X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים

כבכל שנה, עונת החגים היא זמן נפלא להשלים פערי קריאה. מראש השנה ועד סוכות, קראתי 6 ספרים נפלאים ואני ממליצה כאן על שלושה מהם, שאהבתי במיוחד ושעובר ביניהם חוט מקשר: שלושתם מדברים על אהבה, מנקודות מבט שונות ובהשפעות רב דוריות שונות. שלושת הספרים דנים בחיים המוכתבים מראש של בני האדם, שמוטבעות בהם חוויות של הוריהם והורי-הוריהם עוד בטרם היוולדם.
אם קוראים את שלושת הספרים מתוך בחינה של מרחב ההחלטה החופשית שלנו ומידת ההשפעה שיש להורינו, הוריהם והורי-הוריהם שבכלל לא הכרנו על חיינו בהווה ובעתיד - הרי שזהו ציר שמאפשר ליהנות משלוש פרספקטיבות שונות-אך-דומות ומעוררות מחשבה על גורל ואהבה.

אהבה עברית / שושי בריינר, הוצאת עם עובד

שלושה סיפורים קצרים ושתי נובלות על אהבה מנקודת מבטם של בני ובנות דור שני לשואה ולרדיפת יהודים. נקודת המבט המיוחדת הזו, היא שהופכת את הספר ליוצא דופן ומעניין. מה עשתה השואה, או לחלופין מה שעשתה ההוויה היהודית הגלותית ורדיפת היהודים לחיי האהבה ותפיסת האהבה של מי שחוו אותה דרך הוריהם, דרך נרדפותם ודרך הבית והסביבה שגדלו בם.
הסיפורים נוגעים בעדינות, בשפה קולחת וקלילה מבלי לומר את המילה המפורשת, בטראומה ופוסט טראומה, בחרדות, ואפילו בטרגדיה האנושית של מי שחייהם בעצם נגמרו שם, באירועים הטראומטיים, והם מוציאים את זמנם עד למותם בניסיונות קהים לתפוס רגעים של עונג ותחליפי אהבה, במקום האושר שכבר לא יבוא, ותוך תשלום מחיר אישי וחברתי כבד על מי שהם הפכו להיות.
העלילות נפרסות על פני כל הגלובוס – מרוסיה והעיירה היהודית דרך רצח לב טרוצקי (הוא לייב'לה רובינשטיין, בנו של סוחר יהודי בורגני) במכסיקו, ילדות וזוגיות בפריז, ארה"ב וישראל. הן מפגישות את ההיסטוריה המשפחתית של בן דודו של טרוצקי
נח, אבי שושלתם של חלק מגיבורי הסיפור, שנרצח על-ידי מהפכנים רוסיים לכאורה בשל קשריו המשפחתיים לרודן המודח ובאמת בשל יצר הנקם האנושי ביותר של אשה שנטש בעבר, עם המציאות החדשה של דור ההמשך שלו, שנראה כאילו, למרות האספירציות לחיים ומשפחה ואהבה ויחסים טובים יותר – חוזרת שלא באשמתה בדיוק על דפוסי העבר.
הקריאה בספר הזכירה לי יותר מכל את הרצאתו של הסטוריון השואה יהודה באואר, ששמעתי פעם, על החוויה המתמשכת של הקרבן: זו שנמשכת אל מעבר לתקופת חיי הקרבן הישיר של המאורעות ומחלחלת כצו פנימי למסכת חייהם של צאצאיו.
על ההבדל בין ילדי דור שני לטראומות לילדים אחרים, שמתבטא ב"תכנות" פנימי למסכת חייהם של הילדים (אלו ואלו) בהתבגרותם, כותבת הסופרת:
"פתאום מתברר לדפי שעד היום אמא אף פעם לא העדיפה את רצונותיה היא על פני רצונותיה של דפי, ועד כדי כך היה הדבר מובן מאליו, שדפי אפילו לא העלתה על דעתה שלאמא יש רצון משלה... אנחנו (ילדי הקרבנות – חב”ה), לעומתה, בגיל שתים עשרה צברנו כבר שש שנות ותק בחמלה על הורינו ובצורך לגונן עליהם מפני הסיפורים מעוררי הצמרמורת שהם עצמם עברו עם הוריהם המתים... לא העלינו בכלל בדעתנו שיש רצון שלנו שלא צריך לבטלו בפני רצונם, ויש להודות שבעקבות זאת ניזוק מצב רצוננו באופן שאינו בר-תיקון".
הספר הזה כתוב כל כך יפה, שאפשר לקרוא אותו כנובלות וסיפורים מענגים ואפשר לקרוא בו את המשמעויות שניכר שהסופרת ניסתה להעביר. כך או כך, הוא המלצה מצוינת לספר מהנה ואיכותי.

יונה ונער / מאיר שלו, הוצאת עם עובד

טוב, כל מה שמאיר שלו כותב, נרשם מיד בפנתאון הקלסיקות בפרוזה הישראלית, ולא בכדי. הספר יונה ונער כתוב בעברית נפלאה, ניכר שהוא מבוסס על תחקיר מעמיק של האירועים והתקופה אבל ממש לא חסר דמיון, אהבה, רגש ושאר רוח של הסופר עצמו.
אני לא אספר לכם/ן את כל הסיפור, כדי לא לקלקל, רק אומר שמדובר באהבה שנקטעה באיבה בשל המלחמה ועל הדמויות שנוצרות מתוכה ומתפתלות אל תוך עתידן כשהן מוכתבות על-ידי האהבה הזו, סיומה, והמשכה בכל זאת לאחר שהסתיימה, תוך שהיא מתפצלת בדרכים שונות לתוך חיי דמויות שלא הכירו את הנער ולא ידעו דבר וחצי דבר, למשל, על אהבתו ליונים ותפקידן של יוני העבר הללו בחייהן שלהם, בהווה.
במקביל ובמהופך: האקראיות והנסיבתיות של המוות, של האהבה, של פגישות הרות גורל, מערכות יחסים משמעותיות והכרעות בצמתי החיים, עוברת נפלא גם היא מתוך הספר. התחושה היא של תרחישים שהצליחו והכתיבו את גורל הדמויות, בגלל רגע אקראי של תרחיש אחד מיני רבים שהפך למציאות. הספר ישראלי מאוד, מדבר בשפה מוכרת מאוד למי שגדלו בישראל של שנות ה- 50 וה- 60 להורים "פלמ'חניקים", על השפה, האווירה והחוויה של אותה תרבות, ומי שחיים כאן איתנו היום, בתרבות העכשווית. ספר על כאן ועכשיו ועל איך ימי טרום קום המדינה משפיעים על גיבוריו בשנות ה- 2000. מורכב, נעים ומעניין.

לסיכום

האדם השלם הוא/היא זה/ו שחייו או חייה אינם רק עבודה, או לימודים, או משפחה, או פנאי ותרבות. האדם השלם, מי שרוצה להצליח בכל תחומי חייו/ה, חייב/ת להקדיש מעט לכל תחום ותחום. אני שומעת הרבה את אלו שכבר שנה לא קראו ספר, שאין להם זמן, שכבר שנים קוראים רק ספרות מקצועית. ובכן, חבל. הרצון העז להתמקד בהצלחה בערוץ חיים מוגדר, מונע את ההצלחה הזו או את תחושת ההנאה ממנה. כי צריך לעשות הכל כדי ליהנות מהכל. למשל, אל תוותרו על שאר הנפש והרוח, על הרחבת הדעת למחוזות מעבר ליומיום שלנו ועל מנוחת הנשמה, אל תוותרו על קריאה.

תולדות האהבה / ניקול קראוס, הוצאת מחברות לספרות

במוקד הספר עומדים מספר סיפורים מקבילים, הנעים אחורה וקדימה בזמן, בחיים שמצטלבים בצמתים שאף אחד מהגיבורים לא מודע להם. איש קשיש שכתב ספר לאהובתו בפולין של לפני מלחמה"ע השניה, וחי את חדלון סוף ימיו, המוזן מזיכרונות וחשבון דקדקני של החמצות ותזמונים גרועים בחייו. האיש עסוק בכל מה שהתפקשש והביא אותו לחיים עריריים בערוב ימיו, והסופרת מראה לנו, במבט על – את מה שיכולים היו להיות חייו אולם בפועל היו של אחרים: של האהובה שהבטיחה לחכות לו ונישאה לאחר, של הילד שהיה שלו אבל גדל במשפחתה האחרת של האהובה שלא חיכתה, של האהבה הגדולה של זוג שקרא לביתו על שם גיבורת הרומן שכתב הקשיש בנעוריו, של גאוות אב שלא יכול היה לממש כי לא הוכרה אבהותו על הגבר המוצלח והסופר המפורסם והאמיד שהוליד ולא גידל, של אבל שאין לו את הלגיטימציה לחוש, של חוסר היכולת שלו להשפיע על החיים שיצאו מזרעו ומעטו, של ידידויות אמיצות ואהבה ממומשת ומשפחה שהוא זה שבאופן מוזר יצר אולם לא היה חלק מאף אחד מהם.
הספר שלו היה אלוהי, גדול מהחיים, מנחה ומראה דרך לקוראיו הנאמנים שהגיעו אליו בנסיבות מיסטיות כמעט, ממש כמו תפקידו וייעודו של הקשיש עצמו בעולם הזה: ליצור ולהתבונן, לראות את הארץ המובטחת שהביא אליה את כולם, אולם לא לדרוך בה בעצמו.
הספר כתוב כמו ספר בלשי איכותי וקושר לאט לאט את הקשרים הסמויים בין הדמויות, פותר את חידות הגיבורים וההתרחשויות, עד לפתרונה של התעלומה – שכמו בספרות טובה באמת, לעולם אינה פתורה עד הסוף, משאירה טעם של עוד. הוא כתוב בשפה מלבבת שמערבת שפה ישנה שזורה בסגנונות חדשים ורב תרבותיים, במעבר חלק ואלגנטי בין תקופות.
מומלץ מאוד.

הכותבת היא ע/משנה של "הדרך למעלה" www.haderech.co.il, עורכת האתר www.hbh.co.il, יועצת שיווק ואסטרטגיה, מאמנת אישית, מרצה ופובליציסטית
תאריך:  16/10/2006   |   עודכן:  16/10/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספרים שגיליתי בחגים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
די למיחזור מאמרים
שולי  |  16/10/06 13:19
 
- נו, ונהנית? די למיחזור טוקבקים
שלדג  |  16/10/06 19:07
2
קויתי שתמליצי שנאהב יותר זה את זה!! ל"ת
הניה  |  16/10/06 16:45
3
עשוי ל'טעם הקהל' אבל זה לא הפך
הספר 'יונה ונער'  |  3/03/08 12:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שושנה ויג
על ספרו של אשכול נבו כמסמל את הבית הלאומי ואת הבעיה הישראלית פלשתינית המאיימת עליו כל העת
ערן ארדן
הספר "קדימה תקליק" מציג בפנינו את סיפורה האמיתי של המלחמה על תודעתו של הצרכן המודרני ברשת, במרכז הקניות או בקלפי, והוא ספר חובה בעבור כל מי שמבקש להתפתח בתחום השיווק והפרסום בעידן האינטרנט, להלן פרקים מהספר
עו"ד אילנה זינגל
פרק מהספר "שתיקת הרופאים"    ספר השובר את קשר השתיקה במערכת הרפואית    מגלה כיצד מגוננת המערכת על רופאים שגרמו ברשלנותם נזק בלתי הפיך לחולים
רחל נפרסטק
סיפור ראשון מתוך הספר: "טובה השדכנית" פרק א'
נורית הדרי
העובדה שהתרבות היהודית החומרית והרוחנית באל- מדינה ובכ'יבר נכחדה ונעלמה בידי הערבים המוסלמים, לא הוזכרה בבית הספר שבו למדתי היסטוריה של עם ישראל. יתירה מזאת, גם בשנות לימודי באוניברסיטה לא נחשפתי לעובדה שמאז ועד היום אין ישוב יהודי בערב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il