X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כאשר ערכי האדם פוגשים גבורה ונחישות התוצאה היא שמשיגים את המטרה הסופית. זהו סיפור על גבורה ונחישות בלתי נתפסת
▪  ▪  ▪
יוסף מנדלביץ'. אסיר ציון בברית המועצות [צילום: מוזיאון גוש קטיף בירושלים]

מישהו שאל אותי לפני כמה ימים, מיהו הגיבור שלי? הייתי צריכה לחשוב לרגע ואז לומר שאין מי שעולה על דעתי שלו אני יכולה לקרוא "הגיבור שלי".
ואז חשבתי לעצמי מה זה גיבור?
השבוע פגשתי גיבור ושמו יוסף מנדלביץ'; גיבור ישראל אמיתי, גיבורו של העם היהודי כולו. הוא וכל האנשים שנלחמו, ללא לאות, לשחרור יהודי רוסיה מציפורני רוסיה הסובייטיות, תחת הכותרת 'שלח את עמי ", הם גיבורי ימים מודרניים.
הרב יוסף מנדלביץ' ואשתות שגרים בישראל, היו האורחים של מרכז סיימון ויזנטל. הוא דבר בפני אולם מלא על ספרו 'הרוח שלא נשברה': סיפור גבורה של אמונה, אומץ והישרדות (קישור).
זהו סיפור על מאבקו כאסיר מצפון, במשך אחת עשר שנים, במחנות העבודה ובבתי הכלא של ברית המועצות ועד שהם נתנו לו לעזוב. זמן קצר לאחר שהגיע לישראל, בשנת 1981, הוא כתב את זכרונותיו בארבעים יום וספרו יצא לאור בעברית לאחר מכן. הגרסה באנגלית יצאה לאור שלושים שנה אחר מכן.
סיפורו ההירואי של יוסף מנדלביץ'
יוסף מנדלביץ' הוא איש שעמד נגד עריצות הקומוניזם, ונאבק כדי לשמור על יהדותו ואנושיותו במערכת שנבנתה כדי להשמיד את שניהם. 'הרוח שלא נשברה', היא עדות של אדם אחד לחוזק נפש האדם; היא השראה לכולנו.
התנהגותו של רב מנדלביץ' היא של שלווה ועוצמה פנימית; יש לו אמונה עמוקה שלמה ביהדות והעם היהודי. אופי זה הטריף את השלטונות הקומוניסטיים הרוסים במשך אחת עשר שנות מאסרו.
הוא העז להמרות את הממסד הסובייטי האכזרי ועל כך הוא שלם מחיר יקר מאוד של 11 שנתי מאסר ובידוד. אבל הוא לא היה לבד. הוא היה חלק מתנועה עממית, שבתאים רבים, בערים רבות בכל רחבי רוסיה הסובייטית, התקוממו נגד המשטר הקומוניסטי שבסיומו הגוש הקומוניסטי נפל.
"הצורך להקריב למען שימור יהדות, תרבות ופעילויות יהדות היה נשק טוב להילחם עבור עם ישראל", הוא אומר ומחייך כאילו זה היה כיף.
"הסובייטים רצו שהיהודים יתבולל, ואנחנו, היהודים, רצינו לשמר את המורשת שלנו. היינו העצמות היבשות האמיתיות שקמו לתחייה מהקבריהם של קורבנות השואה הנאצית. הסיסמה שלנו היתה" לעולם לא עוד" אנחנו ניתן להם להרוג אותנו. אנחנו צריכים ללכת הביתה, לישראל. לא היו ליהודים חיים ברוסייה הסובייטית והינו צרכים לפרוץ החוצה ", אמר הרב מנדלביץ' לקהל כאילו זה קרה רק לפני שבוע.
מטרת תנועה עממית זו הייתה לחנך ולהביא את החופש. זה היה מאבק באלימותו ובאכזריותו של המשטר הסובייטי. הם הבינו שמסך ברזל חייב להשבר. ואם זה לא יבוא מבפנים אז יבקשו עזרה מבחוץ. התנגדותם רקמה בשר ותנועתם להשגת חופש התפשטה ברחבי העולם. אנשים אוהבי חופש, אזרחים מן השורה, במדינות רבות, נאבקו את מאבקם והלחץ על המשטר הסובייטי התעצם מיום ליום. אחד מהלוחמים האלה היה הסנטור הנרי ג'קסון המנוח. הוא נלחם ללא לאות למען זכויות האדם בברית המועצות והקדיש תשומת לב לתחנוניהם של מתנגדי המשטר הסובייטי שעמדו על כך שסיוע כלכלי לברית המועצות צריך להיות מותנה בקידום זכויות האדם והדמוקרטיה.
בשנת 1974 יצאה חקיקת שציינה דרך, תיקון ג'קסון-ויניק נחתם. חוק זה קושר למתן מעמד של מדינה מועדפת ביותר לסחר עם חופש הגירה, והעמיד את זכויות אדם כנושא מרכזי במדיניות החוץ של ארה"ב. מאז 1975, יותר ממיליון יהודים עלו לארץ ישראל מרוסיה וארצות ברית המועצות לשעבר, ויותר מ-500,000 פליטים הגרו לארצות הברית מהאזור.
התרסתו של רב מנדלביץ' של המשטר הסובייטי ומאבקו לחירות עלתה לו בחירותו לזמן ארוך. הוא נעצר ונשפט ל-15 שנות מאסר על פגיעה בבטחון המדינה וגניבת מטוס, שהוא ו-11 מתנגדי המשטר אחרים קנו כרטיס כדי שיטיס אותם מרוסייה הסובייטית. כל ה-12 נעצרו. בגלל פעילותו היהודית הוא נידון לשבע עשרה שנות מאסר. מתנגדי משטר אחרים, גם קבלו גזר דין המוות.
המאסר של מתנגדי המשטר היהודים הופץ בחדשות ברחבי העולם. נודע כי יהודים נעצרו ברוסיה בגלל יהדותם, מוכנים למות למען עמם. האסירים התבקשו לכתוב בעצמם את ערעורם ועם הלחץ הגובר של העולם, השלטון הקומוניסטי הצטרך להתרכך וכל עונשי המוות בוטלו.
בעודו נמק בכלא, בפעם הראשונה, בשנת 1971, 12,000 יהודים הורשו לעזוב את רוסיה הסובייטית לחופש. בשנת 1972, 30,000 עזבו ועד שהוא שוחרר, בשנת 1981, 300,000 היו מחוץ לרוסייה הקומוניסטית ואנשים חופשיים.
"זה היה חשוב לי ללבוש כיפה בכלא בגלל שאני מאמין שהכיפה מייצגת ערכים יהודים וכל ההתנגדות שלי הייתה על שמירת הערכים היהודים". זה עלה לו בהיתר של אביו לבקר אותו. הוא לא ראה את אביו בעודו בכלא והוא נפטר לפני שחרורו. הוא מצא דרכים מתוחכמות שלא לעבוד בשבת עד שזה התגלה. "אם אתה מוותר כהוא זה, הם (הסוהרים שמדווחים לרשויות) הם כמו כלבים, ידרשו שתוותר על יותר ואני לא התכוונתי לתת להם את ההזדמנות הזאת." לשם כך הוא נענש ונשלח לחדר עונש ועל שמירת השבת הוא נשלח לכלא לעבודת פרך למשך שלוש שנים.
"אנחנו לוקחים את החופש שלנו כמובן מאליו. להענש עבור העם היהודי היה משמח", הוא מחייך בנועם. "כדי לדעת שיש גמול לחופש זו שמחה."
בסופו של דבר, הקומוניסטים לקחו מרב מנדלביץ' את אזרחותו ונתנו לו לעזוב למולדתם של כל היהודים - ישראל. לשם כך הוא הודה לאלוקים. "אחרי הכל", הוא אומר, " ארץ ישראל אינה נקנית אלא ביסורים ...".
אנחנו צריכים להזכיר זאת כל הזמן, כי הדור הצעיר ברוסיה החופשית כבר לא יודע מה התרחש במדינתם רק לפני כרבע מאה. והדור הצעיר של ישראלים, לא מעריך כמה גיבורים מתמרדים אלה נלחמו עבור דבר אחד, על כבוד המורשת היהודית.
המטרה - להגן על החירות
ברית המועצות הייתה פרק בסאגה ארוכה של מאבק למען החופש. לקחת זאת כמובן מאליו זה חולשה. היום כל האנשים החופשיים עומדים בפני עוול האיסלאם שמטרתו לגזול את החופש שדור אחר דור נלחם כל כך קשה כדי להשיגו ולשמרו; כל אוהב חופש צריך להסתכל לתוך ישותו הפנימית ולומר, אם רב יוסף מנדלביץ' היה יכול להיות חייל מושלם במאבק הזה.
האם אנחנו מעריכים את החופש שלנו? - אני לא חושבת.. יש תשלום עבור חופש כי חופש לא מגיע מעצמו.
בכל דור קם גיבור אמיץ, או גיבורים, שעומדים להגן על החירות. האומץ של אפילו מאמין אחד עושה את ההבדל. היום המאבק המשותף של האנושות כולה הוא לשמור על זכויות האדם והחופש שלנו מלהיות נלקח על-ידי כוחות הרסניים שרוצים לקחת זכות זאת מאתנו.
האתגר האוניברסלי של זמנו היום הוא שהיהודים ישמרו שישראל תהיה חזקה ולשמר את ההמשכיות של המורשת היהודית.
האימרה, "ציון הלא תשאלי לשלום אסיריך" מהדהדת. תודה לך רב יוסף מנדלביץ' על אחת עשר השנים שישבתה בכלא והקרבתה עבור כל יהודי חופשי.
אנחנו מבטיחים לעמוד באתגר של כל אחד מאיתנו, שהוא להיות אופטימים עבור ישראל והעולם. לאחר הכל עם ישראל חי!.

תאריך:  01/11/2012   |   עודכן:  01/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לשלם את המחיר האולטימטיבי בשמחה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אכו, קידוש ערכים, למופת!!!
הניה  |  1/11/12 22:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חננאל ובר
"לתקן עולם במלכות ש-די", קרי, שהדרך שבה עלינו להיות שותפיו של הקב"ה בתיקון העולם הינה במלכותו ובדרכיו של הקב"ה, כפי שהתפילה ממשיכה - "כי לך תכרע כל ברך, תשבע כל לשון"    זה המסר היהודי המקורי    האם את זה אימצו היום הגויים בעולם המערבי הדמוקרטי והליברלי? האם עם ישראל בארץ ישראל דוגל באותו חזון הנביאים?
מתי דוד
News1 הפך לבמה תקשורתית שמשקפת ומממשת באמת את חופש הביטוי. זאת, בניגוד לחלק מהתקשורת הכתובה והאלקטרונית, הציבורית והמסחרית
רוני מזרחי
כל אחד רוצה נתח בתחום הדיור והנדל"ן והביורוקרטיה מסובכת ומסועפת    הדרך לדירה המיוחלת שהאזרח הממוצע צריך לעבור, גם אם הוא לא מודע לזה, עוברת דרך שורה ארוכה של גופים
אברהם פכטר
ליכוד הכוחות בין נתניהו לליברמן, הפתיעו את כל המומחים, הפרשנים (דמיקולו), המנפנפים כל ערב בידיעות בלעדיות ובחוכמת פוליטיקה בלתי נדלית. הפרשנות שלהם - נובעת מפאניקה מחד-גיסא, של המחנה הלאומי ציוני הגדול, ומאידך-גיסא מאובדן סיכויי השלטון של רסיסי השמאל לשנים הבאות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: 50 אלף אימהות מאושרות אינן טועות    נשים לכנסת    הקלוּת הבלתי נסבלת של הלחיצה על ההדק    תשוקה כהלכה - תשאלו את רמה בורשטיין    מדוע התאבד המשורר שי אריה מזרחי?    ועל קהילת הספקנים שמעתם? כן, יש דבר כזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il