X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
יהודית מליק-שירן משוררת, סופרת ופובליציסטית "בת אור" הוצאה לאור
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הקורא חרד לגורל הדמות השרועה על הכביש בתוך שלולית בוץ, הוא גם חרד באותה מידה לדמות המספרת את סיפורה
▪  ▪  ▪
הקורא כבר בפנים [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

כתיבה וידויית בגוף ראשון
הנובלה המתוארת כאן, היא רשומון של יומן אישי, אותו כתבה ורדה חורב, מנהלת הוצאת ספרים הנשואה באושר לבנצי, הגבר החתיך של חייה, והיא אימא של אלון הלומד בפנימייה. שפת הסיפור מתחילה בגוף ראשון בנימה של וידויי ואביא לכך דוגמאות רבות על תפקידה של שפה זו ומה היא עושה לקוראים הפוגשים אותה.
הסיפור נפתח בתיאור של תאונת דרכים. התפאורה היא של לילה גשום, אפרורי וקודר. אין שדה ראייה ומשום מקום במזג אוויר סוער מגיחה דמות על אופניים שפורצת אל הכביש הראשי כמו במשאלת מוות. מהסיטואציה הראשונה של הנובלה הקורא נשאב אל הדמות המספרת: "לא הצלחתי לבלום... העפתי אותה..., התחושה העוברת על הקורא היא תחושה של חרדה. אם רצה או לא רצה, הוא שותף לרגשותיה של ורדה חורב המספרת את קורותיה באותו לילה הרה אסון ששאב אותה לתוכו. הקורא חרד לגורל הדמות השרועה על הכביש בתוך שלולית בוץ, הוא גם חרד באותה מידה לדמות המספרת את סיפורה. "לצד הדרך... עצרתי... נשארתי... דרסתי... אמרתי... הכנסתי... הנחתי ..." ועוד (עמ' 39-8). כתיבה בגוף ראשון יוצרת קרבה בין הקורא למספר הסיפור. קרבה שנוצרת מתוך רצונו, במקרה שלנו רצונה של המספרת הכותבת ביומנה את חוויותיה, רגשותיה ומעשיה בתיעוד יומיומי. הקורא בעלילה הסיפורית שותף לכל מהלך של המספרת. הוא חש אותה, חרד לה, מזדהה עמה, הוא מעורב במה שקורה לה, מעין שותף סמוי המלווה אותה בתוך מחשבותיה. בניגוד למציאות חיינו, הקורא אינו יכול להתוודע אל יומן אישי, כי היומן לא פתוח לעיני הקוראים, זה יומן סודי השומר את סודותיה של המספרת אל עצמה, לעתים קוראים לו יומן אישי.
הקורא נושם את הניחוח שורדה חורב נושמת לעצמה בפתחו של יום, הקורא שותף אם רצה ואם לא רצה לכל מהלך מעשיה של הדמות המספרת ורדה חורב. "באותם רגעים התפללתי שהאלמוני שדרסתי יקום ללא פגע, חי ובריא. "שיקום", מלמלתי, "בבקשה שיקום" (עמ' 7). הוא שותף להצעה לקחת את הפצועה לבית החולים, הוא אפילו משבח אותה בלבו על הצעד הנכון שהיא בחרה לעשות, אך הדמות הפצועה מסרבת להתפנות לבית החולים. תחושתו מתערבבת בין הסכנה להכניס אדם זר הביתה לבין מצוות הכנסת אורחים. האם הנהגת שפגעה יכולה לסעוד בחוליו את זה שפגעה בו? חווה אִתה את הרהוריה: "פתאום הלב שלי החסיר פעימה מרוב בהלה. הכנסתי אדם זר הביתה. אולי היא נוכלת? איך לא דיווחתי למשטרה?...איך לא התעקשתי לקחת אותה לבית החולים" (עמ' 11)? הקורא כבר נמצא עמה בתוך הסיטואציה והיא ממשיכה אצלו ומטרידה אותו: האם נהגה נכון? מפחיד נורא להביא אדם זר הביתה, אלוהים אדירים, מה היא חושבת לעצמה? באיזה סיכונים היא מסתכנת? ההחלטה של הנהגת הפוגעת, המעורבות שלה בעקבות הפגיעה הופכת שתיים להיות שותפות וכל החיים משתנים מקצה לקצה אצל כל אחת מהדמויות. הקורא מבין שורדה חורב, היא אישה עם אחריות ולא תניח אישה שפגעה בה להתבוסס בבוץ ולמות בשולי הדרך. מציאות חיינו כל כך נוראית, יש תאונות של "פגע וברח", מעטים הנהגים העוצרים את נהיגתם אחרי שפגעו ומושיטים סיוע. וכאן בסיפור עוצמת הפגיעה, הנכונות לעזור מפתחת לנגד עיני הקורא דמות ערכית, שהוא שמח ללוות אותה ואת מעשיה לאורך כל הנובלה. התפאורה ביום גשום היא אווירת הסיפור המרחשת בין אסוציאציות רגשיות בהולות הפועלות על אוטומט. ההיגיון מגיח מידי פעם, אך הלבטים, השאלות, ההחלטות ולבסוף המעשים של המספרת מובילים את הקורא אל הסיפור הפנימי. התאונה היא סיפור המסגרת והסיפור הפנימי מזמין את הקורא להיכרות עם שתי הדמויות הנשיות בסיפור הזה.

סיפור בתוך סיפור
אהבה אינה יודעת גבולות ושתי הנשים הופכות למרקם אחד של אהבה הקורא שותף צמוד לשתי הנשים הוא חווה איתן את ההתקרבות המחודשת של שתיהן
▪  ▪  ▪

ורדה חורב מתוודעת אל ברברה בביתה, היא מציעה לה שירותי בית מלון. ברברה לא ניזוקה נפשית מהנפילה, אך לטשטש את הבהלה ואת הפחד השוכנים בלבה, היא יוצאת למסע של הכירות אינטימית עם בעלת הבית. אל ההכרות הזאת שותף גם הקורא הסמוי שבולע כל מילה, אך אינו יכול להביע את דעתו על המתרחש. לנגד עיניו עולות ומתעצבות שתי דמויות: הראשונה היא ורדה חורב, אשת קריירה עצמאית, מנהלת הוצאת ספרים, דקדקנית בעבודתה, רצינית מאוד, אם לאלון הלומד בפנימייה ואשתו האהובה של בנצי המרבה בנסיעות אל מעבר לים.
וברברה אלמונית שביקשה את נפשה למות ביום חורף סגרירי במיוחד. הדמות של ברברה יוצרת סיפור בתוך סיפור. סיפור המסגרת: תיאור תאונת הדרכים בליל חורפי וגשום. ותיאור תהליך השינוי שעובר על שתי הדמויות המהווה את הסיפור הפנימי של הנובלה.
בראשיתו של התהליך "לפתע נעמדה בפתח החדר" (עמ'16) הקורא שותף לראשית המהפך שחווה ורדה חורב. "ברברה השכיבה אותי בעדינות על השטיח. נשארתי ערה. אהבתי את הרגע הזה" (עמ' 18). זה משהו חדש שלא מוכר לורדה חורב, אך מוכר לקורא אלא שהוא כבר מבין לאן לוקחות אותו מחשבותיה של ורדה. "גופה הערום נצמד אל גופי. התחלנו לזוז, ידינו חיפשו זו את גופה של זו, עד שהתחלנו ליצור גלים קטנים במים" (עמ' 22). "התעוררתי בבוקר במיטה ריקה מברברה"(עמ'23). "על שימשת המכונית מתחת לווישר היה מונח פתק. פתחתי אותו בידיים רועדות וגיליתי מספר טלפון נייד. רק מספר! התיישבתי במכונית והתקשרתי למספר שבפתק: "הלו," נשמע קולה של ברברה מתוק וצלול. קפאתי במקומי ולא הצלחתי להוציא הגה. שמעתי שאת נוסעת ורציתי לאחל לך בהצלחה. סעי לשלום ותצליחי. את אישה נהדרת, ואני אוהבת אותך. ואני אוהבת אותך כמו שלא אהבתי אישה בחיי" אמרה וניתקה (עמ' 26). דמותה של ברברה הופכת לחידתית ועוצמתית עוד יותר במסתוריות שהיא יוצרת סביבה. מחד בחרה לשים קץ לנפשה ברגע אחד של מהלומה שהחיים הביאו לפתחה וברגע אחר התאהבות של אישה ברעותה, יש בה תחושה של פלרטוט זמני (סטוץ הרפתקני). ורדה חורב, אישה שקולה מיושבת בדעתה, נאמנה עד מאוד לבנצי שלה, פתאום מגלה שלבה וגופה עורגים למגעה של ברברה אישה זרה שמלמדת אותה שאפשר לא להיות נאהבת רק על-ידי בנצי שלה, אלא לגלות בעצמה את רזי האהבה גם לאישה שנכנסה פתאום לחייה ללא אזהרה.
החברה בישראל חצויה במגדר זהויותיה לגבי אהבת נשים. החברה החילונית מאפשרת מקום להכיל בתוכה את היוצאים מן הכלל. הם נבראו מצלמו של אלוהים ויש להם זכות קיום כמו לכל אדם בחברה הישראלית המודרנית. בחברה הדתית השנויה במחלוקת אהבת נשים היא מוקצה מחמת מיאוס. החברה החילונית מחנכת את ילדיה לתת מקום ולהכיל את הזר והשונה, את המוגבל והדוחה, את היפה והמכוער. אהבת הנשים בנובלה הזאת מתארת את התהליך המתפתח בעדנה ובאהבה. ברברה מתוודה באוזני ורדה שהיא אוהבת אותה. שלוש המילים האלה משנות לורדה את החיים. היא מוותרת על זוגיות עם בנצי ויורדת מהמטוס שהיה יכול להביאה לחיים חדשים בארץ אחרת.. כן בתחושות הבטן של ורדה, היא מרגישה שהיא לא לבד בשדה התעופה. בדקה התשעים לפני ההמראה ורדה יורדת מהמטוס וברברה רצה אליה משדה התעופה.
האהבה אינה יודעת גבולות ושתי הנשים הופכות למרקם אחד של אהבה. הקורא שותף צמוד לשתי הנשים הוא חווה איתן את ההתקרבות המחודשת של שתיהן. ברברה "יוצאת קיבוץ. היא קרויה ע"ש סבתה מצד אמה ובקיבוץ תמיד נחשבה לעוף מוזר. הוריה נפטרו בקיבוץ. כשבחרה ללמוד אמנות הקיבוץ לא תמך ברצונה" (עמ' 28), היא עזבה את הקיבוץ ועברה לעיר הגדולה. בה למדה קורסים שונים הקשורים לאהבתה לאמנות. היא מתפרנסת ממכירת עבודותיה. לא נישאה ולא הקימה בית. בלילה שיצאה על אופניים וביקשה את נפשה למות. הבינה שבדיקה שגרתית והתוצאה היוו בריחתה מהתמודדות במחלה. ממוגרפיה הבדיקה כשהיא נעשית בזמן היא יכולה להציל חיים. ורדה נרתמת מיד לעזרתה ומשכנעת אותה שהיא לא לבד. ברברה מתחילה תהליך כימותרפי והחברות של ורדה וברברה הופכת לחברות אמיצה של תומכת ונתמכת בשותפות גורל. רק מי שחווה את התהליך הטיפולי למגר את הסרטן שהתפשט בשד, יודע שבאות תופעות הלוואי ומבליטות את רזון הגוף, את נשירת השיער, את העיניים הבולטות ואת עצמות הלחיים הגבוהות. אחד השיאים בסיפור היפהפה הזה שורדה מגלחת את ראשה של ברברה ולא עומדת בבכייה, כשהיא רוצה לגלח את ראשה, ברברה עוצרת אותה ולא מסכימה לכך. "היא ניגשה אלי וחיבקה אותי חזק ורך. "טוב שאת לא במקומי," אמרה,"כי אני בחיים לא הייתי יודעת איך להיות במקומך."(עמ' 37). צריחות השחפים ליוו שתי דמויות ההולכות על החוף, משהו צלול וטהור ריחף באוויר. כך כותבת ורדה ביומנה, "משהו שהספרים קוראים לו "אושר" .שותפות גורל והזדמנות לאהוב הם אלה המביאים את האמונה והתקווה ללכת ביחד ממקומות נמוכים אל פסגות ההרים, שם האהבה יכולה להכיל, לקרב ולחבק. ויש בכוחה לרפא כל מכאוב פיזי ונפשי.. סיפור יפהפה שערוך היטב באיפוק, בצמצום המבע על-ידי ורד זינגר, שעשתה בספר עריכת מופת ממש. הוצאת הספר ב"פיוטית" הוא מפעל משותף של שושנה ויג ובתה איה לקדם את הספר המהווה תרומה נעלה וערכית לנאבקות בסרטן השד ולריווחתן.
אירית סלע גיבורי, היא אחות פנסיונרית, שאוהבת לצלם את הסובב אותה. היא מציירת וכותבת את הגיגיה, עבודותיה פורסמו באנתולוגיות שונות ובכתבי עת ספרותיים כמו "בגלל","מאזניים" ו"נתיבים", עוד נשמע עליה בעתיד.

ברברה מאת אירית סלע גיבורי, נובלה, 39 עמ' "פיוטית" 2016. אירית סלע גיבורי, היא אחות פנסיונרית, שאוהבת לצלם את הסובב אותה. היא מציירת וכותבת את הגיגיה, עבודותיה פורסמו באנתולוגיות שונות ובכתבי עת ספרותיים כמו "בגלל","מאזניים" ו"נתיבים", עוד נשמע עליה בעתיד.
תאריך:  02/08/2016   |   עודכן:  02/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שושנה ויג / Shoshana Vig
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משהו שהספרים קוראים לו "אושר"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה לברברה
ברברה  |  3/08/16 22:46
 
- יומן רשומון
יהודית מליק-שירן  |  4/08/16 10:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לוין
מתוך הנובלה "מדובר בסך-הכל בשישים וחמישה ילדים חסרים" מאת עמלה עינת
יוסי ריבלין
"היופי הזה שיש" מכיל עשרות שירים וצילומי טבע פרי עטו ומצלמתו מונסונגו אמן רב-תחומי – משורר וצלם - נולד בצפת ומתגורר היום ביישוב גן-נר שלרגלי הגלבוע    "היופי הזה שיש" הוא שירת חייו, שירים שכתב ותצלומים שצילם מתוך הקשר האינטימי שלו עם המילים ועם המראות
ציפי לוין
״התותח״, מאת ססיל סקוט פורסטר, הוא סיפורם של חבורת גברים בני ספרד, שנסיבות המלחמה בה כבשו צבאות צרפת הנפוליאונית את ספרד, ליכדו אותם סביב תותח ארד גדול וכבד, שביכולתו להכריע את המערכה
ציפי לוין
מדוע צעירים שכל חייהם לפניהם בוחרים במוות? מהם סימני האזהרה?    ספר ראשון מסוגו, שעורכיו והכותבים בו הם מהמובילים בתחום, בישראל ואף בעולם, והוא מביא גילויים וחידושים בנושא
ציפי לוין
הסיפור ב"עיזבון" הוא "רומן מפתח" השואב השראה מחיי המחברת עינת גשרי, והדמויות מבני משפחתה, שזכו אי-אז לתהילה חולפת - ונחלו גורל טרגי, למרות ההצלחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il