X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
11.8.2019, דן מרגלית, שטיין, העונש שלנו - תגובה לטור כדי שילדי ישראל יקבלו את המגיע להם, ממשלות ישראל חייבות לתקצב את המערכת בהתאם לדרישות הבינלאומיות לא בכדי ישראל נמצאת במקום נמוך מאוד במדדי ה-OECD
▪  ▪  ▪
אין שוויון [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
שטיין, העונש שלנו
דן מרגלית
תארו לכם את המצב הבא: יש בארץ מפעל חינוכי מעולה בשם חמד"ה - זה חינוך מדעי * מאפשרים לנערי תיכון בעלי כישורים מתאימים (ומעוניינים) ללמוד 5 יחידות בפיסיקה * כל מי שמתאים יכול להתקבל * עתה תארו לכם שהמפעל היקר הזה היה מותנה בתשלום של הורים עשירים.
לרשימה המלאה

לצערי הרב, דן מרגלית בטורו "שטיין, העונש שלנו", טועה טעות יסודית, וחבל מאוד. אם שטיין כשופט עליון הוא עונש או לא, אני מותיר לאחרים לקבוע. באשר לפסיקתו בנושא מימון תוכניות ייחודיות על-ידי הורים בבתי הספר השונים, לא חרג השופט שטיין מערך השוויון בחינוך. אסביר בהמשך.
כבר בתחילת טורו, קובע מרגלית: "שלושה שופטי בג"ץ החליטו כי המצויינות קודמת לשוויון. מותר להורים עשירים ללמד בבית הספר את ילדיהם, רק את ילדיהם, בכספם". ולא היא: בכל בתי הספר במדינת ישראל הורים מממנים תוכניות לימוד שהן מחוץ לתוכנית הלימודים שמשרד החינוך מחייב את כולם. הורים אינם מלמדים מה שהם רוצים. ההפך הוא הנכון. נכון, מעבר לקצובה של שעות לימוד בכל מקצועות הליבה שהן דלות, מתוקצבות במעט כסף, הורים יכולים, על-פי חוק, לממן תוכניות חוץ-קוריקולריות מכספם. האם זה פוגע בערך השוויון? מרגלית יאמר שכן. גם רבים. אני טוען שלא כצעקתה.
כדי שילדי ישראל יקבלו את המגיע להם, ממשלות ישראל חייבות לתקצב את המערכת בהתאם לדרישות הבינלאומיות. לא בכדי ישראל נמצאת במקום נמוך מאוד במדדי ה-OECD. זו הבעיה העיקרית. מכאן נשאלת השאלה, האם יכול להתקיים שוויון מוחלט? לא ולא. מדינת ישראל קבעה בחוק שאזרחי ישראל חייבים להיות מבוטחים בביטוח בריאות ממלכתי. מצוין. האם זה מספיק? מרגלית יודע את התשובה וגם אזרחי ישראל. ומה אותו חוק שוויוני כביכול קובע גם? שכל אדם רשאי לבטח את עצמו בביטוחי בריאות נוספים, הכל לפי יכולתם הכלכלית. האם ביטוחי הבריאות הנוספים של העשירים משתווים לאלה של העניים? התשובה ברורה. האם מערכת הבריאות בפריפריה משווה למערכת הבריאות במרכז? ודאי שלא. זו המציאות וחבל להילחם בה.
מערכת חינוך רקובה
בישראל אין בתי ספר פרטיים במתכונת המוכרת בחו"ל. אין. ישנם כמה בתי ספר שהצליחו בתחבולות פוליטיות, לא להיצמד ממש לקווים המנחים של משרד החינוך. כדי ללמוד בבתי ספר אלה ההורים משלמים הון. אין המדובר בתוכניות ייחודיות אלא תוכניות משרד החינוך. האם עובדה זו אמורה לפגוע בהישגי התלמידים המוחלשים? לא ולא. מדינת ישראל מתקצבת את בתי הספר בצורה עקומה, בזבזנית ובלתי יעילה. התוצאות מונחות בפנינו. אז ההורים המבוססים אינם מוכנים להשלים עם עובדה זו ומתגייסים לטובת ילדיהם. מה רע בכך?
ברור שחלוקה עדתית בין אלה היכולים ללמוד או לממן לבין אלה שאינם יכולים, היא חלוקה מטופשת. אקבע כאן: כל תלמיד הרוצה ללמוד ולסיים את לימודיו בצורה טובה ואפילו מצוינת, יכול לעשות זאת בתנאי שיכולותיו, רצונותיו, מאווייו, מאפשרים לו.
לסיום, אטען שהלוואי ונושא המימון הפרטי של תוכניות ייחודיות הייתה הבעיה המרכזית של מערכת החינוך. הלוואי. מערכת החינוך רקובה, מיושנת, בלתי יעילה בעליל, חסרת משאבים, והפנייתם של אלה הקיימים היא בלתי הגיונית וסבירה. הפוליטיזציה של מערכת החינוך בצורה שאין כדוגמתה בעולם המפותח, גרמה לקריסתה של מערכת החינוך. שתי דוגמאות: "הרפורמה בחינוך" משנת 68' שזלמן ארן קידם ו"בגרות לכל". אלה היו המהלכים העיקריים בחיסול מערכת החינוך. בטוחני שמר מרגלית יודע היטב במה המדובר.
אינני בטוח שדן מרגלית יקרא את הטור הזה וגם הטור שאת קישורו אני מצ"ב העוסק במחלות הקשות של מערכת החינוך. אחזור פעם נוספת ואומר: הלוואי שנושא השוויון במערכת החינוך כפי שדן מרגלית מפרש אותו הייתה הבעיה העיקרית של מערכת החינוך.

תאריך:  13/08/2019   |   עודכן:  13/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  דן מרגלית
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעתועי השוויון בחינוך
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בים המריבות אפשר גם להסכים!! ל"ת
ה.א  |  13/08/19 16:00
2
מסכים בהחלט
עובד 1  |  13/08/19 21:16
3
תודה רבה על המאמר! ניתן להוסיף
קורא ותיק  |  14/08/19 13:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
אירן מתווכת בין הנהגת חמאס לנשיא בשאר אסד כדי להשיג פיוס ביניהן לגיבוש ציר נגד ישראל וארה"ב. גורמים סורים אומרים כי אין פריצת דרך בתיווך וכי בשאר אסד מסרב לסלוח לחמאס על בגידתה בסוריה
משה נסטלבאום
טור דעה אישית בשלישי שלא דופק חשבון    בכירים בליכוד דורשים להחזיר את סמוטריץ' ל"גודלו הטבעי"    כן או לא? האם כחול לבן תשב בממשלה שבראשה יעמוד נתניהו? תלוי באיזה יום שואלים את גנץ    מי אחראי לביזיון הגדול של "מחוז ירושלים"? רק לא ארדן    על גיוס המונים להצלת חיים    ועל הסלוגן של ראש עיריית גבעתיים שכולם מעתיקים
צילה הרשקו
מצער שמעורבותה העמוקה של קבוצה זו בפרשה הדרמטית של ספינת המעפילים "אקסודוס 1947" נעדרת כמעט לחלוטין מהזיכרון הלאומי, הפרסומים וטקסי ההנצחה המתייחסים למאבק על הקמת מדינת ישראל
ד"ר יובל ברנדשטטר
חוקרים הראו כי באזורים מבודדים ללא מינוע, מספר הילדים הזקוקים לסיוע תרופתי הוא עשירית מבני עדתם החיים באזורים עתירי מינוע
יוסף אליעז
יש להיזהר בכבודם, בְּחֵרוּתָם ובמהלך חייהם של "פלשתינים", כפי שהם קוראים לעצמם, בין שהם אזרחי ישראל ובין שהם נתונים לשלטון צבאי בשטחי יהודה, שומרון או כפופים לשליטת "הרשות" או אפילו נתונים לשלטון חמאס ברצועת עזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il