X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המתפעלים מהוועדה למינוי שופטים בהרכבה הנוכחי, טוענים שהיא מן הטובות בעולם - האומנם? לאחרונה, במינויים השנויים במחלוקת לבית המשפט העליון, השיטה הטובה ביותר כשלה והשאירה טעם רע בפה. הסיפור האחרון של מינוי השופט המחוזי בחיפה, דניאל פיש, הוכיח פעם נוספת שמדובר בשוק טורקי ואולי חמור מכך. הגיעה העת לשינויים
▪  ▪  ▪
הנשיאה ביניש. בוועדת הבזאר הטורקי [צילום: מיכל פטל]
תהליך ה"דיל" המסורתי
כאשר מינו לעליון בלחץ מאסיבי של שר המשפטים דאז, מאיר שטרית, את השופט אדמונד לוי, גם הוא בדיל מסורתי, ההצלחה הייתה כפולה. שכן אדמונד לוי הוא גם מזרחי וגם דתי - שניים במכה אחת

לראשונה: שופט בדואי במחוזי
איתמר לוין
ארבעת השופטים המחוזיים החדשים: רם וינוגרד, רבקה פרידמן-פלדמן, דניאל פיש ונאסר אבו טהה * הוועדה לבחירת שופטים מינתה גם עשרה שופטי שלום, ארבעה שופטי תעבורה ושופטת משפחה
לרשימה המלאה

הרכבה הנוכחי של הוועדה למינוי שופטים הוא: יו"ר שר המשפטים (מכוח התפקיד) + שר נוסף, שלושה שופטים עליונים, שני חברי כנסת + שני חברי לשכת עורכי דין - סה"כ תשעה חברים. הרכב זה מכהן כבר שנים רבות ונחשב בעיני רבים כשיטה הטובה והמאוזנת ביותר, ואילו בעיני אחרים כאחיזת עיניים בלבד. המתנגדים טוענים ששלושת השופטים העליונים שבאים מתואמים ומגובשים, בתוספת קול אחד, לפעמים שניים, שהם בדרך כלל מגייסים בקלות, ומהווים רוב שמספיק להעביר או למנוע כל מינוי שהוא לרצונם או שהם מתנגדים לו. מכאן באו הטוענים, שמדובר בגוש אקטיבי של "חברינו", הקובעים למעשה מי ימונה לעליון ולפעמים גם למחוזי.
המחלוקת שהתגלעה לאחרונה, בוועדה למינוי שלושה שופטים לעליון, אשר דרשה "דיל" בין שר המשפטים יעקב נאמן ונשיאת העליון השופטת דורית ביניש, מוכיחה שהשיטה חורקת. כאשר המינויים נקבעים על-פי דילים - בשיטה "שמור לי ואשמור לך", לאמור: שופט שלי, שופט שלך, אני חייב לך מינוי לוועדה הבאה. אז מבינים שהשיטה לא פועלת כנדרש כראוי וכמצופה.
גם המסורת שהשתרשה - שיש בעליון כיסא דתי, כיסא מזרחי וכיסא למיעוטים - אינה מצביעה על מהלך תקין, ראוי ואובייקטיבי, בנוסח הסיסמה: הטובים והמתאימים ביותר ייבחרו. הדרישה שבית המשפט העליון ישקף את החברה, את הדעות והאיזון שביניהן, אינה תלושה מהמציאות. חבל שצריך לעשות זאת בתפירה גסה, כמו נציג מזרחי, נציג דתי ונציג מוסלמי.
כאשר מינו לעליון בלחץ מאסיבי של שר המשפטים דאז, מאיר שטרית, את השופט אדמונד לוי, גם הוא בדיל מסורתי, ההצלחה הייתה כפולה. שכן אדמונד לוי הוא גם מזרחי וגם דתי - שניים במכה אחת. בלי שום קשר לדיל, התברר שהשופט אדמונד לוי היה בחירה טובה. הוא היה חברתי, רגיש לזכויות האזרח ושיקף נאמנה את רוח רוב הציבור בישראל בפסיקותיו ובהחלטותיו.
לקבוצה זו ניתן לצרף גם את השופטת העליונה (שפרשה בינתיים) דליה דורנר, שהיא אומנם ילידת טורקיה, אבל הייתה צברית יותר מהצברים ופסיקותיה בתחום שמירה על זכויות האזרח, המיעוטים, הקבוצות החלשות בחברה, כמו ניצולי שואה, היו בראש סדר עדיפויותיה ופסיקותיה. כלומר, אפשר לומר שגם "דילים" מולידים שופטים מעולים, רק חבל שהבחירה שלהם לא נעשית על-רקע אישי, מקצועי ולא כהתדיינות פוליטית, עם שיקולים עדתיים ומכסות של כיסאות דתיים, מוסלמים או נציג מהמגזר הפרטי.

דרך מינוי השופט פיש למחוזי
כדי להדגים את הסחר-מכר בוועדה, הרי לכם סיפור קלאסי של מינוי שופט לבית המשפט המחוזי לחיפה - רק מהוועדה האחרונה:
▪  ▪  ▪

נשיאת בית המשפט המחוזי בחיפה שיגרה מכתב לנשיאת העליון, בצעד חריג ביותר, בתוספת חתימות שופטים מחוזיים נוספים, נגד מינויו של שופט השלום דניאל פיש למחוזי לחיפה. הנימוק הרשמי (הקלוש והלא מהימן) היה שפסקי הדין שלו לא מנומקים מספיק. והמליצה על שופטת אחרת שכבר נפסלה בעבר לתפקיד.
והרי בקצרה תולדות חייו של השופט: השופט עלה לארץ מארה"ב, כחייל בודד. את שירותו הצבאי עשה כלוחם בקומנדו הימי, לאחר מכן כאיש כוחות הביטחון. כמו-כן, כיהן כיועץ משפטי ומנכ"ל באגודה "אדם, טבע ודין" והתפרסם כלוחם למען איכות הסביבה.
השופטים העליונים התנגדו כמצופה למינויו, אבל השר גלעד ארדן (השר לאיכות הסביבה) שהתרשם עמוקות מהמועמד, לחץ, הפעיל קשרים בוועדה, השיג רוב - והביא למינויו במחוזי בחיפה.
חבר בוועדה למינויים, נציג לשכת עורכי הדין, פיני מרינסקי, אמר בוועדה: "מה שהשופטים עשו לשופט פיש הוא מעשה נבלה", מכפישים כאן את מלח הארץ. אחרי סיכום זה - נראה לי שאין מה להוסיף.

רפורמה לשיטה: לשנות את הוועדה

אם אלה פני הדברים, יש לשנות את השיטה, יש לשנות את הוועדה, יש להבריא את המצב, לפיו המינויים באמת יהיו אובייקטיביים, לא פוליטיים, לא "דילים" גלויים ונסתרים, ובאמת יגיעו הטובים והמתאימים ביותר, בצורה מאוזנת מהשיפוט, מהפרקליטות, מהאקדמיה ומהמגזר הפרטי של קהיליית עורכי הדין.
הצעתי במאמר קודם בנושא להקים ועדת איתור חיצונית לוועדת המינויים, שבה יהיו 30-20 שופטים ראויים לעליון ולמחוזי, ומביניהם ייבחרו המועמדים גם לעליון וגם למחוזי, על-פי קריטריונים של ידע, התאמה, כישורים וניסיון מצטבר.
היו הצעות שונות בעבר לשינוי הוועדה למינוי שופטים, כגון: הגדלתה ל-13 חברים וכדומה. להלן הצעתי המעשית: להרכב הוועדה הנוכחי - לצרף שני חברים, אחד - מבין הדקאנים לפקולטה למשפטים (מאוניברסיטאות ו/או ממכללות) + נציג ציבור שהוא ה"קליינט" העיקרי והראשי של בתי המשפט. כלומר: 11 חברים שייבחרו מבין אלה שהוצעו בוועדת האיתור - מתאימים ביותר לבית המשפט העליון והמחוזי.

תאריך:  30/11/2011   |   עודכן:  30/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הוועדה למינוי שופטים כבזאר טורקי
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
קוראים לה הוועדה לבחירת שופטים ל"ת
כותב עילג  |  1/12/11 10:12
 
- פכטר דייק !
סובול עידן  |  1/12/11 13:28
2
כדי לדעת ששום דבר לא השתנה
סובול עידן  |  1/12/11 11:09
 
- מתאים ללשכת עורכי הדין
הנ"ל  |  1/12/11 12:51
3
"עצמאות בית המשפט" מאחריות
דרדר  |  1/12/11 12:26
 
- הדו פרצופיות של השופטת בייניש
בני בנקר  |  2/12/11 09:44
4
שיטה ראויה לבחירת שופטים
דודו ירושלים  |  1/12/11 15:23
5
מדוע עורכי דין פעילים בוחרים
בני בנקר  |  2/12/11 09:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר דוסטרי
בתסריטים העתידיים לסדר העולמי החדש ארה"ב עשויה ככל הנראה להיחלש כשחקן מרכזי    ההיחלשות האמריקנית הזו בזירה הבינלאומית נוגעת רק לאדם אחד – נשיא ארה"ב הנוכחי ברק אובמה
איתן קלינסקי
בימים שהמזרח התיכון רותח חייבים כוחות השלום בכל ארצות הים התיכון להירתם למאבק, שלא יינתנו פקודות לא חוקיות, העלולות להביא שואה על המזרח התיכון, ולגרום להשמדה המונית
עו"ד ורד כהן, עו"ד רענן בר-און
משרד התחבורה החליט להקפיא את הרפורמה בלימודי הנהיגה, ואף להוריד את גיל הזכאות לרישיון נהיגה ל-16 ו-9 חודשים    נדמה כי השר מבין שהתיכוניסטים של היום הם המצביעים בקלפי של מחר    אם אין הוא מסוגל לבצע את תפקידו, עליו לפנות את מקומו לטובת מי שיכול לעמוד במשימה
נרי אבנרי
לפני הבחירות אמרת לרוני בר-און: "אני נבוך... אנחנו מגוננים עליכם". אתה נבוך, רזי? אתה צריך להתבייש. תמכתם בחשוד פלילי שהקים מפלגה עם מנדטים גנובים. כלבי שמירה בלי קווים אדומים - עדיף להם שיעשו חשבון נפש במקום ליילל נגד סותמי פיות    הלכתי לארכיון...
משה חסדאי
מבחינת החילונים, הצלחה היא האושר המובטח    ההצלחה פירושה להיות עשיר או לכל הפחות אמיד    ההצלחה פירושה צבירת נכסים כלכליים ופוליטיים המספקים הגנה ועמידות בפני מתקפות חיצוניות ופנימיות כאחד    ההצלחה מחייבת נקיטת כל האמצעים להשגתה    ההצלחה פירושה שהאיש ו/או האישה המצליח/ה שיחקו על-פי כל הכללים של מצליחנים
רשימות נוספות
גיא-רון ישפיע על בחירת השופטים  /  איתמר לוין
לא נבחרו שופטים לעליון  /  איתמר לוין
תתכן עסקה למינוי שלושה שופטים לעליון  /  איתמר לוין
הדיקטטור מרחוב צלאח א-דין  /  איתמר לוין
"מחנה ביניש"  /  עו"ד משה גולדבלט
"דעות ועדות" או דעה של עדה  /  אליהו התשבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il