X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ ומנוחין. הנשיא זגזג, השר הפריע [צילום: אוון ווצ'י, AP]
בולטון ופומפאו. תמכו בהתקפה נרחבת [צילום: סוזן וולש, AP]
היועץ לשעבר לביטחון לאומי מגלה, כי אחד היועצים המשפטיים בבית הלבן התריע בפני טראמפ שהמתקפה ביוני אשתקד אינה מידתית - למרות שלא היה כל בסיס לדבריו מגדיר את ביטול המתקפה כ"דבר הכי לא הגיוני שראיתי מצידו של נשיא כלשהו" מאשים את הדרג המקצועי בניסיון להכשיל את העיצומים על אירן
▪  ▪  ▪

היועצים המשפטיים של הבית הלבן הם ששכנעו את הנשיא דונלד טראמפ לבטל ברגע האחרון את המתקפה על אירן ב-20.6.19 - חושף היועץ לשעבר לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, בספרו The Room Where It Happened. אירן היא אחד המוקדים המרכזיים במזרח התיכון בהם עוסק הספר; ישראל כמעט ואינה נזכרת בו.
טראמפ אישר את המתקפה על אירן לאחר שורה של התגרויות מצידה: לכידת מיכליות במפרץ הפרסי, הפלת שני מל"טים אמריקניים ומתקפת הטילים על תעשיית הנפט הסעודית. בולטון מספר, כי היעדים נבחרו באותו בוקר בפגישה בה השתתפו שר החוץ, מייק פומפאו; שר ההגנה בפועל, פט שנהאן; שר ההגנה המיועד, מארק אספר; ראש המטות המשולבים, ג'וזף דנפורד; והוא עצמו. דנפורד (בתמיכת שנהאן) הציע לפגוע בשלושה יעדים בחוף הפרסי, אך בולטון (בתמיכת פומפאו) לחץ להוסיף יעדים כדי שהמתקפה תהיה עוצמתית יותר, ולבסוף עמדתו התקבלה. היעדים היו מטרות צבאיות פעילות, כולל עמוק בשטח אירן - מדגיש בולטון.
היעדים הוצגו בפני טראמפ בפגישה בחדר הסגלגל שהחלה בשעה 11:00 בבוקר. נכחו בה גם סגן הנשיא, מייק פנס; ראש ה-CIA, ג'ינה הספל; ראש הסגל, מייק מולבאני; היועץ המשפטי של הבית הלבן, פט סיפולון; סגנו והיועץ המשפטי של המועצה לביטחון לאומי, ג'ון אייזנברג; וכן חמשת המשתתפים בדיון המקדים. דנפורד הציג את המטרות המוצעות, אייזנברג אמר שהוא רוצה "לבדוק את זה" אבל לא הביע התנגדות משפטית ולא שאל בצורה כלשהי מה יהיה מספר הנפגעים.
טראמפ לא הקשיב
לדברי בולטון, התנהגותו של טראמפ אותתה בבירור שהוא היה מעוניין במתקפה נרחבת יותר; הייתה הצדקה למתקפה שכזאת, מעיר בולטון, אבל הוא שמר על הקונצנזוס שהושג כמה שעות מוקדם יותר ולא אמר דבר. בשלב כלשהו בישיבה חזר טראמפ לאחד הנושאים החביבים עליו וטען שיש לכלוא את ג'ון קרי, שר החוץ של ברק אובמה ואדריכל ההסכם עם אירן, בנימוק שהוא מנהל שיחות עם האירנים ומציע להם לא לוותר לטראמפ. "אף פגישה על אירן לא הייתה רשמית באמת בלי זה", מציין בולטון בציניות. לבסוף טראמפ אישר את המתקפה, שאמורה הייתה להתבצע בשעה 21:00 באותו ערב, לפי שעון וושינגטון.
ואולם, בשעה 19:20 התקשר טראמפ לבולטון, פומפאו, שנהאן ודנפורד והודיע שהחליט לבטל את המתקפה משום שהייתה "בלתי פרופורציונלית". "150 לאחד", אמר טראמפ, ונדרש לבולטון זמן להבין שהוא מתכוון למניין ההרוגים הצפוי. "זה יותר מדי שקי גופות", קבע טראמפ כתגובה על הפלת מל"ט אחד. פומפאו ניסה לשכנע אותו, אך ללא הועיל. "תמיד נוכל לתקוף בהמשך", פסק.
"בכל נסיוני בממשל, זה הדבר הכי לא הגיוני שראיתי מצידו של נשיא כלשהו", כותב בולטון. הוא נזכר בשאלתו של ג'ון קלי, שהיה השר לביטחון פנים וראש הסגל של טראמפ והתפטר מוקדם יותר: "מה יקרה אם נגיע למשבר אמיתי עם טראמפ בתור נשיא?" ובולטון משיב: "ובכן, הגענו וטראמפ התנהג בצורה ביזארית, בדיוק כפי שחשש קלי".
בולטון חזר לבית הלבן ב-19:30 ונכנס הישר לחדר הסגלגל, בו היו גם סיפולון, אייזנברג ואחד מאנשי צוותו של מולבאני. שם למד בולטון, כי אייזנברג נכנס לבדו אל טראמפ עם הנתון על "150 נפגעים", נתון שלקח מאיזשהו מסמך של משרד ההגנה ושאותו לא בדק עם איש, וטען שתגובה כה בלתי מידתית היא בלתי חוקית. "אלו היו שטויות במיץ עגבניות", כותב בולטון - בעצמו עורך דין - הן לגבי מספר הנפגעים והן לגבי ההשלכות החוקיות. הוא מסביר, כי מספר זה היה הצפי לתקיפה בשעות היום - בעוד שהמתקפה תוכננה במכוון לשעות הלילה, כאשר מספר הנמצאים ביעדים קטן בהרבה. זאת ועוד: המספר התייחס לשלושה יעדים, בעוד שברגע האחרון בוטל אחד מהם.
בולטון ניסה להסביר את כל זה, אבל טראמפ לא הקשיב: במוחו נתקעה התמונה של 150 גופות ולא ניתן היה להזיז אותו. הנתון היה לא מדויק, לא בדוק ולא סביר - אבל די היה בו כדי למשוך את תשומת ליבו של טראמפ, והוא קיבל החלטה בשליפה, בלא שום עבודת מטה. פומפאו אמר לבולטון, שמדובר בצורת עבודה מסוכנת. פנס, שהגיע לבית הלבן ב-21:00, אמר שינסה גם הוא לשכנע את טראמפ - אך לשווא.
למחרת חשף טראמפ את האירועים בסדרת ציוצים, בהם סיפר כיצד ביטל ברגע האחרון את המתקפה משום ש-150 נפגעים הם יותר מדי בתגובה למל"ט אחד. בולטון אומר שלא התנגד לציוצים ומשחזר מה חשב באותו רגע: "אם הוא רוצה לפרסם משהו כל כך מטופש, מי אני שאתנגד?". בולטון גם סבר, כי בכך יטול טראמפ על עצמו את מלוא האחריות "ואולי אנשים יבינו כמה אידיוטי כל העסק היה".
המכשול לעיצומים: מנוחין
עוד עוסק בולטון בספרו במאבקים הפנימיים בממשל סביב הטלת עיצומים על גורמים אירניים. טראמפ, פומפאו ובולטון ביקשו להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור, אך נתקלו בהתנגדות מצד הפקידותי ובראשו המחלקה המשפטית של משרד החוץ. ואילו במארס 2019, כאשר ניסה בולטון שוב לקדם את הרעיון, עורכי הדין ברבים ממשרדי הממשלה הנוגעים בדבר היו עסוקים במציאת דרכים לממן את בניית החומה בגבול מקסיקו - הפרויקט הקרוב ביותר לליבו של טראמפ.
לדעת בולטון, הדרך הנכונה להטיל עיצומים בכלל - ועל אירן בפרט - היא בצורה גורפת ומפתיעה, כך שיהיו מקיפים וייאכפו בכל הכוח, כולל באמצעים צבאיים במידת הצורך. המכשול העיקרי בפני הטלתם על אירן, טוען בולטון, היה שר האוצר, סטיב מנוחין, שמשרדו מופקד על היישום בפועל של עיצומים כלכליים. מנוחין חשש מאוד מביקורת תקשורתית, עד שהוא "התייחס בעצבנות לכל החלטת עיצומים שנויה במחלוקת". בולטון מעיר, שלגישתו - משרד האוצר כלל לא היה אמור למלא תפקיד בגיבוש מדיניות העיצומים, אלא רק לממש אותה.
בפיו של בולטון ביקורת גם על פקידי משרד החוץ. הוא מזכיר, כי העיצומים שהטיל טראמפ על ייצוא הנפט האירני לאחר הפרישה מהסכם הגרעין, אפשרו לשמונה מדינות (טייוואן, סין, הודו, יפן, קוריאה הדרומית, איטליה, יוון וטורקיה) להמשיך לרכוש מאירן עד נובמבר 2018. לדבריו, פקידי המשרד שעסקו במדינות אלו, חיפשו כל דרך אפשרית להאריך את הפטור: "הם טענו לטובת האינטרסים של המדינות 'שלהם' במקום לטובת אלו של ארה"ב", מאשים בולטון. טראמפ עצמו זגזג בין העמדות השונות, אך לבסוף הפטורים כולם פקעו במועד שנקבע.

תאריך:  16/08/20   |   עודכן:  16/08/20
+חדשות מתפרצות
09:03 16/08/20  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה

ערביי המפרץ משקשקים מפחד מאירן, ואין ספק שהמהלך של השלום הנרקם נועד לשלוח מסר ברור לאירן: את מנסה להשמיד את ישראל, ישראל מגיעה אליך וכבר ניצבת על גבולותיך

תחת עמימות [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יועמ"ש בבית הלבן מנע מתקפה על אירן
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
זה הזמן לתקוף את איראן!!!
אקטואלי  |  16/08/20 10:02
2
כמו ישראל- גיס חמישי של פקידים ל"ת
ירחמיאל דר  |  16/08/20 14:12
3
בעידן הדיגיטלי העתק גזור והדבק ל"ת
יאקי  |  18/08/20 19:13
4
בעידן הדיגיטלי העתק גזור והדבק ל"ת
יאקי  |  18/08/20 19:13
5
בעידן הדיגיטלי העתק גזור והדבק ל"ת
יאקי  |  18/08/20 19:13
6
בעידן הדיגיטלי העתק גזור והדבק ל"ת
יאקי  |  18/08/20 19:13
7
בעידן הדיגיטלי העתק גזור והדבק ל"ת
יאקי  |  18/08/20 19:14
8
בעידן הדיגיטלי העתק גזור והדבק ל"ת
יאקי  |  18/08/20 19:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יוני בן-מנחם
אירן לא הצליחה לפענח את נסיבות הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז, היא משמיעה גירסאות שונות אך נזהרת מלהפנות אצבע מאשימה לכיוונה של ישראל. גורמים אירנים טוענים כי נעצר "נאשם מרכזי" שעבד כקבלן במתקן בנתנז, אולם ייתכן שמדובר בדיסאינפורמציה כדי לדלות מידע או כדי להטיל את האחריות על האופוזיציה למשטר
רפאל אופק
על-פי השערות בתקשורת הבינלאומית ניתן לזהות את טביעת אצבעותיהן של ישראל וארה"ב בפיצוצים שאירעו לאחרונה באירן. המשמעותי שבהם ארע בבית מלאכה במפעל העשרת האורניום בנתאנז ששימש להרכבת צנטריפוגות מתקדמות ושהריסתו תביא ככל הנראה לעיכוב של שנה עד שנתיים בפרויקט הצנטריפוגות האירני
יוני בן-מנחם
אירן עומדת לחתום על הסכם כלכלי-ביטחוני עם סין שמסכן את האינטרסים של ארה"ב וישראל. ישראל צריכה לבחון מחדש את מדיניותה כלפי ההשקעות של סין בארץ ובמקביל להאיץ את המלחמה החשאית נגד תוכנית הגרעין האירנית
יוני בן-מנחם
באירן נמשך גל הפיצוצים והשריפות ולא מן הנמנע שישראל מעורבת בו, האירנים שומרים על שתיקה רשמית אך מגבשים דרכי תגובה. בעולם הערבי מעריכים כי ישראל הרחיבה את המלחמה החשאית נגד אירן ואיננה מסתפקת עוד רק בתקיפות אוויריות בסוריה ובעירק
עידן יוסף
אירן: כל התקפה על מתקני הגרעין שלנו תיחשב חציית קו אדום    דובר הממשלה עלי רביעי: "הדיווחים על כך שישראל היא שעומדת מאחורי הפיצוץ בנתנז הם תעמולה ומלחמה פסיכולוגית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il