X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתחם התחנה מעורר נוסטלגיה מסילת ברזל ריחנית איפה הגימנסיה הרצליה? דרישת שלום לשקמה בגן יעקב
▪  ▪  ▪
מתחם התחנה. תל אביב [צילום: יח"צ עיריית ת"א]
זכרונות ילדות מגן יעקב
לכאן נהגה אמי להביאנו, אותי ואת רונית, אחותי התאומה, מדי שבת אחר-הצהריים. מצוידים בכריכים ובפירות היינו מבלים בגן כמה שעות. אני הייתי מטפס על עץ השקמה העבות כמעט עד לצמרת, ואימא הייתה צועקת שלא אטפס גבוה מדי. בבריכות היו הצפרדעים מקרקרות, ובין הצמחים לבין השקמים היינו משחקים מחבואים

"אל תצחיק אותי", אמר אורן כשהמליץ לי לבקר במתחם התחנה בתל אביב. "הילדים ייהנו. תעביר פה ארבע שעות". אז קמנו ויצאנו בבוקר למתחם התחנה.
פעם היו פה אנשי חזון ומעש נוצרים פרוטסטנטים שבאו לארץ ישראל מאירופה, מגרמניה ליתר דיוק, מתוך אמונה שהקמת כפרים יצרניים תקרב את הגאולה. אלה נקראו הטמפלרים שהתיישבו בארץ: שרונה היא הקריה, וילהלמה היא בני עטרות, ולדהיים היא אלוני אבא ובית לחם הגלילית ובמקומות נוספים בארץ.
בראשית המאה ה-20 בנתה משפחת וילנד במתחם תחנת הרכבת יפו (מנשיה) את ביתה, וילה וילנד. לצד ביתם המפואר הוקם מפעל מלט ומרצפות שסיפק את חומרי הבנייה ליפו ולעיר העברית הנבנית, תל אביב. מסילת הברזל פורקה על-ידי הטורקים והוקמה שנית באופן "צנוע" יותר על-ידי הבריטים. תחנה זו הייתה הראשונה שהוקמה במזרח התיכון מחוץ לטורקיה ולמצרים, ושימשה תחנת הקצה המערבית של מסילת הרכבת לירושלים. במלחמת העצמאות הייתה התחנה קו החזית בין ערביי יפו לבין יהודי תל אביב, ולאחריה הפכה לבסיס צבאי של הצבא הצעיר עד שנות ה-80.
אין פה חרדים
למבקר במתחם התחנה המשוחזר להפליא ומהווה מקום בילוי שוקק-חיים יש הרגשה של נוסטלגיה. בתי התחנה המשוחזרים, מסילת הברזל וקורות העץ הנושאים ריח עץ כבד, הקרונות, המחסנים, כל אלה נושאים עימם עוצמה. הביקור בתחנה זימן לי תמונה מרהיבה של שחזור תקופה שספק אם מי מהמבקרים במתחם מעלה בדעתו.
והנה אישה מבוגרת, כבת שמונים, לבושה בחליפה ורודה לבנה, דווקא זו נראתה לי כמישהי שעברה שייך למקום. אולי נכדה של? הגברת שוחחה בטלפון הנייד ואיחלה לדובר בצידו השני של הקו חג שמח. "יש פה הרבה אנשים היום", אמרה. "מזל שהחרדים לא גילו את המקום. לפחות לכאן הם עדיין לא מגיעים". וכל כך רציתי לדבר איתה ולא הצלחתי. נכון, לא ראיתי חרדים מסתובבים פה. ובאמת אין סיבה שיגיעו לכאן. כאן עיר הזימה, יש בתי קפה, רחמנא לצלן. ובנות ישראל כאן חשופות כתף.
ילדיהן מסתובבים בחצר, חלקם צופים בקוסם, חלקם בתיאטרון בובות, ויש גם אישה שהתחפשה לפסל, אבוי! ויש ילדים שמעלעלים בספרים בחנות הספרים המלאה בספרות מקומית וזרה. בזו החנות בחר עומרי את ספרו הראשון מבין מבחר ספרי הילדים. באדיקות אחז בספר והחל קורא בו מיד עם צאתנו מהחנות. זו חוויה בפני עצמה. וזוהי תל אביב, עיר רב-גונית.
המלצרית האדיבה בבית הקפה התנצלה שהמקום כשר. התרגלתי לזה. בנימוס ניסתה להגניב לי כוס פיג'לינג קרה. כמה מרענן לו יכולה היתה.
זכרונות
החום של תל אביב הביא אותי לסייר עם משפחתי ברחובותיה הצרים של נוה צדק, בתי משפחת שלוש, קולנוע עדן, הקיוסק הראשון, בית הספר תחכמוני והסליק בואכה שדרות רוטשילד על בנייניהן המפוארים של פעם. חלקם משופצים וחלקם מגדלי מפלצת חדשים. בחלק מהבתים נותרו כניסות הלבנים ששימשו מסתור מפני ההפגזות. והנה חרדי חבוש שטריימל פוסע בשדרה. בתל אביב אין זה מוזר. זה נראה פשוט ונוח. מסתדרים.
כך גם פועלים דוברי ערבית משפצים את הרחובות והבניינים, וליד בית מספר 8 ברחוב מזרחי, הקרוי היום רח' שטרן, הבית בו מצא את מותו אברהם "יאיר" שטרן, עובדים במרץ הפועלים ה"זרים" (לא רק דוברי ערבית) בהכשרת הקרקע לבנייתם של מגדלי יוקרה למגורים. שכונת פלורנטין תהפוך בשנים הקרובות לאזור מגורים יוקרתי. פליטי הודו והמזרח הרחוק הדרים בה היום לצד הזרים מאפריקה ייאלצו למצוא להם דירות זולות יותר בעיר המתפתחת.
מי ייתן ופרנסי העיר המתפתחת ללא הרף ישכילו לשמר את המבנים ההיסטוריים, ויהא זה שכר לימוד עבור מחיקת סמלה של העיר, הגימנסיה הרצליה. ומי שרוצה לחוות מעט מהגימנסיה מוזמן לקרוא את ספריהם של פוצ'ו ("המורה הדגול שמילקיהו"), אוריאל אופק, נחום גוטמן.
בצמוד לתיאטרון הבימה ולהיכל התרבות שוכן גן יעקב. גן יעקב נחנך ב-1964 והוא הוקם על שטח של שלושה וחצי דונם ותוכנן על-ידי האדריכל יעקב רכטר עם אדריכל הנוף אברהם קרוון. הגן נבנָה על גבעה שנמצאה ליד בית הבימה לפני הקמת היכל התרבות. הגן בנוי שני מפלסים המחוברים בִּגשרים כדי לשמור על עצי השקמה העתיקים הנטועים בו. שולבו בו עצי שקמה עתיקים (הגזע של אחד מהם ממולא כעת בבטון מחשש שיקרוס), צמחייה אחרת וספסלים מוצָלים. הגן נקרא על שמו של יעקב סוראסקי, בנו של הבנקאי אליאס סוראסקי ממקסיקו שתרם להקמתו.
יש לי זכרונות ילדות מרתקים ממקום מופלא וקסום זה. לכאן נהגה אמי להביאנו, אותי ואת רונית, אחותי התאומה, מדי שבת אחר-הצהריים. מצוידים בכריכים ובפירות היינו מבלים בגן כמה שעות. אני הייתי מטפס על עץ השקמה העבות כמעט עד לצמרת, ואימא הייתה צועקת שלא אטפס גבוה מדי. בבריכות היו הצפרדעים מקרקרות, ובין הצמחים לבין השקמים היינו משחקים מחבואים. גן קטן וקסום, פינת חמד. משום מה לא עצרנו בגן. לא יכולתי לרדת ולראות את הגן ששינו את מראהו. הבטתי מחלון הרכב על השקמה הוותיקה כאומר לה "שלום, זוכרת אותי?".

תאריך:  11/04/2012   |   עודכן:  11/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
עם ישראל חוגג כל פסח את שרידתם המופלאה של כל שלושת מרכיבי זהותו. רק חבל, שערב חג נאלץ גם הוא לטעום משהו מן המרור של המהפכות הכושלות. כי מה זה, שממשלה ישראלית אוסרת על צאצאיו של אברהם לרכוש קניין באותו שדה-מכפלה בחברון, בו קנה את הנחלה העברית הראשונה בארץ כנען?
מתי דוד
אם המחאה החברתית תתחדש הפעם תחת השראה והכוונה של פוליטיקאים מהשמאל, כולל את שאול מופז, בנוסח הסיסמאות הקיצוניות "ביטחון OUT רווחה IN", ללא שליטה וללא אחריות, כולנו עלולים להגיע למשבר חברתי וכלכלי חמור ביותר, כמו שקרה ביוון ובספרד
יהודה יפרח
פסיקת בג"ץ בעניין מגרון היא פגיעה חמורה בעיקרון הפרדת הרשויות. בטווח הארוך, ייתכן שהוא ישלם על כך מחיר כבד
נרי אבנרי
רגע האמת הוא הסיוט של כל שקרן. ציפי לבני השקרנית, הייתה בטוחה שהרגע הזה לא יעז להתקרב אליה. הוא העז. המפגש הקשה ביניהם, הפך אותה לבלתי רלוונטית. כמה שורות הצדעה לרגע האמת. הלכתי לארכיון...
יהודה דרורי
במאבק הבינלאומי על תדמיתנו חייבים אנו לעצור את הכלבים השוטים לפני שידביקו בכלבת אזרחים תמימים בכל העולם. ניתן לפגוע בלגיטימיות שלהם על-ידי שלילת הזכות להחזיק בדרכון ישראלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il