X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תחקיר של העיתון מעלה, כי מי שתרמו למפלגה 3 מיליון ליש"ט ומעלה יכולים לקבל תואר לורד - תפקיד הנותן להם השפעה על הליך החקיקה מקורות במפלגה אומרים: הדבר מושחת ופגום מבחינה מוסרית
▪  ▪  ▪
בית הלורדים. התנפח ל-800 חברים [צילום: AP]

המפלגה השמרנית בבריטניה מנצלת לרעה את מערכת חלוקת התארים ומציעה מושבים בבית הלורדים למיליארדרים התורמים לה 3 מיליון ליש"ט ומעלה – טוען (7.11.21) תחקיר של סאנדיי טיימס ו-Open Democracy. התחקיר מעלה, כי תורמים עשירים אלו יכלו לקבל תואר לורד אם נטלו על עצמם זמנית את תפקיד גזבר המפלגה והעלו את תרומותיהם אל מעל ל-3 מיליון ליש"ט.
בשני העשורים האחרונים הוצע תואר לורד לכל 16 גזברי המפלגה השמרנית, למעט האחרון שבהם, אשר פרש לפני חודשיים לאחר שתרם לה 3.8 מיליון ליש"ט. אחד מהם הוא המיליארדר פיטר קרודאס, שראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, לוחץ להעניק לו את התואר למרות התנגדות ועדת המינויים של בית הלורדים. אחד מחברי הוועדה שבר את מסורת השתיקה שלה ואמר כי ג'ונסון התעלם ממנה ו"הותיר טעם רע בפי".
תפקיד גזבר המפלגה השמרנית הפך לנחשק ביותר בבריטניה. בין מחזיקי התפקיד שקיבלו תואר בשבע השנים האחרונות מצויים המיליונרים ג'ון ספנסר (אביה של הנסיכה דיאנה), אנדריי פרייזר, ג'יימס לופטון ומיכאל פארמר. איל הכרייה סיר מיק דייוויס סירב לקבל את התואר. הלורד דייוויד ברונלואו, שהיה סגן יו"ר המפלגה, קיבל גם הוא את התואר לאחר שתרם לה 3 מיליון ליש"ט.
סאנדיי טיימס מסביר, כי הניצול לרעה של תארי הלורד הוא חמור במיוחד, משום שבניגוד לתארים אחרים – הלורדים נוטלים חלק ממשי בהליך האיזונים והבלמים, שכן בית הלורדים הוא חלק מתהליך החקיקה. במפלגה השמרנית עצמה קיימת דאגה מן הדרך בה ראשי הממשלה מנצלים לרעה את כוחם במינוי הלורדים, ושישה שרים לשעבר מן המפלגה מתחו ביקורת על נוהג זה. אחד מהיו"רים לשעבר של המפלגה אמר: "כל הממסד הפוליטי יודע על כך ואינו עושה דבר. זה ברור לגמרי: אתה תורם 3 מיליון ליש"ט ומקבל תואר לורד".
ג'ונסון הוסיף 96 לורדים
המפלגה מעולם לא הודתה בפומבי בקיומו של הנוהג. דובר המפלגה אומר: "אנחנו לא חושבים שאנשי עסקים מצליחים ופילנתרופים התורמים למטרות פוליטיות צריכים להיחשב כבלתי ראויים לשבת ברשות המחוקקת". הלורד נורמן פאולר, שהיה שר ויו"ר בית הלורדים מטעם השמרנים, אומר: "רוב התורמים הגדולים רוצים משהו: השפעה על הכיוון של המפלגה, כוח פוליטי או כבוד. כל אלו מסכנים מפלגה פוליטית".
תורמים רבים אחרים למפלגה השמרנית זכו בתארים לצד הגזברים של המפלגה: 22 מבין התומכים הפיננסיים העיקריים שלה קיבלו תואר לורד מאז 2010; הם תרמו לה יחדיו 54 מיליון ליש"ט. לעומת זאת, רק שני תורמים למפלגה הלייבור וחמישה תורמים למפלגה הליברל-דמוקרטית קיבלו תואר לורד באותה תקופה. באותן 11 שנים בלמה ועדת המינויים עוד חמישה תארים של השמרנים.
מקור במפלגה השמרנית אמר כי המפלגה מנופפת בתארי הלורד כפיתוי בפני תורמיה, וכי "המבצע הציני" הזה ידוע לכל במפלגה. לדבריו, ידוע לו אישית על מקרה בו תורם שוכנע להזרים למפלגה מיליון ליש"ט בנימוק שזהו המסלול לקבלת התואר. העיתון מדגיש, כי אין הוכחה שמישהו מבין הלורדים דרש תואר או שהדבר הובטח לו. עם זאת, מקורות רבים במפלגה השמרנית מותחים ביקורת על כך שנראה שהיא משתמשת בתואר כדי לתגמל תורמים מרכזיים, ואומרים שהדבר מושחת ופגום מבחינה מוסרית.
רבים מבין התורמים שקיבלו את התואר תרמו מעט מאוד לדיונים בבית הלורדים, למרות שהמפלגה הצדיקה את התארים בכך שיש להם ניסיון עסקי ופיננסי. הלורד מייקל ג'יי, לשעבר יו"ר ועדת המינויים של בית הלורדים, אומר שתרומות הופכות יותר ויותר לשיקול בבחירת הלורדים החדשים בידי ראשי הממשלה. "היה עדיף שאנשים יתמנו על-פי תרומתם כלורדים ולא על-פי תרומתם למפלגה", הוא מוסיף.
בחוגים הפוליטיים בלונדון גוברות הקריאות להקטין את ממדיו של בית הלורדים. ראשי הממשלה השמרנים השתמשו בתואר זה כדי לתגמל את חבריהם ובני בריתם, וכיום הוא מונה למעלה מ-800 חברים – הגוף המחוקק השני בגודלו בעולם, אחרי הקונגרס הסיני. מאז התמנה ג'ונסון לראש הממשלה לפני שנתיים, מונו 96 לורדים.
קרודאס, לופטון וברונלואו סירבו להגיב. עורכי דינו של ספנסר מכחישים את הטענה לפיה הוא קיבל את עצמו את תפקיד גזבר המפלגה כדי להבטיח לעצמו תואר לורד. פארמר אמר שהוא תרם למפלגה משום ששאף לממשלה בראשותה.

תאריך:  08/11/21   |   עודכן:  08/11/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סאנדיי טיימס: תרום לשמרנים וקבל תואר לורד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מי רוצה להיות הצדיק ???:
ל.כ.ש.  |  8/11/21 19:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
סין מגדילה משמעותית את מספר ראשי הנפץ הגרעיניים ומרחיבה את יכולתה להנחית מהלומה ראשונה - ואינה מעוניינת לחתום על הסכמים לפיקוח על הנשק, מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
הארגון ביצע בחודשיים האחרונים עשרות פיגועים ורצח עשרות בני אדם, וממשלת הטליבאן משתמשת נגדו בטכניקות ואפילו בציוד של הממשלה הקודמת - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
פרופ' מוחמד טבאר מסביר ב-Foreign Affairs כי אירן אינה מאמינה שתצמח לה תועלת ממשית מחזרה להסכם הגרעין, אלא צופה שהדבר רק יגביר את הלחצים עליה. לכן מדיניותו של ראיסי מתמקדת ביצירת מינוף כלכלי וצבאי נגד וושינגטון
איתמר לוין
אישור תוכנית ההשקעות בתשתיות אינו סוף הבעיות של הדמוקרטים, שעודם תקועים עם חוק הרווחה והאקלים, ובעוד חודש יצטרכו להתמודד עם תקרת החוב - מזכיר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
דוח של האו"ם קובע, כי באמצע המאה יידרשו 500 מיליארד דולר לשנה לביצוע ההתאמות - פי עשרה מאשר ההשקעות הנוכחיות    וושינגטון פוסט מסביר מדוע יש קושי להשקיע בתחום זה, למרות הצורך החיוני לעשות זאת כבר כיום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il