X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פוטין מגיע להצביע. 206 שינויים [צילום: AP]
"לא לפוטין". מאבד את הבסיס [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
משאל העם ברוסיה, 1.7.20 / בלומברג
מה מסתתר מאחורי הניצחון במשאל להארכת הכהונה

פוטין מאבד את הלגיטימיות של שלטונו

ניתוחו של אקונומיסט מעלה, כי 78% אחוזי התמיכה בנשיא במשאל העם, אינם משקפים את המציאות על-פי אחת ההערכות, פחות ממחצית מן הרוסים תומכים כיום בפוטין; הוא איבד את תמיכתם של בני מעמד הביניים, הקומוניסטים והלאומנים
▪  ▪  ▪

ב-31.6.20 הכריז ולדימיר פוטין על ניצחון: 78% מן המצביעים במשאל העם אישרו את השינויים החוקתיים אשר יאפשרו לו לשלוט עד 2036. היה זה סיומו של שבוע קרקס – מכנה אותו אקונומיסט – עמוס בצעדות, משחקים ופרסים. תושבי מוסקבה קיבלו מסרונים, לפיהם אם יבואו להצביע – הם עשויים לזכות באחד מ-2 מיליון השוברים שהעניקו יחדיו פרסים ב-140 מיליון דולר. בסיביר הובטחו למצביעים פרסים מסמאטרפונים ועד דירה; באחת הדירות זכה מנהל קלפי מקומית.
קלפיות ניידות הוצבו במגרשי משחקים ובבתי משפט, ומשאיות סובבו בערים ואפשרו להצביע בהן. חלק מן ההצבעה היה אלקטרוני, מה שסיפק הזדמנות לזיופים. ושיהיה ברור: זה לא היה משאל עם תקין. לא היה לו בסיס חוקי, הוא לא דרש מינימום הצבעה, לא היה עליו פיקוח עצמאי ולא היו לו כללים ברורים.
206 השינויים כבר אושרו בפרלמנט ובבית המשפט החוקתי ונחתמו בידי פוטין. השינויים נוסחו בכוונה לבלבל ועסקו בשורה ארוכה מאוד של נושאים שאין ביניהם כל קשר. בתוכם נבלעו החשובים ביותר: הענקת אפשרות לפוטין להיבחר עוד פעמיים אחרי תום כהונתו ב-2024 והרחבת סמכויותיו, כולל לפטר שופטים בבית המשפט העליון ובבית המשפט החוקתי. זה היה קצת פחות מאשר משלוח טנקים לכיכר האדומה וביצוע הפיכה – אבל רק קצת פחות. ההליך כולו הפר את החוקה משנת 1993, עליה נשבע פוטין להגן.
אקונומיסט מציין, כי נצחונות גדולים בבחירות נמצאים בליבת טענותיו של פוטין ללגיטימיות של שלטונו. הוא גם סומך על תערובת של כריזמה אישית ולאומנות. אבל אחרי 20 שנה בשלטון, הלגיטימיות שלו הולכת ונמוגה, ונסיונותיו להחיות אותה באמצעות זיופים וכפייה מסכנים אותה עוד יותר. כבר מזמן הוא מונע בחירות חופשיות: מתנגדיו מוטרדים, נאסרים או נמנע מהם להתמודד; התקשורת הממלכתית חד-צדדית לחלוטין.
עם זאת, הייתה מידה מסוימת של תחרות מולו, על בסיס הרעיון "הסופר-רוב של פוטין" שיצר יועצו גלב פבלובסקי בשנת 2000. הרעיון הוא שקיים קשר מיוחד בין המנהיג לבין עמו, ושפוטין מדבר בשמו של הרוב שאיבד את קולו בעת התפרקות ברית המועצות. הרעיון החל להיסדק ב-2011, כאשר פוטין עקף את מגבלת הכהונה על-ידי מעבר סמלי לתפקיד ראש הממשלה. בשנת 2014 הוא שיקם את הפופולריות שלו על-ידי כיבוש קרים, אך ארבע שנים מאוחר יותר היא נמוגה, כאשר העיצומים המערביים פגעו בעושרה של האליטה שתמיכתה חיונית לפוטין. הוא גם היה עסוק בהרפתקאותיו הצבאיות בסוריה ובמקומות אחרים, ולא הייתה לו סבלנות למאבקי כוח פנימיים; היריבים פשוט הושתקו ודוכאו.
בבחירות לנשיאות במארס 2018 הצליח פוטין לקבל 77% מהקולות. הניצחון הזה הושג בתשלום באשראי – ציפיות לעתיד – והקרמלין התקשה לפרוע אותו. הממשלה נאלצה להעלות את גיל הפרישה, מה שעורר גל של מחאות מצד תומכיו המסורתיים של פוטין. בקיץ 2019 פרץ גל מחאות במוסקבה, לאחר שהקרמלין פסל את כל המועמדים העצמאיים בבחירות המוניציפליות. המשטרה דיכאה אותן באכזריות, אך ההערכה היא שמחצית מן הרוסים תמכו במפגינים.
פוטין זיהה את השינוי בדעת הקהל, ובינואר השנה הודיע על חבילת השינויים שאמורה הייתה לתת תחושה של רפורמה. בדיונים הראשונים לא אמר פוטין דבר על הארכת כהונתו מעבר ל-2024, כחלק מטקטיקה של ערפול מכוון. אבל ב-10 במארס נוסף תיקון לשינויים, ולפיו מספר הכהונות של פוטין יאופס – כך שהוא יוכל להתמודד פעמיים נוספים לקדנציות של שש שנים כל אחת. התוכנית הייתה לקיים משאל עם ב-22 באפריל – יום הולדתו של לנין – ולאחר מכן מצעד צבאי ב-9 במאי, יום השנה ה-75 לניצחון על גרמניה, בנוכחות נשיאי ארה"ב, סין וצרפת.
הקורונה שיבשה את התוכניות. פוטין דחה את ההצבעה ואת המשאל, ולמעשה נעלם מהאופק. מכון סקרים רוסי עצמאי טוען, כי המגיפה ערערה עוד יותר את מעמדו של פוטין. רוסיה נפגעה קשה, הרבה יותר מהנתונים הרשמיים. הזעם הופנה בראש ובראשונה כלפי הנשיא. דחיית משאל העם לאביב נראתה מסוכנת מדי, ולפיכך הודיע פוטין ב-26 במאי שמצעד הניצחון יתקיים ב-24 ביוני (יום מצעד הניצחון ב-1945). מבחינה סמלית, מעיר אקונומיסט, היה זה מעבר ממועד השמחה העממית עם הניצחון ליום שסימל את הדיקטטורה של סטלין.
ההצבעה החלה למחרת המצעד. תוצאותיה מעולם לא הוטלו בספק, אך בהחלט ספק אם התרגיל הצליח להגביר את הלגיטימיות של פוטין. ערימה של קריקטורות והערות גסות ברשתות החברתיות מלמדות שהוא לא עבד. סוציולוג רוסי מוביל קובע, כי פוטין איבד את הרוב שלו. מחקריו מעלים, כי לא רק תומכי הדמוקרטיה הפנו את גבם לנשיא, אלא גם לאומנים וקומוניסטים; הם רואים אותו כמושחת וערמומי. והחשוב מכל: הוא איבד את תמיכת מעמד הביניים, הבסיס העיקרי שלו.
אקונומיסט מדגיש: ככל שהתמיכה בו תתמעט, כך יסתמך פוטין יותר על דיכוי. אך שימוש בכוח ללא לגיטימיות, עשויה לסיים את הסיפור. במארס 1991 אמרו 78% מהסובייטים שיש לשמר את ברית המועצות. חמישה חודשים מאוחר יותר הוביל הקג"ב ניסיון להפיל את מיכאיל גורבצ'וב. הקשר דוכא אחרי יומיים, וכעבור ארבעה חודשים המדינה התפרקה.

תאריך:  05/07/20   |   עודכן:  05/07/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוטין מאבד את הלגיטימיות של שלטונו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא מאמין
פלג א  |  5/07/20 14:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בשורה של פסקי דין מהשבועות האחרונים, הצטרף רוברטס - מינוי של בוש הבן - לשופטים הליברליים בבית המשפט העליון, והוציא מהכלים את הרפובליקנים והשמרנים    ניו-יורק טיימס אומר, שרוברטס הוא הנשיא החזק ביותר של בית המשפט לפחות מזה 80 שנה    בהתחשב בכך שהוא רק בן 65, יש לו עוד הרבה שנים של השפעה
איתמר לוין
שני סקרים לאומיים אחרונים מצביעים על אותה מגמה: ביידן חוצה את קו ה-50 אחוזים, טראמפ תקוע ב-40% ויתקשה לשנות זאת - מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
החוק שהחילה השבוע סין מתיימר להעניק לה זכות להעמיד לדין כל אדם בעולם, ויאפשר לה לדכא כמעט על התנגדות - מנתח גארדיאן הבריטי
איתמר לוין
מספר הנבדקים שפיתחו תאי טי - להם כנראה יש תרומה למאבק בקורונה - הגיע ל-30%, כפליים ממספרם של מי שפיתחו נוגדנים ישירים לקורונה
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: מחסור בכוח אדם והדרישה לדיווחים בזמן אמת מאלצים את רוב אמצעי התקשורת לפרסם את גרסת המשטרה - ללא יכולת לבדוק אותה    חלק מהם חושבים כעת שיש צורך בהצגה ספקנית יותר של הדברים, ואפילו בוויתור על דיווחים מיידיים לטובת סיקור מעמיק יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il