X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טיים מנתח את המתקפה של ממשלת סין על חברות ההיי-טק המקומיות, אשר הגיעה לשיאה בחקירה נגד ענקית שיתוף הנסיעות דידי מצד אחד, הממשלה רוצה לפקח על המידע שהן אוספות ולקבל גישה אליו מצד שני, הדבר מתחיל להרחיק משקיעים זרים, להם סין זקוקה כדי לעמוד ביעדיה הכלכליים
▪  ▪  ▪
ג'ק מא. לא נראה בציבור [צילום: מארק לניהאן, AP]

ביולי 2014 זימנו בכירים המאסדרים הסינים את מנהלי אליבאבא לפגישה. המינהל לתעשיה ומסחר (SAIC) האשים את ענקית הסחר המקוון במכירת טובין בלתי חוקיים, מסוכנים ומזויפים, עסקות עם סוחרים בלתי מורשים והטעיית לקוחות. חודשיים מאוחר יותר גייסה אליבאבא בנסדא"ק סכום שיא של 25 מיליארד דולר. האשמות SAIC לא פורסמו עד ינואר 2015, ואז צנח שווי החברה זמנית במיליארדי דולרים. מלחמת מילים פרצה בין המינהל לבין המייסד הכריזמטי של החברה, ג'ק מא. לבסוף התערבו בכירי המפלגה הקומוניסטית, כדי למנוע את הנזק לאמון המשקיעים במדינה. המינהל למעשה קבר את החקירה; מא ניצח.
איך שהזמנים משתנים, כותב טיים. כיום מא איננו נראה בציבור וסין מצויה במרכזה של מתקפה רב-חזיתית על ענקי ההיי-טק שלה שעד כה נחשבו לבלתי פגיעים. החודש הייתה בקרב תפנית דרמטית, לאחר שהרשויות פתחו בחקירה נגד חברת דידי – חברת שיתוף הנהיגה הגדולה בעולם, עם 493 מיליון משתמשים בשנה ו-15 מיליון נהגים ב-15 מדינות – בחשד לפגיעה בפרטיות הלקוחות ובביטחון הלאומי. היא החלה יומיים לאחר שהחברה גייסה בניו-יורק 4.4 מיליארד דולר.
הפעם הרשויות הורו ל-דידי ולמפעילים של שלושה יישומונים נוספים שהונפקו לאחרונה בארה"ב להפסיק לקבל משתמשים חדשים ולהסיר את מוצריהם מחנויות היישומונים. שווי השוק של דידי נחתך ב-21.5 מיליארד דולר. "זוהי הפגנת כוח מצד ממשלת סין, האומרת: אנחנו הולכים על אמת על ענקי ההיי-טק הללו ועל ההתנהגות הפסולה שלהם", אומר פרופ' מייקל סונג מאוניברסיטת שנגחאי, "משום שכעת הם מספיק גדולים כדי להוות סכנה".
המידע הוא הזהב החדש
מובן שהמתקפה מציבה סיכון לדרך בה צמח מגזר הטכנולוגיה הסיני לאורך השנים – שימוש בהון כדי לסבסד תפיסת נתחי ענק מהשוק – ועלולות להיות לה השלכות משמעותיות על אמון המשקיעים בסין ולפיכך על מטרותיה של סין כולה. אליבאבא נקנסה אשתקד בסכום חסר תקדים של 2.75 מיליארד דולר בשל עבירות הגבלים, ובוטלה הנפקת זרוע הפינטק שלה, קבוצת Ant. עשרות חברות אחרות נקנסו או הוזהרו.
אז מה השתנה? כמו מדינות רבות אחרות, סין מבינה שהמידע הוא הזהב החדש ושיש צורך בכללים ברורים לאיסופו וחלוקתו. הכלכלה הדיגיטלית היוותה 36% מהתמ"ג הסיני ב-2020, ובשנת 2025 היא עתידה להוות 55% ממנו. בעוד הקטרים המסורתיים של הצמיחה הסינית מאטים, הכלכלה הדיגיטלית תהיה חיונית ביותר. ומאחר שהמנוע של הכלכלה הדיגיטלית הוא המידע, חשוב לקבוע במדויק כיצד החברות יכולות לאסוף אותו, לאחסן אותו ולמכור אותו. סין רוצה שחברות ההיי-טק הגדולות שלה יחלקו את המידע עם הממשלה ועם גורמים נוספים.
סין נמצאת בעיצומה של החלת אסדרה חדשה בשלושה תחומי מפתח: הגבלת מונופולים, שליטה בחברות הפינטק והגנה על פרטיות המידע. שלושה חוקים הם פירותיו של מסע זה: חוק ביטחון הסייבר (שנכנס לתוקפו ב-2017), חוק ביטחון המידע (שייכנס לתוקפו בספטמבר) וחוק הגנת המידע האישי (המצוי בהכנה). ההנחה הייתה שהמתקפה על ענקי ההיי-טק תבוצע במלוא העוצמה רק כאשר כל החוקים ייכנסו לתוקפם, ולכן החקירה נגד דידי התקבלה בהפתעה.
לאחרונה מופנה המאמץ כלפי חברות שכבר נסחרות או מתכננות להיסחר בארה"ב, בין היתר בשל הכלל האמריקני החדש המחייב חברות סיניות למסור לרואי החשבון שלהן מידע על לקוחותיהן. בשבוע שעבר הודיעה ממשלת סין, כי כל חברה לה לפחות מיליון לקוחות – רף נמוך בקנה מידה סיני – חייבת לעבור בדיקת ביטחון סייבר לפני שתוכל להנפיק בחו"ל. המסר ברור: קודם תעמדו בדרישות שלנו, ורק אחר כך באלו של ממשלות זרות.
סין צריכה 15 טריליון דולר
מה כל זה אומר לגבי אמון המשקיעים בסין? טיים מציין, כי למרות המתחים הגוברים בין ארה"ב לסין, גייסו חברות סיניות השנה סכום שיא 12.5 מיליארד דולר ב-34 הנפקות בשוק ההון האמריקני. אבל בשבועות האחרונות ביטלו חמש חברות היי-טק סיניות את הנפקותיהן בארה"ב, בסכום כולל של 1.4 מיליארד דולר, ו-17 נוספות המתוכננות השנה מוטלות בספק כעת. על-פי דיווח בוול סטריט ז'ורנל, חברת-האם של טיק-טוק – ByteDance - ששוויה מוערך ב-180 מיליארד דולר, משעה את תוכניתה להנפיק בניו-יורק עד שתבין את משמעות הרגולציה החדשה. מגזר ההיי-טק הסיני איבד 800 מיליארד דולר משווי השוק שלו מאז פברואר, ויש הטוענים שה"בום" שלו הסתיים.
השאלה היא האם ההתקררות הזאת תגיע גם להשקעות הפרטיות. ברבעון הראשון של 2021 הגיעו השקעות ההון ורכישות המניות בסין ל-74.3 מיליארד דולר. אבל כאשר הודו ודרום-מזרח אסיה מתחזקות, משקיעי ההון הפרטיים כבר מפנים חלק מהכסף אליהם במקום לסין. מגמה זו צפויה להימשך, בשל חוסר הוודאות בסין, מעריכה הפרשנית רבקה פאנין.
אלו הן בשורות רעות לא רק למשקיעים, מדגיש טיים. סין זקוקה להון כדי לשדרג את הייצור התעשייתי שלה ולעמוד ביעדי צמיחה נוספים. הנשיא שי ג'ינפינג הכריז על כלכלה נטולת פחמן ב-2060, מה שמצריך השקעות של 15 טריליון דולר ב-20-10 השנים הבאות. סין לא יכולה לעשות זאת בעצמה. סין תצטרך להחליט האם וכיצד לאזן בין צרכים אלו לבין רצונה לכפות את מרותה על ענקי ההיי-טק המקומיים.

תאריך:  14/07/21   |   עודכן:  14/07/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סין נגד ענקי ההיי-טק - וזה מסובך
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מגישי תוכניות הדגל בערוץ השמרני, טאקר קרלסון ולורה אינגרהם, תוקפים את חיסוני הקורונה ועלולים להגביר את הספקנות כלפיהם - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
שופטת בית המשפט המחוזי במישיגן עשתה חיים קשים במיוחד לעורכי דינו של טראמפ בתביעה נוספת נגד תוצאות הבחירות לנשיאות - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מנהל הכספים של קבוצת טראמפ הועבר מתפקידיו כמנהל ב-40 חברות-בנות של הקבוצה בפלורידה ובסקוטלנד, אך נותר מנהל בכיר ביותר בצמרת הקבוצה עצמה - המנהלת ממילא בפועל את כל הפעילות
איתמר לוין
מאמר בוושינגטון פוסט טוען, כי הסיבה האמיתית איננה שאפשר לייצר בארבעה ימים מה שמייצרים בחמישה, אלא שיום חופשי נוסף יהפוך אותנו לבני אדם שלמים יותר
איתמר לוין
איחוד האמירויות מעוניין להפיק יותר, בעוד סעודיה רוצה למנוע ירידת מחירים. סביר להניח שתושג פשרה, אבל חילוקי הדעות יעמיקו בעתיד - מנתח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il