X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מרים הרמן [צילום: באדיבות אייל בד (בדט)]
סיפורה של אשת הרדיו מרים הרמן
מרים הרמן הייתה מראשוני השידור העברי עוד כשזה נקרא "קול ירושלים" ובמשך שנים רבות עמדה בראש מחלקת השידורים לילדים ולנוער בקול ישראל. בימים אלה מלאו 30 שנה למותה
מרים הרמן בעת שירותה בצבא הבריטי [צילום: באדיבות המשפחה]

מרים הרמן נולדה ב-2 בינואר 1919 בעיר קינגסברג בגרמניה להיינץ ולגרדה הרמן. בשנת 1924 בהיותה בת 5 לערך, עלתה עם הוריה לארץ ישראל. המשפחה התיישבה בירושלים. אביה ד"ר היינץ הרמן פסיכיאטר במקצועו היה מחלוצי תחום הפסיכיאטריה בארץ ישראל וזמן קצר לאחר שעלה לארץ החליף את ד"ר דוריאן פייגנבאום כמנהל בית החולים הפסיכיאטרי "עזרת נשים" בירושלים. היינץ הרמן אביה של מרים הרמן היה מנהל בית חולים מ-1924 עד פטירתו בשנת 1948 והוא בן 56. בין השאר התפרסם בזכות מאמר שפרסם בכתב עת שבו תיאר לראשונה באופן מדעי את התופעה המכונה "סינדרום ירושלים", בה לוקים תיירים וצליינים בפסיכוזה חריפה במהלך שהותם בירושלים ומדמים עצמם לישו, למשיח וכיוצא באלה. מרים הרמן סיפרה לימים על זיכרונותיה מימיה הראשונים בארץ וכי אחד מהזיכרונות הראשונים שלה בארץ היה שבגרמניה נהגה לשחק במזחלת שלג ולאחר שהגיעה לארץ זה היה מאוד חסר לה.
מרים הרמן למדה בגימנסיה העברית ברחביה. ולאחר סיום לימודיה בגימנסיה החלה ללמוד באוניברסיטה העברית וב1938 יצאה ללימודים באנגליה. ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה חזרה לארץ והתגייסה בשנות ה-40 לצבא הבריטי. היא שירתה במצרים בחיל העזר לנשים. ולאחר שחרורה מהצבא הבריטי הצטרפה לארגון ההגנה.

קריינית בקול ירושלים

את הקריירה הרדיופונית שלה החלה מרים הרמן, ב-1947 כקריינית ומגישת תוכניות ברדיו המנדטורי "קול ירושלים". לאחר הקמת המדינה והפיכת "קול ירושלים", לקול ישראל הייתה ממייסדות מחלקת השידורים לנוער בקול ישראל ומונתה בתחילת שנות ה-50 לאחראית על תוכניות הנוער ברדיו והייתה קריינית אהובה בתוכניות הילדים והנוער. מי מהוותיקים אינו זוכר את קולה הרדיופוני המשובח. בין השאר הייתה אחראית על תסכיתי הנוער ברדיו שהופקו והוקלטו ב"אולפן הילדים הירושלמי" בהנהלת הבמאי אלף ארי וולף. בשנות החמישים, התבקשה הנהלת הרדיו לפטר את אלף הרי וולף, מנהל אולפני התסכיתים של קול ישראל, על-רקע דעותיו הקומוניסטיות. מרים שהייתה דעתנית וערכית, עמדה לצידו וניהלה מאבק נחוש למניעת פיטוריו ולבסוף הוא המשיך בתפקידו.

נישואיה להלל פליקס בדט

בנעוריה הייתה מרים הרמן חברה בתנועת "השומר הצעיר" כאן הכירה חבר לתנועה בשם הלל פליקס בדט (בד) בנו של ד"ר הרמן בדט. הרמן היה משפטן חבר הפרלמנט הגרמני בתקופת רפובליקת ווימאר ציוני שעלה לארץ ב-1933 וממנחיי היסוד להתיישבות ממזרח לכנרת. בנו הלל פליקס באדט (בד)היה אף הוא בצבא הבריטי לחם ב-1948 במעבר מנדלבאום, עבר למושבה כנרת, התפרנס מדייג היה לו שם צריף בו התגורר. לאחר קום המדינה נישאו מרים הרמן והלל פליקס בדט והקימו משפחה, נולד בנם אייל בד, העוסק כיום בכתיבה.

קריינים החלו דרכם ברדיו בהדרכתה

בין שאר תפקידיה בקול ישראל, עסקה מרים הרמן בהדרכת קריינים. לא מעט קריינים החלו דרכם ברדיו בהדרכתה ובהם יורם רונן, רבקה מיכאלי, אסתר סופר, נעמי דליות בני הנדל ועוד. בתחילת שנות ה-50 מונתה לאחראית על תוכניות הנוער ברדיו ובהמשך מונתה למנהלת מחלקת השידורים לילדים ונוער בקול ישראל בין השאר הייתה אחראית על השידורים ברדיו לתלמידי בתי הספר ששודרו עד סוף שנות ה-70 והופסקו עם הופעת הטלוויזיה הלימודית. השידורים הופקו בשיתוף משרד החינוך והתרבות והיו מעין לימודי השלמה לתוכניות הלימודים וכללו מקצועות שונים וידע העשרה כללי.
מרים סופר ניהלה את מחלקת הילדים והנוער של קול ישראל קרוב לשלושה עשורים תוכנית הדגל של המחלקה "פינת הילד". שבמחצית שנות ה-60 לערך עברה להיות משודרת בשעה 2:10 אחר-הצהריים ושונה שמה ל"הַתָּכְנִית לָאֵם וְלַיֶּלֶד". הייתה בתקופת טרום כניסת הטלוויזיה לחיינו תוכנית פופולרית ומואזנת מאוד בקרב בני נוער וילדי ישראל, שודרו בה סיפורים ממיטב יצירות הילדים העברית והמתורגמת .חלק מהסיפורים הוקראו כפי שהם ואחרים הומחזו לתסכיתים ובניהם "מסע הפלאים של נילס הולגרסון", "הרפתקאות אלפונס החתול הג'ינג'י", ועוד. בשנות ה-80 כשהושמעו תלונות על "קיפוח" האב, שונה שם התוכנית ל"לַבָּת, לַבֵּן,וּלְמִי שמִּתְעַנְיֵן. כן שודרו במסגרת מחלקת הילדים והנוער של קול ישראל בהנהלתה של הרמן חידוני "בארץ הלמה" של שמואל רוזן והמגזינים "עולם המדע" ו"חתול בשק". מרים הרמן לא הייתה רק מנהלת המחלקה אלא גם השתתפה בעריכת תוכניות, ובקריאת סיפורים ושירים בקולה.

מותה והנצחתה

ב-1984 פרשה מרים הרמן לגמלאות מרשות השידור ובמקומה למנהלת מחלקת הילדים והנוער מונתה נילי המאירי. ב-5 בינואר 1990 הלכה מרים הרמן לעולמה והובאה למנחות בבית עלמין בירושלים בת 71 הייתה במותה.
הותירה אחריה את בעלה פליקס בד, בן, אייל בד, ואח בשם דניאל הרמן איש חינוך ברשת אורט. בעלה ואחיה כבר אינם בחיים. אם איני טועה מרים לא מונצחת ברחוב, כיכר וכדומה. להבנתי ראויה מרים הרמן נוכח פועלה הרב והיותה מחלוצי שידורי תוכניות הילדים והנוער ברדיו ובשל היותה מראשוני הקריינים ברדיו העברי - להנצחה מכובדת.

מרים הרמן עם יצחק ושמחה בנאי [צילום: באדיבות המשפחה]
[צילום: באדיבות המשפחה]
תאריך:  16/01/2020   |   עודכן:  16/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורה של אשת הרדיו מרים הרמן
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
על ד"ר הרמן אצל סוואט וקיסרי
נצר גבריאל  |  16/01/20 19:19
 
- 1943: ברדיו החיילת מרים הרמן
נצר גבריאל  |  16/01/20 21:23
2
עוד על מרים הרמן ז"ל
נצר גבריאל  |  16/01/20 22:19
3
תודה לאלי אלון על כתבותיו
מלאכי וישקין  |  17/01/20 07:14
4
תודה רבה למחבר ולאתר!
קורא ותיק  |  19/01/20 00:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
נכון שבתביעות קטנות הכללים יותר ליברליים, אך השופט עידו כפכפי קצת מגזים כאשר הוא נותן לצדדים להתווכח בעת הכתבת פסקי דין. לעומת זאת, ניהול הדיונים מרשים ביעילותו ובשימת הלב לפרטים שבליבת הסכסוכים
איתמר לוין
נשיא צרפת ינסה לתמרן מבית בין רפורמות לקונצנזוס, וגם להפוך למנהיג הניטראלי של אירופה. זה לא יהיה קל, מעריך אקונומיסט ב-"The World in 2020"
איתמר לוין
אם רשות המיסים לא תמצה את הדין עם בר רפאלי וציפי רפאלי, היא תחמיץ הזדמנות פז ל"יראו וייראו"    מבחינה עובדתית ומשפטית, נראה שאין הצדקה להסדר כזה - שכן מדובר בתוכנית עבריינית מתוחכמת וממושכת
איתמר לוין
ראש הממשלה וראש עירייה שולי יוצאים שניהם נגד ההליכים הדמוקרטיים והחוקיים, כאשר הללו מובילים לתוצאות שאינן נראות להם. אם בודים מליבם מציאות, ואז מתלוננים מרה על העוול שנגרם להם. שניהם כאחד מביישים את כולנו
איתמר לוין
יו"ר הכנסת צריך לבחור לא רק בין רחוב קפלן לרחוב בלפור, אלא גם בין חובותיו כאיש הליכוד לבין אלו הנובעות מתפקידו הממלכתי. להכרעה כזאת אין פתרון בית ספר ואי-אפשר לדעת לאן יוביל. תראו מה קרה למנחם סבידור ובפני מה ניצב מיץ' מקונל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il