X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים

עולמם של חכמים נפתח בשעה שנסתתמו שערי נבואה בישראל. אתגרים רבים עמדו לפניהם מבית ומחוץ: הקמת המדינה החשמונאית והתפוררותה ותהליכים חברתיים שהובילו לחורבן הבית. חכמים ידעו שעליהם לבנות תשתית רוחנית איתנה, כדי לשמר את המסורת היהודית לדורות. המעמסה ההיסטורית שהוטלה על כתפיהם באה לידי ביטוי בפיתוחו ובביסוסו של עולם ההלכה, כמו גם יצירה מוסרית ענפה. קולם המוסרי, שהתנסח במסכת אבות, הדהד כקולם של הנביאים שאבד, והוא נשמע צלול עד היום.
כרך זה של הספר 'חכמים' הוא ראשון בסדרה, והוא מלווה את יצירתם של חכמים, החל מפועלם של אנשי כנסת הגדולה ועד לחורבן הבית. הספר מאזין לקולות הבוקעים מבתי המדרש בתקופת הבית השני וחושף את העולם הרוחני והדתי שעומד מאחוריהם. הספר 'חכמים' נצמד במידת האפשר הן לארועים ההיסטוריים והן למסכת אבות, ומצייד את הקורא בכלים להבנה מעמיקה של התורה שבעל פה וצובעת אותה באור אקטואלי מאלף.

מבוא

שילוב בין עולמות הוא משאת נפשם של רבים, ניסיונם של מעטים והצלחתם של בודדים. מאז ימי ראשית התורה שבעל פה היו אישים שהשתדלו להכיל בתורתם את חוכמת העולם ולהרחיב את השמועה. בעת העתיקה היה זה הלל הזקן שהפתיע את זקני בתירא בשיטות לימוד שלא היו מקובלות בבית מדרשם; בעת החדשה היו אלו חכמים מובהקים דוגמת הרד"צ הופמן או הרי"י ויינברג שהטמיעו לתוך בית מדרשם שיטות לימוד שרכשו מן האקדמיה. רבנים אלו הנהיגו את עולמה של האורתודוקסיה במערב אירופה תוך סלילת דרך של תורה עם חוכמה אקדמית. אולם הם היו היוצאים מן הכלל. בדרך כלל היו הישיבה והאקדמיה צרות זו לזו. גם בעולם הישיבות הקשור למודרנה אין הכלה חד-משמעית של עולם האקדמיה. יש חשיפה ברמה זו או אחרת לפירות הלימוד האקדמי, היוצרת תנועת מטולטלת של גירוי ודחייה. בשנים האחרונות אנו עדים לתוצאות תנועת מטוטלת זו: מצד אחד יותר רבנים ותלמידי ישיבה מחפשים את ההשכלה האקדמית, לשמה או שלא לשמה, ומצד אחר, החשדנות כלפי מדעי היהדות גברה, ויותר מלחמות מוכרזות כלפיה מצד עולם הישיבה. חששם של אנשי הישיבה, מובן. עולם הישיבה מבקש לחנך אדם מאמין ללא ספקות כאשר עולם האקדמיה מבקש למלא את האדם בספקנות. הישיבה רואה את הכתוב בתורה שבעל פה כגיבוש שלם ונכון של דבר ה' המתגלה על-ידי חכמיו בזמן שהאקדמיה מפוררת את דבר ה' לפירורים של מסורות, דבר העלול להביא לערעור סמכות החכמים.
כמי שאחז בזה וגם מזה לא הניח ידו אני חש בצורך להבחין היטב בין כלים לבין מסגרות ולבין תכנים. האקדמיה אינה צריכה להתיימר לחנך אלא לצייד את החניך בכלי עבודה טובים ואמתיים. לימוד פילולוגי נועד לעזור לפגוש את דברי חכמים בצורתם המזוקקת ביותר, ודבר זה יש בכוחו להביא ברכה גדולה לבית המדרש. לימוד מקורות חז"ל מתוך גישה ביקורתית עשוי להביא אפוא לענווה ומתוך כך ליצירה זהירה ודרוכה כמו גם להקשבה מרוכזת יותר לדבר ה' הנמסר על-ידי חכמיו. לפיכך, התוצר של אנשי תורה המשתמשים בכל כלי המחקר העומדים לרשותם כדי להעמיק ולהגדיל את הבנת התורה והכרת מרחביה עשוי להיות מבוגר יותר, אחראי יותר וממילא משובח יותר.
אך האם ניתן להעתיק את כליה המשובחים של האקדמיה ולהכניסם אל תוך היכל הישיבה? נקשיב לדברי הראי"ה קוק זצ"ל:
צריכים אנו לייסד במרכז הישוב החדש ישיבה גדולה, שתהיה מתנהגת בכל ארחות הכבוד והחיים היותר משוכללים, עד כמה שהיד מגעת. שם צריך שיהיה תופס החלק היותר גדול לימוד התורה שבכתב ושבעל פה בסדרים טובים, שיהיה כולל בקרבו גם את כל המובן של חכמת ישראל בדורנו גם כן.
מדבריו נראה שהוא שאף לראות את החיבור הזה שבין ישיבה לאקדמיה באופן מלא. ברור שיש כאן שינוי גדול מן המקובל בעולם הישיבות: שיעור ישיבתי מפגיש בתוך התלמוד את כל הדורות כולם כשותפים ליצירת התורה שבעל פה, כתורה שלא פסקה ולא תיפסק לעולם. הפנמת שיטת האקדמיה בגישתה האנליטית תוביל לתפישת הגיוון והשונוּת בין בתי מדרש רבים ושונים. היכולת לקרוא את מחלוקתם של התנאים כפי שיצאו מבית מדרשם ללא התיווך האמוראי החשוב לנו בהקשרים הלכתיים ואחרים, מאפשרת לנו לרדת לעומק מחלוקת הדעות של חז"ל. אנו מניחים כי מחלוקות אינן נובעות מבעיות פורמליות של סגנון ולשון אלא יש להן משמעות ערכית. הן מכילות בתוכן את כל יסודות המחשבה והאמונה, ערכי החברה והמשפחה, בניית האומה וחוקי הנהגתה.
בספר שלפנינו ביקשתי לעמוד על מהלכי המחשבה היהודית כפי שיצאו מפי חכמי ימי בית שני. כדי לעמוד על הדברים לאשורם נזקקתי לעיון מעמיק במרחבי ספרות המחקר: הפילולוגית, ההיסטורית, התלמודית והפילוסופית. במהלך הכנת הספר נוכחתי לדעת שהמחקר האקדמי נמנע בדרך כלל מעיסוק בדמויות של חכמים:
בעיית הביוגרפיה בספרות חז"ל היא אחת הבעיות הסבוכות שבה נתחבטו החוקרים בדור האחרון. אופיה המיוחד של ספרות זו מצריך בירורים עדינים בכל הקשור לליבון בעיות היסטוריות בכלל וניסיונות ללמוד על חיי אישים מסוימים בפרט. מהימנות הייחוסים והמסורות, זיהוי המגמות המאפיינות את כתיבתם ועריכתם של המקורות השונים, והצורך להבחין בין מקורות קדומים ומאוחרים - הם מקצת מן הקשיים הניצבים בפני כותבי הביוגרפיות התלמודיות.

מבוא חכמים - כרך ראשון׃ ימי בית שני

נטיית העולם התורני היא לקבל את העדויות הנמסרות בספרות חז"ל בצורה תמימה למדי. הדוגמה הטובה למגמה זו היא ספרו החשוב של הרב אהרן היימן, "תולדות תנאים ואמוראים", שעמד לנגד עיני במשך עבודתי על הספר. בהקדמתו הוא סוקר את ספרי הביוגרפיות לחכמי ישראל שנכתבו עד לימיו, שוקל ובוחן אותם לאור ידיעותינו ההיסטוריות הבסיסיות. אחת התופעות המעניינות שמעלה הרב היימן בהקדמתו היא הפער בין ספרים שצמחו בבית המדרש הישן לבין ספרים שנכתבו בבית המדרש של "חכמת ישראל". לדעתו, הקבוצה הראשונה לוקה בטעויות גדולות הן בשאלות של כרונולוגיה הן בשרטוטי ביוגרפיה עקב גישה לא ביקורתית מכוונת. הקבוצה השנייה לוקה לטענתו בהתנשאות כלפי החכמים שעליהם כתבה. הרב היימן סבור שחוקרים אלה התבוננו אל נשואי מחקרם ב"גובה העיניים": "ר' צבי [=גרץ] בדורו כר' עקיבא בדורו". לאחר שאסף כל מה שעלה בידו מכל מי שכתב על חכמי ישראל צלל הרב היימן במשך שמונה שנים לעומקה של תורה במטרה לחבר חיבור שלם המכיל את כל תולדות חכמי ישראל ומשנתם לאור המקורות. מלאכתו חשובה עד מאוד ולא בכדי עמדה לנגד עיני במהלך העבודה. פעמים רבות חשתי ביחס שבין עבודתי לעבודתו כיחס הננס לענק על-פי המשל הידוע. במאה השנים שעברו מימי המחבר ועד ימינו נוצרו מאגרי המידע הממוחשבים. פרויקט השו"ת מאפשר כעת לכל לומד להגיע למקורות שונים ועלומים בישיבה נינוחה ובטרחה מועטה. במאגרים אלו מתקיים בנו פתגם חכמים: "שאלת חכם חצי תשובה".
מכל מקום, מגמתי בכתיבת ספר זה, שונה. איני עוסק בביוגרפיה אלא בלימוד רעיונותיהם של חכמים על-פי דמותם וזמנם. את תבנית הספר עיצבתי באופן כרונולוגי : מימי ראשית הבית השני ועד לחורבנו. את חכמי התקופה שיבצתי בהתאם לזמנם ולמקומם וניסיתי לפענח את תורתם ומשנתם בהקשר הכולל של רוח הזמן שבו פעלו, האירועים ההיסטוריים שליוו אותם וקווי האופי שלהם. עבדתי על-פי שיטה קבועה : ראשית, "הצפתי" את כל המידע שיש בידינו על כל חכם וחכם מכל ספרות התורה שבעל פה. שנית, לאחר שהיה בידי אוסף מקורות שלם על חכם התחלתי למיין את המקורות על-פי איכותם (במובן הפילולוגי והספרותי) לפי כללי המחקר התלמודי. בשלב השלישי ניתחתי את המקורות שלפני הנוגעים לכל חכם וחכם, ובמקביל עיינתי במחקר ההיסטורי הרלוונטי לזמנו ולמקומו של החכם הנלמד. תהליך לימודי זה של רצוא ושוב הניב לא מחקר היסטורי אף לא מחקר תלמודי אלא שיעורים תלמודיים טעוני רקע היסטורי.
השתדלתי לקיים בעצמי את משנתו של ר' אלעזר בן עזריה: "עשה אזניך כאפרכסת וקנה לך לב מבין" (חגיגה, ד ע"א). מקורה של המילה "אפרכסת" הוא ביוונית, ומשמעותה היא כלי הבנוי כעין משפך שצדו האחד רחב והשני צר. כלי זה שימש לקליטת גרעיני התבואה קודם תהליך המיון. כשמשתמשים בדימוי של האפרכסת מתכוונים להצביע על תהליך שבו קולטים את כל הקולות המרחפים בחלל. קולות אלו "מתנקזים" לתוך אפרכסת האוזן, נכנסים דרכה לשפופרת וחודרים לתודעת האדם. ר' אלעזר אומר לנו לעשות אוזננו כאפרכסת, היינו לפתוח את האוזן לקליטה רחבה של כל הקולות הבאים מן החוץ. האפרכסת אינה ממיינת ואינה מצנזרת. היא קולטת את כל הקולות העולים בבית המדרש, בעולמם של חכמים. בעולם הקולות של בית המדרש אין מקום לצנזורה. אדם עושה עצמו כלי קיבול לשמיעת דבר ה'. רק לאחר מכן מגיעה שלב השני: "קנה לך לב מבין לשמוע". שלבי המיון, ההבנה והעיכול באים לאחר שלב הקליטה. גם על השלב השני מופקד האדם עצמו: עליו לקנות את הלב, להבחין בין הקולות ומביניהם לשמוע את זה המכוון אותו לדרך ה'. אין קול שאין לו מקום: על האדם לשמוע את דברי כולם. כל קול היוצא מהיכל ה' יש לו קדושה ויש לו מקום.
העיון בדברי חכמים מימי הבית הוא ניסיון של הקשבה והתבוננות בדברי ימי עולם ובדברי חכמי ישראל. אני תפילה שתוצאות עיון זה יקרבו אותנו לעולמם של חכמים ומתוך הבנת עולמם ניטיב להבין את עולמנו ולהשביחו לטוב לנו לחיותנו כהיום הזה.

זהו הספר השני בסדרת אגדתא - קריאות בספרות האגדה; 304 עמודים; הוצאת בית מורשה וספריית אלינר, הסוכנות היהודית, תשס"ו; 75 ש"ח כולל משלוח בארץ
תאריך:  15/05/2006   |   עודכן:  15/05/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב יוסף קורקוס
דרשות ורעיונות על פרשיות השבוע, על החגים ולאירועים מיוחדים - על-פי סיפורי חז"ל, מאורעות התנ"ך וקורותיהם של גדולי ישראל לדורותיהם
איל בדנר
עשרת הדיברות למנהל, מאת איל בדנר מחבר הספר תנו לעסקים לחיות
דניאל הכט
האם האלימות היא וירוס? האם הרשע הוא גנטי? האם ניתן לרפא אותם?
צביקה ברגמן
ברוך הבא, אני שמח שאתה קורא את השורות הללו והחלטת להצטרף אליי למסע מופלא לשינוי חיובי של עולמך, דרך חייך ו/או דרכך העסקית
גלי צבי-ויס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il