X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעת החוק מבוססת על הנחת היסוד שהאישה העוסקת בזנות לא זו בלבד שאינה מסכימה לקיום יחסי מין, אלא שעל-רקע היותה קורבן לניצול מיני בילדות ושל מצבה הכלכלי אין היא מסוגלת לגבש הסכמה כזו אכן, מדובר בהצעה פטרנליסטית. לא ירחק העתיד בו יועלו הצעות שמשמען הדרת נשים בשם הצורך להגן עליהן מפני הטרדות וגם הצעות אלו יזכו לתמיכה דתית
▪  ▪  ▪
זנות בישראל. פגוים בלגיטימיות המוסרית של התופעה [צילום: פלאש 90]
חופש הבחירה
הצעת החוק רואה בצרכן שירותי הזנות עבריין הזקוק לטיפול ואם יסרב לטיפול בקהילה אזי יועמד לדין יורשע ויישא בעונש - לזה קוראים "חופש הבחירה".

הצעת החוק הקובעת אחריות פלילית של הרוכשים שירותי מין זכתה לחיזוק משמעותי. ההצעה זכתה לתמיכת הממשלה ואף עברה בקריאה טרומית בכנסת ללא התנגדות. חיל ורעדה אחזו את הממשלה ואת חברי הכנסת. האריה הפמיניסטי שאג, בתמיכתו הנמרצת של המחנה הדתי, ומי לא יירא. כשהפונדמנטליסטים מתאחדים איש לא יעמוד נגדם.
הצעת החוק מבוססת על הנחת היסוד שהאישה העוסקת בזנות לא זו בלבד שאינה מסכימה לקיום יחסי מין, אלא שעל-רקע היותה קורבן לטראומות של התעללות וניצול מיני בילדות ושל מצבה הכלכלי בהווה אין היא מסוגלת לגבש הסכמה כזו. אכן מדובר בהצעה פטרנליסטית, המפלה בהטלת אחריות פלילית בין צדדים לאותה עסקה. לא ירחק העתיד בו יועלו מהצד הפמיניסטי הצעות שמשמען הדרת נשים בשם הצורך להגן עליהן מפני הטרדות וגם הצעות אלו יזכו לתמיכה דתית.
אישה שנותנת שירותי מין - מקרה אבוד
הצעת החוק רואה בצרכן שירותי הזנות עבריין הזקוק לטיפול ואם יסרב לטיפול בקהילה אזי יועמד לדין יורשע ויישא בעונש - לזה קוראים "חופש הבחירה". אם העבריין מחזיק בדעה פסולה שאין כל רע מוסרי בעסקת הזנות שעשה ייגזר דינו, אבל אם יסכים לעבור "המרת דת" ויקבל טיפול בקהילה וחינוך מחדש שישחרר אותו מדעותיו הריאקציוניות יזכה למעין חנינה. נזכיר כי האישה המשדלת אדם לרכוש שירותי מין ממנה אינה עוברת עבירה כלשהי - היא קורבן שאינו מסוגל לגבש רצון עצמי ומחשבה פלילית. מאידך הצעת החוק אפילו אינה מציעה לה אופציה טיפולית בקהילה - ככול הנראה המציעים התייאשו ממנה ושוב אינם סבורים שיוכלו להועיל לה במשהו.
אין לי כוונה להתווכח כאן עם הנחות היסוד של מציעי החוק, השנויות מאד במחלוקת גם בקרב בעלי השקפות פמיניסטיות. לצורך הדיון אניח כי הן נכונות וכי הפללת הלקוחות מוצדקת מבחינה מוסרית ואפשרית מבחינה מעשית וכי ניתן גם לטפל בלקוחות ולגרום להם לראות את האור. נניח גם שבעקבות יישום החקיקה נחזה בירידה ממשית בביקוש לשירותי מין בתשלום.
ההשלכות של הצעת החוק: הפחתה בתמורה שקיבלו הזונות
מנקודת מוצא זו יש לעורר את השאלה המעשית להחריד אם מדובר בהצעה טובה ונכונה, או כפי שניתן לחשוד, לאור התשתית האידיאולוגית של המציעים, שאין להצעה קשר כלשהו עם המטרה הראויה מאד להגן על נשים העוסקות בתחום, לסייע להן להיחלץ ממעגל המצוקה ולפחות לדאוג לתנאי העסקתן, ביטחונן ובריאותן. ההצעה אינה דנה בכלל בטיפול בנשים ואינה מציעה דבר שיש בו כדי להשפיע על היקף ההיצע של שירותי זנות. ייתכן שהמציעים סבורים שאם יופחת הביקוש ממילא יופחת ההיצע, אבל ממש לא ברור כיצד הנס הזה עשוי להתרחש.
אם נניח שההצעה לא תשפיע על בחירתן, או אילוצן, של נשים לעסוק בזנות, הרי שהצלחת אכיפת הצעת החוק על-ידי הפללת לקוחות המין יכולה להביא רק לתוצאה אחת המתרחשת תמיד כאשר היצע קשיח יחסית נתקל בביקוש גמיש הניתן להפחתה - המחירים יורדים!! וכוונתי לתמורה שאותה יקבלו הנשים העוסקות בזנות. סביר להניח שהן יאלצו לעבוד הרבה יותר ובמחירים נמוכים בהרבה על-מנת לשמור על רמת הפדיון. הן גם יאלצו לשלם יותר לסרסורים ומאבטחים שיפעלו על-מנת להגן ולהסתיר את הצרכנים החשופים להפללה.
סביר להניח כי אלו החיים על רווחיהן של אותן נשים ואשר במקרים לא מעטים הם הפורשים עליהן את חסותם, יפעילו לחצים הרבה יותר קשים על-מנת שהנשים יעבדו שעות רבות יותר ויספקו את אותה התמורה. סביר להניח גם שהלקוחות שבכל זאת יסתכנו בהפללה יהיו מטבעם תובעניים יותר, מסוכנים ואלימים יותר ולקוחות "נורמטיביים" ייעלמו מהשוק. יכולתה של האישה העוסקת בזנות לבחור את לקוחותיה תפחת מאד. בקיצור במצב של היצע קשיח יחסית של שירותי זנות ההצעה להפללת לקוחות יכולה להתגלות כצרה צרורה לנשים העוסקות בזנות גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה בטיחותית.
לדרוש ועדת חקירה לצורך שיפור מצב הקורבנות
עצם הקביעה שקניית שירותי זנות היא עבירה משמעה מהלומת מחץ לכל מגמה שפעם התקיימה (השקפה זו אפילו נחשבה מתקדמת) ואשר שאפה להקנות לנשים העוסקות בזנות הגנה מהצורות המשפילות ביותר של ניצול ואת חסותם והגנתם של חוקי העבודה. הגישה המפלילה אינה יכולה להתקיים עם הגישה המסדירה ואלו הנלחמות לטובת הגישה המפלילה נאבקות בה במידה כנגד כל ניסיון למסד ולשפר את תנאי העבודה של הזונות. יש להודות כי לגישה המסדירה אין סיכוי רב להתקבל בישראל עקב התנגדות החוגים הדתיים שיראו בה מתן לגיטימציה לתועבה והתנגדות הפמיניסטיות הרואות בהצעות ההסדרה חיזוק לתופעה שיש להעבירה מהעולם.
הבעיה האמתית היא שכל מי שמנסה לגבש הערכת מצב ריאליסטית ביחס לצפוי לקורבנות עליהן ההצעה מתיימרת להגן נתקל בשפע של ניירות עמדה ונתונים מחקריים סותרים ובמקרים רבים במקום מחקרים קונקרטיים הקורא מופנה לאזכור של מחקרים ולא למחקרים עצמם. המצב כיום הוא שמחקרים שאינם מוכיחים את התזה לפיה הפללת לקוחות מפחיתה הביקוש לשירותי מין בתשלום מטופלים בדרך המקובלת של התעלמות. היה מקום לדרוש הקמת וועדת חקירה ממלכתית שאינה מונעת על-ידי אג'נדה דתית או פמיניסטית שתבחן את כל היבטי התופעה בארץ ובעולם ותגבש המלצות שתכליתן לשפר את מצב הקורבנות - איני מאמין שיש להצעה זו סיכוי מאחר שאיני סבור שההצעה נועדה להגן על הנשים העוסקות בזנות על-אף הגדרתן כקורבנות.
ספק בעיניי אם הוכחות חד-משמעיות לפיהן הניסוי להילחם בתופעת הזנות בדרך של הפללת הלקוחות נכשל ישכנע את התומכות בחקיקה לסגת מההצעה. לא הנשים המוכרות שירותי מין הן העיקר ומצבן הקשה אינו עומד בבסיס ההצעה. תופעת הזנות מבחינת המציעות היא ביטוי לעולם של גברים, שהדפוסים החוקיים והתרבותיים הנוהגים בו נקבעו משחר ההיסטוריה על-ידי גברים ורק על-רקע מציאות נורמטיבית זו יכלה תופעת הזנות להתקיים.
פגיעה בלגיטימיות המוסרית של תופעת הזנות
ראיית הזנות כלגיטימית משמעה לגיטימציה של ראיית האישה בכלל כאדם נחות שניתן להתייחס אליו כחפץ, כאובייקט מיני, באלימות ובגסות ולהתעמר בו. מבחינת יוזמי ההצעה גם אם אין ההצעה עשויה לצמצם את תופעת הזנות, או לשפר במשהו את חיי העוסקות בזנות הרי שבהפללת הלקוחות אנו פוגעים בלגיטימיות המוסרית של התופעה ובכך תורמים למאבק הכללי לשוויון.
אני בכל זאת סבור שאת תיקון העולם לא רצוי ולא צודק לעשות על גב החלשים ביותר והייתי נמנע מכך אם יוכח לי שלנשים העוסקות במכירת שירותי מין לא תצמח כל טובה מהפללת לקוחותיהן ומצבן רק ישתנה לרעה. לא הייתי מציע לעוסקות בתחום להמתין שיום אחד אולי יתפנו המחוקקים גם לפעול לתיקון מצבן - מה שמצריך אמצעים כספיים רבים. אצלנו הרבה יותר קל להכניס לבית סוהר מאשר להקים מוסדות שיקום.

תאריך:  16/02/2012   |   עודכן:  17/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפללת לקוח המין: תכליתה האמיתית של ההצעה
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
במקום להתיר אוסרים.
דב בינדר  |  16/02/12 17:33
2
הכותב צודק ! ל"ת
אלישמע  |  16/02/12 17:39
3
הצעת החוק היא לעג לאינטליגנציה
נפתלי גור אריה  |  16/02/12 19:51
4
המשך תגובה ליוזמת החוק הפסול
נפתלי גור אריה  |  16/02/12 20:04
5
זהבה גלאון בעד החוק הזה מסיבות
דב בינדר  |  16/02/12 20:28
6
הפללת הלקוח, דוקא הצעה מצוינת! ל"ת
הניה  |  16/02/12 20:55
7
מתנגדי הזנות, כמתנגדי המכללות
אוהד רונן  |  17/02/12 07:58
8
ניתוח ראוי ל"ת
נחום שחף  |  17/02/12 09:38
9
מזכיר את חוק היובש בארה"ב
אורי רעננה  |  17/02/12 10:55
10
כי הזנות קשורה בסמים אלימות וכ
עיניה  |  17/02/12 14:12
 
- פספסת את מהות הטיעון! החוק הח
שמעון .י   |  25/03/12 23:56
11
ארה"ב ניסתה והכשלונות כאלכוהול
לבדוק תקדימים  |  17/02/12 14:24
12
YOU VOTED FOR THEM LE
BADRAN  |  17/02/12 14:51
13
לטפל בבעיה ולא בתסמינים
אלון פלג  |  17/02/12 17:04
14
מטרת החוק להעצים את כחה
של כנופיית בייניש  |  17/02/12 20:06
15
מכתב לשלי יחימוביץ
אנונימי1000  |  18/02/12 10:54
16
ונניח שזה יצליח ...
נו, באמת!  |  19/02/12 00:04
17
חוק מטומטם עם פגיעה בצנעת הפרט
כותבת ממין נקבה  |  19/02/12 07:04
18
אחח הבורות בנוגע להצעת החוק
עדוש  |  26/03/12 13:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
רבות מהמטריות בישראל נשברות ומתקמטות זמן קצר לאחר קנייתן ויוצאות מכלל שימוש    הייתכן שבעידן הטכנולוגיה המפותחת והמתקדמת הקיימת כיום לא ניתן לייצר מטריות חזקות ועמידות?
משה אוחיון
בעת הזאת, בה תלמידים מצטיינים רבים מהלכים בתחושה של החמצה בעולם שטוף מידע המתפרק מאמיתותיו, הגיע הזמן שבכל בית ספר תהיה כיתת כותבים המתרגמת התנהלות יומיומית לפרקי שיר ופרוזה. קבוצה מסורה ומעורבת המכירה ביתרונות העיסוק הרוחני, ותרה באדיקות אחר הכוח המרפא של המילים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - החונטה משתוללת, חיוך, נוסע, עלובים, נכס-צאן-ברזל ותעלולי השלטון חוקניסטים
דוד יהונתן גרינברג
את הופעתו של יאיר יש לראות כמהפכה היסטורית, בכך שהיהודים נוטלים את גורלם בידם, ונושאים בליבם את תחושת החופש. 70 שנה עברו מאז מותו, ונראה שמדובר בדמות חיה. יש משהו כובש בפניו הנשקפות מהתמונות שנשארו. אלו הם פנים קורנים בעלי הדרת מלך
הרב אליהו קאופמן
אוניברסיטת בר-אילן יורה לעצמה בראש. לאוניברסיטה מסלול פרוטקציונרי למאות לפידים בוערים שכאלה. את היריקה האמיתית מכוונים קברניטי האוניברסיטה לפרצופם של הסטודנטים שלהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il