X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
איפה עובר הגבול בין חשד למניעת מידע מן הציבור לבין חשדות לשיתוף פעולה עם החשוד נתניהו? זה מערער את אמון הציבור
▪  ▪  ▪
החשוד נתניהו [צילום: מרק ישראל סלם]

המלחמה בין נתניהו וצוותו לבין כלי התקשורת המדווחים על המעשים המיוחסים לראש הממשלה בשלושה כתבי האישום כפוף לשימוע, היא מלחמה טוטלית. האשמות הנשמעות מכל הצדדים קשות ביותר. המציאות עולה על כל דמיון. האלימות, השיסוי, ההסתה, האיומים, ומה לא, כל אלה הגיעו לדרגה מפחידה. אלא שבתוך כל בליל הידיעות והפרשנויות, מתעוררת שאלה מרכזית: האם זכותו של הציבור לדעת במי הוא הולך לבחור? האם יש חשדות נגדו, אילו סוגי חשדות? זו שאלה שצריכה להטריד כל אדם הגון הזכאי לקבל מידע על המועמדים האמורים לייצגו. הסתרת המידע מן הציבור, בכוונת מכוון או באיצטלה של שמירה על זכויותיו של הפרט, כולל הזכות לחפות כל לא הוכחה אשמתו, יש בה כדי לפגום קשות בבוחרים עצמם.
פרסום תמלילי החשדות נגד נתניהו יש בו לכאורה פגיעה בזכויות יסוד. עם זאת, כל מי שלמד משפט חוקתי יודע שישנן זכויות מתנגשות ומישהו צריך להכריע איזו זכות גוברת על זכות אחרת. אין ברירה. במקרה שלנו, זכותו של ראש הממשלה להוכיח את חפותו בבית משפט, זכותו שהחומר שנערם אצל היועמ"ש בעקבות החקירות וההחלטה של הלה להגיש שלושה כתבי אישום כפוף לשימוע, ומאידך זכותו של הציבור לדעת דווקא בעת הזו שלפני בחירות, במי הוא הולך להצביע.
לעניות דעתי, בהינתן שהמדובר באיש ציבור המבקש שוב את אמון הציבור בבחירתו, אין כל ברירה אלא שמצבו המשפטי, כמו מצבו הבריאותי, יהיה גלוי לעין הציבור לפני הליכתו לקלפי, גם אם יש לכאורה פגיעה בזכויות הפרטיות של נתניהו, אך לא רק שלו אלא של כל אלה המתמודדים בבחירות לכנסת. ביטן, דרעי,ליצמן, וכד'. זכות הציבור לדעת מה מייחסים למועמדים השונים, במקרה של אנשים ציבור, גוברת על זכויות פרטיות אחרות. נבחרי הציבור קובעים את גורלנו, קובעים אם תהיה מלחמה או לא, איך נחיה. הם לא אנשים פרטיים אלא הם מעמידים את עצמם למבחן הציבור.
מניעת קבלת המידע הנחוץ על מצבם של הנחקרים והנתבעים העתידיים עד אחרי הבחירות מצד רשויות החוק, היא לא פחות מפגיעה קשה בציבור הבוחרים. רק לפני זמן קצר נתבשרנו שהיועמ"ש דוחה את פרסום תמלילי החקירה בתיקי נתניהו, לאחר הבחירות. כך קרה לפני הבחירות הקודמות לפני כארבעה חודשים. כך עתה. ומה יקרה אם תיכפה עלינו מערכת בחירות נוספת כי לאחר הנוכחית שוב לא תהיה אפשרות לכונן ממשלה? שוב יידחה הפרסום? זה הרי הזוי. מעולם לא מתחתי ביקורת על היועמ"ש ועל מהלכיו. עם זאת, איפה עובר הגבול בין חשד למניעת מידע מן הציבור לבין חשדות לשיתוף פעולה עם החשוד נתניהו? זה מערער את אמון הציבור.
דרישה לגיטימית
רשויות המדינה כולן הן נאמן הציבור. הן צריכות לעבוד לטובת הציבור כולו ותו לא. ברגע שרשות מרשויות החוק תתחיל לעבוד עבור פוליטיקאי זה או אחר, אפשר להכריז על פשיטת רגל מוחלטת. גם היועמ"ש הוא נאמן הציבור, לכן אני סבור שמניעת המשך פרסומי התמלילים מחקירות ראש הממשלה, היא פגיעה חמורה בזכות הציבור לדעת, פגיעה חמורה בשלטון החוק. במשטר דמוקרטי אלה אינם דברים בטלים. ההפך.
אין לי מושג מה העלתה הבדיקה של היועמ"ש בקשר לפרשה החדשה שנתגלתה לפני יום-יומיים, הפרשה בה מתברר שלמרות האיסורים המפורשים החלים על ראש הממשלה להתערב בנעשה במשרד התקשורת, כמוני גם מיליונים אחרים אינם יודעים מה הייתה הסיבה לסיום הבדיקה במתן הזהרה לנתניהו לבל ישוב להתערב. לא צריך להיות משפטן דגול כדי להבין שהפרשה היא לא ממש זוטי דברים אלא יש בה הרבה הרבה יותר. אך נניח שאני ועוד רבים טועים, האם אין זו זכותנו לדעת מפיו של היועמ"ש מדוע החליט מה שהחליט? או שמא זה יהיה אחר הבחירות.
לא רק ראש הממשלה חשוד בפרשיות שונות ועומד בפני שימוע שיכריע אם יועמד לדין או לא, אלא ישנם עוד שרים וח"כים שלגביהם הוחלט להגיש ככתב אישום כפוף לשימוע. הם מתמודדים גם במערכת הבחירות הזו. האם אין זו דרישה לגיטימית שגם לגביהם יתפרסם מידע מהימן במה הם חשודים?
בהתייחס לעובדה ששומרי הסף הוחלשו בצורה כה משמעותית ובלתי מתקבלת על הדעת, מן הראוי היה שהיועמ"ש ינקוט עמדה ברורה. לצערי הרב, זה לא קרה עד עתה. מבקר מדינה חדש המבטל במחי יד כל ביקורת, אינו יכול להישאר בתפקיד, מה עוד שקיימים חששות כבדים באשר למפגשים בארבע עיניים בינו לבין ראש הממשלה בהם "סוכמו" מהלכים. לא יכול להיות שהכל בסתר.
כל מי שהמשטר הדמוקרטי חשוב לו, חייב להצטרף לדרישה שגורמי שלטון החוק יפרסו בפני האזרחים, לפני הבחירות, במה חשודים אנשי ציבור הרוצים להנהיג אותנו. אחרת, תהיה זו פגיעה קשה באמינותם ויושרה. חבל!

תאריך:  05/09/2019   |   עודכן:  05/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכות הציבור לדעת לפני הבחירות
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
אז שיפרסמו ראסמית ולא ידליפו
חחחששש  |  5/09/19 16:34
2
זכות הציבור לדעת
באום  |  5/09/19 19:30
 
- כל כך צודק
אליצור   |  6/09/19 02:13
 
- כל כך צודק
אליצור   |  6/09/19 02:14
 
- אוסף
השטויות   |  6/09/19 10:09
3
חורבני בתים קודמים
נגד שמד עצמי  |  6/09/19 00:33
4
רוצים לדעת על הפדופיל""צרציל""
ב.ל  |  6/09/19 08:22
 
- עוד פעם
אתה מוכיח  |  6/09/19 10:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (ב)
מירב ארד
התחייב: "לא אשב תחת נתניהו בממשלה. נקודה"    קרא לרה"מ להפסיק את המסעות בעולם וללכת לקריית שמונה    הוסיף: "נתניהו הופך עצמו לקורבן של התקשורת"
מירב ארד
הבהיר: "כאזרח מס' 1 אעשה הכל שלא יהיו בחירות שלישיות"       על האפרות שיבקש להקים ממשלת אחדות של הליכוד ושל כחול לבן: "האפשרויות כמובן תלויות בתוצאות הבחירות"
מירב ארד
מבהיר במכתב: "הצבת מצלמות ע"י גופים פוליטיים היא מפלה"    "נותנים לנתניהו ואנשים יכולת לעורר פחד בקרב הציבור הערבי"
דן מרגלית
מתניהו הפועל כמו ת"פ של נתניהו איבד את הלגיטימיות שלו    אני קורא לכל עמיתיי לפעול כפי שידענו כולנו בעבר ולמצוא את הדוח האסור, ולצפצף ולפרסם אותו כמו בתקופת העיתונות החשאית-מחתרתית ברוסיה הסובייטית
מירב ארד
יו"ר ראש ועדת הבחירות המרכזית הסביר כי למרות התנגדותו הוא אינו שולל הצבת מצלמות. הבהיר: "הקמנו מתווה מיוחד לעניין"    הוסיף: "זו פרקטיקה לא נכונה שבזמן האחרון לא שומעים לדברי היועץ המשפטי לממשלה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il