X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מכתבו של מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין, על הצורך להיערך לפיטורי 1,000 עובדים לא הודלף לתקשורת לחינם אי-אפשר להבין אותו בלי להסתכל על כל הדוחות האחרונים של החברה המעידים על ירידת ערכה ובלי להתבונן על תקדים ארקיע שניסתה ללחוץ על הממשלה לסייע לה תוך איומים מוגזמים בפיטורי עובדים
▪  ▪  ▪
גונן אוסישקין. מנוף לחץ [צילום: סיון פרג']

כוונת מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין, לפטר כ-1,000 מעובדי החברה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה שהביאה לביטולי טיסות משמעותיים ולפרסום אזהרת רווח של החברה, נראית במבט ראשון צעד מובן לנוכח המשבר. מבט שני על המהלך עשוי להעמיד אותו באור אחר לחלוטין - ככזה שמבקש לנצל את המשבר לצמצום הוצאות בשל המשבר המתמשך שבו נמצאת אל-על.
מניית אל-על נמצאת מאז חודש נובמבר בצניחה משמעותית. משער של 1.441 שקל למניה באמצע נובמבר צנח ערכה של המניה עד לשער של 70.6 אגורות - צניחה של כ-50%. דוחות החברה לרבעון השלישי של שנת 2019 הצביעו על ירידה חדה ברווחיות, של כ-35%, מ-41.6 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2018 ל-26.8 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2019. נתוני תשעת החודשים הראשונים של השנה היו עגומים אף יותר וכללו גידול של כ-37% בהפסדים שעמדו על כ-28.1 מיליון דולר לעומת הפסדים של 20.5 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2018.
אל-על לא נמצאת לבדה במשבר בעולם התעופה והתיירות שנגרם כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה. שוויין של כל חברות התעופה הגדולות בעולם נחתך בשבועיים האחרונים במאות מיליוני דולרים. אולם אף אחת מהן לא החלה להתניע הליכי פיטורים של עובדיהן. מקורה של ההימנעות מצעדים כאלה נמצא בעיקר בתקווה של חברות התעופה שבדומה למחלות עונתיות רבות - זה רק עניין של זמן עד שנגיף הקורונה ייבלם. אומנם בשלב זה לא ידוע מתי ייבלם הנגיף ובשל כך, חברות כאל-על המדווחות על השעיית טיסותיהן ליעדים נגועי קורונה מודיעות על דחייה מוגבלת בזמן ומאריכות את הדחיה מעת לעת. אולם עצם ההשעיה לפרקי זמן מוגבלים מעידה על התקווה של חברות התעופה לסיום המשבר.
דווקא בשל כך, ההודעה על הכוונה לפטר כ-1,000 מתוך 6,356 עובדי אל-על - כ-15% מכלל עובדי החברה, קבועים וזמניים - נראית ככזו שמבקשת לתפוס טרמפ על המשבר. הדוח האחרון שפרסמה אל-על ציין שחל גידול של 22 מיליון דולר בהוצאות השכר של החברה, בעיקר כתוצאה מהסכמי שכר חדשים והסבות טייסים בין הציים ובשל גידול במחויבויות האקטואריות. כעת, נראה שהחברה מצאה את האפשרות לנסות ולקצץ מעט בהוצאות הללו.
אמנם ההפסדים הצפויים - כפי שפורסמו באזהרת הרווח שהועברה לבורסה - מהווים כ-16% מהכנסות אל-על ברבעון הראשון אשתקד (70 מיליון דולר מתוך 429 מיליון דולר שהכניסה החברה ברבעון הראשון של 2019), אולם בהתחשב בכך שההכנסות של החברה ברבעונים אחרים - ובייחוד ברבעון השלישי של השנה גבוהות בהרבה, נראה שמדובר בצעד מוגזם.
אפשרות נוספת שעשויה להסביר את מכתבו של אוסישקין שהודלף אמש לתקשורת היא שמדובר בניסיון ללחוץ על המדינה לכסות את הפסדיה של אל-על המגיעים בעקבות התפשטות נגיף הקורונה לעשרות מיליוני דולרים. רק נזכיר - מדובר בחברה פרטית בשליטת משפחת בורוביץ'. אומנם היא נהנית ממורשת ומסנטימנט פטריוטי בשל העובדה שבעבר הייתה חברה ממשלתית ובגלל דגל ישראל המתנוסס על מטוסיה, אך לפני הכל ואחרי הכל - היא עסק פרטי מפסיד. בכך, היא אינה שונה מהותית מעסקים פרטיים רבים שנמצאים במשבר קיומי באופן כללי ובייחוד בשל התפשטות קורונה.
באל-על לא המציאו את השיטה שבה מאיימת החברה בפיטורי עובדים כמנוף לחץ. רק לאחרונה, עם סגירת שדה דב, עשתה חברת ארקיע בדיוק את אותו דבר ואיימה לפטר 250 מתוך 500 עובדיה. גם שם - ברור היה שמדובר בתפיסת טרמפ על סגירת שדה דב. בסופו של דבר פיטרה לא יותר מ-120 עובדים - אומנם 25% ממצבת העובדים, אך הרבה פחות מן האיום הראשוני.
נראה שמכתב ה'תתפסו אותנו' של הנהלת אל-על נועד לשוות למשבר דמות של צרת רבים שתביא את הממשלה לאשר תוכנית הצלה לחברה. טקטיקה כזאת נופלת, כך נראה, על אוזניים קשובות אחרי שהשבוע ציין שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', ש"המדינה תצטרך להכניס את היד לכיס כדי לשמור על התעופה שלה".

תאריך:  28/02/2020   |   עודכן:  28/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכתב ה'תתפסו אותי' של אל-על
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הסיבה האמיתית
ארי כספי  |  28/02/20 11:58
2
הסתדרות
לא לפייסבוק  |  3/03/20 16:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית קורא למפלגות ולכלי התקשורת להימנע משיבוש דעת הבוחרים בהפצת חדשות כזב בכלל ודיווחים לא נכונים ביחס להתפשטות נגיף הקורונה בפרט    "למידע כוזב יש הכוח להשפיע על הליך הבחירות ותוצאותיו, והפצתו עלולה לפגוע במישרין ביכולתם של הבוחרים לגבש דעתם ללא הפרעה חיצונית"
איציק וולף
חברת התעופה הודיעה על השעיית הטיסות לכל היעדים באיטליה - גם באמצעות חברת סאן דור - עד אמצע מרס    החל מהשבוע הבא לא תהיינה טיסות אל-על לתאילנד וממנה    הוארכה השעיית קווי הטיסה לבייג'ינג ולהונג קונג    ההשקה המתוכננת של קו הטיסה מישראל לטוקיו נדחתה למועד לא ידוע    הנזק הצפוי לאל-על ברבעון הראשון עומד על בין 25 ל-45 מיליון דולר
מירב ארד
משרד הבריאות: כל מי שחזר מאיטליה בשבועיים האחרונים נדרש להיכנס לבידוד    ההחלטה מצטרפת לאזהרת המסע לאיטליה שבה דווח על 12 קורבנות מהווירוס ומעל ל-400 מקרי הדבקות
מירב ארד
צוות חוקרים במכון "מיגל" הודיע כי הצליח לפתח חיסון לנגיף הקורונה בעופות    החוקרים פועלים להתאמו גנטית לחיסון נגד וירוס הקורונה
איתמר לוין
הפגיעה בשרשרת האספקה שמרכזה בסין עלולה ליצור מחסור שיגרום לעליית מחירים - לצד האפשרות של היפוך מגמת האינטגרציה בין סין לבין יתר שוקי העולם, שהשפעותיה יהיו דומות    למקבלי ההחלטות יש בעיה: הריבית אפסית ממילא, ויהיה קשה להוריד אותה כדי לעודד את הפעילות הכלכלית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il