חברת בואינג מודה (8.7.24) שקשרה קשר להונות את הממשל האמריקני בעקבות שתי התרסקויות של מטוסי 737-מקס מתוצרתה. החברה תשלם מאות מיליוני דולרים, בנוסף ל-2.5 מיליארד דולר שכבר שילמה בהסדר קודם בשנת 2021. ההודאה באה לאחר שנים של תקלות, חלקן קטלניות, אשר חשפו תרבות קלוקלת ביצרנית האוויר-חלל הגדולה בעולם והביאו לנפילה של עשרות אחוזים בשער מניותיה ולהתפטרות בכיריה.
המטוסים התרסקו באוקטובר 2018 באתיופיה ובמארס 2019 באינדונזיה, ו-346 בני אדם נהרגו. התביעה טענה, כי שני טייסים של בואינג הסתירו ממינהל התעופה הפדרלי נתונים חיוניים על מערכת שליטה אוטומטית חדשה שהותקנה במטוסים אלו, שהיו אז החדישים ביותר תוצרת בואינג; המערכת קרסה בשני המקרים וזו הייתה הסיבה להתרסקויות.
הממשל ובואינג הגיעו לפני שלוש שנים להסדר שמנע הגשת כתב אישום נגד החברה, אך הממשל טען שהחברה לא עמדה בו והגיש כתב אישום. בואינג הודיעה על הודאתה זמן קצר מאוד לפני המועד האחרון שניתן לה - הלילה בחצות (שעון טקסס, שם מתנהל התיק). משרד המשפטים הגיש את המסמכים לבית המשפט סמוך לחצות, ובית המשפט יקבע מועד לדיון על ההסדר בו יורשו לדבר נציגי משפחותיהם של הרוגי התאונות. כמו כל הסדר טיעון, על בית המשפט לאשר אותו - ונציגי חלק מן המשפחות מיהרו להודיע על התנגדותן.
על-פי ההסדר הנוכחי, בואינג תשלם קנס נוסף של 487.2 מיליון דולר, תסכים לפיקוח בידי גורם חיצוני, תשקיע לפחות 455 מיליון דולר בהידוק הציות לנהלים ובהגברת הבטיחות ותהיה תחת "קצין מבחן" (במישור הפלילי) במשך שלוש שנים. בשנה שעברה הסתכמו הכנסותיה של בואינג ב-16.6 מיליארד דולר והיא הפסידה 343 מיליון דולר, כך שמדובר בסכומים משמעותיים גם מבחינת חברת-ענק זו.
לדברי מקור במשרד המשפטים, "ההרשעה הפלילית הזאת מבטאת את מחויבותו של המשרד להטיל על בואינג את האחריות להתנהגותה". כאשר מדובר בחברות בהיקף ובחשיבות של בואינג, הודאה בפלילים - גם אם בסעיף אחד שאינו בדרגה חומרה גבוהה במיוחד - היא אירוע נדיר, וחלק ממאמציה של החברה לחדש את אמון לקוחותיה והמאסדרים.
ההסדר הפלילי חוזר לשנים בהן עיצבה בואינג את ה"מקס", גרסה משודרת של ה-737 הפופולרי. היא מיהרה להכניס אותו לשימוש בעשור שעבר בשל התחרות מול איירבס. בגרסה זו הותקנה מערכת בקרה שאמורה הייתה לדחוף כלפי מטה את חרטום המיטוס בנסיבות מסוימות, ואשר הייתה נחוצה בשל המנועים החדשים והגדולים יותר של ה"מקס".
בכתב האישום נטען, כי שני טייסים טכניים הסתירו מידע ממנו עלה, כי המערכת עלולה לגרום לצלילת המטוס בטווח רחב יותר של נסיבות מזה שנמסר למינהל התעופה, וכתוצאה מכך לא הוזכרה המערכת בדוח בטיחות שהכין המינהל. המשמעות הייתה שטייסי ה"מקס" לא עברו הכשרה מתאימה בהפעלת המערכת ולא הכירו די הצורך את אופן פעילותה. המינהל למד על הבעיה רק לאחר ההתרסקות הראשונה.
בהסדר בינואר 2021, שכאמור נועד למנוע כתב אישום נגד בואינג, הודתה החברה בסעיף אחד של הונאה, בכך שהטייסים הוליכו שולל את המאסדרים בנוגע למערכת הבקרה. בואינג הסכימה לשלם 500 מיליון דולר למשפחות ההרוגים, לחזק את הבקרות הפנימיות למניעת הונאות עתידיות ולשתף פעולה בחקירות עתידיות. אולם, במאי השנה טענה הפרקליטות, כי בואינג הפרה את ההסכם בכך שלא יצרה את תוכניות הציות והאתיקה להן התחייבה.