X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בזמנים רגילים, מתקבל הרושם שהעובדה הפשוטה שאין לממשלה מקור תקציבי שאינו הציבור, בהווה או בעתיד, לא לגמרי ברורה לא לציבור הרחב, לא לפוליטיקאים, ובוודאי שלא לתקשורת
▪  ▪  ▪
מאיפה יבוא הכסף [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

בזמנים רגילים, זמנים של צמיחה כלכלית ותעסוקה מלאה, הממשלה מתמודדת עם לחצים להגדלת ההוצאה. מערכת הביטחון מדברת על איומים שדורשים תקציב נוסף (ומצ'פרת את הפנסיונרים), מערכת החינוך לוחצת לקבלת תקציבים לשיפור ההוראה (ומעלה שכר למורים הוותיקים), מערכת הבריאות תמיד בקריסה, ההשקעה בתשתיות תמיד בפיגור אדיר (זה נכון), וכמובן הביטוח הלאומי וארגונים חברתיים טוענים שיש בישראל עוני רב ונורא, ואפילו רעב, וכל זה דורש הגדלה עצומה של התקציבים. ועוד לא דיברנו על הלחצים להטבות מס סקטוריאליות, ולסיוע למגזרים כאלה ואחרים בסגנון "נטו משפחה" ו-"נטו תעשיה" ועוד ועוד... הלחצים רבים והתקציב מוגבל.
בזמנים רגילים, מתקבל הרושם שהעובדה הפשוטה שאין לממשלה מקור תקציבי שאינו הציבור, בהווה או בעתיד, לא לגמרי ברורה. לא לציבור הרחב, לא לפוליטיקאים, ובוודאי שלא לתקשורת. הפוליטיקאים מתחרים בהבטחות להגדלת ההוצאה (בלי לציין מקור ולרוב עם הבטחה לא להעלות מיסים), והתקשורת מלינה על הממשלה שמפקירה את החלשים/בריאות/מעמד בינוני/חינוך/תשתיות. בזמנים רגילים, פוליטיקאים פופוליסטים חסרי אחריות מדברים בשפה של "אנחנו מממנים", "נשלם", "נסייע". התוצאה הבלתי נמנעת היא שככל שהפוליטיקאי פחות אחראי ומעביר מסר של "יש לי כסף, ואני אתן לכם אותו", הדרישות רק עולות. אז מגדילים את יעד הגרעון, >B<>FONT COLOR=BLUE<ומפקירים את ההכנה לזמן משבר שתמיד מגיע.
בזמנים רגילים, מול הפופוליזם וחוסר האחריות, יש בכל זאת מגבלות. גם הפופוליסטים מבינים שיש גבול להפקרות, והם נאלצים לרסן את עצמם ולהסתפק בחוסר אחריות חמור אבל לא קטסטרופלי.
בזמן משבר הכל קורס. מגבלות ההוצאה הוסרו, והפוליטיקאים חוגגים על ההזדמנות "להיות נדיבים". אבל מול הנדיבות התקשורת מלינה על קמצנות. מסתבר, כך לפי אנשי התקשורת והפרשנים, ש-80 מיליארד שקלים זה בכלל לעג לרש. ובמדינות אחרות הוציאו (כאחוז מהתוצר) הרבה יותר על סיוע לציבור. הפוליטיקאים בתגובה מסבירים שזה רק נדמה, כי שם זה בעיקר הלוואות וערבויות, והאמת היא שאנחנו הרבה יותר נדיבים - אנחנו נותנים מענקים לעסקים, ומשלמים את הארנונה עבור עסקים, ומוותרים על מיסים.
וכך נוצר מרוץ בין הממשלות בעולם. אף ממשלה לא רוצה להיות מאחור. הממשלות, נכון יותר הפוליטיקאים ששולטים בממשלות, רוצים להיות קצת יותר נדיבים מהממוצע. ולהתרברב בנדבנות גדולה יותר.
ורק שוכחים להגיד דבר אחד: הפוליטיקאים, לא באמת נדיבים. הם לא הביאו כסף מהבית. כל שקל שהם מחלקים עכשיו הוא על חשבון הציבור, בהווה ובעתיד. כל מה שהם יכולים לעשות זה להעביר כסף מכיס לכיס. לא יותר. וכל "מתנה" לציבור היא למעשה גזרה על הציבור. מכל זה כמובן לא נובעת המסקנה שאין צורך בהגדלת ההוצאה הממשלתית בזמן מיתון, רק צריך להבין שלפוליטיקאים, בלחץ הציבור והתקשורת, יש אינטרס לנהוג בחוסר אחריות, וככל שנוהגים בחוסר אחריות רב יותר, הלחצים לפזרנות נוספת רק גוברים. נוצר משוב חיובי נורא, שאין מי שיבלום אותו בזמן משבר.
ובסוף, כדאי לזכור, מה שרבים מסרבים להבין: נפלה עלינו מכה קשה, והממשלה לא יכולה לבטל את הגזירה.

פורסם בבלוג האישי של עומר מואב
תאריך:  02/04/2020   |   עודכן:  02/04/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המרוץ לתחתית בימי משבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בזמנים רגילים
באום  |  2/04/20 18:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
במסגרת התקנות, יקבלו עצמאיים העומדים בתנאי הסף, מענק סיוע בגובה של עד 6,000 שקלים בימים הקרובים
דן מרגלית
ביבי יספח רק אם הימנעות מסיפוח תסכן את המשך שלטונו, זה הכל    בפועל הוא מבין את הסכנות המדיניות והכלכליות שבסיפוח, בעיקר בעולם שלאחר הקורונה, אז אל תוציא לו את הערמונים מן האש
קובי אפללו
את החבטה הכלכלית הקשה שכולנו נספוג המציאו בסין    לעולם ניתנה הזדמנות להיכנס בכפייה לגמילה מצרכנות זבל תוצרת סין
איתמר לוין
ד"ר אנתוני פאוסי, ראש המכון הלאומי למחלות מדבקות, מאובטח בשל התקפות עליו מצד בלוגרים ואמצעי תקשורת בימין    זינוק במכירת נשק בארה"ב בחודש מארס
מירב ארד
יו"ר הוועדה ח"כ שלח: רה"מ חייב להתנער מכל שיקול זר ולפעול מיידית, באופן מאסיבי וממוקד, לטיפול בבני ברק"    על-פי נתוני משרד הבריאות מס' הנדבקים בעיר זינק ביותר מ-300 בתוך יומיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il