X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חינוך חובה חינם מגיל אפס ועד לתואר ראשון אסור שכסף יהיה מכשול בפני מאן דהוא להשגת השכלה זהו מצרך בסיסי שחובה על המדינה לספק לאזרחיה
▪  ▪  ▪
זכות לכולם [צילום: פלאש 90]

נושא ההכנסות מהגז הטבעי המופק בישראל שוב עלה לסדר היום הלאומי. יש מי שחושבים, ואולי בצדק, שמכרה זהב נפל בחלקנו. עם הקמת הקרן להשקעות בעתיד, שלצערנו טרם הופעלה, יש מי שכרגיל מייחס לממשלה שיקולים זרים וכמקובל בתקשורת הישראלית פקידי האוצר הם היחידים ששומרים על הכסף הציבורי ומטרותיהם נעלות מול השרים שמטרותיהם נלוזות ופופוליסטיות.
הפקידים מתנהלים ומתבטאים, בדרך כלל, בעילום שם, כאילו כל החוכמה נולדה אצלם או כמו שאומרים בשפת הרחוב השמש זורחת מאחוריהם והם מבקשים שהקרן תנוהל על-ידי גוף חיצוני לממשלה שיקבע את מטרות הוצאת הכסף. ברור שבמדינה כמו ישראל, המתמודדת עם אתגרים ביטחוניים ומדיניים עצומים וחייה במשטר קואליציוני מסובך, יש חשש להסבת כספי התגמולים לכיבוי שריפות מידיות ולמענה ללחצים פוליטיים של קבוצות לחץ שונות. כלומר, מימון צרכים דחופים ולא פרודוקטיביים.
אך צריך לזכור, כי במשטר דמוקרטי ממשלה נבחרת וכנסת נבחרת הן שקובעות את סדר העדיפות הלאומי ואת דרך הוצאת כספי המיסים, האגרות והתמלוגים השונים. הוצאתם מידי נבחרי הציבור והעברתם לגוף ממונה שיקיים דיוניו בחדרים סגורים ואפופי עשן אינה דמוקרטית ואין זה בטוח, כלל ועיקר, כי יעילה יותר. ניתן לבנות את הקרן כך שמנהליה ימונו על-ידי תמהיל נכון של המערכת הפוליטית, נציגי המגזר העסקי ונציגי ציבור, בתקווה שהחוליים שנחשפו בדרך מינוי השופטים לא יחלחלו גם למערכת זו.
גם החלטות הקרן לגבי ההשקעה בחינוך ובמדע יכולות להיות עצמאיות בחקיקה, בדומה למשל לסמכויות הרשות למשק החשמל שבסמכותה, בחוק, לקבוע את מחירי החשמל ללא התערבות הממשלה. בכל מקרה חשוב שיהיה פיקוח פרלמנטרי של הציבור על הקרן כי זו מהות הדמוקרטיה.
בהתייחס לדרך הנכונה לניווט כספי התמלוגים חייבים לזכור מספר נתוני יסוד המופיעים בדוח העוני של הארגון "לתת".
- בשנת 2019 היו בישראל 530,000 משפחות עניות, שבהן חיו 1,774,800 נפשות, מהן 1,007,000 ילדים. אחד מכל שלושה ילדים הוא עני.
- העוני קשור קשר הדוק למצב התעסוקתי. בקרב 79.8% מהמשפחות נתמכות הסיוע יש לפחות מפרנס אחד, בחמישית (19.8%) יש שני מפרנסים או יותר.
- 22% מהאוכלוסייה בישראל דיווחו על אי-ביטחון תזונתי. מתוכם כ-8% אחוזים (150,000 משקי בית) דיווחו על חוסר ביטחון תזונתי חמור ו-14% (250,000 משקי בית) דיווחו על חוסר ביטחון תזונתי מתון. אי-ביטחון תזונתי חמור מתבטא בהבטחת כמות המזון, איזונו וגיוונו.
הואיל וברור שהחינוך הוא מפתח לכל, כולל לסגירת פערים בחברה, יש להרחיב הכשרות המורים, לשפר באופן דרמטי את מעמד המורה כדי לגייס כוח אדם טוב יותר מהקיים (שגם הוא בהחלט ראוי), להגדיל כיתות, להקטין מספר תלמידים בכיתה, להתאים את תוכניות הלימוד לשינויים הטכנולוגיים הדרמטיים בעולם, ולהכשיר צוותי הוראה שידעו להתמודד עם החדשנות העולמית לעידוד מחקרים בחינוך, ולמתן הזדמנות לכל ילד. נושא זה כידוע אינו נמצא במחלוקת בחברה הישראלית (למעט בוויכוח עם החרדים על לימודי ליבה).
לא מעט מחקרים ברחבי העולם הראו שאי קבלת אבות המזון החיוניים בגיל הרך פוגעת ביכולת האינטלקטואלית העתידית של ילדים ופוגעת קשות ביכולת ההשתכרות שלהם. שחרור הילדים מעוני עתידי בחייהם הבוגרים תלוי במספר רב של גורמים וביניהם ביטחון תזונתי ועל כן הוא משימה לאומית ממדרגה ראשונה. הואיל ומדובר בהשקעות עתק שלא ניתן להעמיסן על התקציב הרגיל, הכנסות הגז חייבות להיות מיועדות למימוש חזון זה באופנים הבאים [זו השקעה נושאת תשואה ענקית גבוהה מכל השקעה בניירות ערך, באופציות נדל"ן או כבל אפיק השקעה אחר. ההשקעה בילדינו היא המניבה ביותר הקיימת עלי אדמות]:
- קרן ההשקעה בעתיד ילדינו תשתמש בהכנסות המדינה מאוצרות הטבע על-מנת לצייד את הדור הבא בכלים הנכונים שיאפשרו להם להתמודד כראוי עם אתגרי המאה ה-21, במציאות של עולם גלובלי פתוח ותחרותי שבו עליהם להתמודד עם 6 מיליארדים של בני אדם ברחבי העולם. ייחודה של ישראל היה תמיד במשאב האנושי שלה וביכולת היזמית והחדשנית של בניה. כדי לאפשר התמודדות כזו ולבנות לילדי ישראל עתיד של עצמה כלכלית הכנסות הקרן חייבות, על כן, להיות מופנות ליעדים הבאים ורק אליהם.
- הנגשת החינוך לכל נער ונערה: חינוך חובה חינם מגיל אפס ועד לתואר ראשון. אסור שכסף יהיה מכשול בפני מאן דהוא להשגת השכלה. זהו מצרך בסיסי שחובה על המדינה לספק לאזרחיהה.
- יצירת ביטחון תזונתי לכל ילוד.
- בניית תשתית איתנה של לימודי ליבה שיאפשרו לנו להתחרות בעולם.

תאריך:  18/02/2020   |   עודכן:  18/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק תשובה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקרן לתשתיות העתיד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא נאמרה מילה לגבי החינוך
בן נאמן  |  18/02/20 13:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
מירב ארד
בנובל אנרג'י טוענים כי מדובר בהפסקת חשמל    ממשרד האנרגיה מסר: "המשרד יתחקר את האירוע"    ראש מועצת חוף הכרמל: "אירוע חמור שיש ללמוד ממנו"
שאול מנשה
קיים מחדל מצידה של ממשלת ירדן שאינה עושה די כדי להסביר את היתרונות של הסכם הגז לירדן    מי שעושה מדי פעם את המלאכה, אלה עיתונאים וסופרים ערבים שמתנגדים לאחים המוסלמים
יוני בן-מנחם
החלטת הפרלמנט הירדני לבטל את הסכם הגז עם ישראל סותרת את הסכם השלום בין שתי המדינות והיא בגדר המלצה בלבד. ההחלטה היא בידיו של המלך עבדאללה ויש לה השלכות מדיניות וכלכליות מרחיקות לכת, המלך הירדני יעדיף להמתין לתוצאות הבחירות בישראל ולפרסום "עסקת המאה" לפני שיקבל החלטה
איציק וולף
במסגרת תהליך ההרצה של אסדת לוויתן זוהתה על-ידי מערכת הבקרה בשעות הצהריים התרעה על לחץ נמוך בחלק מהמערכות שעל גבי האסדה    כתוצאה מכך הופסקה הפקת הגז    הפקת הגז צפויה להתחדש מחר    "הגורמים הרלוונטיים עודכנו"
מירב ארד
משרד האנרגיה: "המהלך ישרת את האינטרסים הכלכליים של שני הצדדים""    השר שטייניץ יציג את ההתקדמות שהושגה בכינוס בקהיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il