X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
שדה נפט מחוץ למוסקבה [צילום: דמיטרי לובצקי, AP]
יש לקוחות לנפט הרוסי - אבל זה לא בא בקלות
רוסיה נאלצת למכור להודו נפט ב-30 דולר לחבית, אם כי מרוב לקוחותיה היא גובה 70 דולר; המחיר בשווקים הוא מעל 100 דולר קשיים לוגיסטיים צפויים להפחית את הייצוא שלה בשנים הקרובות, מנתח וושינגטון פוסט

למרות צעדיה הדרסטיים של אירופה להפסיק את ייבוא הנפט מרוסיה, לאחרונה יש עדיין קונים רבים ובמחיר המספיק כדי להבטיח לה הכנסות גבוהות ותזרים מזומנים – קובע וושינגטון פוסט. לפני המלחמה מכרה רוסיה מדי יום לאירופה 7.85 מיליון חביות של נפט גולמי ונפט מזוקק; כעת היא מחפשת לקוחות חדשים וממקדת את מאמציה באסיה. הדבר מלמד עד כמה קשה להעניש יצואנית מרכזית של נפט וגז, כאשר חלק כה גדול של העולם – במיוחד מדינות מתפתחות – תלוי בדלקים מאובנים.
גם לאחר הקיצוץ החד הצפוי השנה בייצוא שלה, הכנסותיה של רוסיה יעלו בצורה משמעותית ליותר מ-180 מיליארד דולר בשל הזינוק במחיר הנפט – 45% יותר מאשר אשתקד. ניתוח תנועת המיכליות מלמד, כי הייצוא הרוסי ירד לכל היותר ב-20% - שיעור מתון בהתחשב במאמץ המושקע בעיצומים עליה. רוסיה מכרה כמויות גדולות לסין והודו, בעלות משקי ענק הגדלים במהירות ואשר מתעלמות מהעיצומים עליה. עם זאת, לשווקי אסיה יש מגבלות: תפוסת הצינורות בהם נמוכה יחסית והמיכליות נאלצות לעשות דרך ארוכה מרוסיה, מה שיכביד את הנטל הכספי עליה. ההערכה היא שבשנת 2030 הייצוא היומי שלה יהיה נמוך ב-2 מיליון חביות לעומת ערב המלחמה.
טבעם של שוקי הנפט והשינוי האיטי בהרגלי הצריכה מביאים לכך שמחסור קטן יחסית מוביל לעלייה ניכרת במחיר. נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון-דר-ליין, הבטיחה שהפסקת הייבוא מרוסיה תיעשה בצורה מסודרת – אך מומחים אומרים שזה הדבר האחרון שאפשר לומר על המהלך. רבים מסוחרי הנפט הגדולים בעולם אומרים, שהצעד האירופי יחייב אותם לבטל רכישות שאינן חיוניות. האיחוד מהמר על כך שהפסקה הדרגתית של הייבוא תגן עליו מפני עליות מחירים פתאומיות ושהיא תוכל להשיג את התמיכה פה אחד הנחוצה כדי ליישם את האמברגו; בשניהם ההצלחה אינה מובטחת.
מחירי הדיזל באירופה כבר זינקו ופגעו בנהגי אופנועים ומשאיות. במקביל, כמויות הנפט הגולמי המצויות במאגרים באירופה נמוכות בהרבה מן הרגיל בתקופה זו של השנה. אחת ההערכות היא, שהצעד האירופי יגרום לטלטלות מתמשכות בשווקים ולעליות במחירים. במקביל, מיכליות רבות אינן מוכנות לפקוד את נמלי רוסיה משום שחברות הביטוח מסרבות לבטח אותן – כחלק מן העיצומים.

המחיר של העקרונות

בעוד המערב בוחן כיצד להדק את העיצומים, רוסיה מתקדמת בהשגת מטרותיה שלה – מציין הפוסט. הודו רוכשת ממנה נפט בהנחה ניכרת – רק 30 דולר לחבית (בעוד המחיר בשווקים עומד על מעל 100 דולר). באפריל רכשה הודו 627,000 חביות רוסיות ליום, פי 2.3 מאשר במרס ופי 20 מאשר בשנת 2021; אשתקד הסתכמה הצריכה ב-4.76 מיליון חביות ליום. אבל יש קשיים לוגיסטיים ורוסיה עלולה למצוא את עצמה מתמודדת עם מחסור במיכליות.
רוסיה מתמקדת גם בסין, אך התפרצויות הקורונה שם הובילה לסגרים חמורים שצימקו משמעותית את הפעילות הכלכלית ואת הצורך בנפט מיובא; ההערכות הן שהצריכה ירדה ב-1.5-1 מיליון חביות ליום. אבל במקום לתת לנפט להתפזר ברחבי העולם, סין בונה מלאי למקרי חירום עתידיים. הדבר קיזז במידה רבה את שחרור כמויות הענק מהעתודות האמריקניות והביא לעליית מחירים בארה"ב ובאירופה, כאשר מנהיגיהן מנסים למתן את עליית המחירים לצרכנים.
בנוסף להודו וסין, החביות הרוסיות מגיעות לטורקיה, גאורגיה ומדינות באפריקה. היא מצליחה למכור אותן בכ-70 דולר – יותר מהמחיר הרשמי שדרשה לאורך רוב שמונה השנים האחרונות. במקביל, אירופה מצליחה להתקדם בצורה מפתיעה לעבר הפסקת התלות בנפט הרוסי. בין מאי 2021 לפברואר 2022 הגיעו בממוצע לגרמניה חמש מיכליות נושאות נפט רוסי; במרס המספר ירד לשתיים ובאפריל – לאפס. גרמניה כבר מצאה ספקים אחרים לכל הנפט הרוסי, למעט 12% המגיעים לבית הזיקוק השוכן 100 ק"מ מצפון-מזרח לברלין ונמצא בבעלות החברה הממשלתית רוספנט. באופן בלתי מפתיע, הוא מסרב לעבור לספק אחר, אך הממשלה מכינה שינוי בחוק שיאפשר לה לכפות זאת עליו.
עם זאת, יש עדיין קשיים בדרך. כדי להשיג את התמיכה פה אחד הנחוצה להטלת האמברגו, קרוב לוודאי שהנציבות האירופית תצטרך להעניק העלות להונגריה, רומניה, סופיה וסלובקיה, ולדחות את מועד הטלתו בידי יתר המדינות. לא ברור כיצד רוסיה תגיב; היא יכולה, למשל, להודיע על הפסקה מיידית של האספקה לאירופה – מחיר שיהיה על המערב לשלם כדי להגן על עקרונותיו.

תאריך:  13/05/22   |   עודכן:  13/05/22
+ארה"ב: תומכים בבקשות פינלנד ושבדיה להצטרפות לנאט"ו
00:55 13/05/22  |  איציק וולף

ארצות הברית צפויה לתמוך בבקשות של פינלנד ושל שבדיה להצטרפות לברית נאט"ו. כך הודיעה (יום ה', 12.5.22) דוברת הבית הלבן.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יש לקוחות לנפט הרוסי - אבל זה לא בא בקלות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
אם ברית נאט"ו תחליט להפוך את פינלנד וגבולה עם רוסיה למעין "מאחז קדמי" עם ריכוזי כוחות משמעותיים זה עניין אחד, אך אם לא כך יהיה - יהיו השלכות אחרות וקטנות יותר
איציק וולף
מוסקבה הגדירה את הודעת פינלנד על כוונתה להצטרף לברית הצפון אטלנטית כאיום צבאי על רוסיה    מועצת זכויות האדם של האו"ם החליטה לפתוח בחקירת פשעי מלחמה שבוצעו באוקראינה
איתמר לוין
בן וולאס אומר שבריטניה תבוא לעזרתן של שבדיה ופינלנד אם רוסיה תתקוף אותן בשל כוונתן להצטרף לנאט"ו    "המלחמה יכולה להסתיים בתרחיש קוריאה של חלוקה וקיפאון, או בתרחיש וייטנאם של נסיגת המעצמה הזרה"
ארווין קליין
עכשיו כשפוטין ספג מהלומה קשה והתגלה במלוא חולשתו, יש לנצל את המומנטום ולהכות בברזל בעודו חם
רפי לאופרט
אנו כבר 76 ימים{1} לאחר פרוץ מלחמת רוסיה אוקראינה. היו "משקיפים" שקצבו לה זמן "קצרצר" וניצחון רוסי מוחץ והיו גם מי שצפו ועדיין צופים תבוסה לרוסים. כיום התמונה מעורפלת יותר ונראה שהכול מבינים שרוסיה מנהלת מאבק שונה מזה שייחס לה - מלחמת בזק והכרעה בנוק-אאוט. המערב מפיץ לא מעט סיפורים שאינם מתאמתים וכיום הדעות והתובנות החלטיות פחות. ננסה להעריך לאן "נוסעת הרכבת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il