X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ניו-יורק טיימס אומר, כי ראש ממשלת בריטניה יממש לבטח את הברקזיט בחודש הבא - אך לא ברור באלו תנאים הוא גם יתקשה להשיג הסכם סחר עד סוף השנה, כפי שהתחייב
▪  ▪  ▪
ג'ונסון למחרת הבחירות [צילום: מאט דונהם, AP]

נצחונו המוחץ של בוריס ג'ונסון בבחירות בבריטניה הוריד מעל הפרק את האפשרות של משאל עם מחודש בנושא הברקזיט והבטיח שבריטניה תפרוש מהאיחוד בחודש הבא – אך השאלה באלו תנאים נותרה בלתי ברורה, כותב ניו-יורק טיימס.
הבוחרים שנתנו לג'ונסון את הרוב השמרני הגדול ביותר מאז ימי מרגרט תאצ'ר, אינם שותפים לרוב גישות הסחר החופשי והדה-רגולציה של תומכי הברקזיט שעמדו מאחורי הקמפיין של ג'ונסון ומאיישים את ממשלתו. הבוחרים רוצים ביטחון תעסוקתי, הגנה מפני ייבוא וחידוש יוקרתה של בריטניה בכלכלה העולמית. תפיסות אלו רחוקות כרחוק מזרח ממערב מאלו של ג'ונסון ואנשיו, הרואים בחזונם "סינגפור על התמזה". יישוב שני חזונות אלו יהיה קשה, אם לא בלתי אפשרי – צופה הטיימס.
ג'ונסון כנראה מבין זאת. בנאום הניצחון שלו (13.12.19) אמר ג'ונסון, כי הוא יודע שתומכיו במעוזי הלייבור בצפון בריטניה ומרכזה אינם מצביעים טבעיים של השמרנים. הם תמכו בשמרנים בשל הסתייגותם מהפופוליזם של הלייבור בראשות ג'רמי קורבין, הם תמכו בברקזיט במשאל העם של 2016 ורק "השאילו" לשמרנים את קולותיהם במטרה שהפרישה תתבצע סוף-סוף. ג'ונסון הבטיח "אוהל גדול של השמרנים", וחזר על התחייבותו להוצאות בנוסח סוציאל-דמוקרטי, עם השקעות ניכרות בבריאות, במשטרה ובפרויקטים ציבוריים.
הוצאת כספים תהיה האתגר הקל ביותר הניצב בפני ג'ונסון. הוא לוליין פוליטי, עם מעט עקרונות ועם דחף לשלוט דרך המרכז, אותו עיצב בשנותיו כראש עיריית לונדון. קיימת תמיכה רבה בסיום הצנע התקציבי, גם במחיר של ניפוח הגרעון. אבל השיחות עם בריסל יחייבו אותו לפשרות כואבות, שלא יעלו בקנה אחד עם התחייבותו להשקיע יותר בבתי ספר ובבתי חולים.
ג'ונסון רוצה לסיים עד סוף 2020 את המו"מ על הסכם הסחר עם האיחוד האירופי, כך שבריטניה תהיה שוק חופשי משלה, ולא חלק מהשוק המשותף או ממעטפת המכס של האיחוד. זוהי מסגרת זמן כמעט בלתי אפשרית. אם הוא יעמוד בסירובו לבקש ארכה, עלולה בריטניה למצוא את עצמה נאלצת לסחור עם היבשת על-פי תנאי ארגון הסחר העולמי – מצב הזהה לברקזיט ללא הסכם. מצב כזה יגרום נזק כבד למשק הבריטי, ויפגע בשמרנים באיזורי ההצבעה התעשייתיים בהם ניצחו בשבוע שעבר.
בממשלתו הנוכחית הקיף ג'ונסון את עצמו במי שתומכים ברעיונות השוק החופשי והדה-רגולציה שהציג בשנת 2012 בספרו
"Britannia Unchained"
ואולם, תוצאות הבחירות שינו את הדינמיקה בפרלמנט. הרוב המוחלט מאפשר לג'ונסון מאפשר לג'ונסון להזיז הצידה את תומכי הברקזיט הנוקשה, ואיתות על כך ייתכן כאשר ג'ונסון יודיע לאחר חג המולד על שינויים בהרכב ממשלתו. כך למשל, הוא עשוי להחליף את שר החוץ, דומיניק ראב – שותפו לחיבור הספר – בדמות הנוטה יותר למרכז. אם יעשה זאת, יצביע ג'ונסון על כוונתו להגיע לברקזיט רך יותר.
הטיימס מוסיף, כי ג'ונסון יצטרך להתמודד גם עם התחזקות התנועות הלאומניות בסקוטלנד ובצפון אירלנד, המתנגדות בתוקף לברקזיט ועלולות להשתמש בו כעילה לפרישה מבריטניה. לאומנים אירים זכו ליותר מושבים מאשר היוניוניסטים התומכים בהישארות בממלכה; ואילו המפלגה הסקוטית הלאומית זכתה ב-48 מבין 59 המושבים בחבל ארץ זה והיא דורשת משאל עם על עצמאותו.
ג'ונסון צריך לשים לב לכך, שלמרות תוצאות הבחירות – בריטניה נותרה מפולגת עמוקות בנוגע לברקזיט. מפלגות המתנגדות לפרישה או תומכות בחשיבה-מחדש עליה זכו ב-52% מהקולות (אך לא בשיעור מקביל של מושבים), לעומת 46% בלבד שתמכו בשמרנים ובמפלגות הפרו-ברקזיט האחרות. מאות האלפים שהפגינו בלונדון בדרישה למשאל עם נוסף, יתקשו לעכל את תוצאות הבחירות וכנראה ימשיכו להיאבק.
יש הסבורים, כי למרות כל אלו – ג'ונסון לא ישנה את הקו שלו בנוגע לברקזיט ולא יסכים ליחסים קרובים יותר עם האיחוד, אשר ידרשו מבריטניה מחיר כלכלי ויאלצו אותו לנהל מאבק בתוך מפלגתו. עם זאת, מדגיש הטיימס, ג'ונסון אמר למה הוא מתנגד – למשאל עם נוסף – ופחות אמר במה הוא תומך. גם לאחר מסע הבחירות הקשה והמוצלח מבחינתו, עדיין לא ברור מה הוא רוצה.

תאריך:  15/12/19   |   עודכן:  15/12/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בריטניה פורשת מהאיחוד
איתמר לוין
השמרנים ייהנו מהרוב הגדול ביותר שלהם מאז נצחונה של מרגרט תאצ'ר בשנת 1987    מספר המושבים של הלייבור - הנמוך ביותר מאז 1.19    שיטת הבחירות האיזורית גרמה לכך שהמפלגה הסקוטית הלאומית תקבל 48 מנדטים עם 3.9% מהקולות, לעומת 11 מושבים בלבד לליברל-דמוקרטים עם 11.5% מהקולות
איציק וולף
איתמר לוין
רוב של למעלה מ-50 מושבים לשמרנים, התוצאה הטובה ביותר שלהם מזה 32 שנים    הלייבור צפוי לספוג את המפלה הקשה ביותר מאז 1952    ג'ונסון: נאחד את המדינה ונממש את הברקזיט    קורבין יפרוש מראשות הלייבור - אך אינו אומר מתי
איתמר לוין
הליך ההדחה נגד דונלד טראמפ, מערכת הבחירות השלישית בישראל ובחירות הברקזיט בבריטניה - כל אלו מצביעים על משטרים דמוקרטיים העוסקים בעצמם במקום בענייני הציבור, וממשלות שבראשן עומדים מי שמוכנים לצאת נגד המערכות כדי להבטיח את שלטונם. אם לא נתעורר במהירות, אנו עלולים לגלות סדקים ואף שברים בכלי העדין הקרוי "דמוקרטיה"
איתמר לוין
בשל שיטת הבחירות האיזוריות, יתרון ה-11% של השמרנים בין המצביעים, מתורגם ליתרון של 28 מושבים בלבד בפרלמנט, המצוי בטווח טעות המדגם - מדווח טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il