X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ג'ורג' מיטשל והילרי קלינטון האמריקנים עם הצדדים למו"מ. האם יש בשני אלו תועלת? [צילום: פלאש 90]
הסכם השלום עם מצרים וגם הסכם השלום עם ירדן לא החלו בתיווך אמריקני, אלא בשיחות חשאיות בין מקורבים ולא בשיחות קרבה הסכמי אוסלו גם הם נולדו במו"מ ישיר וחשאי הרחק מעין הזרקורים ומעין האמריקנים מה הן המסקנות לימינו אנו, בהם אין מו"מ באופק?
▪  ▪  ▪
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרש"פ אבו מאזן [צילום: פלאש 90]

כישלון הניסיון האמריקני להביא להסדר ישראלי-פלשתיני מזכיר לי את תפקידם של האמריקנים בהשגת הסכמים קודמים בין ישראל לשכנותיה. הסכם השלום עם מצרים היה תולדה של שיחות חשאיות שהתקיימו במרוקו בין תוהאמי המצרי לשר החוץ דאז משה דיין הישראלי. שיחות חשאיות ושיחות ישירות בין נציג מצרי בכיר, שליחו של הנשיא סאדאת, לבין נציג בכיר של ראש הממשלה הישראלי מנחם בגין. רק משהושגה הסכמה על חזרה לגבולות 67' בשיחות הישירות והחשאיות, עברו הצדדים להתדיינות פומבית בתיווך אמריקני על הפרטים. כיוון שהעיקרון הושג, הרי שירותיו הטובים של נשיא ארה"ב דאז, ג'ימי קרטר, איפשרו להתגבר על פערים טקטיים בעיקר ולהשיג הסכם. נכון שבלי מעורבות קרטר והסיוע הנדיב שאישר לישראל ולמצרים היה קשה להתגבר על הפרטים, אך פריצת הדרך המהותית הושגה בחשאי בלי ארה"ב.
גם הסכם השלום עם ירדן החל בשיחות חשאיות וישירות בין ראש הממשלה יצחק רבין, לבין המלך חוסיין, ואולי קודם לכן בהסכם לונדון הזכור לטוב בין פרס לחוסיין, ורק לאחר מכן, אחרי שהושגה הסכמה, שירותיו המצוינים של הנשיא קלינטון איפשרו את ה"פיניש" הסופי.
גם הסכמי אוסלו שעשו את הבחירה הישראלית ההיסטורית של בחירה באשף - הארגון הפוליטי שהיה מוכן לפשרה ולהסתייג מפתרון הסכסוך בדרכים אלימות, לבין הפונדמנטליזם האיסלאמי הבא לידי ביטוי היום בדמות החמאס והג'יהאד האיסלאמי, שאינו מוכן לשום פשרה, ושדם ודמעות הם דרכו - נולדו במו"מ ישיר וחשאי הרחק מעין הזרקורים והרחק מעין האמריקנים. לא מעט התפרסם בעבר על השיחה בין ראש הממשלה דאז רבין לבין שר החוץ פרס על "מי יודיע לוורן כריסטופר, שר החוץ האמריקני, על ההסכם שהושג". גם כאן שוב פריצת הדרך הושגה במו"מ חשאי וישיר. בלי מתווכים אלא בדרג הבכיר ביותר.
גם היום המעורבות האמריקנית חשובה וכזו הייתה גם בהשגת כל ההסכמים המדיניים בעבר. אך בלי שיחות ישירות בין הדרג הבכיר ביותר משני הצדדים, שיהיה בעל סמכויות נרחבות ויכולת לקבל החלטות קשות - אין שום סיכוי לפריצת דרך. אין מדובר כאן בסכסוך עסקי ואסור, לכן, להשתמש בכלים ידועים של עורכי-דין ופרקליטים היושבים עם מגשרים והרצים כל רגע ללקוח לקבל הסכמות. גם החשאיות היא תנאי הכרחי להצלחת המו"מ. לא מסיבת עיתונאים מתמשכת ואירועים של לחיצות-ידיים, אלא שיחות בין קרובים ולא שיחות קרבה. במו"מ מדיני, כל הצעה הזוכה לפרסום מוקדם הופכת ללא-רלוונטית ברגע פרסומה. דעת הקהל בצד המציע גורמת לו מיידית לחזור בו או להסתייג מהצעתו שלו, ואילו הצד השני עומד בפני לחץ פנימי דומה המונע ממנו להסכים. והמגשר או המתווך - נוכחותו בשלב הראשוני די בעייתית. בן-רגע הצדדים הופכים לאלו שרוצים לזכות באהדתו ובתמיכתו במקום להתקרב. מיד הופך המו"מ למאמץ אינטלקטואלי לא מבוטל להטיל את האשמה על היריב במקום לחפש הסכמות. והתוצאות ידועות.
השאלה המרכזית העומדת לדיון היא, כמובן - עד כמה הצדדים באמת רוצים להשיג הסדר? עד כמה הם יכולים באמת לוותר מבחינה פוליטית פנימית, ועד היכן הם מוכנים ללכת אישית בסיכון שלטונם? אם התשובה חיובית, אזי הדרך להשגת הסכם ברורה ופשוטה; אם לאו, כל היתר ממילא אינו חשוב ורק יגרום בסופו של דבר לעימות חריף עם המתווך האמריקני - עימות שמסכן את בטחונה של ישראל.

תאריך:  10/12/2010   |   עודכן:  10/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעורבות אמריקנית במו"מ - כן או לא?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
פשוט מבריק
מיקי מיהוד  |  10/12/10 22:22
2
הכן יורם צודק ל"ת
ברברה מניו ג'רסי  |  11/12/10 10:04
3
מאמר מרתק
גילה שוימר  |  11/12/10 12:07
4
סאדאת וחוסיין קיבלו מה שאמרו!
מושיקו  |  11/12/10 14:02
5
מאמר שפשוט פתח לי את העניים
דניאלה מיהוד  |  11/12/10 18:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
פרקליטים ללא תמיכה    שר אומלל מתריע    ציוצים במפלגת העבודה    לא להשקות בגשם    מהומות איטלקיות    מסעדות כשרות וטרפות    ילדים וגן חיות    הוועד של השופטים
רועי רז
במידה שנתניהו, בנו של ההיסטוריון בן-ציון, אינו רוצה להיזכר בהיסטוריה כמנהיג הישראלי שדחק בפלשתינים לבצע מחטף נוסח הכרזה חד-צדדית על הקמת מדינה, עליו לרוץ למשא-ומתן אמיתי, ועכשיו
ציפי לידר
הדרמה הכפולה במפגש בין יהודה ליוסף ובין יוסף לאחיו    מה בין ראובן ליהודה ומה לומדים ממפגשים אלה    וגם: בית תלמוד במצרים    שיעורים לפרשת ויגש
יצחק מאיר
מוקדש לחניכי הוותיקים, ילדי ימין אורד שבגרו
אברהם שרון
מה יש לדבר? היית עובר כאן לא רק מסך אחד, אלא את מסכיהם של כל הערוצים המסחריים    היית נע ונד מאולפן לאולפן, מלהטט כלוליין    היית מוזמן לפאנלים, מתעמת, מתקוטט, מתלהט, מלהטט    מכתב פתוח לטומי לפיד ז"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il