X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
סטודנטים בישראל - פוטנציאל עצום של כישרון, תבונה ויכולת [צילום: פלאש 90]
אסור לבזבז את הפוטנציאל
בישראל, כמו גם בקרב יהדות ארה"ב, השאיפה למצוינות בחינוך ובהשכלה הולכת ונמוגה. חלומה של אם יהודייה שבנה יהיה רב, רופא, עורך דין או מדען השתנה. היכולת להרוויח כסף ומהר היא החלום החדש של הצעירים הישראלים
כל היהודים - צאצאי משפחה מזרחית
הגניוס היהודי לא מבדיל בין שוהם וכוכב יאיר ובין שדרות וקריית מלאכי. הכישרון מצוי באותה מידה בכל אחד מהיישובים. למותר לציין כי כל היהודים בעולם הם צאצאי משפחה אחת ממוצא מזרחי שברבות השנים, שלא בטובתה, התפזרה על פני הגלובוס

לא חרדים מפני בחינות הבגרות
רובם של הצעירים החרדים לומדים בישיבות ואינם ניגשים כלל לבחינות הבגרות. אותם חרדים שלאחר לימודיהם בישיבה מבקשים ללמוד במוסדות ההשכלה הגבוהה מצליחים בתוך ארבעה חודשים לעבור בהצלחה את בחינות הבגרות. את כישורי הלמידה יש להם למכביר

בסוף השבוע שעבר פירסם משרד החינוך את נתוני הזכאות לבגרות בשנת תשע"א. התברר שקיים פער של ממש בין הזכאות ביישובים במרכז הארץ לבין ערי הפריפריה. הנתונים מצביעים גם על זכאות נמוכה מאוד לבגרות בערים החרדיות ובמגזר הערבי.
הגניוס היהודי לא מבדיל בין שוהם וכוכב יאיר ובין שדרות וקריית מלאכי. הכישרון מצוי באותה מידה בכל אחד מהיישובים. למותר לציין כי כל היהודים בעולם הם צאצאי משפחה אחת ממוצא מזרחי שברבות השנים, שלא בטובתה, התפזרה על פני הגלובוס. יהדות ליטא - שבה הגיע פיתוח האינטליגנציה לשיאים מרשימים - יסודה ביהודים שנדדו מצפון אפריקה ומספרד.
מכאן יש להסיק כי הפערים אינם תוצאה של שוני בכישרון מולד, אלא תוצר של נסיבות חברתיות. פער ההישגים מקורו ברמת החשיבות שהמשפחה והקהילה מעניקות לחינוך. באותם מקומות שההורים מוכנים למסור את נפשם וחלבם על חינוך ילדיהם, תוך כדי הפעלת לחץ על הרשויות המקומיות ועל משרדי הממשלה הרלוונטיים, ההישגים הם גדולים ומרשימים. במקומות שבהם היחס לחינוך ולהישגיות הוא זניח - יש לכך ביטוי מיידי ברמת הידע, בציונים ובהישגים של התלמידים.
החלום החדש של צעירינו
החברה היהודית בכל אלפי שנות קיומה העמידה את הלימוד ואת החינוך בראש מעייניה. הסלבריטאים של הקהילה היהודית בגלות היו תלמידי החכמים והלמדנים. אבי ז"ל סיפר לי כי בעיר הולדתו קובנה שבליטא היה בית כנסת קטן שבו התפללו החייטים. הם היו למדנים מופלגים ותלמידי הישיבה מסלובודקה היו באים ללמוד אצלם סוגיות בתלמוד. מעמדו של אדם נקבע בקהילות ישראל על-פי רמת ידיעותיו ולא על-פי תקבולי הכנסותיו.
לצערי בישראל, כמו גם בקרב יהדות ארה"ב, השאיפה למצוינות בחינוך ובהשכלה הולכת ונמוגה. חלומה של אם יהודייה שבנה יהיה רב, רופא, עורך דין או מדען השתנה. היכולת להרוויח כסף ומהר היא החלום החדש של הצעירים הישראלים. חלום שמקורו בחוסר הבנה שלפיו במציאות הגלובלית אפשר להתקדם ולהרוויח בלי השכלה וידע.
עם נבחר - אין זו אגדה
נחשלות אינה עניין של מצב סוציו-אקונומי. נחשלות במידה רבה היא תוצר תודעתי. היכולת לפרוץ את מעגל הנחשלות מותנית בחינוך, במצוינות וברכישת הכלים להתמודד בעולם.
בנושאים רבים של חיינו התרגלנו להטיל את האחריות על הרשויות השלטוניות. תחליף קל יותר מלקבל אחריות אישית. ההנהגה המקומית במדינת ישראל, ההורים והמחנכים חייבים להפנים את אחריותם לשינוי סדר העדיפויות שלהם ולהכיר בעובדה כי רק ההשקעה בחינוך היא השקעה בקרן קיימת ולא במקסמי שווא. ההורים אמורים לגלות מעורבות בחינוך ילדיהם, לתת דוגמה אישית לרצון לקנות ידע ולבחור דמויות לחיקוי מתוך עולם הרוח ולא מתוך משטחי הספורט.
בנוגע לתוצאות של נתוני הבגרות במגזר החרדי, הרי הן מטעות. רובם של הצעירים החרדים לומדים בישיבות ואינם ניגשים כלל לבחינות הבגרות. אותם חרדים שלאחר לימודיהם בישיבה מבקשים ללמוד במוסדות ההשכלה הגבוהה מצליחים בתוך ארבעה חודשים לעבור בהצלחה את בחינות הבגרות. את כישורי הלמידה יש להם למכביר.
במדינת ישראל יש פוטנציאל עצום של כישרון, תבונה ויכולת. למען הדורות הבאים אסור לנו לבזבז אותו. סגולת עם ישראל היא במוח ולא בכוח, ברוח ולא בחומר, ביצירתיות ולא בבנאליות, ובעיקר בשאיפה להיות עם נבחר. רק אם נרצה, לא תהיה זו אגדה העתיקה.

הרב ד"ר חיים שיין הוא מומחה לפילוסופיה של המשפט ולתורת השפיטה במכללת שערי משפט.
תאריך:  27/08/2012   |   עודכן:  27/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רונית תירוש
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלון קוחלני
כדי להגן על הציבור ולהבטיח שאזרחים יוכלו לעמוד על זכויותיהם, הגביל המחוקק את היכולת לייצג בפני " אנשים בעלי סמכות שיפוטית, או מעין שיפוטית" ואף קבע כי הגבלה זו תחול גם על מתן "ייעוץ וחיווי משפטיים". ניתן היה לצפות כי שירותים אלה יוצעו רק ע"י עורכי דין, אך לא כך היא. חיפוש בגוגל מעלה כי ישנם משרדי יעוץ שונים המספקים שירותים אלה למרות שתחום זה הנו משפטי מובהק
נרי אבנרי
רוני בר-און היה בטוח ששרון, אחרי שקיבל סירוב מוחץ במשאל המתפקדים - יכבד את תוצאות המשאל. אז איך הסביר את עקירת היישובים? "זאת לא אותה תוכנית" הוא אמר, "זוהי תוכנית אחרת". ראיתי ונגעלתי - עכשיו תורכם. הלכתי לארכיון...
אברהם פכטר
הזילות בחיי אדם, בעבירות של פגע וברח, אלימות פיזית, שוד קשישים וחסרי ישע, אלימות מינית, אלימות בתוך המשפחה, הגיעו לדרגות שאין אפשרות לבלום אותם - אלא בענישה כבדה ומרתיעה. בתי המשפט למרבה הצער, נכשלו בשנים האחרונות בכל הנוגע לענישה בתחומים שהפכו למכת המדינה והגיע העת - לשנות זאת
איתן קלינסקי
מצער שרוח ספר דברים המחייב - "וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ, וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לוֹ מְאוֹד" - אינו מקבל ביטוי נחרץ , כאשר אנו עדים לסדר יום של צמרת שלטונית, בה נושבות רוחות "הולילנד" ו"אקירוב" עם קינוחי "ראשונטורס"
אליקים העצני
זעקת השבר של השמאל נגד "הכיבוש" היא מהתלה ריקה מתוכן. המתנחלים הם הם שצריכים לצאת היום לרחובות תחת הסיסמה "הלאה כיבוש!" להם אסור לשקוט ולנוח, עד אשר יוסרו מעל צווארם המנהל אזרחי והטרור המשפטי שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il