X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פתק דו-מפלגתי? [צילומים: סקוט אפלוויט, פטריק סמנסקי, אנדרו הרניק, AP]
פרידמן: ביידן-צ'ייני או האריס-רומני - כמו בנט-לפיד
טום פרידמן טוען בניו-יורק טיימס, כי כדי להציל את הדמוקרטיה האמריקנית מידי המפלגה הרפובליקנית - שהפכה לכת של טראמפ - על הדמוקרטים להציג בבחירות ב-2024 מועמד רפובליקני לתפקיד סגן הנשיא, בדומה לדגם הישראלי

רבות מן המגמות העולמיות מתחילות במזרח התיכון ובסכסוך הישראלי-פלשתיני: חטיפת מטוסים, פיגועי התאבדות, בניית חומה, אתגרי הפלורליזם ועוד. לדעת הכתב הבכיר של ניו-יורק טיימס, טום פרידמן, ממשלת בנט-לפיד עשויה להוות דוגמה נוספת – והפעם לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2024.
ממשלה בה יש מפלגה התומכת בהתנחלויות לצד מפלגה איסלאמיסטית, מחזיקה מעמד, מזיזה דברים ומשתיקה את ההקצנה הרבה שהפכה את ישראל לבלתי ניתנת לניהול. האם זה טוב לארה"ב בעוד שלוש שנים? ג'ו ביידן וליז צ'ייני? או קאמלה האריס ומיט רומני? או איימי קלובכר וליז צ'ייני? או כל שילוב דומה של דמוקרט/ית ורפובליקני/ת. לפני ששוללים את המחשבה מבקש פרידמן להקשיב לו.
פרידמן מתאר בהרחבה את הקמת הממשלה הישראלית הנוכחית, אשר לדבריו מבוססת על הסכמה רחבה לפיה נושאי המדיניות היו בני ערובה בידיו של בנימין נתניהו, שכן אם לא ירכיב בעצמו ממשלה – יאבד את סיכוייו לחסינות כלשהי מפני ההליכים נגדו. נשמע מוכר? לטענת פרידמן, נתניהו היה רק דונלד טראמפ חכם יותר, אשר ביצע דה-לגיטימציה מתמשכת לתקשורת הממסדית ולמערכת המשפט, ואשר השתמש בהתמדה במחלוקות חברתיות, דתיות ואתניות כדי להפריד ולמשול. לבסוף הוא מתח את החבל עד כדי כך, שרבים מבעלי בריתו נטשו אותו.
פרופ' משה הלברטל מהאוניברסיטה העברית אמר לפרידמן: "מה שקרה הוא שנותרה מספיק אחריות אזרחית – לא בכל מקום, אבל מספיק – עד שהמעמד הפוליטי חש שהמשך התפוררות שלטון החוק ובחירות נוספות, היו מותרות שהציבור הישראלי לא יכול היה להרשות לעצמו, לאור האוכלוסייה המגוונת והשכנים המסוכנים". אחדות אין פירושה שיתוק; עובדה שממשלת בנט העבירה תקציב מדינה – כאשר האחרון של נתניהו היה ב-2018.

אחדות לאומית נגד שינוי כללי המשחק
ירכיב קבינט מתומכי השקר הגדול [רוס פרנקלין, AP]

האם זה יכול לקרות גם בארה"ב? פרידמן הציג את השאלה בפני סטיבן לויצקי, איש מדעי המדינה ומחבר-שותף של הספר How Democracies Die. לויצקי אומר כי ארה"ב ניצבת בפני רגע מכריע, שכן המפלגה הרפובליקנית הוכיחה ששוב אינה מחויבת לשחק לפי הכללים הדמוקרטיים. וזה אומר שני דברים. ראשית: אסור לאפשר לכת של טראמפ לחזור לבית הלבן, שכן קרוב לוודאי שכמעט כל הקבינט שלו יורכב ממי ששותפיו לשקר הגדול שלו על בחירות 2020. אין סיבה להניח שהם יוותרו על הכוח בפעם הבאה. אז הרעיון של ביידן-צ'ייני אינו משוגע כלל, סבור לויצקי. "צריך לחשוב על צ'ייני כסוג של קואליציה עם הדמוקרטים שתדהים אותך, כמו בישראל: יש כעת רק מטרה ראויה אחת – להציל את המערכת הדמוקרטית שלנו".
זה מוביל לנקודה השנייה. הצלתה של מערכת דמוקרטית מחייבת קורבן פוליטי כבד, ובמקרה של ארה"ב – שהדמוקרטים ינהלו קמפיין לטובת צ'ייני, ושהיא תניח על המדף רבים מן הרעיונות היקרים לליבה. "אבל זה מה שנחוץ, ואם אתה לא עושה זאת – תראה כיצד דמוקרטיות קרסו במדינות כמו גרמניה, ספרד וצ'ילה. הכוחות הדמוקרטיים שם היו צריכים לעשות זאת, אבל לא עשו", אומר לויצקי.
במילים אחרות: המפלגה הרפובליקנית בדמות הכת של טראמפ מנסה להגיע לשלטון באמצעות הקלפיות, אבל היא פועלת להגביר את סיכוייה לזכות באמצעות שינוי כללי המשחק במדינות המפתח. הדמוקרטים חייבים להיאבק נגד המאמצים הללו, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא ליצור אחדות לאומית נרחבת אשר תאפשר ליותר רפובליקנים לעזוב את כת טראמפ מבלי להפוך לדמוקרטים. זה מה שעשו הישראלים שהקימו את הממשלה הנוכחית.

הסיכוי קלוש, אבל צריך לדבר על הרעיון
דמוקרטיה נגד סמכותנות [צילום: אנדרו הרניק, AP]

כלי דומה בארה"ב, אומר לויצקי, צריך להיות מסוגל לגלח חלק קטן אך מכריע מהקולות הרפובליקניים כדי שלא יינתנו לטראמפ. במרוץ צמוד, די יהיה ב-5%-10% מהקולות הללו כדי להבטיח ניצחון – וזה מה שחשוב. זוהי דרך דמוקרטית להביס את האיום על הדמוקרטיה, טוען פרידמן. הימנעות מלעשות זאת, היא הדרך בה דמוקרטיות מתות. הסיכוי שזה יקרה הוא נמוך מאוד; לארה"ב אין הגמישות של מערכת פרלמנטרית יחסית כמו בישראל, ואין תקדים מודרני למועמדוּת דו-מפלגתית שכזאת. ועדיין, שווה להעלות את הרעיון. גם אין תקדים למרחק הקצר בו מהרס הדמוקרטיה בו נמצאת ארה"ב.
לויצקי אומר: "אם נתייחס לבחירות ב-2024 כאל בחירות רגילות, הדמוקרטיה האמריקנית ניצבת על-פי תהום. אני לא רוצה אפילו לחשוב על הסיכוי שזה יקרה. עלינו להעביר לציבור ולממסד את המסר שאלו לא בחירות של דמוקרטים נגד רפובליקנים. זה דמוקרטיה נגד סמכותנות". זה לא לטווח הארוך: "אני רוצה לחזור מהר ככל האפשר לכך שאוכל לחלוק על ליז צ'ייני בכל נושא – אבל רק אחרי שהדמוקרטיה שלנו תהיה בטוחה".

תאריך:  14/01/22   |   עודכן:  14/01/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרידמן: ביידן-צ'ייני או האריס-רומני - כמו בנט-לפיד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
השמאל לא יכול לשלוט בלי הונאה
טירה  |  14/01/22 22:55
2
פימפום
ZB  |  15/01/22 12:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
סירחאן רצח ב-1968 את הסנאטור בובי קנדי ומרצה מאסר מאז; רק בשנים האחרונות הודה חלקית ברצח - והמושל אומר שהוא עדיין עלול לקבל "החלטות מסוכנות והרסניות"
איתמר לוין
סטיוארט רודס, מנהיג הארגון המיליטריסטי Oath Keepers, הוא הראשון המואשם בעבירה חמורה זו בעקבות הסתערות תומכי טראמפ על הקפיטול
איתמר לוין
ביידן הורה ל-84 מיליון עובדים במגזר הפרטי להתחסן או להיבדק מדי שבוע - אך ביהמ"ש העליון קובע שאינו יכול לעשות זאת בלא אישור הקונגרס    אישר מגבלות דומות על 17 מיליון עובדים במגזר הרפואי
איתמר לוין
בעוד ארבעה חודשים יתקיימו בבריטניה בחירות מקומיות, וייתכן שהן יובילו לקץ הקדנציה של ראש הממשלה    וושינגטון פוסט: אפילו חלק מתומכיו יוצאים כעת נגדו
איתמר לוין
הודאתו של ראש ממשלת בריטניה שהשתתף במסיבה בלתי חוקית במעונו במאי 2020, היא רק הפתיח לשנה פוליטית קשה העלולה לחרוץ את גורלו - מנתח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il