X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
הנשיא הרצוג בעצרת הממלכתית לציון יום השואה [צילום: מן הטלוויזיה]
"המוח קולט, הנפש לא רוצה להאמין"
נאום נשיא המדינה בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ו בניסן ה׳תשפ"ב, 27.04.022]
לא דיפלומטיה לגיטימית
הטלת ספק בזכותה של ישראל להתקיים - היא לא דיפלומטיה לגיטימית, אלא אנטישמיות לשמה! שיש לעקור מהשורש. עלינו להמשיך ולהיאבק בביטוייה המכוערים של האנטישמיות ששבה ומרימה את ראשה במקומות רבים בעולם, בין היתר ברשתות החברתיות; ולהבהיר שגם היום, בחלוף שמונה עשורים מהתהום הקודרת ביותר בקורות האנושות, האנטישמיות שמאיימת על בני עמנו היא פשע נגד האנושות.

יש רגעים שבהם תמונה אחת בשחור ולבן, מספרת את כל הסיפור, ומהדהדת את המילים כולן.
אני עומד כאן לפניכם, כשאני נושא איתי, על לוח ליבי, תמונה כזו. תמונה נדירה, שמי שראה אותה, לא יוכל לשכוח לעולם. העיניים רואות, המוח קולט, והנפש לא רוצה להאמין, שהשחור-לבן הוא בעצם שחור משחור. זו לא תמונה של המספרים הגדולים, אלפים, רבבות, מיליונים. זוהי תמונה של משפחה אחת, יהודית. משפחה שמוצאת להורג בידי קלגסי השטן הנאצי ומשתפי הפעולה. אם וילדיה על שפת הבור. קני הרובים נוגעים בגבה. אי-אפשר לראות את פניה של האישה, גם לא את פני ילדיה. רגע לפני שגופה קורס אל בור המוות, היא רוכנת אל ילדיה הפעוטים. וברגע אחד כל הרובים מעלים עשן. הם יורים בה יחד, לא מסתפקים בכדור אחד. מתואמים. יעילים. ילד אחד נשמט תחתיה. בשארית כוחותיה אוחזת האם ביד בנה הקטן שיושב יחף על ברכיו, על האדמה הספוגה בדם. מה לחשה האם באוזנו של ילדה הקט? האם הפצירה בו שלא יבכה? והילד - האם בכה? האם שתק? האם הבין? האם פחד? התמונה שותקת, אבל קולה זועק. מטלטל. משתק. "לא תרצח". "אל תשלח ידך אל הנער". "לא תיקח האם על הבנים". "אותו ואת בנו לא תשחטו ביום אחד".
התמונה צולמה ב-13 באוקטובר 1941. כשראיתי אותה בספרה של ההיסטוריונית דוקטור Wendy Lower, ספר שעסק בתמונה הזו, ורק בה, הרגשתי שכל ישותי מתהפכת בקרבי ביגון, בזעם, בכאב. הזוועות האלה התרחשו בערים ועיירות רבות, רבות מספור, שבכולן - השמש זרחה על הגיא. ציפורים צייצו. היער שקט. והשוחט - שחט. ושחט. ושחט.
שורדי השואה, גיבורי התקומה, בני המשפחות ודורות ההמשך, ראש הממשלה מר נפתלי בנט ורעייתו, יושב-ראש הכנסת חבר הכנסת מיקי לוי ורעייתו, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות ובעלה, יושב-ראש מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו, יושב-ראש יד ושם דני דיין, נשיאת הבונדסטאג - גברת בארבל באס (Barbel Bas) שרי ממשלת ישראל, הרבנים הראשיים, ראשי מערכות הביטחון, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל - הגברת קולט אביטל, אזרחיות ואזרחי ישראל, מכובדי כולם.
לאורך שואת יהודי אירופה, תינוקות, ילדות וילדים, נשים, זקנים וגברים, הובלו אל בורות המוות, ונטבחו. כמו האם ובנה הקטן הם לא השאירו אחריהם לא שם ולא זיכרון. "כעמיר מאחרי הקוצר", נפלו היהודים אל הבור. "ואין מאסף".
ההרג ההמוני של העם היהודי, שעתה החשוכה ביותר של האנושות, החל כך; במה שנקרא לימים - "השואה בכדורים". לאחר מכן, חיית הטרף הנאצית, שלא ידעה שובע, האיצה את תהליכי ההשמדה עד שהגיעו לממדים מפלצתיים. מיליונים מבני עמנו, עונו. נרצחו. נטבחו. על-ידי מכונת הרשע האימתנית ביותר שידעה משפחת האדם.
אחיותיי ואחיי, שלוש שנים אחרי שנפתחו שערי המחנות שורדי השואה היו לגיבורי התקומה. לנס, למופת, לסמל. מדינת היהודים קמה כמגדלור שמבטא את ניצחון האור על האופל, ומבטיח - שלעולם לא יתחבא ילד יהודי במרתף חשוך ומבודד מפני מבקשי נפשו; לעולם לא יקרעו הורים מילדיהם וישלחו לדרכם האחרונה, רק משום היותם יהודים; ולעולם, לעולם! לא יעמדו רוצחים נתעבים, מאחורי משפחה יהודית, יירו בה וישליכו אותה לגיא צלמוות.
מכובדיי, התגובה היהודית להיסטוריה היא הצו: זכור! לא רק זיכרון מדעי וסטרילי. ולא רק תיעוד ארכיוני. אלא ראשית לכל, בבסיס - זיכרון קיומי ועמוק, שמעניק להיסטוריה משמעות. כזה שמשתקף בכל אורחות חיינו, מצמיח אותנו, בונה אותנו כאומה, הופך אותנו לטובים יותר, לראויים יותר.
אהובינו, שורדות ושורדי השואה, הזיכרון שלכם הוא הזיכרון שלנו, ומשימת הנחלתו מוטלת על כולנו. עלינו מוטלת החובה ללמד את לקחי השואה ולהעבירם מדור לדור.
אין לנו תוחלת ואין לנו צידוק כעם וכמדינה אם לא נזכור לנצח את שאירע לבני עמנו, בגטאות, במרתפי הגסטפו, בבורות ההריגה, ברכבות המוות, במחנות ההשמדה, במשרפות, ובכל המקומות בהם אבד צלם אנוש, ולחמלה לא היה כל זכר. ולצד זאת עלינו להוכיח, ובראש ובראשונה לעצמנו, שלא רק ההיסטוריה מלכדת אותנו כעם, אלא גם העתיד המשותף שלנו, הוא בסיס איתן להעמקת החיבורים בינינו; לא פחות מעברנו. עלינו להמשיך ולבנות את אומתנו כך שתשגשג, תתעצם, ותוכל לכל אתגר. עלינו לפעול בצורה מלוכדת ונחושה מול הטרור והשנאה שמובילים נגדנו ארגונים ומדינות, ולבצר את עוצמתה של ישראל כקיר ברזל בהגנה מפני אויבינו.
הטלת ספק בזכותה של ישראל להתקיים - היא לא דיפלומטיה לגיטימית, אלא אנטישמיות לשמה! שיש לעקור מהשורש. עלינו להמשיך ולהיאבק בביטוייה המכוערים של האנטישמיות ששבה ומרימה את ראשה במקומות רבים בעולם, בין היתר ברשתות החברתיות; ולהבהיר שגם היום, בחלוף שמונה עשורים מהתהום הקודרת ביותר בקורות האנושות, האנטישמיות שמאיימת על בני עמנו היא פשע נגד האנושות.
יקירינו - שורדות ושורדי השואה, אומנם שורותיכם מתמעטות, אך מחויבותנו כלפיכם רק מתעצמת, וחייבת להיראות ולהישמע מקצה העולם ועד קצהו. אתם עמוד האש לפני המחנה, אתם משמשים לנו השראה ותקווה, ונוטעים בנו אמונה בצדקת הדרך, ונכונות להמשיך קדימה.
אזרחיות ואזרחי ישראל, פתחתי את דבריי הערב בתמונה, ואני מסיים אותם בתמונה. שגם היא מהדהדת את המילים כולן.
על שולחן העבודה שלי, בלשכת נשיא מדינת ישראל, ניצבת תמונה אחת ויחידה, שמטלטלת את כל רואיה. גם אותה, מי שראה פעם אחת, לא יוכל לשכוח לעולם. במרכז התמונה - דורה דרייבלט-איזנברג זכרה לברכה, ילידת לודז', מספר אסיר 55374 מבירקנאו אושוויץ; ואיתה - נינתה הקטנה - דניאלה הר צבי. גם כאן - את פניה של האישה אי-אפשר לראות. ולא את פני הנינה. הנינה אוחזת ביד סבתה. דגל ישראל נוגע בידיהן. גם התמונה הזו, שאותה צילמה קארן גילרמן, מספרת בצורה ברורה את הסיפור כולו. את סיפור העם היהודי ותחייתו, את סיפור הארץ ויישובה, את סיפור שרשרת הדורות, ואת סיפורה של מדינת ישראל - מדינתנו האהובה, שהיא הביטוי העמוק ביותר ל'חזון העצמות היבשות' של הנביא יחזקאל. ככתוב: "כה אמר אדני אלוהים, הנה אני פתח את קברותיכם והעליתי אתכם מקברותיכם, עמי; והבאתי אתכם, אל אדמת ישראל... ונתתי רוחי בכם וחייתם, והנחתי אתכם על אדמתכם".
ארץ אל תכסי דמם. יהי זכר אחינו ואחיותינו, קורבנות השואה, ברוך ונצור בלב העם, מדור לדור ולנצח נצחים.

תאריך:  28/04/2022   |   עודכן:  28/04/2022
+כך הציל 'שינדלר' האירני 2,300 יהודים
18:17 28/04/22  |  שרונה מזליאן לוי   |   לרשימה המלאה

עבדול חוסין סרדארי, דיפלומט אירני מוסלמי שחי בפריז, הציל בשואה יותר מ-2,300 יהודים תוך סיכון חייו  ▪  לאחר סגירת השגרירות האירנית ב-1941 השתמש בחסכונותיו כדי להציל יהודים  ▪  לאחר המהפכה האיסלאמית נושל מנכסיו והוא מת בעוני בגלות ב-1981

ניסה לשכנע שגם יהודי אירן הם ארים [צילום: מתוך הספר In the Lion’s Shadow]
+עברם הנאצי של אילי הרכב הגרמניים
17:45 28/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

דייוויד דה-יונג חקר לעומק את הפרק האפל בחייהן של כמה מן המשפחות העשירות והמשפיעות בגרמניה - קוונדט, פורשה ופליק  ▪  השלוש שולטות בחברות הרכב הגדולות במדינה, ומעלימות את פשעי המלחמה שביצעו אבותיהן בזמן הרייך השלישי

פליק בנירנברג. הורשע בפשעי מלחמה
+ערוץ ישראלי המשיך לשדר בזמן הצפירה
16:31 28/04/22  |  עידן יוסף

הלא טי וי, הערוץ הערבי המקומי הנתון לפיקוח המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין, המשיך את שידוריו גם במהלך הצפירה. בשנים עברו, עצר הערוץ את שידוריו ביום הזיכרון ליום השואה והגבורה, והקרין כתובית כמו יתר הערוצים למשך שתי דקות. בשנה שעברה אף הגדיל לעשות ושידר כתובית זיכרון במהלך צפירת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. אולם הבוקר שידר סדרה עלילתית במקום להפסיק את השידור.

כתובית יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בערוץ הלא טי-וי בשנה שעברה
+בעיר חלם לא נותרו אפילו המצבות
15:17 28/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בעיר שנכנסה לנצח לפולקלור היהודי חיו 15,000 יהודים ערב השואה  ▪  כמה מאות שחזרו אליה אחרי המלחמה מיהרו לעזוב בשל האנטישמיות, וכיום כמעט ואין בה כל שריד לחיים היהודיים שנמשכו 800 שנה

מצבות זיכרון בבית הקברות המחולל
+השואה אז והיום - נאום בנט
15:14 28/04/22  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

יש מספר מאוד מצומצם של ימים בשנה בהם אנו מתלכדים כאיש אחד  ▪  יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הזיכרון לחללי צה"ל מערכת הביטחון ונפגעי הטרור, יום העצמאות, ודווקא ביום השואה, העדיף ראש הממשלה להזכיר את המפריד  ▪  באורח תמוה, מוזר ומקומם חיפש ומצא ראש הממשלה סימוכין בימי השואה האכזרית לשבר אותו אנו חווים כיום, סימוכין פסולים מהשורש אף לטעמו של ראש הממשלה עצמו בתחילת נאומו

בנט. לא קרא לפני [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+שידור חי: מצעד החיים 2022 מאושוויץ לבירקנאו
15:10 28/04/22  |  מירב ארד

אחרי שנתיים של היעדרות בשל מגפת הקורונה: טקס מצעד החיים בפולין מתקיים בסימן המאבק באנטישמיות והעברת לפיד הזיכרון מדור השורדים לדור הנכדים. המצעד מתקיים בהשתתפות 2,500 בני אדם מכ-25 מדינות. מצעד השנה לא משתתפים שרים, ואת הממשלה מייצג סגן השר אביר קארה.
את המצעד השנה יובילו שמונה שורדי שואה ולצידם משלחות שונות, ביניהן: משלחת פליטים מאוקראינה; משלחת של הסוכנות היהודית המורכבת מנפגעי פעולות אנטישמיות, משלחות מגרמניה ואוסטריה עם בני נוער ומבוגרים לא יהודים. כמו-כן תהיה משלחת רשמית של איחוד האמירויות, שתצטרף לראשונה למצעד החיים על אדמת פולין, לצד פתיחת שלוחה חדשה של הארגון באמירויות. את המשלחת ההיסטורית יוביל אחמד עובייד אל-מנסורי, מייסד המוזאון הראשון בעולם הערבי להנצחת השואה

+אוקראינה, שואה, ארנדט
14:45 28/04/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

מדובר באקדמאים בכירים שחברו אליהם אנטישמים ובורים, וכמובן פוליטיקאים פלשתינים הנעזרים בפעילי שמאל קיצוניים, שמקווים כי הלאמת השואה מישראל מחלישה את הלגיטימיות של הריבונות היהודית בארץ-ישראל

חנה ארנדט [צילום: יוטיוב]
+בן אדם ביער
14:11 28/04/22  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה

אחד הלקחים הגדולים של השואה הוא שבמרכז כל ההוויה גם הנוראה ביותר עומד האדם - על האנושיות הנעלה שבו ועל הרוע המוחלט

הרוע המוחלט
+ב-2005 סגרתי מעגל עם רבע ממשפחתי
14:00 28/04/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

בקיץ 2005 יצאנו לביקור שורשים בקלן שבגרמניה - זו המילה אולי הכי מתאימה לתיאור המסע. שורשים די עבותים יש לומר, כי משפחתו של סבי ז"ל, אביה של אימי ז"ל, התגוררה בקלן למעלה מ-700 שנה

+"זכרון השואה - חלק מהדנ"א שעובר מדור לדור"
13:47 28/04/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

ראשי המדינה קראו בשמות נרצחי השואה  ▪  ניצולים וח"כים הדליקו נרות זיכרון  ▪  נתניהו סיפר על חמיו שמואל בן ארצי: "הוא היה איש רוח, מחנך ומורה דגול"  ▪  ח"כ אקוניס: "אחרים אולי מסוגלים לסלוח לגרמנים, אני לא שוכח ולא סולח ולא אסלח למעשה השטן הזה לעולם

רה"מ בנט בטקס בכנסת [צילום: מסך]
+בצל יום השואה
13:40 28/04/22  |  ציפי לידר   |   לרשימה המלאה

השואה היא אירוע היסטורי טראגי של היהודים בלבד  ▪  ומה הצעד הבא של בנט? אולי יתרום את ה-50 מיליון על מעונו הפרטי מקופת המדינה לרווחת ניצולי השואה? סיכמנו?

בנט בטקס יום השואה [צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ]
+את מי משרתת ועידת התביעות
12:11 28/04/22  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה

אמי עברה את השואה כילדה פעוטה ותוצאותיה מלוות אותה עד היום. אבל מבחינת ועידת התביעות - זו המופקדת על הפיצוי לניצולים - היא איננה קיימת והסבל שלה לא התרחש. לפקידיו, לעומת זאת, הארגון דואג היטב

חתימת הסכם השילומים [צילום: אוסף העמותה למורשת משה שרת]
+פולנים בעלי מצפון ב"שער היהודים"
11:24 28/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הבניין בו שכן היודנרט הפך למרכז נוער. מחנות הכפייה ואתר הגירוש קיימים אך ללא כל ציון של עברם  ▪  לצד זאת, יש בלובלין שלושה אתרי הנצחה ליהודי העיר שלכל אחד מהם ייחוד משלו; החשוב שבהם הוא פרי יוזמה פרטית

שרידי גטו לובלין
+תנופה דמוגרפית - ניצחון על הנאצים
11:11 28/04/22  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה

היקף הלידות היהודיות עלה ל-76% מסך הלידות ב-2020 לעומת 69% ב-1995. הזינוק במספר הלידות היהודיות מתרחש למרות הירידה המתונה בפריון החרדי

לידות מרובות [צילום: פלאש 90]
+פגיעה בממלכתיות: לפיד נעדר מהטקס ביד ושם
10:10 28/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

אין זו השנה הראשונה שבה השר, שהוא אחד מסמלי השלטון, אינו מופיע לטקס  ▪  לשכת לפיד לא התייחסה ישירות: "הוא הקליט מראש נאום ששודר בכמה טקסים"  ▪  יו"ר יד ושם: "לפיד הוזמן כמו יתר השרים. רובם לא הגיעו"

ראש הממשלה ושורת המכובדים בשורה הראשונה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+גם המלחמות הקשות ביותר בימינו לא דומות לשואה
09:22 28/04/22  |  נפתלי בנט   |   לרשימה המלאה

דברי ראש הממשלה בנט בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ו בניסן תשפ"ב, 27.04.2022]

נפתלי בנט בעצרת הממלכתית לציון יום השואה [צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ]
+לקראת עולם בלי ניצולי שואה
08:34 28/04/22  |  שרית זייברט, גדעון גרייף   |   לרשימה המלאה

חקר השואה, פשעי הנאצים ומלחמת העולם השנייה יימשך גם לאחר שאחרון הניצולים ילך לעולמו - כמו שנעשה כיום לגבי אירועים בני מאות שנים  ▪  הזיכרון הקולקטיבי העולמי מבטיח שהאירועים ייזכרו וימשיכו להוות איתות אזהרה

מותירים אחריהם עדויות [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+בשעה 10:00 צפירת דומייה בת שתי דקות
08:11 28/04/22  |  עידן יוסף

יום הזיכרון לשואלה ולגבורה. בשעה 10:00 תישמע צפירת דומייה בת שתי דקות. בשעה 11:00 יתקיים בכנסת טקס "לכל איש יש שם" שבו יקראו חברי הכנסת שמות של נספים.
היום יתקיים בפולין, בהשתתפות הנשיא הפולני דודה, טקס מצעד החיים לאחר שלוש שנים שבהן לא התקיים בשל הקורונה. משלחת מאיחוד האמירויות ומשלחות ממדינות ערביות בהן איחוד האמירויות. בסך-הכל יהיו באירוע משלחות מ-25 מדינות.

+בתי הכנסת חרבו, הישיבה היא מלון
08:02 28/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

לובלין נודעה במשך מאות שנים כמרכז רוחני יהודי, מן החשובים בפולין. אבל 80 שנה לאחר השואה אין בה זכר לבתי הכנסת למעט שניים, והישיבה המפורסמת של ר' מאיר שפירא עברה לידיים נוצריות

בית החברה קדישא בלובלין

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"המוח קולט, הנפש לא רוצה להאמין"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
עידן יוסף
אין זו השנה הראשונה שבה השר, שהוא אחד מסמלי השלטון, אינו מופיע לטקס    לשכת לפיד לא התייחסה ישירות: "הוא הקליט מראש נאום ששודר בכמה טקסים"    יו"ר יד ושם: "לפיד הוזמן כמו יתר השרים. רובם לא הגיעו"
נפתלי בנט
דברי ראש הממשלה בנט בעצרת הפתיחה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ו בניסן תשפ"ב, 27.04.2022]
שרית זייברט, גדעון גרייף
חקר השואה, פשעי הנאצים ומלחמת העולם השנייה יימשך גם לאחר שאחרון הניצולים ילך לעולמו - כמו שנעשה כיום לגבי אירועים בני מאות שנים    הזיכרון הקולקטיבי העולמי מבטיח שהאירועים ייזכרו וימשיכו להוות איתות אזהרה
איתמר לוין
לובלין נודעה במשך מאות שנים כמרכז רוחני יהודי, מן החשובים בפולין. אבל 80 שנה לאחר השואה אין בה זכר לבתי הכנסת למעט שניים, והישיבה המפורסמת של ר' מאיר שפירא עברה לידיים נוצריות
איציק וולף
22% מתושבי ישראל בגיל 71 עד 118 הם שורדי שואה - 61% מהם נשים ו-39% גברים    מנכ"ל הביטוח הלאומי: ישנם חוקים שניתן לשנות כדי להטיב את מצבם של שורדי השואה, וככל שהזמן עובר זה נעשה קריטי יותר ויותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il