X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איתן טמיר פסיכולוג וראש מכון טמיר מכון תמיר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
התנהגות פסיכופתית אינה מוגבלת אך ורק למערכת הכליאה ניומן מעריך ש-1% מהאוכלוסייה הכללית עונים על ההגדרה של פסיכופתיה
▪  ▪  ▪
לא רק בכלא [צילום: אמיליו וסקז/AP]

פסיכופת מוגדר כאדם כריזמטי, בעל אינטליגנציה גבוהה אשר אינו מסוגל לחוש אשמה, חרטה או חרדה בנוגע למעשיו.
הוא לרוב משתמש באלימות או בהפחדה בכדי לשלוט באחרים ולספק את צרכיו האנוכיים. האם על-פי הגדרה זו, ייתכן שחלק מעורכי הדין, הפוליטיקאים ואנשי העסקים הינם פסיכופתיים?
המושג 'פסיכופת' מעורר מיד מחשבות הקשורות לאלימות, לשפיכות דמים ולדמותו של חניבעל לקטר ב'שתיקת הכבשים'. אולם מחקרים שנערכו באוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון לאורך 25 שנים, עשויים לשנות את התפיסה העמוקה והמושרשת הזו. אנשים מבצעים פשעים איומים ובלתי נתפסים, אך האם הם זה בהכרח אומר שהם פסיכופתיים?
מהי פסיכופתיה בדיוק?
בכתבה מצוינת באתר Psychcentral סוקר ג'וזף ניומן כמה שאלות אבחוניות במחקרים שערך בקרב אסירים בבתי הכלא בויסקונסין, מתוך הנחה כי הבנה נכונה של פסיכופתיה הינה בעלת השלכות משמעותיות באשר לדרכי הטיפול באסירים ברחבי העולם, במיוחד באלה שהוגדרו כפסיכופתיים באופן שגוי.
לדברי ניומן, דאגתו העיקרית נובעת מהשימוש החופשי מדי במושג 'פסיכופת' ללא הבנה אמיתית ומספקת של אלמנטים מרכזיים במושג זה. כתוצאה מכך, המושג מיוחס לפושעים ולעברייני מין, שיתכן שהתנהגותם נובעת מגורמים סביבתיים או מקשיים נפשיים הניתנים לטיפול יותר מאשר פסיכופתיה.
עם זאת, הניסיון לשנות סטראוטיפים על-אודות קבוצה מגונה ומושמצת בחברה כרוך בתהליך ארוך ומייגע. דבר ראשון, עריכת מחקרים בבתי כלא היא משימה מורכבת לביצוע היות שהחוקרים נדרשים להתמודד עם אילוצים הקשורים לגישה אל האסירים ולהגנה על זכויותיהם.
דבר שני, פסיכופתיה הינה נושא מחקר שנוי במחלוקת, וניומן אשר הציע תיאוריה פרובוקטיבית בנושא, נאלץ להתמודד עם ביקורת והתנגדות מצד הקולגות שלו. אולם, עם הזמן והודות למחקרים הרבים שערך, הוא הצליח להוכיח את טענותיו בקרב הקהילה המדעית.
אז מיהם פסיכופתים?
כפי שצוין לעיל, מדובר באנשים המשתמשים במניפולציה, אלימות והפחדה על-מנת לספק את צורכיהם האגואיסטיים ולהשיג שליטה באחרים. הם יכולים להיות אינטליגנטים וכריזמטיים, אך חסרי יכולת להרגיש אשמה, חרטה או חרדה כתוצאה ממעשיהם. חוקרים מעריכים כי 15-25% מהגברים ו-7-15% מהנשים בבתי הכלא בארה"ב מפגינים התנהגויות פסיכופתיות.
עם זאת, התנהגות פסיכופתית אינה מוגבלת אך ורק למערכת הכליאה. ניומן מעריך ש-1% מהאוכלוסייה הכללית עונים על ההגדרה של פסיכופתיה. באופן מפתיע, רבים מאותם אנשים עשויים לנהל חיים קונבנציונאלים לחלוטין כרופאים, מדענים, עורכי דין, אנשי עסקים ואפילו פסיכולוגים.
חוקרים התנהגותיים נוהגים להשתמש בשאלון האבחוני The Hare Psychopathy Checklist, אך למרות הקונצנזוס בנוגע לדרך הטובה ביותר לאבחון פסיכופתיה, עדיין קיים חוסר הסכמה באשר לגורמים המובילים להפרעה זו. התאוריה המרכזית גורסת כי פסיכופתים אינם מסוגלים לחוש פחד ואמפתיה, מה שהופך אותם לאדישים ולחסרי אכפתיות לרגשותיהם של אחרים.
אולם, לניומן יש רעיון שונה. הוא מאמין כי פסיכופתיה היא למעשה סוג של לקות למידה או 'כשל בעיבוד המידע' הגורם לפרט להתעלם מההשלכות של מעשיו כאשר המעשים מזכים אותו בתגמול מיידי. ההתמקדות במטרה קצרת הטווח גורמת לפסיכופתים לחוסר יכולת להבחין ברמזים או בסימנים בסביבתם כמו פחד וחוסר נוחות של אדם אחר.
באחד המחקרים שערך, בחן ניומן באיזו מהירות פסיכופתים, בהשוואה לאנשים לא-פסיכופתיים, מגיבים לתמונות עם כיתוב מוטעה על-ידי מענה על השאלה מה הם רואים בתמונה (למשל ציור של חזיר עם הכיתוב 'כלב')? הממצאים הראו כי פסיכופתים בקושי הבחינו באי ההתאמה בין התמונה לכיתוב ולכן ענו בצורה מהירה יותר על השאלה. ניומן טוען כי זוהי דוגמה לקושי של פסיכופתים להבחין ולעבד רמזים וניואנסים בסביבתם שהינם ברורים ומובנים לחלוטין לכל אדם אחר. יתרה מכך, לדברי ניומן, אנשים נוטים לחשוב שפסיכופתים הינם אדישים ונטולי פחד אך יש משהו מעבר לכך. לטענתו, כאשר הרגשות הם המוקד העיקרי שלהם, הפסיכופתים מפגינים תגובות רגשיות נורמטיביות, אך כשהם מתמקדים במשהו אחר הם הופכים לחסרי רגישות או אכפתיות לרגשות של אחרים.
חשיבה מעניינת ויצירתית זו פותחת בפנינו אפשרויות חדשות לאבחון פסיכותפיה.

תאריך:  13/03/2018   |   עודכן:  13/03/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 תוכנית ויסקונסין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגדרה שונה של ׳פסיכופת׳
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נכון לגבי עו"ד. בפרט אלה שמייצ
פרוייד  |  14/03/18 12:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
השמאל הציוני חתום על ההונאה של עם ישראל ביוני 1967, כשהבין שהוא העלה אותנו על שרטון של אופוריה, הטומנת בחובה סכנה קיומית זה כבר היה מאוחר    את שרביט ההונאה כבר לפת בחוזקה ימין משיחי, שלמעשה הוא כיום הכוח החזק המנווט את מדיניות ממשלת ישראל
אליקים העצני
ולמה רק "הכיבוש" מעניין אותם ולא חצי מיליון נרצחים בסוריה, למשל? ומדוע העדר מדינה לערביי א"י, שזהותם הלאומית מפוקפקת, מדיר שינה מעיניהם, אך גזלת העצמאות מן הכורדים - אומה עתיקה, עם שפה ותרבות לאומיים מובהקים, שוחרת שלום אינה "מזיזה" להם? אולי מפני ששם טורקים וכאן - יהודים?
אסתר שניאורסון גרי
רכבת לילה של נשיאים, זמרים, שחקנים, 5,000 אורחים עשו פעמיהם לישראל    לא, לא חברי איפאק הגיעו    היום הגדול הוא 'יום הולדת חגיגה נחמדת' לשמעון פרס
יוני בן-מנחם
התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ המכונה "עסקת המאה" נתפסת בעיני הפלשתינים כתוכנית לחיסול הבעיה הפלשתינית. חודש מאי שבו מציינים הפלשתינים 70 שנה ל"נכבה" עלול להיות מבחינתם חודש שמתחילה בו "נכבה" חדשה
רפי לאופרט
לחקירה המתנהלת כשכללי משחק יסודיים מעוותים באופן גס בלחץ של תקשורת אגרסיבית ועוינת, מצטרפת התנהלות של הדרגים המבצעים ושל הממונים עליהם שמעוררים ספקות; הדברים חסרים את הניחוח של הוגנות וצדק. אם יתברר שהמקרה של נתניהו נשען על שימוש מופרז בעדי-מדינה ופרשנות מחמירה גרידא, מה שיעלה מ"התרגיל" הפתטי כולו הוא אדי-מדמנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il