X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפורום הכלכלי העולמי חוגג יובל

שלושת האתגרים של דאבוס

תחרות מצד פורומים דומים, המתקפה על הקפיטליזם הגלובלי ושאלת ההמשכיות אחרי קלאוס שוואב. אלו האתגרים שבפני הגוף המארגן את הכנס השנתי היוקרתי, כותב אקונומיסט
▪  ▪  ▪
שוואב. גם ביקורת ומחלוקות [צילום: מרקוס שרייבר, AP]

בשנת 1971 אירח אקדמאי גרמני בן 32, בעל חמישה תארים בהנדסה ובכלכלה, ועידה במרכז הקונגרסים שזה מקרוב נפתח בעיירה השווייצרית דאבוס. מטרתו הייתה להביא בעלי עסקים אירופיים לחשוב על מחזיקי עניין שמעבר לבעלי המניות שלהם ולחשוף אותם לשיטות הניהול האמריקניות. 450 איש השתתפו ושילמו 25,000 פרנק שווייצרי. בסכום הזה השתמש המארגן להקים את "פורום הניהול האירופי".
כעת מארח קלאוס שוואב את הכנס ה-50 של מה שהפך להיות הפורום הכלכלי העולמי, עדיין בדאבוס, עם 3,000 הבכירים ביותר בפוליטיקה ובכלכלה העולמיות. שוואב אוהב לומר, שהפורום מחויב לשיפור מצבו של העולם; לא כולם מסכימים, מדווח אקונומיסט. יש הטוענים שהוא מחויב לאליטות הגלובליסטיות המרחיבות את חוסר השוויון; אחרים אומרים ששוואב מיטלטל בין רצון אמיתי להוביל לשלום ושגשוג, לבין שאיפה להיות קרוב לבעלי ההון והכוח. המעבר של הפורום משיקוף עמדות לניסיון להוביל עמדות גורם להרמת גבות, וכמעט הכל תוהים האם הוא ישרוד אחרי שוואב.
פוליטיקאים אוהבים את הפורום משום שהמנכ"לים נמצאים שם ומשום שזהו מקום נוח לשיחות בלתי רשמיות. המנכ"לים מצידם אוהבים להתחכך במנהיגי העולם ולהיות במחיצתם של מי שעושים היסטוריה. וכולם אוהבים את היעילות של רשת הפורום: אפשר להספיק הרבה בזמן קצר, במקום שקל להגיע עליו ואין יותר מדי מה לעשות בו.
זוהי נוסחא מנצחת גם מבחינה כספית. הפורום הוא מלכ"ר, שהכנסותיו גדלות בהתמדה ואשתקד הגיעו ל-356 מיליון דולר; 42% מההכנסות מופנות ל-800 העובדים. הוא נהנה ממעמד מיוחד, כמו זה של הצלב האדום, שבזכותו ממשלת שווייץ נושאת בעלויות האבטחה הכבדות של הכנס. היתרה מופנית לפעילות, כולל המפגש בדאבוס, ולעתודות המתקרבות כיום ל-300 מיליון פרנק. במקביל, השקיפות מועטה מאוד והדיווחים הרשמיים של הפורום כמעט ואינם מגלים דבר. הפורום ושוואב אומרים, כי המייסד מעולם לא קיבל דבר פרט למשכורתו.
מקור ההכנסה העיקרי של הפורום הוא דמי החבר – 25,000 פרנק לשנה – ושלוש שכבות של "שותפים", בעיקר חברות, המשלמות החל ב-120,000 פרנק לשנה. "שותפים אסטרטגיים" – כ-120 במספר – משלמים 600,000 פרנק ומעלה. הללו מקבלים חמישה כרטיסים לפורום בדאבוס וסיכוי טוב יותר להשתתף במושבים במסגרתו. ההכנסות הללו מאפשרות להזמין חינם אקדמאים, פעילים חברתיים ואחרים – אך הללו (וגם הפורום) נזהרים שלא להעליב את מי שמממנים בעקיפין את השתתפותם.
גם שוואב ספג ביקורת על כפפות המשי בהן הוא מתייחס לפוליטיקאים, מציין אקונומיסט. כאשר דונלד טראמפ הגיע לפורום לראשונה ב-2018, שוואב שיבח את "מנהיגותו החזקה" – ולא אמר מילה על פרישתה של ארה"ב מהסכם פריז, למרות שהוא מדגיש שוב ושוב את דאגתו מפני שינויי האקלים. שוואב עצמו אומר, כי הפורום מצא את האיזון הנכון בין ידידות עם האליטות לבין ביקורת עליהן, ואומר שהוא הגדיל משמעותית את ההזמנות לארגונים לא-ממשלתיים לאחר הגל הראשון של ההפגנות האנטי-גלובליסטיות בתחילת האלף.
מקור אחר למחלוקת הוא תפקידו של הפורום. מתוך רצון להיות יותר מאשר רק מקום מפגש, החל הפורום להשיק יוזמות משלו שמספרן כעת מגיע לכ-100. שוואב אינו מסתיר את שאיפתו לזכות בפרס נובל לשלום, שיצטרף לתואר האבירות-של-כבוד שקיבל מבריטניה ול-17 תוארי דוקטור כבוד ושלל מדליות לאומיות. השנה הוא מכריז על יוזמה לנטיעת טריליון עצים. לדבריו, רוב היוזמות שלו עלו יפה והוא מצביע כדוגמה על הדוח הבינלאומי שלו בנושא פערים מגדריים.
כמה משותפי העבר של הפורום טוענים, כי בניסיון להוכיח את הרלוונטיות שלו – הוא חוטף יוזמות של אחרים. אחד מהם אומר, כי חש על בשרו את נטייתו של הפורום לתפוס את ההובלה גם כאשר אין לו הכישורים לכך. הוא מביא כדוגמה את "קבוצת מקורות המים", פרויקט שהושק בדאבוס במטרה לשפר את ניהול המים במדינות עניות, אך נכשל לאחר שהפורום השתלט עליו; כעת איש אינו רוצה להסתכן ולחדש את היוזמה.
הפורום דוחה את הביקורת, אך אקונומיסט מציין, כי הודעתו של שוואב לפיה מעתה הפורום ישמש כ"מחבר נקודות" בין פרויקטים של גורמים אחרים ולא ינסה לנהל אותם בעצמו. הפורום אומר, כי הוא כבר עושה זאת בפרויקטים בתחומי הבריאות והסביבה, כמו למשל יצירת קשר בין קוקה-קולה ונסטלה לבין ממשלות בריטניה וקנדה לצורך הטיפול בפסולת פלסטית.
הפורום ניצב כיום בפני שלושה אתגרים. הראשון הוא תחרות מצד גורמים כמו מכון מילקן וקבוצת מייקל בלומברג. השני הוא שינוי בתפיסות העולמיות, כאשר רבים רואים את דאבוס כמייצג של הקפיטליזם הגלובלי המצוי תחת מתקפה. והשלישי הוא העתיד אחרי שוואב בן ה-82, הנראה במלוא מרצו אך גם הוא לא יחיה לנצח. שוואב אומר שיש לו תוכנית להמשך, אך אינו מפרט; הוא לא טיפח יורש, אם כי יש המצביעים על בנו, אוליבייה שוואב, המשמש כיום כמנהל התפעול של הפורום. לא בטוח שמי שיבוא בעקבותיו יוכל להמשיך ולמשוך את מנהיגי העולם לעיירה המנומנמת במרומי האלפים.

תאריך:  22/01/20   |   עודכן:  22/01/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
מטבע הליברה של פייסבוק נתקל במכשולים משמעותיים וגם מתחריו מתקשים לצאת לדרך, אך מתישהו עשוי מטבע וירטואלי להפוך לאמצעי תשלום בינלאומי מרכזי - צופה "The World in 2020"
איתמר לוין
המתחים העדתיים והאתניים, הג'יהאדסטים מבחוץ ולחצי המדינות הזרות - כל אלו מעיבים על נצחונו העקוב מדם של בשאר אסד במלחמת האזרחים בסוריה, מסביר "The World in 2020"
איתמר לוין
וושינגטון פוסט ממשיך לעקוב אחרי השקרים וחצאי האמיתות של הנשיא    בשנת 2019 לבדה השמיע טראמפ יותר מאשר בשנים 2018 ו-2017 יחדיו
איתמר לוין
התחרות בין ארה"ב לבין סין תעבור השנה ממישור הסחר למישור הביטחוני, והזירה הימית והמדינות שסביבה עלולה להוביל לעימות - מזהירה מומחית מאוניברסיטת ג'ורג'טאון ב-"The World in 2020"
איתמר לוין
מחקר חדש מלמד, שההתמכרות למשככי כאבים גרמה לאורך השנים לקושי משמעותי במציאת משרות, לירידה במכירות ולהסתמכות גדולה יותר של חברות על תחליפים טכנולוגיים לבני אדם - מדווח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il