X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"יהודי עמארה - דפים נסתרים מן ההיסטוריה של יהדות בבל" יקצר המצע מלספר את מעלותיו של ספר חשוב זה ויטיבו חוקרים באקדמיה לעיין בו וללמוד את תוכנו וכן היהודים יוצאי העיר עמארה ומחוז מישן להשיגו וליהנות מחידושיו
▪  ▪  ▪
יהדות בבל [צילום: יח"צ]

הקדמה לספר זה כתב ב-8 אוקטובר 2017 עָלִי מוּסָה עַקְלָה אֶל-כַּעְבִּי מאוניברסיטת מישָאן, הפקולטה לתרבות שבעירק. הוא מציין כי המחַבּר וָלִיד אֶל-בָּעָאז, חוקר מוסלמי מומחה בְּנוֹשׂא "מַדַּע הדָּתות" לָמַד במוסד נוצְרי-קתולי באוניברסיטת יוסף הנוצרית בבירות במשך ארבע שנים וזכה במאגיסטר בנושא: "עזרא הסופר בדתות המאמינות באברהם אבינו".
בספר מחקרים על-אודות עזרא הסופר, יהודי עמארה ויהדות אל-עוזייר, שם קבור עזרא הסופר, העיירה קלעת צאלח והעיירה עלי אל-ג‘רבי. החוקר מודה בהקדמתו שיהודי עירק תרמו ליסוד עירק כמדינה מודרנית עוד בשנות העשרים של המילניום הקודם.
בפתח הספר מביא המחבר את דבר פרופסור ששון סומך על עיר הולדתו עמארה ודברי ד"ר סעידה ששון משה. שני החוקרים הישראלים מציינים את שִּבְחָהּ של העיר עמארה עיר ילדותם.
בתחילת הספר מציג המחבר את תמונת המלך פיצל הראשון בביקורו בבית הכנסת בבגדד בשנת 1921 עת הגדיר המלך את המושג "אזרחי עירק" כתושבים ללא הבדלי דת, שכולם עירקים: "כולנו מוסלמים, יהודים ונוצרים, שייכים למוצא היסטורי שמי אחד".
וָליד אֶל בָּעָאז מסתמך במחקרו על 58 מחקרים ומסמכים שונים, 17 עיתונים וביטאונים ו-6 אזכורים אלקטרונים שונים.
הספר יצא לאור בשנת 2019 בערבית וכולל צילומי מסמכים ותמונות היסטוריות של חכמי בגדד, שמות חברי הוועד היהודי החילוני בעמארה שויתרו על הנתינות העירקית ותמונות מסמכים על-אודות היקף אדמות הווקף של עזרא הסופר.
ראוי לציין שוָלִיד אֶל בעָאז, לא היה מוּדע לשני ספריו של משה דבורי ז"ל שיצאו לאור בישראל: "עמארה עיר בין הדקלים" בעריכת ניר שוחט והשני יצא לאור בשנת 2005 בעריכתי.
בפרק הראשון של הספר מדבר וָליד אודות היהודים בכלל ומציין שהיחס אליהם במזרח היה יחס של שיתוף פעולה וטוב יותר מִיַּחסם של האירופים שגרשו קהילות יהודיות ופגעו בהן.
וליד מביא בפרק זה ניסיון נועז להפיכת עירק כמולדת ליהודים ממזרח אירופה על-ידי קליטתם בדרום ארץ הנהריים ומסתמך על דברי ד"ר פרינז גרובה הגרמני בזיכרונותיו וכך כותב וָליד בספרו בעמוד 20: "לא פעם ניסו ארגונים יהודיים, אנגליים וצרפתיים לשכן בעירק קבוצות איכרים יהודים מאירופה המזרחית בגלל שטחים ריקים, עשירים במים ומעוט אוכלוסייה שעוסקת בחקלאות.
בשנת 1907 שיגרה "אגודת השיכון היהודית" iCA שבלונדון שפעלה בשיתוף פעולה עם "האליאנס הישראלית" שבפריס את נייגו IEGO אל בגדד. לצורך בדיקת הנושא שהה שם כחמישה חודשים והכין הצעה בה הביע דעתו החיובית לאפשרות אכלוס היהודים באזור. הוא הציע לאכלס אותם באדמות כאצ'ם פחה, חותן הסולטן הטורקי עבד אל חמיד בצפון עירק. עוד הציע אכלוס חמישים אלף יהודים רוסים ופולנים.
שר האוצר הטורקי, ג'אוד בך, יהודי שהתאסלם תמך גם הוא ברעיון. אך הסולטן עַבְד-אֶל-חָמִיד סרב לתמוך. כאשר החלה התנועה הציונית היא התעיינה ברעיון וההסולטן עבד אל חמיד חשש מהשתלטות התנועה הציונית גם על עירק.
המלך פיצל הראשון בעת ביקורו בלונדון בשנת 1933, קיבל הצעה לאכלֵס מאה אלף יהודים מגרמניה באזור החידקל התחתון בין אֶל-עָזִיזִיָּה וְכּוּת אֶל-עימָארה, תוך כדי מתן הקלוֹת כספיות לעירק במקרה שתתקבל ההצעה. אך ממשלת עירק סירבה לקבל ההצעה.
עוד וָלִיד מְסַפּר בפרק הראשון, אודות הישוב היהודי בדרום עירק בעמארה ובבצרה ומפרט במיוחד אודות תלייתו של שפיק עדס, סוחר יהודי אמיד שתרם רבות למוסדות בעירק. למרבה האירוניה, ימים מספר לפני משפטו בבית הדין הצבאי בראשות הקצין עַבְד אַלּלָא אֶל נַעְסָאנִי, תרם עדס שלוש מאות אלף דינאר עירקי לצבא הצלת פלשתין העירקי, סכום שאז היה שווה כמיליון ומאתיים אלף דולר. עדס הואשם באשמת שווא כקומוניסט - ציוני ונידון לתליה. ניסיונות להצלתו לא צלחו, גם לא בתיווך שלטונות בריטניה וארה"ב. וָליד אינו מצדיק את המעשה האווילי ועומד על ההשפעות השליליות שמעשה התלייה השליך על יהודי עירק לרעה.
בהמשך הוא מפרט את ההצקות ביהודי בצרה במהלך השנים בהן הואשמו היהודים במיני האשמות שווא ומביא שמות 14 מהם תוך פירוט עיסוקיהם וגיליהם כן מפרט שמות היהודים שנהרגו בתקופת שלטון מפלגת הבעת׳.
בפרק השני מפרט אודות יהודי עמארה ארגוניהם הקהילתיים, בתי הספר היהודיים בעיר ואודות יהודי עמארה ופלשתין. מספר אודות שלום דרויש ואחרים ויציאת היהודים מן העיר. וָלִיד אֶל בַּעָאז מציין, שעוד בימי יוסף פלביוס, היסטוריון יהודי, מהמאה הראשונה הוזכר מישאן. גם בנימין בן טולילה מזכיר שביקר את קברו של עזרא הסופר בשנת 1165 והעריך את מספר היהודים שם באלף וחמש מאות נפשות. וליד מציין שהמקור הכי קדום לשם "עמארה" נמצא אצל איטלקי בשם "קאספרו באלבי" שאמר: "ביום 16 אדר 1580 בשעה שלוש בלילה הגענו למקום הממוקם ליד גדת הנהר השמאלית בשם "אל עמארה".
בפרק השלישי מספר על יהודי עלי אל ג׳רבי ועל סלמן דרויש, על בית הכנסת בעיר ובית העלמין והאישים יהודיים בעיר. הפרק הרביעי מוקדש ליהודי קלעת צאלח, בית הקפה בעיר, יהודי העיר ואודות התנועה הציונית בעיר. הפרק החמישי, מדבר על יהודי אֶל-עוּזיר שם קבור עזרא הסופר, הווי החיים ואישים יהודים בולטים בעיר. הפרק השישי, הוקדש להגירת היהודים לפלשתין, מצבם בישראל, חלום השיבה לעירק כן מובאים שני שיריו של פרופסור שמואל מורה ושיר תגובה עליהם.
ספר זה עניין אותי במיוחד מאחר שגם אני יליד העיר עמארה, ממנּה ברחתי בגיל 16, דרך הוֹר אֶל חֲוֵיזָה (בִּצָּה רְחבת מְמָדים המפרידה בין עירק לפרס). בילדותי זכיתי לבַקּר ב-"עִיד הַזִּיָארָה" הוא חג השבועות, חג הבכורים שהעירקים הפכוהו לחג הביקורים בו זכיתי בילדותי לבקר את אצל קברו של עזרא הסופר ולהשתתף בהילולא לכבודו.
וָלִיד מזכיר את סניף תנועת החלוץ בעיר (כתב בטעות: "נמיר" במקום "עמיר" ומציין שמספר חברי התנועה בשנת 1949 בעמארה מנה 85 חברים ואחד עשרי מדריכים. וליד אל בעאז מזכיר את יהודי עמארה, את שכונת אֶל צָאבּוֹנְצִ'יָּה או אֶל קָאדִרִיּה בהּ גָּרתי בילדותי שם נמצא בית הכנסת היהודי ובית הספר בו למדתי האסכול הסמוך לכנסיית "אם האבלים".
יקצר המצע מלספר את מעלותיו של ספר חשוב זה ויטיבו חוקרים באקדמיה לעיין בו וללמוד את תוכנו וכן היהודים יוצאי העיר עמארה ומחוז מישן להשיגו וליהנות מחידושיו.
תודה לך מר וָלִיד אֶל בַּעָאז שזכיתי לקרוא במֶחְקָריך ותפילתי היא שֶׁיִכּוֹן השלום במזרח שלּנו לטובת כל תושבי האזור כדי ליהנות משיתוף פעולה כלכלי, תחבורתי, תיירותי, רפואי, מחקרי ומדעי.

תאריך:  04/07/2019   |   עודכן:  04/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כולנו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חגי קמרט
הפחד הראשוני של הדוברת מעצמה (כמו שאומרים אני פוחד מעצמי יותר מאשר מאחרים) והפחד הנוסף של חשכת העולם עליה (כמו שאומרים חשך עלי עולמי)
עליס בליטנטל
המחזמר "לזרוס" העולה במרכז ענב הוא כמשב רוח מרענן, בטעם של ברודווי או הוסט אנד    המחזמר שכתב האמן הגאון דייויד בואי עם אנדה ולש, נשאר נאמן לפואטיקה של בואי, כשהכל מושר בשפה המקורית - האנגלית, ומשוחק בעברית, ומבצעים אותו זמרים ורקדנים מהמעלה הראשונה    טעם של עוד
חיים נוי
מפגן מרשים של מוזיקה ואורות - זמרים מעולים - תוכן משמים - מרכז עינב גן העיר תל אביב
אלי אלון
בחורף שנת 1953 הסעירה את מדינת ישראל הצעירה שזה לא מכבר הוקמה, פרשת אינוס ורצח מזעזע של ילדה בת 4.5 רחל (רוחל'ה) לוין משכונת נווה יהושע ברמת גן    גופת הילדה התגלתה בשדה ליד חירייה סמוך לצומת מסובים, כשעל גופתה סימני אלימות קשים    בבדיקה נמצא כי נאנסה טרם הירצחה
איתמר לוין
ברגע בו מעשי מחאה אינם חוקיים, הם הופכים לעבירה - ואין המדובר במחאה דמוקרטית אלא באנרכיה    עם כל ההבנה לזעם של יוצאי אתיופיה ועם כל מה שאנחנו יודעים על המשטרה, אין שום הצדקה לעבור על החוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il