X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ישראל עשתה טעות שלא יישמה חינוך ממלכתי במובן הרפובליקני לכל האזרחים מאז שהסתיימה מלחמת העצמאות. גם החינוך של 2011, אם יתממש, צפוי להיות פחות רפובליקני מזה של הכנענים, ויותר ליברלי או רב-תרבותי, ודומה שאין מי שיפעל למענו
▪  ▪  ▪
בישראל נוצרו מערכות חינוך אנומליות [צילום: פלאש 90]

מדינת ישראל מכירה ביותר מ-130 לאומים. היא גם מכירה בלאום "שומרוני" שמונה כמה מאות או אלפים ספורים, אבל בלאום הישראלי אין היא מכירה. לא רק זאת, אלא שהפרקליטות טענה שהכרה בלאום זה "חותרת תחת יסודות המדינה". אי הכרה זו נובעת מהעובדה שישראל אינה מדינה נורמלית הן כמדינה והן כלאום. בישראל קיימת אנומליה קונצנזסואלית שישראל היא מדינה יהודית בשני מובנים.
היא מדינת העם היהודי כלומר שהיא נועדה עבור יהודים. ושהיא יהודית במובן שיש לה מאפיינים וסממנים יהודים במרחב הציבורי שלה. במובן הראשון התפיסה הזו שוללת את היותה מדינת לאום של אזרחיה. במובן השני היא אינה דמוקרטיה ליברלית, באשר אין הבחנה בין החברה האזרחית לבין המדינה ובין הגדרה הדתית להגדרה הלאומית. הרי אין יהודים בלאומם שהם נוצרים או מוסלמים מבחינת דתם.
בישראל נוצרו מערכות חינוך אנומליות, של מלטים ולא של מדינת לאום. זרם תנועת העבודה בוטל אבל נוצרו מספר זרמים: ממלכתי, ממלכתי דתי, עצמאי ושל המיעוטים. בזרמים היהודים אין תוכנית ליבה משותפת הנועדה לתלמיד הצעיר להיות אזרח מצליח בבגרותו היודע ההיסטוריה של ארצו הגדל כדמוקרט. יש עצמאות למסלול הדתי ממלכתי כמו גם העצמאי, מציאות המעצבת בהכרח טיפוסי אזרחים שונים מהותית האחד מהשני, שאינם יכולים להיפגש במשותף של הרפובליקה שטרם קמה.
מסקר שעליו דיווח הכתב אור קשתי מתברר שכשליש מהציבור היהודי תומך בהקמת מנהל לחינוך ערבי במסגרת משרד החינוך במתכונת הדומה לזו של החינוך הדתי. מתברר שמדובר ביוזמת המועצה הפדגוגית הערבית שמטרתה "לזרז תהליכים במשרד החינוך, שיביאו להכרה במאפיינים הייחודיים של החינוך הערבי והצורך לתת העדפה מתקנת למגזר הערבי" (אור קשתי,"סקר: שליש מהיהודים בעד הסדרת מעמד החינוך הערבי", הארץ מיום 21.1.11).
עוד מתברר ש"55% מהיהודים הסכימו, במידה משתנה, לקביעה כי על תוכנית הלימודים בבתי הספר הערביים לשקף את התרבות וההיסטוריה הייחודית של החברה הערבית בישראל". אולם פתיחות זו כלפי אפשרות "רב תרבותית" זו צריכה להיות מודעת לכך ששפת הכתיבה (ערבית ספרותית) היא שפה הזרה לשפת הדיבור (ערבית מדוברת), ומאידך העברית קלה ללימוד מהערבית הספרותית, מה שהסביר את קריאת סלמן מצאלחה בעיתון הארץ באחד ממאמריו -"ערבי,דבר עברית!".
גם לפי סקרים שנערכו בעבר רוב התלמידים הערבים מכירים בחשיבות השפה העברית, בלי כל קשר למידת הזדהותם עם ישראל, בשל המשמעות של הניעות הכלכלי - חברתית. מדינת ישראל עשתה טעות קריטית שלא יישמה חינוך ממלכתי במובן הרפובליקני לכל אזרחי ישראל מאז שהסתיימה מלחמת העצמאות, כפי שתבעו אז הכנענים. האם ניתן היום לבנות מערכת חינוך כזו?
מבחינת הכוחות הפוליטיים מפלגתיים התשובה היא שלילית ועל ריקונה של "הליבה" ניתן ללמוד מבדיקת החינוך העצמאי. האם קיימים כוחות פוליטיים שיוכלו לפעול לכיוון זה? גם החינוך של 2011 אם יתממש צפוי להיות פחות רפובליקאי מזה של הכנענים, ויותר ליברלי או אף רב תרבותי (אבל ליברלי לפי גישת טיילור), דומה שאין מי שיפעל למענו. וזוהי סוגיה מרכזית שתעלה בדמים רבים.

תאריך:  22/01/2011   |   עודכן:  24/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד לא להקים רפובליקה ישראלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגית ריטרמן
אדם יחיד או קבוצה שעושים להם עוול צריכים למחות. הבעיה היא שמחאות כאלה מופנות כלפי חלשים, כלפי ציבור נזקק שלא חטא לשובתים. נכון שזו דרך פשוטה להגיע אל הכותרות, ונכון שפוליטיקאים ופקידים בכירים אינם ממהרים לתקן עוולות אלא אם התקשורת מתייחסת אליהן. ובכל זאת, אלו ששובתים או מוחים מוכרחים למצוא דרכים יצירתיות יותר למחאה
יהודה וגמן
מפלגת העבודה סיימה השבוע את תהליך התפרקותה. תהליך שהחל בניכורו של רבין לדרכה המקורית של המפלגה. מ"התיישבות וביטחון" ל"נסיגה תמורת שלום", חתירה לשלום בכל מחיר ותפיסת צה"ל כצבא כובש ומושחת
אורי אליצור
שווה להקדיש תשומת לב לפרץ הזעם והשנאה ששטף אותנו השבוע בעקבות המהלך של אהוד ברק. במיוחד כדאי להקשיב לקול תופי הטם-טם השבטיים השואגים ליברמן ליברמן
רועי רז
האגדה אוצרת בחובה את סיפורם של שניים, שודדי הדרכים הפוליטיות, משה דיין ואהוד ברק, תאומים שנדמה כי הופרדו בלידתם    הראשון בזז את שכיות החמדה הארכיאולוגיות של המדינה לטובתו האישית, האחר הטיל כתם מוסרי על סיעתו בעת הסתבכותו בפרשת העמותות, והפקיע את עולמה האידיאולוגי של מפלגת העבודה למען יישמרו יציבותה של קואליציה גזענית ולאומנית, ומשרתו הבכירה
מיקי פרי
אט-אט, מבלי משים, משתלטת הפוליטיקה גם על צבא ההגנה לישראל. בעלי אינטרסים רודפים זה את זה, וקצינים מתחילים להביע דעה ולאמץ צדדים: בעד גלנט, או נגד גלנט. האם כך נרצה שצה"ל ייראה בעיני ילדינו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il