X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד פגעו המכות באלילוּת מצרים? מדוע לא הצליחו הקוסמים לחקות את מכת כינים? ומדוע שלוש המכות הראשונות נעשו על-ידי אהרן? וגם: חמש לשונות הגאולה ושיעור בפוסט טראומה בפרשתנו
▪  ▪  ▪
משה ואהרון לפני פרעה [צילום: ציור מהמאה ה-16]

כבר בפרשתנו, שבמרכזה מכות מצריים, נולד המושג כור ההיתוך. המכות באות בתגובה להכבדת לב פרעה, המכביד את עולו על ישראל ומעצים את סבלם. הדפוס חוזר על עצמו בכל המכות על ארבעת השלבים: התראה מה' על בוא המכה, אם פרעה לא ישחרר את היהודים. בשלב הבא מופיע תיאור המכה בעקבות סירוב פרעה. אחר כך באה הבטחת פרעה לשַלח את היהודים מארצו, ובעקבותיה הפסקת המכה. משהתברר שהייתה זו הבטחת שווא, מונחתת מכה נוספת על המצרים.
אולם בד-בבד מסכת הייסורים והתלאות של היהודים במצריים מזככת ומטהרת את נשמתם מטומאת ארץ זו ומכשירה אותם לקראת גאולתם. לצד הבטחת הגאולה מככבת בפרשה מגילת זכויות האדם, שמתברר שמקורה בתורה. נלמד מהפרשה גם הכרת טובה, פרק בפסיכולוגיה וניסים כפולים שהיו כרוכים במכות. הפרשה אף מצביעה על ההבדל שבין כישופים לניסים.
אני ואפסי עוד
מעֵבר להענשת פרעה יש למכות ערך מוסף במישור החינוכי. מעניין שהמכות פגעו בראש ובראשונה באלילוּת מצריים- היאור והבהמות. מכות הדם והצפרדע מנחיתות מכה קשה על היאור ומנפצות את תדמיתו האלילית. מכות הכינים, השחין והערוב, הדֶבר והברד מכלות את הבהמות בשדה. העובדה שהיהודים מבקשים להשתחרר כדי להקריב קורבנות לה' מהבהמות אלילי מצריים היא אפוא תועבת המצרים, והמכות באות בתגובה לכך כדי להפריך את פולחנן המקודש.
יתרה מזו פרעה ראה את עצמו כא-ל, השליט היחיד הכול יכול באימפרייה המצרית, המשולל צרכים ותכונות אנושיות. ה' הכביד את ליבו, משום שזו הדרך שפרעה בחר בה, ובדרך שאדם רוצה לילך, כדברי חז"ל, מוליכין אותו. בהתאם לדרכי ההשגחה העליונה, המגלגלת זכות על-ידי זכאים, וחובה על-ידי חייבים, פרעה הרשע היה הכלי למימוש גזירת גלות מצריים. ייתכן שזו הייתה הוכחה מנצחת להפרכת דימויו האלוהי של פרעה, המשולל כביכול בחירה חופשית, בניגוד לשאר בני תמותה. גם המַטֶּה של משה, שהפך לנחש, המסמל את יצר הרע, מרמז על התגלמות הרוע בדמותו של פרעה שבחר בדרך זו.
ככלל תדמיתו האלוהית של פרעה, המבוססת על ההכרה "אני ואפסי עוד" ספגה מכה אנושה בכל המכות. התנהגותו האינפנטילית מזכירה את אחרון התלמידים הכנועים העומדים בפינה ומתחננים על נפשם בראש מורכן ובעיניים מושפלות. דפוס התגובה של פרעה למכות היה דומה. כשהמכה הייתה בלתי נסבלת והציקה לפרעה, הוא התחנן לפני משה ואהרן שיתפללו לה'(!) להסיר אותה, תוך הבטחה לשחרר את היהודים. אולם אז כשרווח לו, שוב הכביד את ליבו וחזר בו מהבטחתו. אולי הנחש, המכונה במקרא גם תנין, מסמל את דמעות התנין של פרעה ואת התנהגותו הצבועה והשפלה.
עם זאת, ההכרה המפורשת בא-ל אחד ובהשגחה העליונה, מפיו של פרעה, בניגוד לתדמיתו האלילית, באה לידי ביטוי רק במכת כינים, כאשר החרטומים הודו והכריזו בקול תרועה רמה: "אצבע אלוקים היא". ניסיונם לחקות את המכה, ולשכפל אותה, כפי שעשו במכות הקודמות, נכשל הפעם כישלון חרוץ. הכישוף, מה לעשות, בניגוד למכות שמיים, אינו שולט בגודל של כינה. המכשפים, שלא הצליחו להסיר את המכות, נחשפו במלוא קלונם ויכולתם המוגבלת. המטה של משה רבנו, שבלע את מטותם, הוכיח סמלית את נצחון ההשגחה האלוקית על המגייה האנושית. ראוי לציין, כי זהו גם ההבדל בין התיקשור ופענוח חוכמת הפרצוף וכף היד על-פי חכמי הקבלה, שיסודה אלוקי, לבין הגדת עתידות בשיטות הקוסמוּת והכישוף השונות.
בין גלות לגאולה
הניסים הגלויים באו לידי ביטוי בכל המכות, כאשר מבחינה טריטוריאלית היה תיחום ברור בין המצרים שנפגעו מהמכות, לבין היהודים שלא נפגעו מהן כלל. עובדה זו, שהמכות לא פגעו ביהודים וברכושם, הוכיחה באופן ברור, כי גם הטבע הוא נס. אך במיוחד הבליטה עובדה זו מכת הדם, שבה בא לידי ביטוי מובהק נס כפול. במכה זו, בניגוד לשאר המכות, לא היה גבול ברור בין בתי היהודים לבתי המצרים, אלא כמכה נוזלית אותם המים הפכו לדם, כשהמצרים נגעו בם, ואילו כשהיהודים נגעו בם נותרו בעינם. כשהיהודים השתמשו במים למטרות שתייה ורחצה בלט הנס בעצם העובדה שהמים נשארו מים ולא הפכו לדם כפי שקרה אצל האויב. נס כפול אחר היה במכת הברד, כאשר האש והמים ירדו במעורב, מתוך אחווה ושותפות גורל, מבלי שהמים כיבו את האש.
מידה נוספת הראוייה לציון במכות היא הכרת טובה. לא, לא לבני אדם, אלא ניחשתם לעצמים. שלוש המכות הראשונות בוצעו בצוו ה' על-ידי אהרון, ולא על-ידי משה. הסיבה היא, היאור שהייטיב עם משה כשנטמן בו בתיבה, מפני גזירת פרעה, ולכן אהרן הוא שהשליך את המַטֶּה ליאור במכות הדם והצפרדע. הוא הדין במכת כינים. אהרן השליך את המטה לעפר, משום שמשה טמן בו את המצרי שהרג בשם ה' המפורש, בעקבות הכאת איש עברי. מן הדומם יש ללמוד על ערך הכרת טובה לאנשים וכמובן לבורא. גם לכלבים נצטווינו לדורות להשליך בשר שנטרף, כאות הוקרה לכך שלא נבחו על היהודים בצאתם ממצריים. אין ספק שדוגמאות אלה ממחישות את חשיבות מידה זו והחדרתה לתודעה היהודית והאנושית.
מגילת זכויות האדם
ולשוחרי זכויות האדם יש לפרשה חדשות טובות ומקוריות. מתברר שמגילת זכויות האדם היא לא המצאה של אמריקה הגדולה ושל תרבות המערב. לראשונה היא נוסחה בפרשתינו. הקב"ה מכריז עליה ברמה לפני משה, שיביא אותה לידיעת היהודים הנמקים במצריים. אלה חמש לשונות הגאולה המיתולוגיות, שלזכרן מוזגים חמש כוסות יין בליל הסדר (אחת לאליהו הנביא). "והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצריים", המשקף את זכות החרות הפיסית של האדם. "והיצלתי אתכם מעבודתם", המשקף את חופש העיסוק. "וגאלתי אתכם", המשקף את הרווחה והחרות הנפשית. "ולקחתי אתכם לי לעם", המבטא את העצמאות הלאומית. ואילו העצמאות הטריטוריאלית באה לידי ביטוי בפסוק "והבאתי אתכם אל הארץ".
אולם גם כאן לא נפקד הערך המוסף היהודי, שאף זוכה להבלטה יתרה בפרשה ובסוגיה זו. הבשורה היא על הנהגה ניסית "וגאלתי אתכם בזרוע נטוייה ובשפטים גדולים" ועל הנהגה מתוך רחמים, כפי שמצביע הביטוי "אני ה'" (בניגוד לאלוקים המשקף את מידת הדין), החוזר פעמים רבות בפרשה. כמו-כן הקב"ה מכריז על הברית הייחודית בינו לעם ישראל "ולקחתי אתכם לי לעם, והייתי לכם לאלוקים" ועל גאולת הארץ המובטחת לאבות.
אי-אפשר להתעלם מהזיקה המפורשת בפסוקים אלה בין שמירת המצוות לזכותינו הבלעדית על הארץ. זיקה זו באה לידי ביטוי מובהק גם ברובד הלשוני.ה' מבטיח לתת לנו את ארץ ישראל שהבטיח לאבות כ"מורשה אני ה'". זכותנו על הארץ מוקנית לנו מכוח המורשת היהודית העוברת מאבותינו לדורות הבאים. את המסורת, שחקקה על דיגלה את מצוות ה', ראוי להפוך לחלק בלתי נפרד ממהות ה"אני" ומהזהות האישית. שם הפרשה "וארא" אף הוא דו משמעי. ההתבוננות בגדולת הבורא מביאה לידי יראת ה'. אין זו יראת העונש אלא יראה משודרגת מפני רוממות ה' והכרה בגדולתו.
הביטוי 'סיבלות מצרים', בפסוק "אני ה' המוציא אתכם מתחת סִבלוֹת מצריים" אומר אף הוא דרשני. הוא מזכיר את הסבל והסובלנות כאחת. דומני כי הוא מצביע על תופעה פסיכולוגית פוסט- טראומטית של התאהבות בסבל, מתוך הסתגלות אליו, עד כדי רמת פיתוח סובלנות לסבל. גם ישראל במצריים פיתחו סובלנות לעבדוּת שהיו נתונים בה. הם לא יכלו להיפרד מהעבדות אף לאחר יציאתם ממצריים, וביקשו לחזור אליה ואל מטעמיה כביכול, כפי שנראה בפרשות הבאות.
המנטליות הגלותית שדבקה בנו משתקפת היטב במאמר חז"ל: "יותר משקשה להוציא את ישראל מהגלות, קשה להוציא את הגלות מישראל".
השבת חל שבת מברכיןחודש שבט. חודש זה, על ראשית פריחת השקד, מבשר את ניצני הגאולה. ראוי לקוות שהגאולה מהגלות הפרטית - שלטון יצר הרע - שבנו יוביל אל הגאולה הלאומית לקראת ימות המשיח.
שבת שלום וחודש טוב!

תאריך:  17/01/2015   |   עודכן:  17/01/2015
שתף:

מועדון הבלוגרים לקבלת רשימות ציפי לידר לדוא"ל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גואל גואל
הודעות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב הודעה 
1
דלות החומר והבורות ההורגת
עובר אורח  |  19/01/15 15:13
2
או שאת מטומטמת או שאת סתם
כותבת בצחוק  |  19/01/15 15:31
 
תגובות בפייסבוק
רשימות קודמות
אברהם פכטר
הניסיון לפגוע ולכרסם במעמדו של נתניהו, בשל המצעד בפריז בו פילס לעצמו דרך לשורה הראשונה - הוא גועלי. הטלוויזיה הצרפתית דיווחה בראש המהדורות את העובדה שנתניהו עמד בראש המנהיגים שהגיעו לעצרת, כי ישראל עומדת בראש המאבק בטרור האיסלאמי הקיצוני, להבדיל מהתקשורת בארץ
נסים ישעיהו
אין עוד מקום לבריחה. להפך, שהרע יברח מהטוב, אם ימצא לאן לברוח. כמו שמבטיח לנו הנביא: כִּי לֹא בְחִפָּזוֹן תֵּצֵאוּ, וּבִמְנוּסָה לֹא תֵלֵכוּן: כִּי-הֹלֵךְ לִפְנֵיכֶם ה', וּמְאַסִּפְכֶם אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל. אז אין שום סיבה ושום תועלת לברוח מצרפת או מכל מקום אחר
עמי דור-און
פרסום הערכות אמ"ן על כוונותיו ההתקפיות של חיזבאללה והיערכות צה"ל מולן נראה סביר גם אם המדובר רק בהערכה תיאורטית    המציאות יכולה להוכיח שהמנצח האמיתי בבחירות המיותרות האלה בישראל עלול להיות שייח' חסן נסראללה שיסביר לעולם, בחיוך הציני המאפיין אותו, כי הוא ולא אזרחי ישראל, קבע במעשיו מי יהיה האיש שעליו יטיל הנשיא ריבלין להרכיב את הממשלה בישראל
יובל ברנדשטטר
מספיק כבר עם השנאה העצמית! ניתן כבוד לראש ממשלת-ישראל, ולא משנה מי יהיה אחרי סבב הבחירות הבא עלינו. נקבל את אחינו בני ישראל במאור פנים, ונזכור כי האויב האמיתי אינו אנחנו, אלא הג'יהאד
טל בן דור
הכותב היהודי מתנצל בפני הסוקר היהודי על התשובות היהודיות, החיים הקשים והתלאות שאותן נאלץ לחוות במהלך הסקר. זו תהיה סיבה נוספת לשינוי שיטת הממשל: למנוע בחירות בתדירות גבוהה המביאה עלינו סקרים מתישים ללא שום סיבה של ממש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il