X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מזווית הראייה הזאת אפשר בהחלט להבין את רדיפת נתניהו. המוסר האנושי קבע שאנחנו חייבים לערביי הארץ בעוד המוסר האלוקי קבע שהארץ הזאת היא שלנו ורק שלנו. בקטע הזה נתניהו בחר ללכת בקו של המוסר האלוקי ועל זה הם לא מוכנים לסלוח לו
▪  ▪  ▪
[צילום: קובי גדעון/לע"מ]

בפרשת השבוע אומר הקב"ה למשה משהו פלאי: וְגַם-בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם. זה נאמר על-רקע ההכנות למעמד מתן תורה בהר סיני. כשהגיע העם למרגלות הר סיני משה עלה אל ההר ושם ה' מסר לו את תנאי הברית שהוא מציע לכרות עם ישראל. משה משמיע לעם את דברי ה' וזו תגובתם (שמות יט): [ח] וַיַּעֲנוּ כָל-הָעָם יַחְדָּו וַיֹּאמְרוּ, כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה; וַיָּשֶׁב מֹשֶׁה אֶת-דִּבְרֵי הָעָם, אֶל-ה'. הם לא אמרו "כל מה שאמרת נעשה" אלא כֹּל אֲשֶׁר-דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה. מה ההבדל? הרי משה מביא את דבר ה'. רש"י מסביר: תשובה על דבר זה שמעתי מהם שרצונם לשמוע ממך, אינו דומה השומע מפי שליח לשומע מפי המלך. בני ישראל אמרו למשה 'מישהו עוד עלול לטעון שהמצאת את החוקים האלה, לכן עדיף שנשמע ישירות מה".
ה' מקבל את הדרישה של העם לשמוע ישירות ממנו: [ט] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן, בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ, וְגַם-בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם... משה נמצא בהר וכל ישראל למטה שומעים את ההוראות שהוא מקבל עבורם. כעת איש אינו יכול לטעון שמשה המציא איזה חוק מדעתו, כולם שמעו את ההוראות שקיבל ואחר כך שמעו ממנו את אותן הוראות בדיוק. עד לשיא ההתגלות בעשרת הדברות, שבהן דיבר ה' אל משה ואל כל יחיד מישראל בשווה. מכאן ואילך אמורה להתקיים ההבטחה: וְגַם-בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם. ואמנם מאז ועד בכלל יודע כל יהודי כי 'משה אמת ותורתו אמת'. אבל לאחרונה נראה שמשהו השתבש באמונה הזאת, כנראה כתוצאה מהגלות הארוכה שבה "אותותינו לא ראינו".
בהשפעת הגלות נוצר מצב שבו המוסר המקובל הוא 'מוסר אנושי' ולא שמים לב שהביטוי הזה מכיל סתירה פנימית. כי הטבע האנושי מחייב 'תפוס כפי יכולתך' כל עוד אתה יכול, וזה בדיוק הפוך מהכיוון של המוסר האלוקי של פרשת השבוע ובכלל. מכאן מאבקי הכוח הכבוד וכו' שאנו מכירים. וגם שומרי מצוות נתפסים לשטות הזאת לצערנו, שומרים מצוות בְּדַלֶת אֲמוֹתיהם ובענייני העולם נוהגים כמו כולם. אולי כי לא מזהים את נוכחות ה' והשגחתו בכל פרט בחיים. וכבר עמד על זה המשורר אסף שמתאר את המקור לצרות שלנו בגלות (תהלים עד): [ט] אוֹתֹתֵינוּ לֹא רָאִינוּ אֵין עוֹד נָבִיא וְלֹא אִתָּנוּ יוֹדֵעַ עַד מָה. גם כשיש נביא אפשר להתבלבל אבל כשאין זה הרבה יותר קל לצערנו.
מוסר אנושי נגד מוסר אלוקי
ואולי על זה מזהיר הרמב"ם באמרו (יסודי התורה, ח): שהמאמין על-פי האותות יש בלבו דופי. לכן האמונה של בני ישראל בעקבות האותות שמסר ה' למשה כדי שיאמינו בו, לא החזיקה מעמד והתנדפה ברגע שפרעה הכביד את עולו. וכך גם בנס הגדול של קריעת ים סוף שקראנו בשבת שעברה. כל אירוע כזה עלול להיתפס כחד-פעמי או כתופעה טבעית... וגם אולי, מי יודע, אולי יש פה איזה קסם או כישוף ר"ל, כמו שאומר הרמב"ם, שבמעמד הר סיני שודרגה האמונה במשה לתמיד: ובמה האמינו בו - במעמד הר סיני, שעינינו ראו ולא זר ואזנינו שמעו ולא אחר. אצלנו למרבה הצער, יש מי שהחליפו את האמונה בה' ובמשה עבדו לאמונה במערכות אנושיות, בעיקר בעיקר מערכת התקשורת והמערכת המשפטית.
מכאן אפשר להבין את שיח החרשים המתנהל בין בעלי זכות הבחירה משני צידי המתרס. לקראת הבחירות הקרבות אני בודק מדי פעם מה מציעות לי המפלגות השונות. זה לא קשה, הרשתות החברתיות מלאות מזה וגם המפלגות מציפות אותנו במסרונים, אבל מה שמעניין זה מה אומרים האנשים הפשוטים, אלה שנמצאים ברשתות או שפוגשים באקראי. ככלל, ההיצע כולל שתי אפשרויות, ימין בראשות נתניהו או שמאל בראשות גנץ. מהימניים שומעים התלהבות מההישגים של נתניהו וגם מהתפקוד השוטף שלו. מהשמאלנים שומעים ביקורת על הכוונה להצביע למי שנאשם בעבירות חמורות. שילך למשפט ויוכיח שהוא לא אשם. רגע, אבל בינתיים הוא רק נאשם, מה עם חזקת החפות?
עזוב, הרי לא סתם כתבו בעיתון ואמרו בטלוויזיה שהוא מושחת, מה, הם ממציאים? התקשורת הרשיעה אותו מזמן וגם הפרקליטות ויותר מדי אנשים מאמינים להם. לענ"ד זה נובע בדיוק ממה שכתבנו לעיל, שהמוסר האנושי החליף את המוסר האלוקי. לפי הראשון, מוסרי זה מה שהאדם קובע שהוא כזה, לפי האחרון מוסרי הוא מה שהקב"ה קבע. הראשון עשוי להתחלף לפי האופנה השלטת בזמן נתון לעומת זאת השני הוא נצחי. נראה לי שמזווית הראיה הזאת אפשר בהחלט להבין את רדיפת נתניהו. המוסר האנושי קבע שאנחנו חייבים לערביי הארץ בעוד המוסר האלוקי קבע שהארץ הזאת היא שלנו ורק שלנו. בקטע הזה נתניהו בחר ללכת בקו של המוסר האלוקי ועל זה הם לא מוכנים לסלוח לו.
אמנם ריבוי הפרסומים נגדו השפיע על אנשים רבים אבל מכיוון שבחר להוביל את המדינה בדרך שהיא לרצון לפני ה', ה' יעזור והם לא יוכלו לו.

תאריך:  13/02/2020   |   עודכן:  16/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
במה את/ה מאמין/ה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
תענוג לקרוא את המדור שלך ל"ת
בן של מהנדס  |  18/02/20 13:22
 
- תודה ל"ת
נסים ישעיהו  |  19/02/20 16:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
אין ספק שתהיה פגיעה משמעותית בייצור, אולם להכריז כבר עכשיו על התייקרות מחירים, פניקה וצרחות, לבטח אינה משקפת התנהלות הגונה של חלק מהיבואנים, אשר חלקם מנסים לייצר לכאורה כבר עכשיו אווירה וקרקע נוחה לעליות מחירים עתידיות
יובל לובנשטיין
עד מתי ימשך הבלוף הזה, שמציג מחיר מופקע ומנותק מכל מציאות, הנחה ומחשבון צמוד להקלת תהליך הקניה
יובל לובנשטיין
התלות הכ"כ מהותית של המערב ובעיקר ארה"ב בסחורה סינית, חסם לא אחת חלופות יצור אחרות, דבר אשר הלך והעמיק את התלות, בשל סגירת מפעלים חילופיים בארצות שאינן במזרח
עו"ד צבי שוב, מורן אטיאס
הגיעה העת לעשות סדר בסעיף הפטור מהיטל השבחה לדירת מגורים עד 140 מ"ר, להכניס לחקיקה את ההלכות של ביהמ"ש העליון ולתת מענה לסוגיות נוספות
נסים ישעיהו
מישהו יודע לנמק את המאמץ העצום שעושים מתנגדיו להסיג את מדינת ישראל לאחור, להשיבה למעמד בינלאומי רעוע כמו שהיה לפני עשר ועשרים שנה? לי אין הסבר מלבד אולי איזה פחד המקנן בליבם של אנשים מפני התחדשות, מפני שחרור מקבעונות חשיבתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il