X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
קהִילת המודיעין הישראלית אפופה בחשאיות אומרים, שיוקרה וחשאיות הם כלי נשקה הסודיים אנחנו יודעים על פעולותיה באיחור רב, אם בכלל, אלא אם איתרע כישלון
▪  ▪  ▪
שבתאי שביט [צילום: מילנר משה/לע"מ]

לכאורה, זו ממלכת הסוד, אלא שבמחוזותינו מעמדו של אדם בחברה נבחן על-ידי כמות הסודות שהוא יודע, ועל-ידי טיבם. לכן, כנראה, מרבים בכירים לשעבר במערכת הביטחון, כולל אנשי אמ"ן, 'מוסד' ושב"כ, להתראיין על כל גבעה רמה ולפרסם את זיכרונותיהם. מקוּם המדינה, היו ל'מוסד' תריסר ראשים - כמו לשב"כ. כשליש מהם פרסמו עד כה ספרים1. לאלה צריך להוסיף, כמובן, את הספרים שכתב איסר הראל, "הממונה" המפורסם והראשון מכולם, שלא כללתי ברשימת שני תריסר ראשי הארגונים.
קהִילת המודיעין הישראלית אפופה בחשאיות. אומרים, שיוקרה וחשאיות הם כלי נשקה הסודיים. אנחנו יודעים על פעולותיה באיחור רב, אם בכלל, אלא אם איתרע כישלון. מעט מאוד מידע נמסר בזמן אמת, או קרוב להתרחשותו, ולרוב, באמצעות ציטוט ממקורות זרים בלבד2. כתוצאה מכך יש לקהִילת המודיעין הישראלית בעיה ניכרת ביחסי ציבור. ספרי ראשי 'המוסד', כולל ספרו של שביט, אינם מתקנים את המצב, כפי שהראתה כלילה מגן בספרה3. למרות שכמה ממונים על 'המוסד' ועל השב"כ הבינו זאת, וניסו לתקן, רשמית, אין עדיין לשני הארגונים הללו דובר ו/או גוף ליחסי ציבור, והם מתמודדים אד הוק ודי בחובבנות עם משברים.
להקדמתי אוסיף עוד סעיף - על דרך הייסורים, שעובר כתב-יד של ספר של בכיר (נוכחי, או לשעבר) במערכת הביטחון עד שהוא מאושר לפרסום. אם הוא איש צבא, כתב-היד עובר למחלקת ביטחון מידע באגף המבצעים (אמ"ץ) במטכ"ל, וממנה לממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב). אחרי אישוריהם, יעבור החומר לצנזורה. לפניה, יעבור כתב-היד של הבכיר לוועדת השרים לאישור פרסומים במשרד ראש הממשלה. רק כשכל הגופים הללו מאשרים, יכול הבכיר, שאינו רוצה להסתבך בפלילים, לפרסם את ספרו4.
ואני כבר כבן שבעים שנה, וכתבתי, ערכתי וקראתי לא מעט, כדי שאוכל לסתור את האמירה, שלכאורה מנוטרל ספר של בכיר לשעבר מכל מידע, שיכול לפגוע אליבא דשומרי-הסף בביטחון המדינה. ואינכם זקוקים לזכוכית מגדלת חזקה מאוד, כדי למוצאו.
בנוסף, נפרצים תדיר הסכרים, שנועדו לשמור על סודות המדינה כמוסים5, כשבכירים לשעבר בקהִילת הסוד מרבים להתראיין בתקשורת האלקטרונית, כדי לקצר תהליכים, כדי ליחצן את עצמם6, או לקדם רעיון. ויש אפשרות, שהבכיר לשעבר שואף לקריירה פוליטית, או שיש לו 'בטן מלאה' על ראש הממשלה, או על שר הביטחון.
דל בפרטים אישיים
ספרו של שבתי שביט שונה לחלוטין. כמעט שאין בו מידע אישי על מחברו; ואין בו התפארות מקובלת בקרב גנרלינו, שהציל במו-ידיו את המדינה ואת העם. לעומת זאת, יש בו דיון מעמיק על אירן, ששביט התמחה בה ומכירהּ היטב; על מלחמת יום הכיפורים (ראו להלן); על סוגיות במודיעין ובטרור (שביט מכהן כיו"ר המכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה); על יחסינו עם ירדן ועם העולם הערבי; על מלחמת המפרץ; ועל מלחמת לבנון השנייה. פרק מרתק הוא דברים, שכתב/אמר שביט לזכר לוחמים ובכירים ב'מוסד', שהכיר במהלך שנותיו בארגון7. הדברים הללו - כמו דבריו על יצחק שמיר, ראש הממשלה, שעבד במוסד, ומינה את שביט לראש הארגון - מרימים מעט את מסך הסודיות, הפרוס עדיין בצדק על הארגון.
חשש
בבית-הספר הריאלי בחיפה למד שביט ערבית, ובתום לימודיו והתגייס לסיירת מטכ"ל. ממנה הגיע למוסד, באמצע שנות השישים. הוא ויעל, אשתו, נשלחו לאירן, שהייתה יעד חשוב לפעולת המוסד לפני מלחמת ששת הימים, בראשית היחסים הטובים עם טהרן8. אלוף (מיל׳) מאיר עמית, ראש המוסד, שלא הכירו אישית, בחר בשביט לתפקיד. למשימתם, למדו השביטים פרסית בארץ, ואחר כך שיפרו אותה בהרבה שעות שוטטות בשווקים (בזארים) פרסיים, שבהם הכירו את המנטליות האירנית9.
שביט אינו מרבה בפרטים על פעילותו כקצין איסוף באירן, ומציין ביובש, כי יעל הוכשרה להפעיל מעבדת צילום. קצין איסוף משיג מידע, ומגייס סוכנים. שביט פעל שם בכיסוי, בחוזיסטן - "אזור קשה-שירות" - ולכן, נקבעה שליחותו לשנתיים בלבד.
העיקר בתדריך האישי, שנתן לו עמית, היה, שלא יחסל בשגיאותיו את הפעילות הישראלית באירן. "... אוסר עליך לחזור משם עם המפתח", פקד עליו עמית10, שכנראה, חשש כיוון שהיה לו ניסיון כואב עם קצינים אחרים בארגון.
"... המסמך שהגיע לידינו היה דוח של איש שלוחת CIA בטהרן מסוף ינואר 1966", מספר שביט על שליחותו באמצעות מה שפרסמו האירנים אחרי השתלטותם על ארכיון המידע של שגרירות ארצות-הברית בטהרן. הדוח האמריקני מספר על "זוג ישראלי צעיר שהגיע לטהרן באמצע ינואר ונוהג להסתובב בעיר במכונית טריומף קטנה". הדוח האמריקני לא קישר בין הזוג לבין שבתי שביט, איש המוסד11.
שביט הוצב לשנתיים וחצי "במחוז הדרום-מערבי של אירן, שגבולו הדרומי הוא המפרץ הפרסי וגבולו המערבי משותף לאירן ולעירק ... המחוז, שנקרא בפי דוברי הערבית ערביסטן ובפי האירנים - חוזיסטן ..."12. שם גדלה, במזג-אוויר קשה ביותר, בתו הבכורה.
מחוז חוזיסטן, שמרבית תושביו ערבים ולא אירנים, הנו המקור למרבית הנפט האירני, ומשמש סלע מחלוקת בין עירק לאירן, שגרם למשברים ולפעילות צבאית. שם גיבש שביט את מה שלמד על אירן ועל האירנים, ומשם העביר ארצה מידע מודיעיני חשוב ביותר. אירן לא רק גבלה בעירק, שהייתה במבצ מלחמה עמנו מאז 1948, אלא הייתה חשובה לאסטרטגיה הישראלית, שעיצב דוד בן-גוריון - ב"תיאוריית המשולשים" שלו נוצרו שני משולשים: צפוני (ירושלים-אנקרה-טהרן) ודרומי (ירושלים-חארטום-אדיס-אבבה), למרות שנכללו בהם מדינות, שלא היו להן יחסים עם ישראל. לפיכך, ניהל המוסד את היחסים עמן. "מקום שירותנו [חוזיסטן] היה אחד מהעוגנים החשובים במשולש הצפוני והמשך קיומו היה בסכנה ...", מסביר שביט את חששו של עמית13.
מעניינת מאוד סקירתו המקיפה על תרבות אירן ועל מקורות איבתה לערבים, שראשיתם בהיות האירנים שיעים בעוד רוב הערבים, המקיפים אותה, סונים. שביט סיים את שבע שנות שליחויותיו בחו"ל בקיץ 1972, וכיוון שלא נמצא לו תפקיד הולם (אף חשב לפרוש המוסד עקב כך), נשלח לכורדיסטן. כששב ארצה מונה לראש מחלקת המבצעים של הארגון14.
בתפקיד הזה ריכז, אחרי מלחמת יום הכיפורים, את עבודת המטה לעדות אלוף (מיל׳) צבי זמיר, ראש המוסד, בפני ועדת אגרנט. כלומר, דברי שביט הנם עדות כמעט "מפי הסוס" על עמדת המוסד בפרשת מחדל ההתרעה ערב יום הכיפורים (ראו להלן)15.
נושאת מטוסים
לשביט יש שתי אמירות מובילות: האמירה האחת על הפעלת סוכנים להשגת מודיעין (יוּמינט - מודיעין אנושי - human intelligence) - "בעיניי גולת הכותרת של אמנות המודיעין היא ... המודיעין האנושי ... משום שהיומינט הוא הדיסציפלינה היחידה במודיעין שמאפשרת להציג למקור שאלות ולקבל ממנו תשובות ... [לכן], יומינט הוא הדיסציפלינה היותר מבטיחה מבחינת הפוטנציאל לרדת לעומק הכוונות האמיתיות של האויב"16. ובמקום אחר בספרו - "... היומינט עד היום הוא 'נושאת-המטוסים' שעליה נשענים כל מקצועות המודיעין האחרים ..."17.
ללמדכם, כי שביט, שהיה קצין איסוף (קצ"א) באירן בתחילת דרכו במוסד, נותר מעריץ של המודיעין האנושי, תחום התמחותו, בניגוד לאנשי מודיעין אחרים, שמקדשים את האמצעים הטכנולוגיים (האזנה - מודיעין תקשורת, מודיעין אותות ומודיעין אלקטרוני - סיגינט, קומינט ואלינט). "... [ב]תקופתנו יש כמעט סגידה דתית לטכנולוגיה ונטייה להקדיש לה את חלק הארי מתקציבי המודיעין", הוא כותב18.
ואמירה אחרת - על החובה לשמור את פעילות המוסד מאחורי מסך כבד של חשאיות. "השמירה על חשאיות מקורות המודיעין צריכה להגיע לדרגה של קדושה"19.
מלחמת יום הכיפורים
שביט עבד במוסד 32 שנה, ומהן שבע (1996-1989) כראש הארגון. הוא הראשון בראשי המוסד, שלא לחם במלחמת הקוממיות20. בשנת 1972, עם שובו משליחות באירן מונה לראש מחלקת המבצעים במטה המוסד21. בערב יום הכיפורים ה'תשל"ד, ארזה אשתו לבקשתו את תרמיל המילואים שלו, מפני ששביט שוכנע מהחומר המודיעיני, שראה על שולחנו, שתפרוץ מלחמה. עם הפסקת-האש, שב מיחידתו (כנראה, סיירת מטכ"ל, שבה היה בשירות חובה - שביט אינו מפרט) לסערת ועדת אגרנט, וריכז את הכנות המוסד וראשו לקראתה. למעשה, גאלה הוועדה את המוסד מתווית הכישלון, שהוצמדה לו בעקבות כישלון הערכתו, כי תפרוץ מלחמה באפריל-מאי 1973 (כוננות כחול-לבן). יתר על כן, לדעתו, יצרה ועדת אגרנט את הבסיס לפלוראליזם בהערכה, שהביא להקמת יחידת הערכה במוסד22.
עם זאת, מדגיש שביט, כי בציבור אין מבינים את משמעות ועדת אגרנט, שמונתה לחקור את ההכנות למלחמת יום הכיפורים ואת שלושת ימיה הראשונים בלבד. כלומר, הוועדה לא חקרה את המלחמה בכללותה.
כראש מחלקת המבצעים במוסד, השתתף שביט בישיבה השבועית של ראשי אגפיו (רש"א), בתדרוך השבועי של ראש אמ"ן ובפורום ראשי היחידות (רש"י) בקהלת המודיעין. מעמדה זו מאשים שביט את אמ"ן, שהיה לו מונופול על ההערכת המודיעין הלאומית, בטעות הערכה לקראת מלחמת יום הכיפורים, ואין בזה שום חידוש. החידוש בדברי שביט - המדובר בטעות מתגלגלת, שנמשכה שנים, ולא במשהו שאיתרע לנו רק בין כסה לעשור ה'תשל"ד23. כלומר, מעבר לאחריות האישית של אלוף אלי זעירא, ראש אמ"ן, ושל תא"ל אריה שלו, ראש מחלקת המחקר באמ"ן, המדובר במשהו יסודי מאוד באמ"ן, שחלחל למלחמת ששת הימים ואולי אף קודם לה.
שביט מספר, שלמוסד לא הועברו אז דיווחים מהתצפיות על הכנות המצרים והסורים למלחמה, שהחלו כחודש לפני תשרי ה'תשל"ד. מקורות המוסד הצביעו על הכנות למלחמה; ואמ"ן התעלם משפע הידיעות הללו. "צבי זמיר [ראש המוסד] ... בדק ותכלל [ערב יום הכיפורים] את המודיעין שהגיע משלל מקורות המוסד [כלומר, לא רק מד"ר מרוואן אשרף - אב"ץ] - וכולם הצביעו על מלחמה"24.
לפי שביט, התכוון אנוואר סאדאת, נשיא מצרים, לשבור את הקיפאון המדיני על-ידי מלחמה מוגבלת; והיה נחוש לצאת למלחמה25. הדברים התבררו כבר במהלך מלחמת ההתשה26, למרות שבישראל זלזלו באיש, במנהיגותו ובנחישותו.
שביט אינו יורד לעומקו של הכישלון ביום הכיפורים, שלדעתי, לא נבע מהטעות בהערכה מודיעינית, אלא מאי-התאמת תורת הלחימה, בניין הכוח והאסטרטגיה הישראלים לשינויים הדראסטיים, שהכניסה מלחמת ששת הימים27. הטעות בהערכת המודיעין הנה, לא רק לגרסתי, עלה תאנה, שהדביקה ועדת אגרנט למחדל האג"מי, שלא הסתיים בימי הבלימה, ונמשך גם אחרי הפסקת-האש28. עם זאת, זווית ראייתו של שביט מוסיפה ממד חשוב לדיון על המודיעין בתשל"ד.
דרושה: הגדרת הטרור
את שביט אני מכיר אישית בהיותי עמית מחקר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור (ICT), שהוא היו"ר שלו. כמו פרופ' בועז גנור, מייסד המכון ומנכ"לו, תובע שביט מהעולם להגדיר טרור - נושא, ש"לעולם המערבי נוח לעקוף אותו"29. שביט טוען, "נראה לי כצורך ראשון להגדיר מחדש את חוקי המלחמה החדשה ... ובכלל זה להגדיר את הטרור שהוא המאפיין המרכזי של עידן המלחמה החדשה"30.
לדבריו, מחייבת המלחמה בטרור, המשולבת בלוחמה בנשק בלתי-קונוונציונלי (נב"ק), שיתוף פעולה בינלאומי בין ארגוני ביון - בניגוד לאופיים, שמחייב מידור ושמירה על חשאיות מקורות המודיעין.
כשקיבלתי לידיי את הספר של שביט, סברתי, שהכנסתי תבן לעָפריים31, ולפניי עוד ספר על הרפתקות אנשי ביון, בנוסח ג'ימס בונד של איאן פלמינג, ג'ורג' סמיילי של ג'ון לה קארה ואחרים. הופתעתי לטובה מעמקות הדיונים - גם אם לא הסכמתי עם חלק ממסקנותיהם. ספרו של שביט ראוי לכל המתעניינים בביטחון המדינה.
[פורסם בראשונה בכתב-העת "האומה" 212, חורף תשע"ט]

הערות

1. על סמך נספחים לספר, כלילה מגן, 2017. חשופים בעלטה. המוסד, השב"כ והתקשורת הישראלית. ראשון-לציון: הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה וספרי חמד, ידיעות אחרונות, עמ' 367 ואילך.
2. זו תוצאה ברורה של הסכם הצנזורה הישראלי, שנחתם בין צה"ל לבין מוסדות התקשורת הישראלים. עם זאת, למרות הצנזורה, לפעמים מפנים מקורות ישראלים את העיתונאי לסיפור בעיתונות חוץ, ואף מרחיבים אותו 'אוף דה רקורד".
3. מגן, 2017.
4. ואזכיר כאן את פרשת אל"ם (מיל') מייק אלדר, שלכאורה פסח על אחד השלבים הללו בהוצאת ספריו, שייטת 11 ודקר.
5. בעניין הזה אפשר לציין את התמוטטות הצנזורה הצבאית בארץ מחד-גיסא ואת התמוטטות ועדת העורכים מאידך-גיסא. במקום שני המוסדות הוולונטריים הללו מרבות הרשויות להשתמש בצווי איסור-פרסום, שמנפיקים ביד קלה למדי בתי-המשפט.
6. בתחילת שנות השישים, לאחר תקרית הפלת מטוס הביון 2-U, פיתחה ארצות-הברית את מטוס הביון המתקדם 'הציפור השחורה' SR-71, שסווג סודי ביותר ולמעלה מזה. כשהסוד דלף, בדקה הסוכנות המרכזית לביון (CIA) מי הדליפו, והגיעה לסנאטור דאז לינדון ב' ג'ונסון מטקסס, שהיה מיוזמי המיזם. מדוע הדלפת את הסוד? תמהו. כדי שהכל יידעו של מי הרעיון המבריק, הצטדק. ג'ונסון.
7. מקי עברון, משה לוין ('קוקלה'), דייב קמחי, סילביה רפאל, לייקה לוין ושלמה גל.
8. על הפעילות הישראלית באירן כתבו כמה מבוגריה - וביניהם גייזי צפריר, איש המוסד, ותא"ל מיל׳ צורי שגיא.
9. שביט, עמ' 96, 127..
10. שביט, עמ' 95.
11. שביט, עמ' 50.
12. שביט, עמ' 95-96.
13. שביט, עמ' 95.
14. שביט, עמ' 253.
15. באחרונה צוטט מייק הררי ע"ה - אז ראש יחידת קיסריה במוסד (האחראית למבצעים) - לגבי תסכולו כשניסה להעביר, בהוראת זמיר, את התרעת המוסד ("תיק ציוד חקלאי") לראש הממשלה, לשר הביטחון ולרמטכ"ל בשישה באוקטובר 1973 בבוקר.
16. שביט, עמ' 36.
17. שביט, עמ' 55 וראו גם עמ' 913.
18. שביט, עמ' 36.
19. שביט, עמ' 46.
20. שביט, עמ' 21.
21. שביט, עמ' 253.
22. שביט, עמ' 141-146.
23. שביט, עמ' 255.
24. שביט, עמ' 255.
25. כפי שטוען בהרחבה שמעון מנדס, עמיתי ל"פורום אלפרדו", בספרו, הג'יהאד של סאדאת (הוצאת אפי מלצר, 2015), שיצא לא מכבר לאור במהדורה אנגלית בארצות-הברית. לאחד ממאמריו הרבים של מנדס על ראיית המלחמה בעיני סאדאת - ראו מיכאל ברונשטיין (עורך), 2017. ניצחון בסבירות נמוכה. רמת אפעל: שרידות ואפי מלצר, עמ' 46-18.
26. שביט, עמ' 268.
27. דב תמרי, יוני 2014. "מה נותר ממלחמת יום הכיפורים". שריון 45, עמ' 14-19. להרחבת הטיעון - על מחדל אג"מי - ראו ברונשטיין (עורך), 2017, שער קרבות ושער מערכות.
28. עמי מורג, יוני 2014. "צבא, הפתעה, קונספציה ומודיעין - מעשיות ותירוצים". שריון 45, עמ' 37-34.
29. שביט, עמ' 41.
30. שביט, עמ' 41. 31 תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף פ"ה, עמוד א'.

על הספר, שבתי שביט, 2018. ראש המוסד. ראשון-לציון: ידיעות ספרים וספרי חמד * 324 עמודים * 118 שקל.
תאריך:  23/11/2018   |   עודכן:  23/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסתר קאפח
בספר שירים וסיפורים הפורשׂים את נבכי הנפש במהלכיה
עזרא מורד
הבָאַת סיפור הגטו שעד כה לא סופר אודותיו ברבים היא מעלתו הראשונה של הספר. שהרי פוגרום הפרהוד של שנת 1941 לא התרחש רק בבגדד, אלא גם בערים אחרות
אדלינה קליין
'החיים' לגבי דידה של המשוררת אינם חד-צדדיים ולכן התייחסותה אליהם מדודים במידתיות
עפר דרורי
הספר מרתק, והוא בנוי כעלילה על חייו וסביבת מגוריו של הבעל שם טוב    דרכו ניתן להכיר ולהבין את העולם היהודי אז, את המסורות הקשוחות שהיו קיימות אז ועד כמה תפיסתו הייתה פורצת דרך
ציפי לידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il