קים קרדישאן איננה פרשנית דגולה של
וול סטריט או אשת חזון טכנולוגית, אך ייתכן שהיא סימלה את תחילת הקץ העסקי של מארק צוקרברג – טוען דיילי טלגרף. בשבוע שעבר דיווחה מטא, חברת-האם של פייסבוק, על ירידה רבעונית ראשונה בתולדותיה בהכנסות וברווח, והורידה את תחזית ההכנסות השנתיות מ-30.3 מיליארד דולר ל-28.5-26 מיליארד דולר. הירידה אינה מפתיעה לנוכח מצב הכלכלה, אבל קרדשיאן הבליטה את התמיהות סביב בחירותיו של צוקרברג, ועל המשקיעים לשים לב למחיר ההולך ועולה של החלטות משונות אלו.
מטא מצויה תחת לחצי הכנסות בכמה חזיתות, לא כולן כלכליות. בבסיסה, זו חברה המעבדת מידע של לקוחותיה ומפלחת את המוצרים שניתן להציע להם בפרסום ממוקד. בעיקרון, זה אמור להיות שילוב מנצח ללקוח ולעסק – במיוחד לעסקים קטנים ונישתיים. הבעיה היא, שאין לה שליטה מלאה על החלון דרכו חייב הלקוח להביט – בניגוד לגוגל, השולטת במידה רבה על הגישה דרך הרשת והיא חלק מהדואופול (יחד עם אפל) השולט בגישה הסלולרית. לאחרונה אפל הקשתה עוד יותר על מטא להשיג מידע, כאשר אפשרה למשתמשי האייפון לכבות את אופציית המעקב; מטא אומרת שזה יעלה לה מיליארדים.
אין ספק שקיים רצון נרחב של המשתמשים ליטול בחזרה לידיהם את השליטה על המידע שלהם, שהכל מסכימים שהוא סוג של רכוש. למזלו של צוקרברג, מבקריה של פייסבוק אינם מצליחים להסכים על הגדרת הבעלות במידע ועל כיצד להתקדם מכאן. אם יהיה שוק למידע, הוא יחשוף את חוסר היעילות של מטא. אבל מי ששונאים את פייסבוק, שונאים עוד יותר את הרעיון להיות בפועל הבעלים של המידע – וצוקרברג ממשיך לקבוע את המחיר עבורו. שוק הפרסום של פייסבוק ימשיך להיות יציב – כל עוד הוא ישמור על מיקוד; מה שמביא אותנו לקרדישאן.
קרדשיאן מתחה ביקורת על הדגש ששמה כיום אינסטגרם (שבבעלות פייסבוק) על סרטונים. חלפו הימים בהם ניתן היה להסתפק בתמונות מתוקות של עוגות וחתולים, ובהם משפיענים כמו קרדישאן יכלו לקבל מיליוני עוקבים לתמונה בודדת. כעת המשתמשים נקראים לשתף סרטונים תוצרת בית, בתגובה להתחזקותה של טיק-טוק. מטא לא הגיבה ביצירת מוצר חדש, אלא בהפיכתו של מוצר קיים למשהו אחר לגמרי. מדהים לראות עד כמה מועט האמון של מטא ביכולתה ליצור מותג חדש משלה, מעיר הטלגרף.
ההחלטות המוטעות הללו מאיימות על בסיס מכונת איסוף הקהל של צוקרברג הרבה יותר מאשר הפעילים לשמירת הפרטיות. ועוד יותר מזיקה בטווח הארוך היא האובססיה של צוקרברג ל"מטא-יקום", העולם התלת-ממדי בו – כך הוא מאמין – אנשים יבלו את זמנם. הוא טועה, סבור הטלגרף, וסיפורה של חברת Oculus יוכיח. פייסבוק רכשה לפני שמונה שנים חברה זו, שהייתה מובילה בייצור קסדות לעולם וירטואלי – אך הפכה אותה לחברה מובילה במציאות מדומה לצרכנים. זוהי טכנולוגיה נהדרת למשחקים ולחלוקת חוויות משפחתית, ולכן האסטרטגיה הטבעית מבחינת מטא תהיה לרכוש אולפני משחקים ולשכור את מיטב המוחות היצירתיים כדי להשלים את הובלתה בתחום.
אולם, מטא לא באמת רואה את מחשוב התלת-ממד מתקדם בכיוון זה, כחוויית משחקים. היא רוצה להחדיר את התלת-ממד לחיים האמיתיים ומתעקשת שיהיו פגישות זום תלת-ממדיות ושווקים תלת-ממדיים לרכישת מטבעות קריפטו. זהו חזון מופרע למדי, טוען הטלגרף, ופייסבוק לא עזרה לעצמה כאשר בשבוע שעבר העלתה את מחיר הקסדה Quest 2 ל-100 דולר. כל אלו מצטרפים לכך שלראשונה ניתן לדמיין את מטא בלי האיש שהחל אותה, מארק צוקרברג.