X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אינפלציה מואצת [צילום: דייוויד זלובובסקי, AP]
ניו-יורק טיימס מנתח:
האם ה"פד" איחר בתגובתו
הבנק המרכזי של ארה"ב החל להעלות את הריבית רק במרס השנה, למרות שהאינפלציה צברה תאוצה כבר במהלך 2021 לטעות בהערכות נוספו הבטחות קודמות וסוגיות בצמרת ה"פד"

כמה מפקידי הפדרל ריזרב מתחילים להודות, שתגובתם לאינפלציה המואצת אשתקד הייתה איטית מדי. עיכוב זה מאלץ אותם כעת להדק יותר את המשק האמריקני, והוא גם עשוי להניב לקחים למקבלי מדיניות בעתיד – מדווח ניו-יורק טיימס. כאשר החלה ההאצה ב-2021, סברו ראשי ה"פד" ורוב הכלכלנים במגזר הפרטי, כי היא תתפוגג די מהר. בסתיו האחרון התברר שהיא נמשכת – אבל ה"פד" אותת על שינוי מדיניותו רק באוקטובר והחל להעלות את הריבית רק במרס השנה.
צוות ה"פד" עוסק מזה שנים בהתמודדות עם אינפלציה, וחלקם סירבו להאמין שהמחירים הגבוהים יתמשכו לאורך זמן. גם כאשר החלו להיות מודאגים, נדרש לרובם זמן כדי להסכים כיצד לפעול. גורם נוסף שסיבך את התמונה היה הבטחותיו הברורות של הבנק המרכזי בנוגע לאופן בו יפסיק את תמיכתו במשק על-רקע הקורונה, מה שהקשה על התאמות מהירות. לעיכוב יש מחיר: האינפלציה הגיעה באפריל לשיעור שנתי של 8.3%, היא שוברת שיאים שלא נראו מאז 1981, והציפיות האינפלציוניות המריאו גם הן.
מאחר שהאינפלציה מורידה את ערך השכר ומקשה על משפחות לממן מוצרי צריכה ומכוניות, היא הופכת לנושא פוליטי מרכזי מבחינת ג'ו ביידן, שהתמיכה בו יורדת בשל המצב הכלכלי. ביידן הגדיר אותה השבוע כ"נושא מספר אחת במדיניות הפנים" ואמר שממשלו ימשיך לפעול לרסן אותה. כעת מעלה ה"פד" את הריבית בצורה מהירה; החודש היא עלתה בחצי נקודת האחוז, העלייה החדה ביותר מאז 2000, ועוד שתי עליות משמעותיות נמצאות בדרך. הוא גם עומד להתחיל בחודש הבא לצמצם את תיק האג"ח שלו, העומד על 9 טריליון דולר.
אם ה"פד" ימשיך בצעדי ההתאמה המהירים, זוהי לחיצה על הבלמים של המשק המצוי במסלול מהיר. בלימות כאלה עלולות לגרום נזק, להעלות את האבטלה ואולי גם לגרור למיתון. לרוב מעדיפים הפקידים להפעיל צעדי בלימה כאלה בצורה הדרגתית, כדי להגביר את הסיכון שההאטה תהיה פחות מזיקה. ועדיין, חלק מן הפקידים אומרים שקל לדבר בחוכמה בדיעבד, שכן אשתקד היה קשה לדעת שהאינפלציה תתמשך. היא החלה בעיקר בשל ההתייקרות של כמה מוצרים מרכזיים בהם היה מחסור, כמו מכוניות ומוליכים למחצה. רק מאוחר יותר התברר שהיא מתרחבת למזון, שכר דירה ועוד.

מתחילים להפיק לקחים

הייתה זו ההאצה בחודש ספטמבר, ובעקבותיה התייקרות התעסוקה, ששכנעה אותם שיש לפעול בנחרצות. אבל הנגיד ג'רום פאואל היה צריך לחכות ולראות האם ביידן יאריך את כהונתו, וההודעה על כך פורסמה רק באמצע נובמבר. וכאמור, מקבלי ההחלטות הבטיחו שהריבית תישאר אפסית ושימשיכו לרכוש כמויות עצומות של אג"ח ממשלתיות עד שהתאוששות שוק התעסוקה מן הקורונה תהיה בת-קיימא. הם גם הציגו את המסלול: רכישת האג"ח תואט, לאחר מכן תיפסק, ורק לאחר מכן הריבית תעלה. המטרה הייתה לשכנע את המשקיעים שה"פד" לא יפסיק מוקדם מדי את סיועו למשק, אך התוצאה הייתה שלא ניתן היה לפעול במהירות מול האינפלציה.
כריסטופר וולר, מראשי ה"פד", אומר שהבנק המרכזי לא ישב בחיבוק ידיים. השווקים החלו כבר בסתיו להתאים את עצמם להפסקת התמיכה במשק, מה שייקר את הכסף ויאט את הפעילות. ריבית המשכנתאות, אחד ממסלולי ההתערבות של הבנק המרכזי במשק, החלה לעלות בינואר ונמצאת כעת ברמתה הגבוהה ביותר מאז המשבר של 2008. וולר ציין עוד, כי קשה להביא במהירות להסכמה בוועדת המדיניות של ה"פד" בה 19 חברים.
עם זאת, מציין הטיימס, ה"פד" מתחיל להפיק לקחים מנסיונו ב-2021. כעת הוא נמנע מלהתחייב בבירור מה יקרה בהמשך: פקידיו אומרים שהריבית תעלה במהירות עד לנקודה בה היא תתחיל להכביד על המשק, ואז נראה. פאואל אמר שהריבית תעלה פעמיים בחצי נקודת האחוז, אך לא הצהיר מה ייעשה לאחר מכן. "זוהי אווירה בה קשה מאוד לתת תחזיות ל-90-60 יום קדימה; יש יותר מדי דברים שיכולים לקרות במשק [האמריקני] ובעולם", אמר בשבוע שעבר. "לכן, אנחנו מותירים לעצמנו את המרחב לבחון את הנתונים ולעבור את הגשר כאשר נגיע אליו".

תאריך:  11/05/22   |   עודכן:  11/05/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הפרשן הבכיר מזהיר מפני היגררות למלחמה ישירה עם רוסיה – או בשל התרברבות בסיוע שניתן לאוקראינה בחיסול גנרלים ובהטבעת "מוסקבה" או בשל קשרים הדוקים מדי עם קייב
איתמר לוין
עזרא קליין, בעל טור בניו-יורק טיימס, מזהיר מפני האפשרות הממשית שממשלת סין תקבע אלו תכנים יופיעו ביישומון הפופולרי – וכך תוכל לעצב את עתידה של ארה"ב
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מדווח על תפיסת נכסים בעשרות מיליארדי דולרים ברחבי העולם, במיוחד באירופה ובקריביים, במטרה לחתור תחת המבנה הפיננסי המשמש את הקרמלין לביצוע העברות כספים
איתמר לוין
אקונומיסט מתאר את השלכות המלחמה באוקראינה על מדינות מזרח היבשת: חלקן יספגו פגיעה בטווח הקצר, אחרות ייצאו נשכרות - וכולן מפגינות שמירה איתנה על עצמאותן
איתמר לוין
שר ההגנה הרוסי מכהן מזה עשור בלא כישורים מקצועיים אלא בעיקר בזכות נאמנותו לפוטין. זה עשוי להספיק לו כאשר המלחמה הכושלת תסתיים, צופה וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il