבר לטלוויזיה הפלשתינית הרשמית ברמאללה, הוא אמר כי אם יימשך "הכיבוש" הוא לא ימשיך להיות יו"ר של "רשות שאינה קיימת", וייתכן והרשות הפלשתינית תפורק תוך העברת האחריות לישראל.
מאז ועד היום עוסקת העיתונות הפלשתינית ברחבה בדבריו אלה.
איומיו של מחמוד עבאס לפרק את הרשות הפלשתינית ולהתפטר מתפקידו אינם חדשים.
אולם בכל זאת הפרשנים הפלשתינים רואים בהם אלמנט חדש והוא העובדה שמחמוד עבאס השמיע לראשונה את איומיו מעל במה רשמית שהיא הטלוויזיה של הרשות הפלשתינית.
איומיו של מחמוד עבאס מהווים למעשה מסר לממשל אובמה שאם הוא לא יזדרז ויפעיל את הלחץ הנדרש על ממשלת נתניהו להקפיא לחלוטין את הבניה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים ולחדש את המשא-ומתן המדיני עם הפלשתינים, כללי המשחק של הפלשתינים ישתנו.
באיומיו רוצה מחמוד עבאס להפחיד את ממשל אובמה כי "יופקע" מידיו הטיפול בפיתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני והוא יועבר לטיפולו של האו"ם.
בצמרת אש"ף ופת"ח מיהרו לתמוך בהצהרתו של יו"ר הרשות מחמוד עבאס. אולם, מתנגדו העיקרי, מחמד דחלאן חבר הוועדה המרכזית של הפת"ח שהיא הפוליטבירו של התנועה, הגדיר בראיון לעיתון "אל-חיאת" את כוונתו של מחמוד עבאס לפרק את הרשות הפלשתינית במילים "אופציה התאבדותית". יש מידה רבה של צדק בביקורת של מחמד דחלאן.
הרשות הפלשתינית הוקמה על-פי הסכמי אוסלו לנהל את חייהם של תושבי השטחים עד למציאת פתרון מדיני לבעיה הפלשתינית באמצעות משא-ומתן עם ישראל. המשך קיומה של הרשות הפלשתינית הוא בראש ובראשונה האינטרס של הפלשתינים.
הרשות עסקה מאז הקמתה בפיתוח האזרחי של השטחים והגשת השירותים לתושבי השטחים בתחומי החינוך והבריאות והיא עסוקה כעת בהקמת המוסדות הפלשתינים על-פי תוכניתו של ראש הממשלה סלאם פיאד לקראת ייסודה של המדינה הפלשתינית.
גם לקהילה הבינלאומית, לישראל ולמצרים וירדן יש אינטרס שהרשות הפלשתינית תמשיך להתקיים. מדובר ברשות שלטונית חילונית בניגוד לשלטון הדתי קיצוני של החמאס ברצועת עזה הדוגלת באופן רשמי בפיתרון של שלום עם ישראל ולא בהשמדתה כפי שמכריז ארגון החמאס.
מדובר באינטרסים אזוריים ובינלאומיים שמטרתם שמירה על היציבות במזרח התיכון והצרת רגליו של האיסלאם הקיצוני.
הנחת היסוד של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס היא כי אם יודיע על פירוק הרשות הפלשתינית הוא יוכל להטיל על ישראל את האחריות לניהול חייהם של תושבי השטחים ובכך "ימלכד" אותה. הוא גורס שישראל נהנית עכשיו ממצב של "כיבוש דה לוקס". ולכן, הצעד שהוא מתכנן יטיל עליה עול כלכלי ומדיני כבד.
האם מחמוד עבאס אכן בחן היטב את כל ההשלכות האסטרטגיות של התרחיש שבו הוא מנפנף ומאיים על ישראל? כנראה שלא.
מחמוד עבאס "שכח" כי ברצועת עזה שולט בכוח הזרוע ממשל החמאס אשר גירש את הרשות הפלשתינית מהרצועה בהפיכה צבאית בקיץ 2007. האחריות לניהול חייהם של תושבי הרצועה מוטלת על ממשל החמאס ולא על ישראל. פירוק הרשות הפלשתינית ינציח את המשך שלטון החמאס ברצועת עזה. ישראל תוכל לטעון כי ברצועת עזה קמה מדינה פלשתינית זמנית ששמה "חמסטאן". ובכך היא פועלת למימוש חזון שתי המדינות.
באשר לגדה המערבית או יהודה ושומרון, אין שום ערובה לכך שפירוק הרשות הפלשתינית יחזיר את ישראל לאותו המצב שבו הייתה עד לשנת 1994 שבה הוקמה ברשות הפלשתינית. ישראל יכולה ליצור מצב שבו היא תמשיך את שליטתה הביטחונית בשטחי יהודה ושומרון מבלי להקים מחדש את המנהל האזרחי במתכונתו הישנה.
היא איננה חייבת לשלוט באופן פיזי בערי הגדה ובהחלט יכולה לעודד הקמת מערכות ממשל מקומיות פלשתיניות לצורך ניהול חיי היום יום.
ישראל תוכל לפעול למציאת פיתרון שיספח את רצועת עזה למצרים ואת הגדה המערבית לירדן ובכך יבוא הקץ על חלומם של הפלשתינים להקים מדינה עצמאית.
ברשות הפלשתינית עובדים כמה עשרות אלפי פקידים המפרנסים משפחות גדולות,פירוק הרשות יגרום לאבטלה המונית ויפגע בפרנסתם של מאות אלפי בני אדם.
לכן,כדאי שיושב הרשות הפלשתינית ישקול היטב את תוכניתו לפרק את הרשות הפלשתינית שכן מימוש התוכנית הזו יפגע בראש ובראשונה בבני עמו ולא בישראל.
מחמוד עבאס רוצה לשנות את כללי המשחק ולהראות כי הוא נוטל לידיו את היוזמה לחלץ את פיתרון הבעיה הפלשתינית מהמבוי הסתום אך נקיטת צעדים חד-צדדים מצידו עלולה לדרבן את ממשלת נתניהו לנקוט גם כן בצעדים חד-צדדיים שיקברו לשנים רבות את שאיפותיהם של הפלשתינים להקים בקרוב מדינה עצמאית.
עדיף לכולנו שהרעיון של מחמוד עבאס לפרק את הרשות הפלשתינית ימשיך להיות, כפי שהיה עד עכשיו, "גימיק תקשורתי" שאף אחד לא מתייחס אליו יותר מידי ברצינות.

תאריך:  08/12/2010   |   עודכן:  08/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פירוק הרשות הפלשתינית - מי המרוויח ומי המפסיד?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
רואים שהכותב ילדון שאינו לומד
קתו  |  8/12/10 22:32
 
- טעות בידך. ההיסטוריה לא חוזרת
ארווין  |  11/12/10 12:48
2
משטה בעולם תוך הליכה על הסף
עובדיה הנביא  |  11/12/10 12:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלעד זליבנסקי
לפני קרוב ל-22 מאות, היהודים שישבו על חלק קטן מיהודה ההלניסטית, התמרדו נגד תוכנית ההתייוונות, אותה הם תפשו כניסיון להשמיד אותם כעם
שאול חנוכה
מדיניות בנק ישראל בהנהגתו של פישר לא באה לשרת את הביטחון הכלכלי של מדינת ישראל, אלא לשרת את אדוניו הישנים של פישר: הבנק העולמי, קרן המטבע העולמית והבנקים הגדולים בארה"ב שמסתירים את פיחות הדולר וגם מדפיסים עוד מיליארדים של דולרים
דוד שחם
לאחר רצף השערוריות התקשורתיות, חוזרת שערוריית חוק הגיור    הגיע הזמן להפריד בין הדת למדינה, ולדחות על הסף את חוק הגיור - אל לכנסת ולממשלה להתערב בעניינים דתיים
ערן גרף
מקאמה עצובה סוקרת את הפרשיות של ממשלות נתניהו: מ"סלע קיומנו" במנהרת הכותל, עד השריפה בכרמל ו"קלע סיומנו"
איתן קלינסקי
האשמה לשריפה היא לא באליהו ישי, אלא בשיטה    ולשיטה הזו יש אבא: בנימין נתניהו    ראש הממשלה עומד מאחורי האידיאולוגיה של ההפרטה, ויתרה מזאת - הוא עומד מאחורי ביצועה המעשי    אלילי ההפרטה הם האחראים הישירים למחדל של השריפה בכרמל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il