X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הביקורת והזעזוע של אינטלקטואל וחוקר מקרא בעל שיעור קומה כמו פרופסור יחזקאל קויפמן אין לה ביטוי בחומרים הרבים שמנפיקה המזכירות הפדגוגית חבל מאוד שחד ממדיות וראיה צרה נתחמת לה בחומרים הרבים, שמוגשים לתלמיד בשיעורי המקרא
▪  ▪  ▪
[צילום: Flash90]

אני מבקש להתייחס לנושא כאוב , שבא לידי ביטוי בספרו של פרופסור יחזקאל קויפמן , "תולדות האמונה הישראלית" , כרך א' עמ' 632, בפרק בו הוא דן בשאלה , שהוגדרה על ידו - "הכנענים בארץ ישראל האידילית והריאלית".
פרופסור יחזקאל קויפמן מתייחס למה שהוא קורא "הדעה המקובלת בין חוקרי תולדות ישראל , ששבטי ישראל ישבו בין הכנענים התערבו בהם , קבלו מהם יסודות תרבות והטמיעו אותם בתוכם ..."(שם עמ' 632) . אל מול דעה זו הוא מתייצב במלוא שיעור קומתו המוסרית והמחקרית ומשמיע אמת כאובה , שלצערי , אינה מגיעה אל תוכנית הלימודים שלנו בבתי הספר בשיעורי התנ"ך . וכך כותב פרופסור יחזקאל קופמן - "את האמת נגיד : הפרשה הזו היא די עגומה . הסיפורים על דבר החרמת הכנענים הם סיפורים מחרידים . יש בהם יותר "גזע" מאשר אנושיות דתית ומוסרית "(שם עמ' 632)
לזכותו של פרופסור יחזקאל קויפמן ניתן לומר , שהיה לו האומץ לעמוד על הסתירה שבין העיקרון האוניברסאלי ההומניסטי הגלום בעצם הרעיון המונותאיסטי לבין דפוסי המימוש , כפי שהם עולים מהעדויות הקשות בספר יהושע . ועם מלוא העוצמות המוסריות מתייצב יחזקאל קויפמן אל מול אחת השאלות הכאובות - " אם אנו חפצים להבין את את תולדות ישראל , עלינו לברר כאן את האמת האובייקטיבית כמו שהיא , בחינת העובדות מראה לנו , שכבוש הארץ בוצע בהשמדתם או בגירושם של עממי כנען , ולא היה בו כלום מכבוש של שלום ..." (שם עמ' 632) וזאת בצד הידיעה , שאת ישראל החטיאו עמים , שישראל לא הורישום , כרתו איתם ברית והתחתנו בהם . לדעתו , יש לייחס הנחה זו למקורות מאוחרים יותר .
פרופסור קויפמן אינו מנסה למתן את סיפור השמדת עמי כנען . לאזמל האינטלקטואלי המחקרי , המאפיין את כתביו , הוא מוסיף גילוי של הזדעזעות מוסרית ערכית , כשהוא מתייחס ל"סיפורים מחרידים שיש בהם יותר "גזע" מאשר אנושיות דתית ומוסרית" .
לצערי, הביקורת והזעזוע של אינטלקטואל וחוקר מקרא בעל שיעור קומה כמו פרופסור יחזקאל קויפמן אין לה ביטוי בחומרים הרבים, שמנפיקה המזכירות הפדגוגית. חבל מאוד שחד ממדיות וראיה צרה נתחמת לה בחומרים הרבים , שמוגשים לתלמיד בשיעורי המקרא. דיון בספר יהושע, המתעלם מתובנות מחקריות ומוסריות של פרופסור קויפמן ,זו כניעה לתכתיבים לאומניים , הגוררים את שיעורי התנ"ך למחוזות אפלים ולהתחמקות מדיונים בשאלות מוסריות ערכיות .
מצד אחד אני מעריך התבטאות כנה וזעזוע לנוכח "הספורים על דבר החרמת הכנענים , שהם ספורים מחרידים" , כלשונו של פרופסור קויפמן , אך מאידך אני מבקש בצניעות רבה לחלוק עליו בנושא שנראה לי מאוד מהותי . כשפרופסור קויפמן מתייחס למעידה הגסה של האידאה המונותאיסטית , הוא תולה את כל האשמה רק במציאות העכורה ורק בה , לדעתו , טמונה כל האשמה . הוא איתן בדעתו ,שהמציאות הגסה והברוטאלית היא שהכשילה את האידיאה . אני מרשה לעצמי לחלוק עליו . נקודת המבט שלי - שמקורה של ההסתאבות המוסרית היא באידיאה עצמה , באידיאה הדתית מצוי הכֶּשֶל.
אידיאה דתית , שמעמיסה על עצמה מחויבות לרעיון הבחירה , להיותה אור לכל הגויים , כי רק ממנה תצא הבשורה לעמי העולם , מעלה את החברה המאמצת רעיון זה על שרטון של הרס כל סיכוי לקיום-יחד בין העמים . ועל כך אני מצר .
אני עוד יותר מצר , שרעיון הבחירה הוא נכס צאן ברזל בדת של עם , שאני חלק ממנו . קשה לי לקבל את הצו בספר "דברים" פרק כ' 18 , המחייב את עמי להשמיד את עמי כנען כדי לגונן על העם הנבחר מפני השפעות הרסניות - "לְמַעַן אֲשֶׁר לא יִלֲמֲדוּ אֶתְכֶם לַעֲשוֹת כְּכָל תּוֹעַבְתָּם" .
אני דוחה כל היתר להרג כדי למנוע השפעה תרבותית הרסנית . קשה לי לקבל שענק רוח כמו הרמב"ם מגלה הבנה להיתר בספר "דברים" כ' 18 בכותבו : "אל תחשוב שזו אכזריות או בקשת נקמה , אלא זה צורך למעשה המתחייב משיקול אנושי, שיסולקו כל המכשולים המונעים בעד שלמות... ".(רמב"ם א' נד)
"מכשול בעד שלמות"
אני דוחה כל היתר להרוג כדי להסיר ביטוי תרבותי של כל מי שנראה "מכשול בעד שלמות" . היתרים אלו להרג בספרות המקרא , בספרות מאוחרת תוך הצבעה על נחיתות האחר - נחיתות דתו ותרבותו , נחיתות מאיימת שיש לחסלה - סוללת גם באלו הימים היתרים המובילים את החברה הישראלית למחוזות אפלים . התנגדותי הנחרצת לעבר התרי הרג במראי מקום במקורות תרבות ישראל תקפה גם כלפי מראי מקום בכתבי הגות של דתות אחרות .

תאריך:  29/07/2011   |   עודכן:  29/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להילחם מלחמת חורמה נגד כל גילוי של גזענות
תגובות  [ 38 ] מוצגות  [ 38 ]  כתוב תגובה 
1
אחדות ליכוד-עבודה-דתיים
איש עצוב  |  29/07/11 11:15
 
- לאיש עצוב
מאיש שעצוב לו  |  29/07/11 12:02
 
- קשקוש בלבוש - עדר דורש רועה
איש עצוב  |  29/07/11 12:44
 
- לאיש העצוב
תגובה...  |  30/07/11 11:21
 
- ספרת כמה מסטולים יש שם?
איש עצוב  |  30/07/11 12:19
 
- תתבייש לך , איש עצוב
לאיש העצוב  |  31/07/11 19:56
 
- אז כמה מסטולים מצאת?
איש עצוב  |  1/08/11 05:26
2
יש מחקרים על יהודים ערביים
החלמאי  |  29/07/11 11:29
3
תודה על המאמר
לאיתן שלום  |  29/07/11 12:13
4
צודק=ולהתחיל עם הפאשיסטים האדו
קורןנאוה טבריה  |  29/07/11 15:16
5
כותב יקר
מד' ליונה עיוורת  |  29/07/11 16:15
 
- תאונה-שנגרמה על ידי צר עיין
איש עצוב  |  29/07/11 16:55
 
- תגובה
איתן קלינסקי  |  30/07/11 12:04
 
- איתן את עיור? לא יודע קרוא?
איש עצוב  |  30/07/11 14:05
 
- קלינסקי חבל...
מד' ליונה עיוורת  |  31/07/11 22:03
6
הגזענות היא מחוץ לתחום
עמית י  |  29/07/11 16:55
 
- נכון, החרם הגזעני של איתן ל"ת
איש עצוב  |  30/07/11 14:07
 
- חתחיכת גזען וגם טיפש ל"ת
לאיש העצוב...  |  1/08/11 13:10
7
אני מעריך,אני מזועזע,אני,אני,
אלישמע  |  29/07/11 18:10
 
- לאלישמע
אלי -שמע  |  30/07/11 11:07
 
- כן אינבציל,מה שתגיד ל"ת
אלישמע  |  30/07/11 13:17
 
- אלישמע זה יצור מסוכן לסביבה
זהירות  |  30/07/11 16:17
 
- אין לךמשהו מקורי משלעצמךפרימט?
אלישמע  |  30/07/11 17:09
 
- אודה למתדיינים אם לא יקללו
איתן קלינסקי  |  30/07/11 21:05
 
- כמה זיבולי שכל  ל"ת
לאלישמע   |  31/07/11 16:15
 
- לזבל את השכל. גס רוח שכמותך. ל"ת
אלישמע תפסיק  |  31/07/11 17:01
 
- יצור מיותר. ל"ת
אלישמע  |  31/07/11 19:19
8
الاخوة العربية اليهودية
سلام  |  30/07/11 15:44
9
تعايش عربي يهودي
بس سلام  |  30/07/11 16:10
 
- לצערי אינני מבין את הכותרת
איש עצוב  |  31/07/11 06:32
 
- לידיעת איש עצוב
איתן קלינסקי  |  31/07/11 09:00
 
- מצטרף לכל הקריאות ל"ת
איש עצוב  |  1/08/11 11:30
 
- לאיש העצוב
איתן קלינסקי  |  31/07/11 09:11
 
- לאיש העצוב
איש שמח מאוד  |  31/07/11 14:13
 
- האינטרסים צועקים מן האוהלים
איש עצוב  |  1/08/11 11:32
10
أخوة عربية يهودية
سلام عليكم  |  30/07/11 17:42
11
יהודית ודמוקרטית, עאלק
עידן סובול  |  31/07/11 13:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה קפלן
"אבי ייסר אתכם בשוטים, ואני אייסר אתכם בעקרבים"
הלל ויס
החנופה לאיסלאם, המוצג כאחר הלגיטימי באירופה, שבפניו יש להשתחוות, מביאה את היבשת לחיסולה התרבותי
יורם דורי
הייתי אז סטודנט נשוי, אב לאחד והשני בדרך. משכורותינו היו לא גבוהות, של מדריכי של"ח. אבל הסתדרנו, ללא עזרת ההורים    אז מה קרה במשך השנים שזוגות צעירים כבר לא מצליחים להסתדר כלכלית?    נפילת הגישה הסוציאל-דמוקרטית, זו של המערך
איתמר לוין
גם אני מעמד ביניים וגם אני כועס ומודאג, אבל זה לא אומר שצריך לקבל כתורה מסיני את הפופוליזם הנשפך עלינו מכל עבר בשבועות האחרונים    מבט אחר על הכסף שמוציא מעמד הביניים, על העבודה שיש לו, על הריכוזיות וההתנחלויות, על עפר עיני ועל הממשלה
איתי יהל
על-רקע תנועות המחאה והמהפכות הקורות בישראל ובעולם כולו נשאלת השאלה מה פה באמת קורה, והאם מה שהיה הוא שיהיה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il