X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עברו כ-14 שנים ושום דבר ממשי בנושא המקלוט לא נעשה המקלטים הציבוריים הם כסות, כיסוי תחת בלבד לרשויות האחריות
▪  ▪  ▪
גם לא לחיות [צילום: אדם שולדמן/פלאש 90]

המתיחות הביטחונית בדרום ובצפון הולכת וגדלה. כרגיל במחוזותינו, נזכרים רק עתה לדבר על העורף ומוכנותו למלחמה. כמי שגר ביישוב ספר על גבול לבנון, אומר בצורה ברורה וחד-משמעית: העורף הישראל חשוף לחלוטין, בעצם מופקר. לו אני בלבד הייתי קובע זאת, מילא, אלא דוחות אין ספור של מבקר המדינה ושל גורמים אחרים, קובעים מפורשות שממשלת ישראל לא דאגה להיערך למצב בו המלחמה תהיה בערוף ולא רק מעבר לגבול. שימו לב למה שנכתב בדוח מבקר המדינה לאחר מלחמת לבנון השנייה: "ההגנה על העורף האזרחי מפני ירי טילים ורקטות כוללת שימוש במגוון אמצעים בתחום ההגנה האזרחית שבהם עוסק דוח זה, כדוגמת מיגון פיזי, גילוי והתרעה ופינוי אוכלוסייה.
משרד מבקר המדינה מודע לכך כי לצה"ל יכולות התקפיות ויכולת יירוט, אשר נועדו לצמצם את הירי לעבר ישראל, להקטין את נזקיו ואף להוות גורם מרתיע. למרות יכולות אלה, על-פי איום הייחוס על צה"ל להיערך לתרחיש הכולל שיגורים של אלפי ואף עשרות אלפי טילים ורקטות לעבר ישראל במהלך תקופת הלחימה, מספר טילים שספק רב אם יש בידי צה"ל מענה מספק להגנה מפניהם. לכן עולה החשיבות בבחינת מוכנות העורף האזרחי בתחום המיגון, הגילוי, ההתרעה ופינוי האוכלוסייה, שעשויים להציל חיים.
אמנם בשנים האחרונות נעשתה כברת דרך בתחום מוכנות והגנת העורף האזרחי, אך בביקורת עלו פערים, חלקם משמעותיים, בהיערכות בתחום המיגון הפיזי, הגילוי וההתרעה ואף פינוי אוכלוסייה, אשר יש בהם כדי להגדיל את הסיכון לחיי התושבים בעת אירוע לחימה. פערים אלה גדולים במיוחד ביישובי גבול הצפון בכלל ובערי הצפון בפרט, הצפויים על-פי תרחיש הייחוס להיות תחת ירי רצוף ומתמשך. בנוסף לכך, עלו בביקורת ליקויים בטיפול בעורף הנובעים מהיעדר תיאום בין הגורמים השונים העוסקים בנושא הטיפול בעורף, ובכלל זה משהב"ט, צה"ל והמל"ל. כל אלה יש בהם כדי לפגוע בהכנת העורף לחרום".
ממשיך הדוח ומפרט: "חלק מאמצעי המיגון האמורים להגן על הציבור מפני ירי טילים ורקטות, בכלל זה ממ"דים (מרחב מוגן דירתי), מקלטים פרטיים משותפים ומקלטים ציבוריים, אינם כשירים, דבר העלול למנוע את האפשרות להתגונן באמצעותם בעת הצורך. בנוסף לכך, בעת לחימה יידרשו תושבים אשר יתקשו להגיע אל אמצעי המיגון בתוך פרק הזמן שקבעו פקע"ר והפיקודים המרחביים בהנחיות ההתגוננות ותושבים אשר יהיו תחת ירי רציף, במיוחד באזורים הסמוכים לגבולות עם לבנון וסוריה, לשהות שהייה ארוכה במקלטים. למרות זאת, חלק ניכר מהמקלטים הציבוריים והמקלטים הפרטיים המשותפים אינו ערוך לכך. פערי המיגון אמורים להשפיע על החלטות הגורמים המדיניים והצבאיים לפני פתיחה במבצעי לחימה ובמהלכם, על החלטות בדבר פינוי אוכלוסייה, ועל היערכות הרשויות המקומיות לחרום.
פקע"ר אינו מצביע בפני מקבלי החלטות, שהוא כולל בחישוב פערי המיגון אמצעי מיגון שאינם כשירים ואשר לא יוכלו לשמש כמחסה מיגוני ראוי בעת הצורך וכי חישוביו בנוגע להיקף המתמגנים באמצעות המקלטים הציבוריים והמקלטים הפרטיים המשותפים מתעלמים מהצורך בשהייה ממושכת במקלטים, הצפויה להידרש באזורים גאוגרפיים רבים ברחבי הארץ. מאז שנת 2005 קיבלה הממשלה החלטות שונות שנועדו לצמצם את פערי המיגון שנוצרו עקב היעדר מקלטים מתאימים במבנים שנבנו לפני שנת 1992, השנה שבה החלו לחייב בבניית ממ"דים. תוכניות אלה בחלקן לא מומשו כלל ובחלקן מומשו חלקית בלבד, ולכן לא הביאו לצמצום משמעותי של פערי המיגון, במיוחד באזורי הפריפריה. בשנת 2007 פסק בג"ץ כי על מוסדות החינוך ביישובי עוטף עזה להיות ממוגנים".
בכוונת מכוון ציטטתי ארוכות מתוך דוח מבקר המדינה כי לא בטוח שמרבית אזרחי ישראל קוראים את הדוחות הללו. עברו כ-14 שנים מאז ושום דבר ממשי בנושא המקלוט לא נעשה. המקלטים הציבוריים הם כסות, כיסוי תחת בלבד לרשויות האחריות. כל מי שמכיר איך נראים המקלטים הללו, יודע שלא רק אדם אינו יכול לשהות בו אלא אפילו חיות. תוסיפו לכך ששיכונים רבים תלויים במקלט ציבורי או שניים, מרוחקים מאוד מהמגורים, תבינו איזה קושי עצום הוא להגיע אליו. אוכלוסיית המבוגרים והחולים המרותקים למיטתם אינם מסוגלים אפילו לחשוב על ריצה למקלט הציבורי. הם מופקרים.
הבטן הרכה של המיגון היא מערכת החינוך. איני רוצה לתת רעיונות למישהו לכן לא אתאר את כל הליקויים. אומר רק שמי שסבור שהילדים במערכת החינוך מוגנים טועה טעות מרה. כל מי שנתקל אי-פעם בהזעקות אמת יודע מה קורה בפועל. זהו מצב בלתי ניתן לשליטה, ומכאן שהוא מסוכן ביותר.
ועדיין לא דיברנו על כל המרכיבים האחרים של הגנת העורף. הם מוזנחים באותה המדינה כמו המיגון הפיזי. הצפי של אלפי או עשרות אלפי טילים שישוגרו לכיוון העורף חייב להדיר שינה מעיני הממשלה. אם לשפוט לפי המצב בשטח, הממשלה אינה ממש מוטרדת. זה יעלה בחיי אדם רבים רבים אם חלילה התרחיש של ירי טילים יתממש.
ממשלת ישראל הנוכחית הבטיחה הזרמת 5 מיליארד שקל לצפון למשך 5 שנים כדי לשפר באופן משמעותי מאוד את מצב המיגון. מה מזה הועבר? כלום! בישבה של ועדת החוץ והביטחון שהתקיימה בנושא, "למעלה מרבע מאזרחי ישראל ללא מיגון תקני 16 בינואר 2018, כ"ט בטבת תשע"ח", אמר ח"כ אורן חזן (הליכוד), שכולנו נהגנו ללעוג לו, את הדברים הבאים: "אני מכיר מציאות אחת, והאינטרס גם של הצבא וגם שלכם הוא זהה, הוא רק לא מתאים לממסד כאן בירושלים. אם יהיה סקר שהצפון מוחק מפלגה כזו או אחרת, אז אני מבטיח לכם שתקבלו מיליארדים. אתם לא יכולים, בשביל התושבים שלכם, לדבר בשני קולות. אל תבואו לכאן ותאשימו שלא נותנים ואז לבוא ולחבק אותם ולחלק תעודות הוקרה". וזו האמת ואין בלתה.
ממשלת ישראל אדישה לחיי האזרחים. אם חלילה תתרגש עלינו מלחמה בצפון, ממשלת ישראל תצטרך לשאת באחריות על האסון שעלול לנחות עלינו. מלחמה אינה משחק ילדים, אינה רטוריקה. היא עלולה לגבות חיי אדם רבים. אזלת היד של ההנהגה להבטיח את מינימום ההגנה על חיי האזרחים, מעורר פלצות. רק שלא יגידו שלא ידעו.

תאריך:  29/08/2019   |   עודכן:  29/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עורף מופקר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
צ'לו, המומחה לענייני כלום
פרשנדתא  |  30/08/19 15:35
 
- אתה מוכיח
בדבריך  |  31/08/19 11:39
2
הפעם, צלו צודק
יוסי שפניר  |  30/08/19 18:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה דוחה את ההצעות הבינלאומיות להרגעת המצב ונחוש להוציא פעולה צבאית נגד ישראל בתגובה על התקיפה בשכונת א-דאחיה    על-פי גורמים בחיזבאללה, התגובה הצבאית תביא לשינוי כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה אך לא תביא למלחמה כוללת עם ישראל
עמוס גלבוע
בממד הטקטי אנחנו מול חיזבאללה המאיים בנקמה, מיידית, בחיילי צה"ל    בממד האסטרטגי: ארה"ב מול אירן, בעקבות האפשרות (!) של תחילת התכופפות אירנית מול הסנקציות    הנכס האסטרטגי של הקשר בין נתניהו וטראמפ יעמוד במבחן האמת הראשון
איתן קלינסקי
מהורי ספגתי, שזהות יהודית אסור לה לעלות על שרטון, בו נדחקים לפינה שולית זהות אנושית וערכים אוניברסליים
אלי לוין
רק בשנה האחרונה ישנה מגמה של עלייה מטאורית מבחינה היקף ההדבקות של תוכנות כופר על מחשבים ובחלק לא מבוטל מהמקרים אירוע אמת יכול להגיע לכדי תשלום כופר להאקר בצד השני
אלי אלון
התבשרנו לא מכבר בידיעה בעיתונות כי בית קק"ל ההיסטורי ברחוב הרמן שפירא בתל אביב מתוכנן להפוך למלון בוטיק יוקרתי עבור עשירים ובעלי ממון    אם אכן הידיעה נכונה וכך יהיה, נראה שבקק"ל איבדו את הבושה וכסף קודם לערכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il