X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מקורות
ניצולי שואה שהיו בגטאות אשר נולדו לפני 1937 ועבדו בגטו תחת כיבוש גרמני וכן הגישו בקשה לקבלת קצבת זקנה מהביטוח הלאומי בישראל, זכאים לקבל קצבה מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה.
לאחרונה הגרמנים הכלילו בחוק הגטאות אזורים שכוללים בין היתר ערים ברומניה, בולגריה וסלובקיה
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

אנו מתקרבים ליום השואה 2017 שיחול השבוע ויש עדיין ניצולים רבים שלא מימשו חלק מזכויותיהם החשובות. במקרים רבים, מימוש הזכויות יכול לעשות שינוי משמעותי בחייהם של הניצולים ובני משפחתם שתומכים בהם. רק השבוע מבקר המדינה קבע שאחת הבעיות המשמעותיות היא חוסר המודעות והעזרה בנושא הזכויות.
הנה עיקר העידכונים בנושא הפיצויים:
פנסיה סוציאלית מגרמניה ליוצאי גטאות כולל רומניה טרנסניסטריה ובולגריה וגטאות נוספים שאושרו לאחרונה: ניצולי שואה שהיו בגטאות אשר נולדו לפני 1937 ועבדו בגטו תחת כיבוש גרמני וכן הגישו בקשה לקבלת קצבת זקנה מהביטוח הלאומי בישראל, זכאים לקבל קצבה מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה. בתנאים מסוימים ייתכן גם תשלום רטרואקטיבי משנת 1997. לאחרונה הגרמנים הכלילו והרחיבו בחוק הגטאות אזורים שונים שכוללים בין היתר את רומניה - קונסטנצה, גינטה, וטקוץ. בעבר כבר הכירו בטרנסניסטריה, בצ'רנוביץ ובמוגילב.
בולגריה - סופיה - הרובע היהודי - יוץ בונאר, בלגואבגרד, ביאלה סלאטינה, ברקוביצה, בורגס, דופניצה, וראצה, וידין, וארנה, חאסקובו, טרזיאן, לום, לוקוביט, נובי פאזאר, סטארה זאגורה, סיליסטרה, סליבן, סמוקוב, פילבן, פרדיננד, פאזארדז'יק, צ'ירפאן, קיוסטנדיל, קרנובט, ראזגרד, רוסה, שומן.
סלובקיה - ברטיסלבה, ויהן, סרד, נובסקי. כמו-כן הכירו בגטו אמסטרדם, גטו שנחאי בסין ועוד' המידע הנ"ל חל על כל הגטאות שהיו באירופה ושהניצולים ויורשיהם טרם הגישו בקשות לפנסיה סוציאלית.
זכויות היורשים של יוצאי גטאות (כולל כל הגטאות שהוזכרו בפסקה הקודמת):
האלמנים או אלמנות של יוצאי הגטאות זכאים לפנסיה חודשית לכל החיים. בנוסף, היורשים שהם לא האלמנים של הניצול אלא ילדיו או כל יורש חוקי אחר על-פי צוואה, יכולים לקבל תשלום רטרואקטיבי אחד עבור התקופה בין 1.7.97 ועד ליום פטירתו של הניצול. בהתאם לתנאים הבאים (האלמנים צריכים לעמוד רק בתנאים 1 ו-3 ושאר היורשים - ילדים או על-פי צוואה צריכים לעמוד בשלושת התנאים יחד):
1. הניצול שנפטר עבד בגטו ולא הגיש מעולם בקשה לביטוח הסוציאלי הגרמני.
2. הניצול נפטר לאחר 27 ביוני 2002.
3. הניצול הגיש בקשה לביטוח הלאומי בישראל לקבלת קצבת זקנה לאחר 1.4.75 (או עמד בתנאים הנדרשים לקבלת קצבת זקנה, כולל בקשות עבור עקרות בית, אשר נולדו לאחר 1.1.31 ולא הייתה להן בישראל תקופת ביטוח מספקת, כמו-כן כולל עולים חדשים אשר עלו לארץ מאוחר, אשר גם להם לא הייתה תקופת ביטוח מספקת).
גמלה חודשית לכל החיים ממשרד האוצר בישראל
לפני מספר שנים פסק בית המשפט העליון של מדינת ישראל שלישראלים תושבי ישראל שעלו מרומניה, מבולגריה, מטוניס, מלוב ומחלק משאר אירופה שחיו או היו עוברים במלחמת העולם השנייה, יש זכות חוקית לקבל גמלה חודשית לכל חייהם כניצולי רדיפות הנאצים. את הגמלה משלם משרד האוצר הישראלי.
תושבי ישראל שזכאים לקבל את הגמלה החודשית מהאוצר צריכים לעמוד בארבעה תנאים ביחד (לא ניתן לוותר על אחד התנאים):
1. יוצאי רומניה ובולגריה - נולדו עד יוני 1945 (בולגריה עד 4 ביולי).
יוצאי לוב - נולדו עד נובמבר 1943.
יוצאי תוניס - נולדו וחיו שם עד מרץ 1944.
2. עלו לישראל עד אוקטובר 1953 (בגין הסכם השילומים בין ישראל לגרמניה).
3. לא מקבלים גמלה אחרת כנרדפי הנאצים (למעט פנסיה סוציאלית מגרמניה).
4. הזכאים הינם תושבי ישראל בלבד.
יוצאי פולין, גרמניה, צרפת, הונגריה, סרביה, קרואטיה, צ'כובסלובקיה, ליטא, איטליה וכן מדינות נוספות שהיו תחת כיבוש או השפעה גרמנית:
תושבי ישראל בלבד - יוצאי מדינות אירופיות אלו ונוספות שהיו תחת כיבוש גרמני ושעדיין לא מקבלים גמלה כלשהי שקשורה לנאצים יכולים לקבל גמלה זו של האוצר בתנאי שנולדו לפני מאי 1945 (יש מדינות שבהן המועד הקובע שונה, גם עוברים שהיו תחת כיבוש גרמני זכאים) ועלו לישראל לפני אוקטובר 1953 (למעט פנסיה סוציאלית מגרמניה ששולם עבורה בעבר). יוצאי גרמניה, צרפת ואיטליה שהייתה להם אזרחות זרה בעלייתם ארצה זכאים גם. (למען הבהר ספק - גם אם לא הייתה להם אזרחות זרה הם זכאים).
גמלה חודשית ממשרד האוצר ליוצאי גטאות ומחנות שעלו גם אחרי 1953:
יוצאי גטאות ומחנות שהינם תושבי ישראל ועלו גם אחרי 1953 ולא מקבלים עדיין שום גמלה חודשית הקשורה לרדיפות הנאצים, זכאים לקבל קצבה חודשית ממשרד האוצר בסך של 2,250 שקל. המידע הזה נכון גם לכל הגטאות החדשים שהוכרו בבולגריה, רומניה, סלובקיה. ראו פרוט הגטאות למעלה בפסקה על פנסיה סוציאלית מגרמניה ליוצאי גטאות.
הגמלה המינימאלית היא 2,250 שקל לחודש ובנוסף הטבות כגון: דמי הבראה אחת לשנה על סך כ-2,000 שקל, הנחה בארנונה, פטור מתרופות בקופת חולים.
הגמלה ניתנת ממועד הגשת הבקשה למשרד האוצר והיא לא ניתנת רטרואקטיבית!
את הגמלה ניתן להגדיל בעזרת שתי אפשרויות:
1. הכרה במחלות נוספות מעבר להכרה הבסיסית.
2. הגדלה הגמלה בשל מצב כלכלי - הכנסות אישיות נמוכות.
הגדלת הגמלה על-ידי הכרה במחלות נוספות:
ניתן להגדיל את אחוזי הנכות ובזכותם את הקצבה החודשית על-ידי הגשת בקשה להכרה במחלות נוספות שלא הוכרו עדיין על-ידי האוצר. האוצר מכיר במחלות שונות על-פי קריטריונים שונים, לפי שתי קבוצות עיקריות - אלה שהיו במחנות ובגטאות ואלה שלא היו. המחלות הן: אוסטאופורוזיס - בריחת סידן, סוכרת, סרטן המעי הגס, סרטן ריאות, בעיות לב, בעיות עור, לחץ דם, סוכרת, דמנציה ועוד'.
הגדלה בשל מצב כלכלי - הכנסות אישיות נמוכות:
בקשת תגמול לפי הכנסה נמוכה:
מקבלי הגמלה מהאוצר, שמשתכרים פחות מ-5,590 שקל - סה"כ הכנסות אישיות לחודש באופן אישי כולל הגמלה מהאוצר, יכולים לקבל תוספת של מאות שקלים כהשלמה ל-5,590 שקל והטבות משמעותיות נוספות. כמו-כן, מי שיוכר בשל מחלות שונות שהאוצר מכיר בהן, ב-40% נכות עד 49.9% ומשתכר פחות מ-6,090 שקל, יקבל השלמה לסכום זה.
בקשת תגמול מוגדל לפי הכנסה נמוכה:
מקבלי הגמלה שיוכרו, בגלל מחלות שונות שהאוצר מכיר בהן, ב-50% נכות ומעלה, ולא מגיע ל-9,190 שקל בחודש סה"כ הכנסות אישיות כולל הגמלה מהאוצר, יוכל לקבל השלמה מעבר לגמלה ושאר ההכנסות האישיות ל-9,190 שקל. בעלי אחוזים גבוהים יותר יוכלו לקבל השלמה לסכומים גבוהים יותר עד 10,305 שקל לבעלי 80% נכות ומעלה.
הבהרה: נלקחות בחשבון סה"כ ההכנסות האישיות של מקבל הגמלה, שכוללות את הגמלה מהאוצר, תשלומי פנסיה, קצבת זקנה מביטוח לאומי וכל הכנסה אישית אחרת. חשוב: המבחן הוא הכנסות אישיות בלי קשר להכנסות של בן הזוג.
קרן סעיף 2 שנותנת גמלה תלת חודשית של 1,010 אירו:
ניצולים מאירופה (גם כתינוקות וגם כעוברים) שעדיין לא מקבלים שום גמלה שקשורה למלחמה ועלו אחרי 1953 והיו בזהות בדויה (חיו כנוצרים תחת כיבוש גרמני) או במסתור לפחות חצי שנה בזמן המלחמה (גם כתינוקות וגם כעוברים) יכולים לקבל לפי קרן סעיף 2 שנותנת כל 3 חודשים רנטה של 1010 אירו. מקבלי קרן סעיף 2 מקבלים בנוסף גם השלמה חודשית ממשרד האוצר כדי שיהיה להם את המינימום של 2,200 שקל בחישוב חודשי וכן את כל ההטבות הנוספות שמוזכרות למעלה שמקבלים הניצולים מהאוצר בישראל.
יוצאי רומניה זכאים לפיצויים מממשלת רומניה בגין הרדיפות:
ילידי רומניה עד שנת 1941 (לא כולל) זכאים לקבל מממשלת רומניה פיצויים על הרדיפות שעברו במלחמה (גם כילדים מאוד קטנים) ע"פ קריטריונים שונים. הפיצויים הם כ-180 דולר לחודש. לצורך קבלת הפיצויים דורשים הרומנים שעל הניצול לחדש את האזרחות שלו ורק אח"כ הוא יכול להגיש את הבקשה. הפיצויים הם מרגע קבלת הבקשה ולא רטרואקטיבית והם לכל החיים.
דרכון רומני ודרכונים אירופיים: ברגע שמחדשים את האזרחות עבור הפיצויים ניתן להוציא דרכונים אירופיים של האיחוד האירופי עבור מקבל הפיצויים וכן עבור הילדים והנכדים עבור לימודים ועבודה באירופה כאירופים לכל דבר בהנחות משמעותיות בשכר הלימוד ובחלק מהמדינות לימודים בחינם. גם יוצאי מדינות אחרות וצאצאיהם כגון בולגריה, פולין, צכיה, גרמניה, הונגריה ועוד' זכאים בתנאים שונים להוציא דרכונים אירופיים. גם דרכון פורטוגלי ניתן כיום לקבל לצאצאים של גרוש ספרד.

הכותב הוא בן של נרדפי הנאצים ולכן בחר לעסוק בפעילות חברתית זו, במסגרתה הוא מדריך ישראלים אחרים כיצד לקבל זכויות אלו. מכיוון שיש מידע רב וחשוב לספר ולהדריך למי שמגיעות זכויות אלו על-פי חוק, ניתן ליצור איתו קשר במייל או להשאיר הודעה בטלפון שבו מגיעים ישר למזכירה האלקטרונית שמיועדת לקבלת הודעות. עדיף להתכתב איתו במייל כי במייל הוא יכול להגיב מהר יותר מאשר בטלפון.
יש לכתוב בדוא"ל או להשאיר בהודעה בטלפון הנייד, פרטים אישיים כגון: שם, ארץ מוצא, תאריך לידה, שנת עלייה והאם מקבלים כיום גמלה כלשהי שקשורה לשואה, ואם כן - איזו. דוא"ל: .comgmail@shoa.rights טלפון נייד: 6665123-055
אתר: www.amibar.coi.co.il
תאריך:  23/04/2017   |   עודכן:  23/04/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
דוד חרמץ
עשרות שנים מסופר סיפור היסטורי על הרב הראשי הרצוג, שאיתר לאחר השואה, ילדים יהודים במנזרים, בדרך מקורית: בכל מנזר הוא קרא בפני ילדי המקום את קריאת 'שמע ישראל'. למשמע קריאה זו פרצו ילדים רבים בזעקות שבר: 'טאטע', 'מאמע' (אבא, אמא)    גם במגזר החרדי עובר הסיפור מדור לדור, אלא שבמרכזו עומד הרב יוסף כהנמן, שהיה ראש ישיבת פוניבז'    כעת קובעת חוקרת השואה, ד"ר אמונה נחמני-גפני, שמדובר במיתוס
אליהו קאופמן
את מר בן-גוריון - האנטי דתי, ואת חבריו, זה לא עניין כאשר הם קבעו את התאריך הזה על סמך "מרד גטו וורשא", כביכול, ולמעשה בתאריך שבו בכלל המרד בוורשא לא החל
איתמר לוין
מחקר העומד להתפרסם גם בעברית טוען, שאדולף היטלר היה מסומם לאורך חלק ניכר מהקריירה שלו. אפשר להתווכח האם מדובר בממצא חדש; מה שברור הוא, שיימצאו מי שיבקשו לנצל לרעה את המחקר ולהפחית מאשמתו של הרודן
מאיר חוטקובסקי
הדור השני לשואה לא תמיד רצה לשמוע על האסון הנוראי שהתרחש במאה הקודמת לעם היהודי    טלי נתיב עירוני, סופרת, עיתונאית ואשת טלוויזיה, דור שני של שורדי השואה, מכה על חטא ויוצאת ידי חובה בכתיבת ספר, ספק אוטוביוגרפי, שיצא לאור זה לא מכבר ומתמקד בנושא השואה
תרצה הכטר
טראומות היסטוריות הן אירועים שהתרחשו בעברו של עם ונחקקו בזיכרון הציבורי. חלקם הם אירועים מייסדי זהות או זהויות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il