X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
טור אישי כשיש נפט והרבה כסף אפשר לעשות הכל עיר שהייתה בשלטון קומוניסטי הופכת בתוך פחות משני עשורים לעיר של גורדי שחקים, קניוני מותגים וכבישים רחבים האוכל כמו בטורקיה, האווירה כמו בדובאי בירת אזרבייג'ן היא הדבר הבא
▪  ▪  ▪
באקו. תנופת בנייה חסרת תקדים [סולימאן נבייב]

הנפט של באקו הוא המפתח להצלחה. שלוש שעות של טיסה מתל אביב, עוד לפני שגלגלי המטוס נפתחים לקראת נחיתה, ניתן להבחין מהאוויר בשדות הנפט הגדולים של בירת אזרבייג'ן. כשנפתחות הדלתות ביציאה מהמטוס מקדמת אותנו מכת חום מלווה ברוח חזקה.
באקו, שמכונה "עיר הרוחות", מצדיקה בהחלט את התואר שנקשר בשמה. ביום של רוחות צריך להתמודד עם משבים עזים - חמים או קרים - הכל לפי עונות השנה.
שדה התעופה של באקו חדש נקי ומצוחצח, ולא רק השדה. גם רחובותיה של העיר מצטיינים בניקיונם, וכך גם הקניונים והמסעדות הרבות והמיוחדות הם דוגמה לשמירה מוקפדת על ניקיון.
בלובי של בתי המלון המפוארים של באקו פוגשים תיירים מאירן ומטורקיה, וגם מאות ישראלים, שעבורם באקו היא התחליף המושלם לטורקיה, שלפני שהופיעה ברשימת המדינות שלגביהן יש אזהרת מסע, היא הייתה היעד המועדף עבורם.
קיים דמיון בין המטבח האזרי למטבח הטורקי. מי שמחליפים את הביקור בטורקיה בבאקו אינם צריכים לוותר על החוויה הגסטרונומית שהורגלו לה בטורקיה. שני המטבחים כוללים מנות רבות של בשר, ובשני המטבחים מתחרים על דרך הכנתו של הקבב. עבור אוהבי הבשר, באקו היא חגיגה אמיתית, אבל גם מי שאינו אוהב בשר יוכל למצוא כאן אוכל צמחוני ובשפע.
בתחילת אוקטובר 1991 הכריזה אזרבייג'ן על עצמאותה מברית המועצות, ושלושה חודשים אחר כך הכירה ישראל בעצמאותה. מתקופת השלטון הסובייטי נשארו בעיר מספר לא קטן של מבנים שחלק מהם הפכו לתיאטראות ולמבני ציבור.
בין ישראל לבין אזרבייג'ן קיים שיתוף פעולה מלא מאז שנת 1992. אזרבייג'ן היא אחת המדינות הבודדות בעולם בעלת רוב מוסלמי שמקיימת איתנו יחסים דיפלומטיים. לישראל יש שגרירות בבאקו, אבל אזרבייג'ן לא פתחה שגרירות בישראל, למרות שהבטיחה מספר פעמים לעשות זאת, בעיקר בגלל לחץ ערבי שמופעל עליה.
כדי להכיר את באקו שכרנו את שירותיו של סעיד סיידוב, מדריך טיולים מקומי יליד באקו. סעיד קשור כבר שנים רבות לענף המלונאות בבאקו, ומכיר היטב גם את העיר וגם את האתרים שאסור להחמיץ.

לאוליגרכים ועשירים בלבד

מלון "פירמונט קנדיאן ברנד", הוא אחד מהמלונות היוקרתיים שבהם עבד סעיד. ביקשנו להתרשם באמצעותו באילו תנאים מתארחים בבאקו אוליגרכים, ראשי מדינות, ועשירים אחרים. זה לא היה פשוט. בתי המלון הגדולים שומרים על דיסקרטיות ונמנעים מלחשוף את עושרם של מי שמתארחים אצלם ואת תנאי האירוח.
עלינו לאחת הקומות הגבוהות של המלון שמתנשא לגובה של 33 קומות, כדי לזכות בהצצה נדירה על האופן בו חיים מי שיש להם הרבה מאוד כסף מיותר, ולא תמיד יש להם מה לעשות איתו. עושר בבאקו הוא שם המשחק, וזהו משחק שלא ניתן להתעלם ממנו.
בעזרת סעיד, זכינו להצצה נדירה בדירת אירוח שבה המחיר ללילה הוא לא פחות מ-24,000 שקלים ללילה. הדירה משתרעת על שטח של 250 מטרים. היא כוללת סלון ענק, מטבח מאובזר, חדר אוכל, חדר שינה שכולל חדר ארונות, חדר עבודה לישיבות עסקיות, וגם חדר גדול נוסף שבו שתי מיטות ל...שומרי הראש.
מלבד עשירים שלא מצליחים לגמור את כספם, מתארחים כאן גם נשיאים וראשי מדינות. מרביתם מביאים איתם את השף הפרטי, שיודע להכין עבורם את המנה שאהובה עליהם במיוחד, ולמטרה זאת עומד לרשותם המטבח המאובזר ביחידת האירוח החלומית.
מיחידת האירוח, בגובה של קרוב ל-200 מטרים, רואים את הים הכספי, ואת מגדלי היוקרה של באקו. מאות גורדי שחקים, כבישים חדישים ורחבים, הוקמו בבאקו בעשור האחרון. באקו נראית עיר אירופית לכל דבר. כמויות הנפט הגדולות שנשאבות כאן בכל שנה הופכות את באקו לעיר שבה הכסף עושה את ההבדל. יש מי שמשווים את הפאר של באקו לזה של דובאי, ומכנים את באקו "דובאי הקטנה".

מדינה מוסלמית שיעית

ביקור בקניונים של באקו וסיור בלובי של המלון לא מותיר ספק. באקו איננה אירופה. העיר בנויה בסגנון אירופי מערבי, אבל הנשים שמכוסות ברעלה שחורה, מזכירות למטייל שכאן זה קצת אחרת. התיירים התרגלו לנשים בשחור, והנשים בשחור התרגלו לתיירים. בליבה של עיר שבה קיימת הפרדה של דת ומדינה, ניתן לפגוש ישן בצד חדש, שתי תרבויות שחיות זו בצד זו, כשכל צד מכבד את האחר. מרבית התושבים בבאקו חילוניים, אבל לא ניתן להתעלם מהעובדה שמדובר במדינה מוסלמית שיעית.
קניונים ומסעדות שבהן מגישים אוכל אותנטי הם סמלה המסחרי של באקו. אפשר למצוא בה מותגי הלבשה מובילים במחירים לא זולים, אבל זולים יותר מאשר בארץ.
המסעדות בבאקו מגישות אוכל מקומי המבוסס על בשר, אורז, ולחם מיוחד שנאפה בטאבון, בצד סלטים ומשקאות מייצור מקומי.
המטבע המקומי נקרא "מאנט". ערכו של "מאנט" אחד הוא שני שקלים, ולמרות ששערו של ה"מאנט" חזק משערו של השקל, באקו נותרה גן עדן למטייל הישראלי, שיכול לרכוש מוצרים שמחירם זול בחמישים אחוזים לפחות ממחירם בישראל.
מחיר המוניות בבאקו זול במיוחד. מחירה של נסיעה ממוצעת לכל מקום בעיר הוא עשרה "מאנט", שהם עשרים שקלים. כושר המיקוח הישראלי עומד כאן למבחן, וניתן לאחר מיקוח קצר להוריד את מחירי הנסיעה כמעט בחמישים אחוזים, הכל לפי כושר המיקוח. במוניות בבאקו לא מותקנים מונים. מחיר הנסיעה נקבע במשא-ומתן מוקדם בין נהג המונית לבין הנוסע. מומלץ לסכם את מחיר הנסיעה מראש כדי למנוע ויכוחים מיותרים.

שלושת "מגדלי הלהבה"

מהקומה ה-24 של מלון "הילטון", ממסעדת השף ומהבר המסתובב, מומלץ לצפות בבאקו בלילה. זאת חוויה חד-פעמית שאסור להחמיץ. מכל מקום בעיר ניתן לראות את שלושת "מגדלי הלהבה", שמוארים בצבעי דגלה של אזרבייג'ן. בשעות הלילה מתקיים על המגדלים משחק אורות מרשים דמוי להבות אש. אחד המגדלים הוא מלון, השני מגדל משרדים, והבניין השלישי הוא בניין מגורים, על שלושת הבניינים מוצג שילוב מרשים של אורות שלא ניתן להתעלם ממנו.
במדרחוב המפורסם של באקו ברחוב ניזאמי תמצאו חנויות, מסעדות, ובתי קפה שפתוחים עד לשעות המאוחרות של הלילה. הרחוב מואר ומקושט בשלל צבעים, והוא רק אחד המוקדים המרכזיים בחיי הלילה של באקו.
אל תחמיצו את הביקור במוזאון התערוכות המתחלפות של באקו. המוזאון כולל אולם ענק שבו מוצגים דגמים מיניאטוריים של כמה מהמבנים המרשימים של באקו. כשביקרנו במוזאון הוצגה שם גם תערוכת בובות מרשימה, שהשאירה אותנו מרותקים מול עבודת מלאכת יד מרשימה ויוצאת דופן שכמותה טרם ראינו.
אתרים רבים בבאקו הוכרזו על-ידי אונסקו אתרי מורשת עולמית. אחד מהם הוא שמורת גובוסטן, שנמצאת 65 ק"מ מערבית לבאקו באזור מדברי. בעונת הקיץ מומלץ להגיע לגובוסטן בשעות הבוקר הקרירות. זהו המקום החם ביותר בבאקו והטמפרטורה בו מגיעה לקראת שעות הצהריים ל-35 מעלות.
בשמורת גובוסטן ניתן להתרשם מציורי סלע מתקופת האבן, ולבקר במוזאון יוצא דופן שמציג את החיים בשנות השלושים של המאה הקודמת, כולל שיחזור אותנטי של אנשים ובעלי חיים, בצד ציורים בני יותר מעשרת אלפים שנים.

אוסף השטיחים הגדול

מבוגוסטן המשכנו בהדרכתו של סעיד סיידוב, למוזאון השטיחים שבו האוסף הגדול ביותר של שטיחים אזרים בעולם. באחד מאולמות התצוגה זכינו בהדגמה חיה של אורגת שטיחים מקצועית, שיוצרת שטיח לעיניי המבקרים. מדובר באומנות מרשימה שעוברת בירושה במשפחות האזריות.
ביציאה מהמוזאון ממתינה הפתעה בדמות פארק של תעלות מים מלאכותיות, שמסלולו משתרע בין המסעדות בפארק. כשביקרנו בפארק ראינו זוג צעיר שבחר לשוט בגונדולה במימי הפארק המלאכותי - מעין רומנטיקה נוסח באקו ביותר משלושים מעלות חום.
במוזאון הספרים המיניאטורי שנמצא בכניסה לעיר העתיקה, אפשר להתרשם מאוסף ספרים זעירים, שהמשותף לכולם הוא כתב-יד קטן שבקושי ניתן לקרוא ללא זכוכית מגדלת.
ביקשנו לבקר בשוק המקומי שנקרא בשפת המקומיים בזאר. זאת חוויה יוצאת דופן של ריחות וטעמים של מוצרים שמגיעים לבאקו בעיקר מאירן ומטורקיה. מדובר בתבלינים, בפיצוחים, בפירות יבשים ובמאפים שונים, שנמכרים כאן לצד שוק גדול של פירות וירקות במחירים שבארץ רק אפשר לחלום עליהם.
אנחנו מקפידים להתגורר בחו"ל במלונות שבמרכז העיר. הפעם בחרנו במלון שמרוחק שבע דקות נסיעה מהמרכז ולא התאכזבנו. מדובר במלון boulevard hotel המדורג חמישה כוכבים, שכולל את כל הפינוקים במחיר מצוין. היתרון החשוב הוא שיירה של מוניות זמינות שממתינה בכניסה למלון, להסיע את האורחים במחירים מצחיקים גם לעיר וגם מחוצה לה.
עוד נחזור לבאקו. אי-אפשר שלא. צריך לחכות שהטמפרטורות ירדו. המוניות ממוזגות, במסעדות ובקניונים יש מיזוג אוויר מלא, ובכל זאת באקו הנהדרת של סתיו ואביב טובה יותר.
לא החמצנו את הביקור הלילי באתר הבילויים המיוחד שברחוב נאזימי. זאת חוויה שמומלץ לא לפסוח עליה. המסעדות המיוחדות ובתי הקפה שווים ביקור מיוחד.
קשה להאמין שעד לפני פחות משני עשורים באקו הייתה נתונה לשלטון קומוניסטי. רק האוטובוסים בסגנון אותה תקופה שנעים בכבישי באקו, מהווים תזכורת שפעם היה כאן הכל אחרת.

באקו בלילה. דובאי הקטנה [צילום: סבי נסטלבאום]
אפשר ליצור קשר ישיר עם סעיד: seyidovsaid@gmail.com או טלפונית: 994557997399+
הכותב נסע לבאקו ושילם על הנסיעה והאירוח מחשבון הבנק שלו. ההמלצות הן מהתרשמותו האישית, ללא שום קשר לרשת בתי מלון, לחברת תעופה, או לחברה מסחרית.
תאריך:  18/06/2019   |   עודכן:  18/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה נסטלבאום
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
באזרבייג'ן הייתם? קבלו את טורקיה החדשה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
גורמים בפתח טוענים כי מחמוד עבאס מתכנן הסלמה בשטחי הגדה נגד כוחות צה"ל לקראת ועידת בחריין בין היתר כדי להסיט את הזעם ברחוב על השחיתות ברש"פ לעבר ארה"ב וישראל. הדרג המדיני חייב להזהיר את יו"ר הרש"פ ולתגבר את כוחות צה"ל בגדה בהתאם כבר בימים הקרובים
דני סימן
כשקבעו את אותם הכללים, הציפייה הייתה שצדדים לסכסוך יסכימו להתנהל לאורם    אלא שהכללים נוסחו בהתאם לערכים המאוד נאורים של התרבות הליברלית המערבית ולא כל מדינות העולם שותפות לראייה הפילוסופית הזו
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מודאג מהזעם העממי נגד השחיתות בצמרת הרש"פ ומנסה לרכך אותו. גורמים בפתח טוענים כי מקור ההדלפות על השחיתות הוא בצמרת פתח בעקבות בריתות חדשות שנעשו במסגרת קרב הירושה
ארי בוסל
משנה העיר לוס אנג׳לס את פניה, והתהום בין אלו שיש להם ללא גבולות לכל האחרים הולכת ומעמיקה, אנשים החולקים אזור ומתעלמים אלו מאלו, כאילו האחר לא קיים
ארי בוסל
איך קשורים העכברושים, חסרי הבית והטיפוס לנו, היהודים? האם נתבלעה הדעת לצרפם אחת לאחת באותה נשימה? היהודים שולטים בכל, היהודים הם הגורם למחלות ולעכברושים ולכל חסרי הבית כמו גם שאר הצרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il