X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
שולמית אלוני היא האחראית העיקרית לכך ששיח זכויות האדם והשיח האנטי-חרדי הפכו לתפריט העיקרי של השמאל-מרכז
▪  ▪  ▪
אלוני. פגעה בשמאל [צילום: פלאש 90]
   איציק וולף
שולמית אלוני הלכה לעולמה בגיל 86

מאות ליוו את שולמית אלוני בדרכה האחרונה
עידן יוסף
בניה ספדו לה: "לחמה לצדק ולא שגתה באשליות שווא" * הנשיא פרס: "היה לה אומץ לב אזרחי אותנטי"
לרשימה המלאה

ב-1984, קודם לבחירות, ארגן ידידי עורך הדין אדם פיש, חסיד של שולמית אלוני, חוג-בית בהשתתפותה. חברנו המשותף (ולימים שותפי למשרד), עו"ד בני שטרס ז"ל, שכנע אותי ללכת למפגש. כאיש העבודה בני לא אהד את הגברת אלוני ורצה להציג לה אי-אלו שאלות מביכות. השתכנעתי ללכת. למען הגילוי הנאות, אציין שידעתי שלכינוס שמארגן אדם יתייצבו בוודאי כמה מיפהפיות העיר ובאותם ימים סדר העדיפויות שלי היה שונה במקצת.
מיד כשסיימה אלוני את דבריה, קם בני וביקש להציג שאלה. "ב-1977", שאל, "כאשר הגישה אגודת ישראל הצעת אי-אמון בממשלת רבין, על-רקע נחיתת מטוסי ה-F15 - בשבת, תמכה מרצ בראשותך בהצעת אי-האמון. הצטרפותך להצעת אי-האמון של החרדים החלה לגלגל את כדור השלג שהוביל לאובדן שלטון השמאל - כיצד את מסבירה היום את הצבעתך?".
שולמית אלוני לא אהבה את השאלה ובכעס רב ניפקה הסבר כלשהו שלא שכנע אותנו, מאחר שהיינו בטוחים שממילא הסיבה להצבעתה הייתה חברותה העמוקה עם שמעון פרס, שרצה בהפלת ממשלת רבין כחלק מחתירתו נגדו. פרס ואלוני היו חברים ותיקים עוד מימי בן שמן ואלומות, והמניע האישי תמיד היה מניע מספיק בפוליטיקה הישראלית.
אותי עניין דבר אחר, היה לי ברור שאם בכלל יש לגוש השמאל לאחר הבחירות, סיכוי להרכיב ממשלה, סיכוי זה כרוך בהסכם עם החרדים. כיצד ניתן להשיג תמיכת החרדים בממשלה שבה תשתתף שולמית אלוני האויבת המוצהרת ביותר שלהם? "זו ממש לא בעיה", נשפה אלוני בבוז, "מה שמעניין את החרדים זה כסף ואת זה אני מוכנה שפרס ייתן להם". "אני מבין", אמרתי, "כל עוד מישהו אחר עושה את העבודה המלוכלכת, הכל בסדר".
אחר השאלות האלו לא היינו אהודים במיוחד בחוג הבית של אדם והסתלקנו משם די מהר. ב-1984 הוברר שהחרדים לא מעוניינים רק בכסף ושהשתתפות בממשלה עם שולמית אלוני היא בעיה קשה עבורם. מזלו של שמעון פרס ב-1984 היה ששני חברים שלו (עזר ויצמן ויגאל הורוביץ) סיפקו לו גוש חוסם וכפו ממשלת אחדות עם רוטציה. לו היה רבין עומד ב-84' בראש מפלגת העבודה, סביר יותר שיצחק שמיר היה מרכיב את הממשלה.
בקרת נזקים
שולמית אלוני לא הרבתה בכלל לדבר באותן שנים על שלום וגם לא על בעיות העוני ואי-השוויון. משנתה הרעיונית התמקדה בזכויות האדם והאזרח ובמאבק בכפייה הדתית. קשה לצפות ממי שחיה שנים רבות בכפר שמריהו שנושאים חברתיים יעסיקו אותה. איני כופר כלל בכך שהיא דגלה במדינת רווחה ובחתירה לשלום, שהרי הייתה יוצאת מפא"י ופרשה רק בשל העובדה שגולדה מאיר לא רצתה אותה במפלגת העבודה. למרות זאת, הפערים החברתיים היו תמיד במקום משני אצלה, אולי מפני שלא רואים הרבה עניים מרודים בכפר שמריהו.
אלוני היא האחראית העיקרית לכך ששיח זכויות האדם והשיח האנטי-חרדי הפכו לתפריט העיקרי של השמאל-מרכז. כל עוד עסקה בכך במסגרת תנועת העבודה, היה בפעילותה כדי להוסיף רובד חשוב על-רקע אידיאולוגיה של חברה מגויסת. כאשר שיח הזכויות הפך לשיח העיקרי בשמאל חלה הקריסה הגדולה במעמדו.
לאחר פרישתה מהפוליטיקה החלה אלוני לעסוק בהתלהבות בהוקעת פשעי ישראל וצה"ל בשטחים ולמעשה אימצה בהתבטאויותיה משנה פוסט-ציונית ואפילו אנטי-ציונית. היה זה המשך טבעי להתמקדות בלבדית בשיח זכויות האדם תוך זניחת כל היבט אחר של החיים הפוליטיים, הכלכליים והחברתיים בישראל.
שולמית אלוני היא הסיבה העיקרי לכך שאיש אינו מצפה ממפלגת מרצ היום להצגת משנה סדורה בתחומים אלו. שולמית אלוני, בהתנהלותה לאחר פרישתה מהפוליטיקה, סייעה לבסס את החשד המלווה את המפלגה שיסדה - מרצ, חשד לפיו עמדותיה האמיתיות הן פוסט-ציוניות מובהקות ורק מטעמים טקטיים אין עמדות אלו נחשפות לציבור הרחב.
כדמות פוליטית, אלוני איבדה את השפעתה המועטה לפני שנים רבות. מבחינה רעיונית, עד עצם היום השמאל לא התאושש מהנזקים שנגרמו לו בשל דרכה. רבים מהסופדים לה, שאף הם איבדו כל השפעה, חתרו תחתיה באופן נמרץ בהיותה מנהיגת מרצ ולא למותר להזכיר בהקשר זה את יוסי שריד. תנוח בשלום על משכבה, הכינוסים הבאים שידונו בשיקום השמאל הציוני יתקיימו בלעדיה.

תאריך:  27/01/2014   |   עודכן:  27/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קברנית השמאל הציוני
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
גם אני חושב כמוך אבל אין לי
ספוילר  |  27/01/14 13:52
2
אחרי מות
יוא"ב  |  27/01/14 16:55
3
מות הצדיקה
יורם שפכטלע  |  27/01/14 18:34
4
שטויות
חייםק'ה  |  27/01/14 18:53
 
- שקר זכויות האדם נחשף בהתנתקות
ישראל עמיאל  |  27/01/14 23:21
 
- שטויות
חייםק'ה  |  28/01/14 02:06
 
- מה הקשר? ובכלל את הגירוש ביצעה
NHRR  |  28/01/14 08:08
5
הכוהנת לזכויות פרא האדם נגד יש
קורןנאוה טבריה  |  28/01/14 05:46
6
הכוהנת שרוממות הדמוקרטיה וחופש
קורןנאוה טבריה  |  28/01/14 06:06
7
מה לא נכון במאבק בחרדים?
שחיתות וציניות  |  28/01/14 07:59
 
- עוד שקר
אורי פ  |  28/01/14 18:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמילי לנדאו , אפרים אסכולאי
וושינגטון וטהרן אינן מתואמות ביניהן למרות הדיווח על הדיונים המסכמים בנושא הגרעין האירני
שולמית קיסרי
שר האוצר יאיר לפיד שותף לדאגת ממשל ביבי למען הבנקים, הקבלנים, חברות הענק והטייקונים, שהפער הכלכלי בינם לבין שאר האוכלוסייה הולך ומתרחב. העניים נעשים עניים יותר. ולטייקונים, אדירי-הון, נמחקים חובות במיליארדים
איתן קלינסקי
אינני מעלה קווים לדמותה של שולמית אלוני    אני תוחם רשימה זו אך ורק בתמונת חיים אחת שחוויתי, בכל מה שהיה בכיתתי במכללת תל חי במשך למעלה משעה
אפרים הלפרין
הצפון גועש, הכותרות מובלטות, התמונות צבעוניות, מאות מתושבי הצפון ויישובי הסביבה מפגינים נגד פיטוריו של מורה אשר הביע במהלך שיעור מול תלמידים דברים בגנות חיילי צה"ל
נמרוד איזיקוביץ
אנשי מחנה 'השלום': להתיימר להיות סובלני, פלורליסט, הומניסט, ובאותה נשימה לכנות מישהו, קל וחומר ציבור שלם בשם המחלה האיומה, להכתים ציבור שלם בתואר רמאי, לכנות אותו "מכשול לשלום" זה חוסר סובלנות לדעה הפוכה משלך, זה אנטי-פלורליזם    זו הצביעות בהתגלמותה    כך עושים במשטרים וחברות אפלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il