X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גנץ. האם בגלל מעורבותו[צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
בן-ברק. פרטים מהותיים [צילום: נועם רבקין-פנטון, פלאש 90]
עם פתיחת חקירת המשטרה בפרשת הממד החמישי:

חייבים לחקור את גנץ, כנראה כחשוד

בני גנץ, שהיה יו"ר הממד החמישי, השתתף בעצמו בפגישה שהובילה להתקשרות התמוהה והבלתי-חוקית שתעמוד במרכז החקירה יש גם צורך לבחון האם גנץ ורם בן-ברק - שהיה נשיא החברה - היו מעורבים במצגי השווא התרמיתיים שהציגה החברה למשטרה, ואשר גרמו לכך שתקבל מיליוני שקלים על חשבון הציבור
▪  ▪  ▪
המשטרה תחקור את הממד החמישי
מחלקה ראשונה
מנדלבליט הבהיר, כי יתערב בעצמו רק אם יתעוררו חשדות נוספים שיצדיקו זאת * במרכז הפרשה: התקשרות של המשטרה עם החברה ללא מכרז, במסגרתו שילמה לה 4 מיליון שקל ותכננה לרכוש מערכת ב-50 מיליון שקל * על-פי דוח מבקר המדינה, המשמש כבסיס לחקירה: עם המעורבים בפרשה נמנים רוני אלשיך, בני גנץ, רם בן-ברק
לרשימה המלאה

חוקרי פרשת הממד החמישי יהיו חייבים לחקור את יו"ר כחול-לבן, בני גנץ, ואת הח"כ מטעמה רם בן-ברק - לכל הפחות כעדים ואולי אף באזהרה. זוהי המסקנה הברורה העולה מממצאיו של מבקר המדינה דאז, יוסף שפירא, שהובילו לפתיחתה של החקירה.
גנץ היה יו"ר הממד החמישי ובן-ברק היה הנשיא שלה (התפקיד השלישי בחשיבותו בחברה), כאשר ביצעה בשנת 2016 את ההתקשרות מעוררת התמיהות והבלתי-חוקית עם המשטרה: רכישת מערכת טכנולוגית ב-50 מיליון שקל ללא מכרז, העברת מקדמה בסך 4 מיליון שקל וקבלת גישה למידע משטרתי מסווג. לכאורה, החקירה אמורה להתמקד באנשי המשטרה שקיבלו החלטות אלו - ייתכן שכולל המפכ"ל דאז, רוני אלשיך. אולם בחינה מעמיקה יותר של הפרטים מלמדת, כי גם גנץ ובן-ברק יצטרכו להשיב על שאלות קשות ואולי אף פליליות.
סיוע למרמה והפרת אמונים?
ברמת-העל, החוקרים יצטרכו להבין מה גרם למשטרה לנהוג בצורה כה חריגה ואף בלתי חוקית (הפרת חוק חובת המכרזים), והאם החלטותיה הושפעו ממעורבותם של גנץ (רמטכ"ל לשעבר) ובן-ברק (שהיה המשנה לראש המוסד ומנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים). אם ההחלטות של אנשי המשטרה נבעו משיקולים זרים - ובחירה בחברה על-פי זהות מנהליה היא שיקול זר - יהיה צורך לבדוק האם מדובר במרמה והפרת אמונים. אם התשובה לכך חיובית, עלולים גנץ ובן-ברק להיות חשודים בסיוע לעבירה זו - שהרי הם לא היו עיוורים להשפעה של מעמדם על קבלת ההחלטות.
יתרה מזאת: גנץ השתתף בעצמו באוגוסט 2016 בפגישה עם אלשיך וקצינים בכירים נוספים. שפירא כותב: "על-פי הפרוטוקול, משתתפי הדיון הביעו את עמדתם בנושאים מהותיים, ובין היתר התייחסו לצורת ההתקשרות (פטור או מכרז), לתקנת הפטור (פטור ספק יחיד או פטור מבצעי) ולשילוב המערכת הטכנולוגית בעתיד במשטרה. בסיכום הדיון הנחה המפכ"ל, בין היתר כי תבוצע התקשרות בפטור ממכרז, מסוג פטור מבצעי. במהלך הדיון הועלו התייחסויות של המשתתפים בנוגע להתקשרות עם החברה".
שפירא מצא, כלשונו, טעם לפגם בהשתתפותו של גנץ (לצד המנכ"ל דאז, גיא כספי) בפגישה זו - וגם שהן הממד החמישי והן המשטרה מסרו למשרדו תיאור כוזב של אותה פגישה. גרסת הממד החמישי הייתה, כי הדיון "עסק בהצגה כללית של החברה, המערכת והפתרון הייחודי שפותח על-ידי החברה. בישיבה זו דובר על פוטנציאל שיתוף הפעולה בין המשטרה לחברה, ועל אפיקי פעולה אפשריים, ולא נדונו פרטי התקשרות עסקיים, ובוודאי שלא סוכם בה כל הסדר מסחרי. ככל שנושאים אלו נדונו בישיבה הרי שדיון זה התקיים לאחר שנציגי החברה יצאו מהדיון".
גרסת המשטרה הייתה: "נציגי החברה השתתפו בחלק מן הדיון, במסגרתו הוצגו תוצרי בחינת היכולת הראשונית, אך הדיון באשר להיבטי הרכש נערך שלא בנוכחות נציגי החברה ולאחר עזיבתם את החדר". שפירא מגיב: "על-פי פרוטוקול הדיון, נציגי החברה נכחו במהלך סבב ההתייחסויות של גורמי המטה במשטרה, שכלל גם התייחסות למסלול ההתקשרות עם החברה". החוקרים יצטרכו לבדוק מדוע הן החברה והן המשטרה ניסו להסתיר את שהתחולל בפגישה, והאם זהו סימן לכך שהם ידעו שמדובר במהלך פסול.
קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות?
החשד האפשרי העיקרי כלפי גנץ ובן-ברק טמון בהמשך הדוח. שפירא כותב: "ועדת המכרזים הסתמכה בהחלטתה על חוות דעת מקצועית של מנ"ט [מינהל הטכנולוגיות] מאוקטובר 2016, שנכתבה עבור הוועדה, ובה פורט מידע עסקי מהותי על חברה א' [הממד החמישי]: משך חיי החברה - 'קיימת ארבע שנים' (כלומר, הוקמה בשנת 2012); לקוחות החברה - 'לחברה יש כחמישה לקוחות, גופים ביטחוניים. כיום אין לחברה לקוח שאינו גוף ביטחוני'; מידת המוכנות של המוצר - 'מוצר מדף כבר מזה שנה וחצי'. חוות הדעת נכתבה על-סמך נתונים שמסרה למנ"ט חברה א' והסתמכה על מסמך פנימי של מנ"ט, המתאר פגישה עם נציגי החברה, ובה נמסרו נתונים זהים" (ההדגשה שלנו).
בנובמבר 2017 בדק המשרד לביטחון פנים את ההתקשרות ושפירא מצטט את ממצאיו: "חברה א' נוסדה שלוש שנים לפני כן (כלומר, בשנת 2014); עד כה עסקה בפיתוח המוצר; לא ביצעה מכירות או התקנות ורק במועד זה 'הם מרגישים מוכנים לשיווק והטמעה'. יצוין כי גם על-פי נתוני החברה במרשם של רשם החברות, חברה א' נוסדה במאי 2014 וכך גם על-פי תשובתה למשרד מבקר המדינה מדצמבר". ומסקנתו: התשתית העובדתית שהיווה החלטה לרכש הראשוני מן הממד החמישי לא הייתה נכונה. ונזכיר, כי מדובר בעובדות שמסרה החברה למשטרה.
מדובר בנתונים משמעותיים ביותר, כפי שאומר שפירא: "העובדות ולפיהן שום גוף לא רכש את המערכת מחברה א' וממילא אין לה חמישה לקוחות המוגדרים גופים ביטחוניים - הן עובדות משמעותיות ורלוונטיות לקבלת החלטה בעניין ביצוע רכש בפטור ממכרז, ולפיכך עובדות אלו היו חייבות להיות מובאות לידיעת חברי ועדת המכרזים שנדרשו לבחון את הנושא ולקבל החלטה".
לא מדובר בפרטים שניתן היה לטעות בהם בתום לב. מן הסתם אנשי הממד החמישי ידעו בדיוק מתי החברה הוקמה, האם יש לה מוצר קיים והאם וכמה לקוחות יש לה - ובכל הנקודות הללו מסרו מידע כוזב ביודעין. הם ידעו, או לפחות אמורים היו לדעת, שמסירת מידע זה מגבירה את סיכויי החברה לקבל את המקדמה (4 מיליון שקל), ושאם יגידו את האמת - סיכויים אלו יפחתו משמעותית ואולי אף ייעלמו. לכן, לכאורה, מדובר בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.
מה היה חלקם במידע הכוזב?
מה היה חלקם של גנץ ובן-ברק במסירת המידע הכוזב והתרמיתי הזה? שפירא אינו אומר, אבל חוקרי הפרשה יהיו חייבים לבדוק. ככלות הכל, מדובר בהתקשרות החשובה ביותר של הממד החמישי, התקשרות שהייתה כה חשובה - עד שהיו"ר השתתף בעצמם בפגישה עליה. היא גם הייתה קריטית לקיומה של החברה, שכאמור בפועל באותו שלב לא היה לה אף לקוח - והנה המשטרה עומדת להעניק לה מיד 4 מיליון שקל ואולי אף 50 מיליון שקל בהמשך. גם לא מדובר בחברה לה מאות עובדים וגם לא עשרות עובדים. בהינתן כל אלו, מותר לכל הפחות להניח שבן-ברק (בוודאות גבוהה יותר) וגנץ (בוודאות נמוכה יותר) היו מעורבים בהכנת מצגי השווא.
מעורבות כזו עלולה להוות לפחות שתי עבירות פליליות. האחת, כפי שראינו - קבלת דבר במרמה (4 מיליון שקל) בנסיבות מחמירות (בגלל הסכום ומשום שמדובר בכספי ציבור). השנייה - עבירת מנהלים בתאגיד: "מייסד, מנהל, חבר או פקיד של תאגיד, הרושם, או גורם לרישום, פרט כוזב במסמך של התאגיד, בכוונה לרמות, או נמנע מלרשום בו פרט אשר היה עליו לרושמו, בכוונה לרמות, דינו - מאסר חמש שנים".
נדגיש: נכון לעכשיו אין ראיות נגד גנץ ובן-ברק. מה שיש הוא שאלות קשות העולות מממצאים חמורים של מבקר המדינה, לגבי שני אישים מרכזיים בפרשה העוברת לחקירה פלילית. לכן, אם החוקרים יעשו את מלאכתם כראוי - הם יהיו חייבים לחקור את גנץ ובן-ברק. וכאמור, לכאורה - יש חשדות נגדם המחייבים חקירה באזהרה ובירור מעמיק.

תאריך:  21/02/2020   |   עודכן:  21/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חייבים לחקור את גנץ, כנראה כחשוד
תגובות  [ 26 ] מוצגות  [ 26 ]  כתוב תגובה 
1
זה כבר ברור כשמש.
7-7-7.  |  21/02/20 09:18
 
- {{{נתניהו לא נחקר שוחד בצוללות ל"ת
פרשת שוחד חמורה!!  |  21/02/20 14:24
2
אין פה שום דבר פלילי
חםםם  |  21/02/20 09:22
 
- פוליטרוק טיפש
חרגול  |  21/02/20 11:15
 
- יש פה שתי בעיות:
עמי, ת"א  |  21/02/20 11:36
 
- מישהו חתם על תצהיר כוזב ?
חםםםם  |  21/02/20 16:13
 
- קשקשן, טנק המרכבה והלביא
חשדנית  |  21/02/20 12:10
 
- פלילי בריבוע. קרא מדוע:
חובת חקירה  |  21/02/20 22:15
3
והמסקנה?
יאיר ל  |  21/02/20 09:53
4
לחקור
ארגמן  |  21/02/20 10:02
5
זו הייתה תכנית עוקץ מלכתחילה
חשדנית  |  21/02/20 12:37
6
פשיטת רגל זו מילה מכובסת לגניב
חשדנית  |  21/02/20 13:02
7
רק לא גנץ ואשכנזי
טל יי  |  21/02/20 13:41
8
ראיתם את הסרטון של גנץ עושה בי
חשדנית  |  21/02/20 14:23
 
- איפה המקור לסרטון?בלי זה=פייק. ל"ת
פייק?  |  21/02/20 16:27
 
- מה?מי?מו.? בלי מקור/קישור? ל"ת
מאיפה הבאת את זה?  |  21/02/20 16:37
 
- הנה מקור
חשדנית  |  21/02/20 21:22
9
בלגנץ אינו ראוי
שםלי  |  21/02/20 19:01
10
אין ראיון נגד גנץ ובן-ברק????
אא  |  21/02/20 20:35
11
חובת חקירה
קורא  |  21/02/20 21:14
12
במדינה מתוקנת
מגיב ותיק  |  22/02/20 09:38
 
- מי עוכר ישראל שמינה אותו?
ו. פוטין  |  29/02/20 22:56
13
פייק ניוז
פייק ניוז  |  22/02/20 15:59
14
שקרנים
שקרנים  |  22/02/20 16:09
15
קראו
ארגמן  |  22/02/20 21:11
16
לחקור? כשהסוסים ברחו מהאורווה?
Untouchable  |  23/02/20 10:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת המימד החמישי
איציק וולף
יו"ר כחול לבן הגיב על הידיעה שלפיה לאחר הבחירות תיפתח חקירה פלילית ביחס לקשרי הממד החמישי ומשטרת ישראל    "פתוח לכל בדיקה"    על הביקורת ביחס לטעויותיו בראיונות: "אני לא קריין ולא שדרן"
איציק וולף
בפרקליטות קרובים להחלטה על חקירה פלילית בחשד למרמה על-ידי בכירים בחברת הממד החמישי    בכירי החברה חשודים בהצגת מצג שווא שהביא לקבלה במרמה של 4 מיליון שקל מן המשטרה תמורת פיילוט שביצעה החברה, ובמסירת מידע כוזב בעת המשא-ומתן עם המשטרה לצורך זכיה בפרויקט בהיקף של 50 מיליון שקל
איתמר לוין
מבקש מממלא-מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, להחליט בהקדם האם לפתוח בחקירה פלילית בנוגע להתקשרות הבעייתית בין החברה - בראשה עמד גנץ - לבין המשטרה
מחלקה ראשונה
גילויים חדשים: המשרד לביטחון פנים קבע כי התקשרות בסך 50 מיליון שקלים לא תיעשה ללא תיאום ובקרה    אבל המשטרה התעלמה - ונתנה פטור ממכרז
מחלקה ראשונה
השר לביטחון הפנים פנה ליועמ"ש כדי לקבל חומרים מפרשת "הממד החמישי", לצורך ביצוע חקירה פנימית במשרדו    הוא נדחה בטענה ש"נבחנת חקירה פלילית"
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il