X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  פסיקה
רום ביקש לעקל נכסיו של אפל במסגרת תביעה אולם בשני הליכים שונים טען טענות סותרות בקשתו נדחתה
▪  ▪  ▪
"רום טען שתי טענות סותרות בשתי ערכאות שונות". אפל [ערוץ 2]

"הגם שהתנהלותו של אפל ראויה לכל גנאי, וזאת משום שעל אף שהוא מנהל עסקים במליוני דולרים, אין דרך נראית לעיין לשייך לו נכסים ספציפיים או כספים, וכל העיקולים שהוטלו עליו העלו חרס, יש לדחות את בקשתו של רום לעיקול נכסיו של אפל". כך קבע (יום ב', 29.6.09) רשם בית המשפט המחוזי, השופט שמואל ברוך, בבקשת עיקול שהגיש זאב רום על נכסיו של דוד אפל, בתביעה שמתנהלת בין השניים בסכסוך עסקי. הרשם ברוך דחה בקשה זו, לא בלב קל, וזאת בהתקיים "השתק שיפוטי" בנדון, קרי - העלאת טענות הסותרות חזיתית "בצורה בוטה" זו את זו, על-ידי דוד רום. בהליך אחד גרס רום כי מקור חובו הנטען של אפל כלפיו, על סך שלושה מיליון שקלים, הינו בהלוואה שהלה הלווה לו, ובהליך אחר גרס כי מקור החוב בעמלה עסקית שגבה אפל, ואשר רום ואפל אמורים להתחלק בה שווה בשווה. השופט ברוך סקר את דוקטרינת ההשתק השיפוטי וקבע כי משמעלה בעל דין טענות עובדתיות סותרות בהליכים שונים באותו עניין, הוא מושתק מלהעלות טענה סותרת לטענה קודמת שהעלה, גם אם הטענה הקודמת שהעלה לא בהכרח התקבלה בבית המשפט, וזאת מכוח עיקרון תום הלב. בקשת העיקול נדחתה, עם זאת, ביטול בקשת העיקול הושהה ב-14 יום בכדי לאפשר לרום לערער.

עובדות המקרה

המבקש, זאב רום, הגיש נ' דוד אפל תובענה לתשלום של למעלה מ-12 מיליון שקל, ובמקביל, ביקש צו עיקול כנגדו.

טענות הצדדים

  • טענתו של זאב רום - רום גורס כי אפל חייב לו חוב בגין עמלה שקיבל אפל והתחייב להתחלק בה עם רום, והחוב עומד על סכום של כשלושה מיליון שקלים. לטענת רום, לאור חובותיו הרבים של אפל, עולה חשש סביר כי לא יוכל לפרוע את החוב נשוא התביעה, ועל כן יש להטיל עיקול על נכסיו.
  • טענתו של דוד אפל - טענתו הבסיסית של אפל, היא כי הבקשה הוגשה בחוסר תום לב קיצוני, שכן המבקש, רום, טען טענות סותרות בשני הליכים נפרדים. הוא הצהיר בבית המשפט חזור והצהר, כי הכספים הנתבעים בהליך הנוכחי אינם עמלה, ואף העלה טענה זו בערעור שהוגש לבית המשפט העליון על פסק הדין שניתן בתובענה השטרית. עם זאת, הגם שטען בהליך העיקרי את שטען, בבקשת ביניים זו, הוא טוען טענה הפוכה בתכלית, ולפיה כן מדובר בעמלה, ולפיה חב אפל בתשלום מחצית סכומה. לדברי אפל, אין להעלות על הדעת כי בעל דין יטען בהליך אחד טענה אחת, ובהליך אחר, טענה הפוכה. זאת ועוד, לטענת אפל, תביעתו של רום התיישנה.

קביעות בית המשפט

  • התנהגותו של אפל ראויה לכל גנאי - מדובר במי שלכאורה לפחות, מנהל עסקים במיליוני דולרים, מקבל סכומי עתק מגורמים שונים, מתנהל (והדברים גם בלטו בדיון) באדנות הגובלת ביוהרה, אך בפועל, אין דרך (או לפחות דרך נראית לעין) לשייך לו נכסים ספציפיים או כספים. כל העיקולים שהוטלו העלו חרס, כספים ונכסים הרשומים על שמו אין בנמצא, ומשעומת עם נתונים אלה בחקירתו, ענה אומנם בבוטות רבה לשאלות, אך תשובה עניינית לא ניתן היה להציל מפיו. ולמרות הכל, ניצב המבקש בפני מחסום בלתי עביר, לפחות בשלב הנוכחי של תביעתו, ודינה של בקשתו להטלת עיקולים על נכסי המשיב, להידחות.
  • האם יכול המבקש לטעון טענות סותרות בהליכים השונים? - בהליך אחד גורס רום כי שלושה מיליון הדולרים הינם הלוואה שאת החזרה חב לו אפל, ובהליך שני גורס רום כי אותם שלושה מיליוני דולרים הינם מחצית העמלה אשר אותה חב לו אפל.
  • השתק שיפוטי מהו? - נפסק כבר בברע"א 4224/04 בית ששון בע"מ ואח' נ' שיכון עובדים והשקעות בע"מ ואח', פ"ד נט(6) 625 כי "הטענה בדבר השתק שיפוטי יכולה להתעורר מקום בו אחד מבעלי הדין מעלה טענות עובדתיות או משפטיות סותרות באותו הליך עצמו או בשני הליכים שונים (...). התכלית שמאחורי ההשתק השיפוטי היא למנוע פגיעה בטוהר ההליך השיפוטי ובאמון הציבור במערכת המשפט וכן להניא מפני ניצולם לרעה של בתי המשפט". בית המשפט העליון באותה פרשה קבע כי מקום בו אחת הטענות מתקבלת על-ידי בית המשפט, לא ניתן לטעון בהליך אחר טענה עובדתית הפוכה לה. עם זאת, לדעת השופט אליקים רובינשטיין, לא ניתן להעלות טענה עובדתית סותרת גם אם זו לא התקבלה בהליך אחר, וזאת מכוח עיקרון תום הלב.
  • על רום חל השתק שיפוטי - שכן הוא העלה שתי טענות עובדתיות הסותרות זו את זו חזיתית באופן בוטה.
  • התיישנות - הסכם העמלות בין הצדדים, נחתם בשנת 1999. העסקה האחרונה בשרשרת ההתקשרויות ביחס לחברת הסלולר, נכרתה בסוף שנת 2001. באותו מועד, לכל היאוחר, קמה הזכות לקבלת העמלה מצ'רנוי. על כן חלה התיישנות בשנת 2008.
  • אי-ידיעת העילה? - טענתו של רום כי לא היה מודע להיווצרות העילה באשר לא שותף במו"מ, תיבחן מן הסתם בבוא העת, אך נכון לרגע זה אינה נראית רצינית, לאור העובדה לפיה הוא כיהן שיו"ר מועצת המנהלים של חברת הסלולר הבולגרית, מכוחו היותו נציגו של הבעלים, אותו צ'רנוי, כך שגם אם נודה מהליכי המכירה משלב מסוים, קשה לקבל את הטענה לפיה לא ידע על קיומם.
  • סיכום - תביעתו של המבקש עומדת בפני מחסומים דיוניים משמעותיים: השתק שיפוטי וטענת התיישנות שעוד תיבחן בהליך העיקרי. משכאן, נדחית הבקשה להטלת עיקולי והעיקולים הזמניים מבוטלים.

תוצאת ההליך

למרות שבקשת העיקולים נדחית לעת עתה, מעוכב ביצוע החלטת הביטול ל-14 יום מהיום, על-מנת לאפשר למבקש להגיש ערעור.

פרטי ההליך

- בבית המשפט המחוזי בתל אביב
- בפני הרשם שמואל ברוך
- בשם זאב רום: עו"ד זוהר לנדה ועו"ד רמי קלסר
- בשם דוד אפל: עו"ד ישראל שלו, עו"ד בן מולה ועו"ד ליטל נוגה

בשא (ת"א) 9877/09 זאב רום נ' דוד אפל
תאריך:  06/07/2009   |   עודכן:  06/07/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש מנע עיקול נכסיו של אפל בשל "השתק שיפוטי"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר הילזנרט
לאחר שמנהל מקרקעי ישראל הטעה במכתב מבולבל את זוכי המכרז וגרם להם בשגגה שלא לעמוד בתנאי המכרז הוא ביטל את זכייתם    בג"צ, למרות חששו הכבד שמא למראית עין יתפרש פסק הדין כמקל על כללי המכרזים, אישר את הזכיה
מאיר היזלרנט
עמותת נכים עתרה לבג"צ בבקשה שיורה על השוואת תנאי שיקומם לתנאי השיקום הגבוהים הניתנים לנכי משרד הביטחון ויקבע כי העדפת תנאי נכי משרד הביטחון היא אפליה אסורה    בג"צ: האפליה רלוונטית ומותרת
מאיר הילזנרט
אמה של נערה בת 14 שנדרסה למוות על-ידי אופנוע ביקשה מהפרקליטות להגיש ערעור על זיכויו של הנהג בבית המשפט    כנגד סירוב הפרקליטות לערער עתרה האם לבג"צ בבקשה שיורה לפרקליטות לערער    בג"צ דחה את בקשתה בשם עיקרון 'הפרדת הרשויות'
מאיר הילזנרט
בית הדין הרבני מצא כי הוראות תקנות סדר הדין האזרחי הקובעות כי הגשת בקשה ליישוב סכסוך בין בני זוג מהוות גם תביעה בענייני הפירוד ונוגסות בסמכויות הדיון של בית הדין הרבני אינן חוקיות    בג"צ העמידו על טעותו
מאיר הילזנרט
שופט בית המשפט המחוזי - שבניגוד לדבריו - למשפחתו קשרים ענפים עם צד לדיון, סירב לפסול עצמו מלדון בנושא    בערעור בעליון כותבת הנשיאה, שאין בקשרי משפחת השופט עם הצד לדיון כדי להשפיע על הכרעת השופט    מניין לה? - מדברי השופט עצמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il