X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מספר ההנפקות הראשונות צלל ב-80% [צילום: סת' ווניג, AP]
חברות ההזנק משלמות מחיר המלחמה והריבית
חברות טכנולוגיה רבות נאלצות לבטל תוכניות הנפקה ולפטר עובדים - בניגוד בולט לגאות של השנתיים האחרונות ניו-יורק טיימס מציין שמדובר בשילוב חסר תקדים של גורמים: אוקראינה, הריבית והאינפלציה

עובדי חברות הזנק נכנסו לשנת 2022 בציפייה לעוד שנה של הנפקות ענק. אבל אז רוסיה פלשה לאוקראינה, האינפלציה גאתה, שערי הריבית עלו ושוקי ההון צללו. במקום להנפיק, חברות ההזנק החלו לקצץ בעלויות ולפטר עובדים – והמשקיעים החלו להיפטר מן המניות שברשותם. היקף המכירות של מניות אלו בוול סטריט הוכפל ברבעון הראשון של השנה לעומת אשתקד, ובחודשים האחרונים צנחו שערי מניות ה"יוניקורן" – חברות הזנק בעלות שווי של מיליארד דולר ומעלה – ב-22%-44%.
זהו סימן לאופן בו התפוגג עידן הכסף הקל של חברות ההזנק שנמשך עשור תמים, מסביר ניו-יורק טיימס. מדי יום מתפרסמות ברשתות החברתיות אזהרות נוספות על גל פיטורים נוסף. מה שנראה בעבר כמסלול הבטוח להתעשרות – מניות הזנק – הפך לנטל. ברבעון הראשון ירדו השקעות ההון-סיכון בארה"ב ב-8% ח-71 מיליארד דולר. לפחות 55 חברות טכנולוגיה נסגרו או פיטרו עובדים מאז תחילת השנה, לעומת 25 אשתקד. מספר ההנפקות הראשונות צלל ב-80%.
שוק חברות ההזנק עבר בעשור שעבר זמנים של פחד ופניקה, ובכל פעם חזר מחוזק יותר. יש בקנה לא פחות מ-131 מיליארד דולר שגייסו אשתקד חברות הון-סיכון. אבל מה ששונה כעת הוא השילוב של כוחות כלכליים בעייתיים, עם התחושה שדרוש תיקון להתנהלות הענף בשנים האחרונות. עשור שלם של ריבית נמוכה אפשר למשקיעים ליטול סיכונים גדולים יותר, והוא הגיע לקיצו. המלחמה באוקראינה גורמת לבעיות מיקרו-כלכליות חסרות תקדים. האינפלציה לא עושה רושם שתיעלם בקרוב. אפילו ענקיות ההיי-טק מתנדנדות, עם ירידה של מניות אמזון ונטפליקס אל מתחת לרמותיהן שלפני הקורונה.
חוסר הוודאות גרם לקרנות ההון-סיכון להקפיא עסקות. D1 Capital, Partners אשר הייתה מעורבת אשתקד ב-70 עסקות בחברות הזנק, הודיעה השנה שהיא מפסיקה אותן לשישה חודשים. קרנות אחרות הקטינו את אחזקותיהן כדי להתאימן לשוק המניות הצונח. קרן Better Tomorrow Ventures הפחיתה את הערכות השווי לשבע מתוך 88 החברות בהן השקיעה ברבעון הראשון – השיעור הגבוה ביותר אי-פעם. רק לפני כמה חודשים, מזכיר הטיימס, הקרנות התחננו בפני מייסדי החברות ליטול מהן יותר כסף ולהוציא אותו יותר מהר.
כל אלו נופלים על כתפיהם של היזמים. Knock, העוסקת בהלוואות, הרחיבה אשתקד את פעילותה מ-14 ל-75 ערים ותכננה להנפיק השנה לפי שווי של 2 מיליארד דולר. היא נאלצה לוותר על ההנפקה ובמקום זאת תכננה למכור את עצמה לחברה גדולה יותר – אך גם מהלך זה ירד מעל הפרק. לבסוף היא גייסה 70 מיליון דולר מהמשקיעים הקיימים, פיטרה מחצית מ-250 עובדיה ולוותה עוד 150 מיליון דולר על-פי שווי חברה של מיליארד דולר בלבד. המייסד והמנכ"ל, שון בלאק, אומר שעסקיה של החברה ממשיכים לצמוח – אבל את המשקיעים זה לא מעניין; וזה המצב לרוחב השוק, הוא מוסיף.
חברות הזנק שנהנו מהשיאים של השנתיים האחרונות, נפגעות מהירידות בשווקים עוד יותר מאשר ענף הטכנולוגיה כולו. המניות בבורסת מטבעות הקריפטו Coinbase צנחו ב-81% לעומת השיא שנרשם באפריל אשתקד. רובין הוד, יישומון הסחר של אותה בורסה שרשם זינוק בצמיחה בזמן הקורונה, נסחר כעת ב-25% בלבד מהשווי בו הונפק; בחודש שעבר פיטרה החברה 9% מעובדיה.
חלק מחברות ההזנק מצויות בסכנה של אובדן מקורותיהן הכספיים. Canoo, העוסקת ברכב חשמלי שהונפקה לפני שנתיים, דיווחה השבוע על הערת עסק חי. Blend Labs, חברת פינטק המתמקדת במשכנתאות, גייסה משקיעים לפי שווי של 3 מיליארד דולר. כאשר הנפיקה אשתקד, שוויה הצטמק למיליארד דולר; בחודש שעבר היא הודיעה על פיטורי 10% מעובדיה – 200 איש. נשיא החברה, טים מיופולוס, הטיל את האשמה בין היתר על העלייה בשערי הריבית, המקשה על החברה למחזר את חובותיה. "חברות צומחות במהירות ושורפות מזומנים ממש אינן מושכות משקיעים", הוסיף.

תאריך:  13/05/22   |   עודכן:  13/05/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חברות ההזנק משלמות מחיר המלחמה והריבית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
רוסיה נאלצת למכור להודו נפט ב-30 דולר לחבית, אם כי מרוב לקוחותיה היא גובה 70 דולר; המחיר בשווקים הוא מעל 100 דולר    קשיים לוגיסטיים צפויים להפחית את הייצוא שלה בשנים הקרובות, מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
אקונומיסט סוקר את הדעות בעד ובנגד שימוש באמצעים דיגיטליים לפיקוח על עובדים – משיקולי ביטחון ותפוקה ועד לחששות בתחום הפרטיות
איתמר לוין
הנסיך מוולס החליף את המלכה אליזבת באחד התפקידים החשובים ביותר שלה, ובבריטניה תוהים האם יהפוך לעוצר ולמעשה יירש אותה בחייה. זהו מהלך עתיר סיכונים, מנתח ניוזוויק
איתמר לוין
הבנק המרכזי של ארה"ב החל להעלות את הריבית רק במרס השנה, למרות שהאינפלציה צברה תאוצה כבר במהלך 2021    לטעות בהערכות נוספו הבטחות קודמות וסוגיות בצמרת ה"פד"
איתמר לוין
הפרשן הבכיר מזהיר מפני היגררות למלחמה ישירה עם רוסיה – או בשל התרברבות בסיוע שניתן לאוקראינה בחיסול גנרלים ובהטבעת "מוסקבה" או בשל קשרים הדוקים מדי עם קייב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il