X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
הכפר ציפורי 1949 [צילום: דוד אלדן/לע"מ]
רצח הזוג פדר במושב ציפורי [1953]
בליל הסדר בשלהי מרץ 1953, נמצאו בביתם במושב ציפורי שבגליל התחתון מרסל (מרצ'ל) פדר ורעייתו הלנה ירויים ומתבוססים בדמם רצח הזוג הסעיר את המושב הצעיר שהיה בתחילת דרכו המשטרה רמזה כי ייתכן שהרקע לרצח הוא נקמה של אדם או אנשים שחשדו כי מרסל היה קאפו בשירות הנאצים - סיפורו של הרצח המסתורי

בליל הסדר שנת תשי"ג ב-30 במרץ שנת 1953 התגלו גופותיהם של מרסל (מרדכי) פדר, עולה חדש מרומניה בן 44, שניהל את הצרכנייה במושב ציפורי, ושל רעייתו הלנה בת 40 לערך, כשהם מתבוססים בשלולית דם בביתם במושב. הבית בו התגוררו בני הזוג היה בית ערבי נטוש, אחד מעשרות בתי חימר ואבן ערביים נטושים שבהם התגוררו ראשוני המתיישבים היהודים במושב. לזירת הרצח הגיעו מפקדי ושוטרי משטרת טבריה מלווים בגשש בניסיון למצא עקבות שיובילו לפתרון תעלומת הרצח.
הגופות נבדקו על-ידי הפתולוג ד"ר י. קלי, מהן הוצאו קליעים בקוטר 9 מ"מ שנשלחו לבדיקה. כן נבדק כלבם של הזוג. מהחקירה התברר עוד כי מהבית לא נלקח או נגנב חפץ כלשהוא, מה שמצביע בסבירות גבוהה כי הרצח לא היה על-רקע שוד או משהו בדומה. בני הזוג היו לבושים בגדי חג בעת הירצחם. והתברר מהחקירה כי התכוונו כנראה לצאת מביתם לחוג את ליל הסדר בחברת שמעון פדר, אביו של מרצל פדר, שגר עם רעייתו השנייה בבית סמוך במושב לזה של בנו הנרצח.
הנרצחים הובאו ביום ד', 1 באפריל 1953 לקבורה בבית העלמין בעכו. אביו של מרסל, שמעון פדר, אחיו וידידי המשפחה הרבים ממושב ציפורי וממקומות שונים בארץ השתתפו בהלוויה.

מי היה מרסל (מרדכי) פדר
יש טענה כי היה קצין בעתודות הצבא הרומני וסייע לנאצים באיתור יהודים, אולם קטונתי מלקבוע מה האמת בטענה זו ואולי מדובר בעלילה
▪  ▪  ▪

מרסל (מרדכי) פדר נולד ברומניה. אמו מתה בינקותו והוא אומץ על-ידי דודתו ובעלה, תעשיין אמיד של מכונות דפוס וגלופות. מרסל למד במוסדות חינוך יוקרתיים ברומניה ולאחר שקיבל תעודת בגרות נסע לפריז ולמד במכללת סורבון הנהלת חשבונות ומסחר. מספרים כי אף קיבל תואר ד"ר בתחום זה. לאחר מכן נשלח על-ידי בעלה של דודתו לביקור בסניפי מפעל הדפוס והגלופות שלו בארצות הברית, בלונדון ובברלין.
עם שובו לבוקרשט מת דודו ומרסל ירש את רכושו הרב. מרסל היה איש העולם הגדול, ושלט בשפות רבות. בשנת 1940 בעת שהנאצים צבאו על מבואות רומניה הכיר מרסל את הלנה אישה נוצרייה, גרושתו של שופט שלום רומני. השניים הפכו לזוג. בין השנים 1945-1940 שימש פדר נציג מיוחד של קהילת בוקרשט אשר היה אחראי בין השאר לעריכת רשימת יהודים הנזקקים לעזרה בלבוש וסעד. יש טענה כי היה קצין בעתודות הצבא הרומני וסייע לנאצים באיתור יהודים, אולם קטונתי מלקבוע מה האמת בטענה זו ואולי מדובר בעלילה.
ב-1950 עלה מרסל פדר עם רעייתו הלנה על סיפון אניית טרנסילבניה עם קבוצה של כ-1,600 עולים. אחת מהדמויות הבולטות והאהובות מבין חברי הקבוצה היה מרסל פדר. מרסל עבר להתגורר, כאמור, בבית ערבי נטוש עם רעייתו במושב ציפורי בגליל התחתון. יחד עימו הגיעו להתגורר במושב עשרות עולים מרומניה.

חשד כי נרצח בשל נקמה
חוקרי המשטרה הביעו תמיהתם וביקשו לברר איך ולמה איש העולם הגדול כמו מרסל פדר מתגורר במושב נידח בגליל בבית ערבי בקרב עשרות משפחות רומניות, דבר שלפעמים מצביע על רצון להסוות משהו
▪  ▪  ▪

אחד הכיוונים המרכזיים שנבדקו בחקירת הרצח, כך לפחות לטענת המשטרה, שיתכן שרצח הזוג פדר בוצע על-ידי אדם או אנשים שחשדו כי מרסל היה מעין קאפו בשירות הנאצים, וניהל מחנה עבודה בימי השלטון הנאצי באירופה בזמן המלחמה ואולי אף סייע בהסגרת יהודים. במסגרת כיוון חקירה זה נחקרו בפרשה עולי רומניה הנמצאים בארץ ובעיקר במחנות העולים טירה, עתלית ופרדס חנה וכן נחקרו עולי רומניה מעפולה ועוד.
מרבית הנחקרים שהכירו את משפחת פדר עוד מחוץ לארץ הביעו הערכה ואף הערצה למרסל פדר. פדר היה איש אהוב ומוערך על-ידי מכריו וידידיו הרבים שהוכו בהלם לאחר שנודע כי נרצח. אחד מידידיו היה ד"ר אשכנזי שהיה מנתח ידוע בבית חולים אשר הכיר את הנרצח עוד מצרפת בעת לימודיו ב"סורבון".
חוקרי המשטרה כבר בימים הראשונים לחקירה יותר מרמזו, ואף מסרו במפורש לעיתונאים כי בידם עדויות כאלה ואחרות, כולל צילום בגודל גלויה של מרסל במדי צבא המביאים אותם לחשוד כי פדר ורעייתו נרצחו על-רקע חשדות כלפי מרסל, כי שיתף פעולה עם הנאצים בצורה כזו או אחרת.
חוקרי המשטרה הביעו תמיהתם וביקשו לברר איך ולמה איש העולם הגדול כמו מרסל פדר שעמד בקשרים עם צירויות ונציגויות חוץ שונות בקשר לענייני המסחר שלו, בעל מקצוע מסחרי מכובד, השולט בשפות רבות, מתגורר במושב נידח בגליל בבית ערבי בקרב עשרות משפחות רומניות, דבר שלפעמים מצביע על רצון להסוות משהו.

נבדק גם כיון לאומני
עשרות ערבים נעצרו לחקירה בפרשה ובניהם שני רועים שנראו שעות ספורות לפני הרצח בצרכנייה של המושב
▪  ▪  ▪

אולם רוב תושבי המושב ציפורי ששמעו על הערכת המשטרה לגבי הסיבה לרצח הזוג פדר, דחו נמרצות טענות המשטרה. לטענתם את הרצח ביצעו ערביי הסביבה כנקם במתיישבים היהודים שהתנחלו והתיישבו על אדמתם ובבתיהם בכפר הערבי ספוריה שננטש. תושבי ציפורי היהודים התלוננו לא פעם כי תושבים ערביים הגיעו למושב ציפורי לאחר מלחמת העצמאות עם עדריהם ורעו בשדות שעובדו על-ידי תושבי המושב היהודים תוך שהם טוענים כי האדמות שלהם.
המשטרה חקרה גם בכיוון הלאומני. עשרות ערבים נעצרו לחקירה בפרשה ובניהם שני רועים שנראו שעות ספורות לפני הרצח בצרכנייה של המושב אותה ניהל כאמור מרסל פדר.
ביום רביעי 15 באפריל 1953 הובאו בפני שופט שלום בטבריה שלושה חשודים ערבים בחשד לנשיאת נשק ללא רישיון וכחשודים ברצח הזוג פדר מציפורי השלושה הם: סלים מחמד עוסמן מציפורי הערבית בן 24, אחמד סלים ראסיד בן 29 מכפר רנה ואחמיד סליימן בקיר בן 28 מנצרת. השופט הורה לעצרם ל-15 יום להמשך החקירה.
כשבוע לאחר רצח הזוג פדר נמצא בצד הדרך לנצרת גופתו של ערבי בשם עודי חסן בן 23. הוא נורה על-ידי אלמוני בדרך לנצרת מקום מגוריו. ראשון שהבחין בגופה היה שלמה פרנקל שעבר במכוניתו בכביש והודיע מיד למשטרה. בבית החולים אליו הובא נקבע כי נהרג בירייה. תחילה הועלה חשד כי הרצח קשור לרצח הזוג פדר במושב ציפורי אולם ככל הנראה אין קשר בין שני המקרים.

פרס כספי למסייעים בלכידת הרוצחים
[צילום: עמית מנדלסון]

בתמונה:
שלט הנצחה לזוג פדר במושב ציפורי.

הוכרז פרס בסך 2,000 לירות למי שיגלה את עקבותיבם של רוצחי הזוג פדר מציפורי
▪  ▪  ▪

לאחר מספר ימים של חקירה מסועפת מסרה המשטרה ב-12 באפריל 1953 כי החקירה נקלעה למבוי סתום ואין התקדמות בחקירה. קצין חקירות אמר לעיתונאים כי זה הרצח המסתורי ביותר שבוצע במשך 26 שנות עבודתו. הוכרז פרס בסך 2,000 לירות למי שיגלה את עקבותיבם של רוצחי הזוג פדר מציפורי בהודעה שנמסרה בעברית ובערבית נאמר כי פרס בסך 2,000 לירות יינתן לכל איש או אנשים שיביאו לאיתור הרוצח או הרוצחים בליל 30.3.53 את הזוג הלנה ומרסל פדר.
חבריו של מרסל (מרצ'ל) מרדכי פדר הציבו לזכרו לא רחוק מהכביש המוליך לכנסיה במושב ציפורי אנדרטה-מצבה לזכר מרסל מרדכי והלנה פדר. הכיתוב על האנדרטה דהה עם השנים אולם ניתן עדיין לקרא הכתוב עליה: וכך נכתבה על המצבה "במקום זה נרצחו חברינו היקרים הנאהבים והנעימים הלנה ומרדכי-יצחק בר' שמעון פדר בגיל של 44 שנים בליל הסדר טו' בניסן תשי"ג זיכרונם שמור לנצח בליבנו כל החברים".
גם כיום, בחלוף כ-66 שנה מאז אירע הרצח של הזוג פדר, לא דווח בעיתונות (לפחות אני לא ראיתי דיווח כזה) על פיענוחו של רצח הזוג פדר ומניעיו. רצח הזוג פדר הוא בגדר מסתורי ומהווה תעלומה. מי אם כן רצח את הזוג פדר ומה היו מניעיו ?

תאריך:  21/04/2019   |   עודכן:  21/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רצח הזוג פדר במושב ציפורי [1953]
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה על העלאת נשכחות
חבר קיבוץ יגור  |  26/04/19 16:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אירית יעקב
ספרים ומחקרים רבים נכתבו על יציאת מצרים אך לראשונה מוצגת כאן אפשרות חדשה: היו שתי יציאות מצרים
איתמר לוין
היה מי שהדליקה בנוטרדאם הביאה אותו לשמוח לאידם של הצרפתים, שורפי התלמוד לפני 800 שנה. ערב חג הפסח הוא הזדמנות טובה לבחון מהו היחס של היהדות לאויביה מאתמול - החל מהמצרים וכלה בגרמנים
איתמר לוין
מי שירצה להעמיד לדין את דונלד טראמפ על שיבוש הליכים, ימצא ראיות רבות בדוח מולר. השאלה היא מה יחליטו הדמוקרטים לעשות לקראת הבחירות בשנה הבאה: לסחוט כמה שיותר מהדוח או לעבור לנושאים אחרים
טובה ספרא
בתקופה הקרובה כדאי לשמור על שיקול דעת וביקורת    כפי שכתבנו – בנט ופייגלין לא עברו, כחלון וכחול לבן לא המריאו. ושקד? העתיד עוד לפניה    בשוך ההתקוטטויות הגיע הזמן לפיוס בעם
אלי אלון
רחוב אליהו בחור הוא רחוב קטן ואלמוני שאנו ידוע ולא מוכר לרוב רובו של הציבור, על-אף שנמצא במקום מרכזי בעיר    מהו סיפורו של הרחוב ומיהו אותו אליהו בחור שעל שמו נקרא הרחוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il